přidáno 30.10.2014
hodnoceno 20
čteno 1158(17)
posláno 0
„Trápit se? Co je to?“ ptala se zvědavě Bezstarostná.
„Nechtěj to vědět,“ řekla jí Zbědovaná.
„A co je to štěstí?“
„Ach! Abys poznala, co je štěstí, musíš jít se mnou.“
„Opravdu? A kdy k němu dojdeme?“ Bezstarostná si s odporem prohlížela Zbědované otrhaný šat, rozcuchané a špinavé vlasy, předčasně zestárlou tvář.
„To nikdy dopředu nevíš. Ale cesta ke štěstí vede jen tudy.“ Zbědovaná mávla rukou k hrbolaté stezce plné ostrých kamenů a lemované trnovými keři.
„Nech si ho. O takové štěstí já nestojím,“ odfrkla si Bezstarostná a vykročila pohodlnou dlážděnou silnicí.
A víte co? Měla pravdu.

ikonka sbírka Ze sbírky: Antimoudra
přidáno 13.12.2014 - 10:39
Jindruch: Díky za komentář. Je to divné, ale někdo se křovím prodírá rád. Ale kdyby tam musela i Bezstarostná, nevím nevím, jestli by v trnech našla štěstí. Já myslím, že každý to má trochu jinak a měl by si hledat vlastní cestu. :)
přidáno 13.12.2014 - 07:23
Je to dobré, je to miniatura a navíc celkem věrně popisuje způsob lidského rozhodování. Ostatně je to logické, když nemusím, proč bych se prodíral trním. Možná by stálo za úvahu pokračovat další "mimiaturou", kdy by Bezstarostná musela vyrazit do křoví...
přidáno 05.11.2014 - 16:56
Jiří Turner: Přiznám se, to byla taková rychloakce - nápad a buch. Což asi většinou není nejlepší. Ale přesto nevím, co je na formě špatně. Báseň to není, na bajku moc krátké, krátká je miniatura. Netušila jsem, že musí být miniatura něčeho.
přidáno 05.11.2014 - 16:34
Musím říci, že se trochu potýkám s formou tvého díla. Snad chápu pointu, která by mohla být tou nosnou pro báseň nebo třeba pro bajku, nevím však, čeho je tato miniatura miniaturou a proč jsi tu myšlenku vyjádřila tímto způsobem
přidáno 03.11.2014 - 12:49
taron: Dík za názor :). Zaujalo mě na něm hlavně to, kam nás uvažování nad dílem může zavést. Napsala jsem glosu, hříčku na téma cesty ke štěstí. A teď řešíme, jestli se vědomě uvádět do deprese nebo mstít na kolemjdoucích... Já ten příspěvek níže v diskusi psala v legraci, opravdu pochybuji, že je možné si depresi naordinovat a řízeně dávkovat. A ten původní text nebyl zase tak hluboký, až mě překvapuje, jaké úvahy vyvolává... ale že by vyvolal i hádku, to snad ne :).
přidáno 03.11.2014 - 11:07
Orionka: Ano, podle tvého vysvětlení jsem to předtím tak nějak cítila, ale netroufala jsem si to napsat, protože je to možná až na hádku, možná ani tak se nechci hádat já, jako by se mohli chtít hádat druzí, ale je to opět složité : co je lepší? Uvést se záměrně do depky, vědomě v určený čas, v určeném prostoru - vypsat se a pak spokojeně žít? Nebo je lepší nechat depku na sebe spadnout a pak se " mstít" na kol kolem jdoucích a žijících? Plánování, neplánování, vědomě, nevědomě? Co pomůže psychice lépe? Toť otázka. Podle mne může ta depresivní hladinka být prospěšná, ale nic se nemá přehánět, takže si i tu hladinku rozumně kontrolovat. :)
přidáno 01.11.2014 - 14:43
Orionka: podle konce asi ano...jinak je to moudro na druhou...:-) Kazdopadne moc hezky napsane...
přidáno 01.11.2014 - 14:28
Sucháč: Díky, tak už jsem si poslechla, pěkné. Ale společná je tam myslím hlavně personifikace, myšlenky jsou jiné. A hlavně Nohavicovy texty jsou z kategorie mouder, já jsem anti :)
přidáno 01.11.2014 - 14:05
Orionka: Devenka Stesti a mladenec Zal, nebo Pravda a lez...mi z toho zni... :-)
přidáno 31.10.2014 - 13:25
Amelie M.: Depresivní hladinka - to je pěkně vyjádřeno :). A možná je to opravdu ideální tvůrčí rozpoložení, do kterého se někteří uvádějí uměle. To je docela roztomilá představa: básník se vyprostí z nástrah spokojeného života, uvede do deprese, nasadí smutnou notu, dopíše, zaklapne... a zas jde spokojeně žít :).
Jsem ráda, že o mojí miniaturce přemýšlíš, ale bojím se, že zas tolik na hloubání tam není :).
přidáno 31.10.2014 - 11:11
Orionka: je pravdou, že někdo si asi záměrně udržuje depresivní hladinku.. to si myslím také.. na druhou stranu, třeba mně se píšou takové ty smutnější věci snadněji.. nevím, čím to je, ale veselé či "normální" básně mi moc nejdou.. to už musí být..

Já o tomhle antimoudru přemýšlela skoro celej den včera.. je v něm hodně..
přidáno 31.10.2014 - 11:08
taron: Zkusím objasnit. Měla to být polemika s moudry typu "trnitá je cesta ke štěstí". A taky s libováním si v depresi, kterého jsem tady občas svědkem. Zachmuřený básník si vědomě (nebo možná už podvědomě) volí obtížnější cestu a namlouvá si, že pro jeho složitou osobnost je právě tahle nejlepší, protože vede do hloubky, k opravdovosti, sice bolavé, ale pořád lepší, než to plytké a obyčejné, co mají ostatní.... Teď trochu přeháním, ale občas mám z některých děl tady tenhle pocit. A tohle je reakce. :)
přidáno 31.10.2014 - 10:48
ne, že bych nechtěla komentovat, ale jsem z toho tak zmatená, že opravdu si netroufám formulovat, co jsi nám tím chtěla sdělit, vyvolává to ve mě protichůdné emoce, takže to nechám uležet a počkám si na více komentů... pak možná pochopím, možná mě i něco napadne, co a jak argumentovat ...:) - filozofuji :)
přidáno 30.10.2014 - 22:24
nojo, já Damkovou sjela rychle jen na tel.. :) tak jsem se ani nestihla vyjádřit a už vzala kramle.. tak příště :)))
přidáno 30.10.2014 - 21:23
Sucháč: Ne :). Nejsem zase takový znalec jeho díla, takže mě ani nenapadá, co by mě asi mělo napadat. Jak jsi na to přišel?
přidáno 30.10.2014 - 20:21
Nohavica?
přidáno 30.10.2014 - 17:45
vanovaso: Přesně tak, navíc štěstí může být pro každého něco jiného. A třeba ten, kdo říká, že ho nezná, je vlastně mnohem šťastnější než jiný, kdo už na štěstí jenom vzpomíná. Určitě není univerzální recept a právě to jsem chtěla říci. Možná trochu nesrozumitelně :).
přidáno 30.10.2014 - 17:28
Nikdo nevíme kudy se jde za štěstím, ale proč by nutně musela být cesta lemovaná trním... a co je štěstí? Snad jen naše uvědomění, že ho jsme ho potkali , ale k tomu nutně nemusíme trpět...
přidáno 30.10.2014 - 12:44
No právě, neví, ale všem bude tvrdit, že ví, aby si nepřipadala tak blbě :). (Damková je v servisu, ještě potřebovala opravit. Aspoň už vím, kdo byl její jediný čtenář :))
přidáno 30.10.2014 - 12:33
Zbedovana preci ale vubec nevi, kudy se jde za stestim.. (kam zmizela Domkova?)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Antimoudro : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Horší než Damková
Předchozí dílo autora : Velké holky nepláčou

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku