Krátká povídka ze sportovního prostředí.
přidáno 12.11.2014
hodnoceno 14
čteno 1150(16)
posláno 0
38,7°C
Ondřej se při pohledu na teploměr neubránil sebelítostivému úsměšku. No jistě, copak to mohlo být jinak? Copak jemu, s přezdívkou ledový smolař, někdy mohlo něco vyjít?
Hlavou mu prolétly vzpomínky na všechny ty karambóly, které provázely jeho kariéru už od dětských let. Nerovnosti v ledu, ke kterým neomylně mířil při nejtěžších skocích, nešťastné pády a kuriózní zranění pár dní před hlavním závodem sezony, jednou i přetržená tkanička přímo během volné jízdy...
Teď už je s kariérou konec. Od posledního mistrovství, kde ho brzdil natažený sval, už není amatérem a dnes se má svým fanouškům poprvé předvést v profesionální krasobruslařské show. Ano, je to výzva. Když ho od rána bolela hlava, cítil se slabě a dokonce zvracel, nejdřív to přičítal jenom nervozitě. Teplotu si změřil až odpoledne, když se šel před vystoupením natáhnout.

„Tak co, šampióne, jak je?“ do pokoje nakoukl Jirka, kamarád, manažer a teď už i trenér v jedné osobě.
„Blbě.“ Ondřej mu bez dalšího vysvětlení podal teploměr.
Jirka se zahleděl na teploměr, pak na bledězeleného v posteli. „Můžeme to skrečovat. Ale tady už to není jenom odstoupení ze závodu...“
„Já vím, ve smlouvě mám penále.“
„To se nějak vyřeší,“ mávl Jirka rukou.
„Ale nejde jenom o to, já dneska prostě musím jet,“ prohlásil pevně Ondřej.
„Musíš?“
„Už o tom chvíli přemýšlím a vím, že musím. Kvůli těm lidem. Oni si koupili lístky kvůli mně. A celé ty roky mi fandili, to jim prostě nemůžu udělat, chápeš?“
Dlouze si ho prohlížel a pak nesouhlasně zakroutil hlavou: „Ty to pořád nechceš vzdát, že?“
„Potřebuju tu smůlu konečně zlomit. Prosím, dej mi nějaký prášek, zkusím se trochu prospat.“

O pár hodin později Ondřej nastoupil na led. Nadopovaný léky proti horečce, slabý jak moucha. Cestou ze šatny se musel opírat o zeď, před očima se dělaly mžitky.
„Myslíš, že to zvládneš?“ jakoby zdálky slyšel ptát se Jirku, ale raději neodpověděl. Sám nechápal, co dělá, ale věděl, že tam musí. Nechtěl se pokoušet o nemožné, chtěl jenom zajet slušnou jízdu s pár lehkými skoky. Jenže nemožné bylo v tomto stavu vlastně všechno.
Vyprodaná hala bouřila. Přivítali ho velkým aplausem. Dlouho tam stál, rozhlížel se po všech těch lidech a sál sílu z jejich víry, že teď uvidí mistrovskou jízdu. Pak zaujal úvodní pozici. Když zazněly první tóny hudby, náhle se ocitl v transu. Nechápal, kam z něj ta tíha spadla, ale byla pryč. Najednou měl pocit, že ho někdo nadnáší, vytahuje vzhůru, dává sílu jeho odrazu, jistotu dopadu. Určitě to nebylo jenom jeho slabé tělo, co se vznášelo nad ledem. Ani jednou se nespletl, zajel bez jediného pádu nebo škobrtnutí. Na konci nad tím sám nevěřícně pokýval hlavou.
Odměnou mu byl spíš vlažný potlesk a pár květin vhozených na led. Neměl sílu je sbírat, jenom se dvakrát uklonil a nohama najednou znovu těžkýma jak kámen se pomalu odrážel pryč z kluziště.
Nikdo už neviděl, jak se za mantinelem zhroutil. Do šatny ho museli skoro odnést, ale oči mu zářily nejen horečkou.
„Ondro, znám tě dlouho, ale tohle byla vzhledem k tvému stavu nejlepší volná jízda v životě,“ prohlásil pyšně Jirka, když mu stahoval brusle. „A s trojákem! Nikdy bych nevěřil, že to dáš.“
„Já taky ne. Jsem tak šťastnej jako nikdy,“ usmíval se Ondřej, který toho dne vyhrál sám nad sebou „Věříš, že ani po medaili mi nebylo tak dobře?“

Když se konečně dostal do postele, vzal si další prášky a usnul zaslouženým hlubokým spánkem na celých dvacet hodin. Zaspal i první recenzi krasobruslařské show, kde stálo:
Pouze vrchol programu připravil divákům zklamání. Bývalý reprezentant ani na profesionálním ledě nesplnil očekávání, když předvedl jediný trojitý skok a o čtverný se vůbec nepokusil. Navíc se tentokrát nemohl opřít ani o svůj tradičně kvalitní umělecký projev, jeho toporné jízdě úplně chyběla jiskra. Příležitost napravit dojem v přídavku nevyužil a zřejmě zklamaný vlastním výkonem se ani přes opakované vyvolávání diváků na led už nevrátil.
Nejdoporučovanější diskusní příspěvek pod článkem zněl:
Zmrd rozmazlenej. Asi měl jako profík ve smlouvě jedinou jízdu, tak co by se namáhal.

ikonka sbírka Ze sbírky: Povídky
přidáno 09.12.2014 - 08:06
Sucháč: Díky za přečtení i za komentář.
přidáno 09.12.2014 - 00:13
Njn, tohle je život...a ta povídka ze života...strefila ses...
přidáno 13.11.2014 - 15:40
PrimaDen: Děkuji :).
přidáno 13.11.2014 - 11:19
Povídka má pro mě vše co má mít..takže chválím:)
přidáno 13.11.2014 - 10:00
Máta: Jestli je ti ho líto, tak to je přesně ten pocit, který měla má povídka vyvolat. A pak taky vztek na nespravedlivé odsouzení, ke kterému při povrchním hodnocení dochází velmi snadno... stačí občas nakouknout do diskusí pod články na netu, člověk by nevěřil, co je tam rychlokvašených odborníků na všechno :). Takže máš pravdu, bylo to ode mě dloubnutí právě do tohohle.
A máš pravdu i s tou jízdou, měla jsem se jí věnovat víc. Třeba to někdy ještě rozvedu. Moc děkuji za komentář!
přidáno 13.11.2014 - 09:39
Jiří Turner: Přesně tak, pochopil jsi to dobře. A ne vždycky je všechno tak, jak to vypadá. Dík za komentář. :)
přidáno 13.11.2014 - 07:03
Tak pocitově k příběhu... já bych toho recenzeta... grrrrr... taky se mohl aspoň trooošku zajímat, proč to bylo tak jak to bylo. Kluka je mi líto, hodně líto... to překonání sama sebe bylo užasný, ale ty recenze a diskuse... tvrdý pád na zem... fakt je mi ho upřímně líto. Prostě lidi... chjo
A jinak moc pěkně napsané, příjemná jednohubka k zamyšlení, ze života. Je vidět, že nikomu neamžeš med kolem úst, ukazuješ realitu takovou jaká je a nenápadně dloubeš do lidského i společenského svědomí. To já ráda :-) Takže spokojenost, líbilo, nemám co bych vytkla. Sice by určitě šlo si ještě vyhrát s tou jízdou, víc se do ní emocionálně položit (jo to se mi líbí, tenhle výraz), ten konec by pak dopadl ještě drtivěji, ale to je jen technická drobnost ale na to už by nejspíš bylo potřeba vědět aspoň trochu něco víc o krasobruslení, jinak by to mohlo celou povídku spíš shodit.
přidáno 12.11.2014 - 19:53
Líbí se mi pointa díla, která se dá velmi obecně aplikovat. Mnohdy hodnotíme jakýkoli výkon v těch absolutních měřítkách a neuvědomujeme si jeho individuální a aktuální hodnotu. A neplatí to jistě jen ve sportu. :)
přidáno 12.11.2014 - 17:31
taron: Ono to tam není přímo řečeno, ale hrdina povídky asi míval smůlu častěji a nechtěl zase znova vysvětlovat, proč nemůže podat maximální výkon, tentokrát se s tím chtěl poprat. Ale zřejmě neudělal dobře, přízeň davu je pomíjivá a člověk se nekdy ani při nejlepších úmyslech a největší snaze nezavděčí. Dík za komentář :).
přidáno 12.11.2014 - 17:15
No jo no, lidé něco očekávají a když se očekávání nesplní, pak...
známe to všichni, já taky něco očekávám a když mi to ten protějšek nesplní, tak se zlobím, ne však na dlouho.
Nebylo by příště špatné raději nechat vyhlásit svou indispozici. Taky se mi stalo, že jsem jela na koncert a očekávala zpěv jedné vynikající zpěvačky, ale omluvila se ...a zazpívala jen jednou, sic mi to nestačilo, tak jsem to chápala a nadávala na chřipku, ne na člověka.
přidáno 12.11.2014 - 16:29
Olivka: Děkuji za návštěvu i za komentář.
přidáno 12.11.2014 - 15:08
Pekne, libi se mi to.
přidáno 12.11.2014 - 12:53
Amelie M.: Moc děkuji. Ale šuplíček je prázdný, ani tohle jsem z něj netahala... zdálo se mi to dneska ve snu :)
přidáno 12.11.2014 - 12:49
ano, ti, kterých se to netýká, vědí vždy vše nejlépe.. závěr je naprosto super.. vidím v něm vícero poselství.. ale i to vítězství sama nad sebou, se mi moc líbí..

jestli máš ještě něco v šuplíčku, těším se na další ;)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Viróza : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Otázky, na které chybějí odpovědi
Předchozí dílo autora : Horolezecká

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku