Krátké zamyšlení o smyslu literárních serverů, samozřejmě jen z mého pohledu.
přidáno 20.10.2014
hodnoceno 33
čteno 1318(23)
posláno 0
Někdo to asi vidí jinak, ale já chápu Psance jako virtuální společenství lidí, které spojuje stejný zájem, chcete-li koníček, a kteří si v něm mohou navzájem pomoci, protože sám sobě bývá člověk špatným kritikem. V ideálním případě by to mohla být tvůrčí dílna, kde si navzájem hodnotíme díla, navrhujeme, jak je vylepšit, a postrkujeme se coby autoři dopředu.
A někdy to tady charakter tvůrčí dílny opravdu má. To když se dílo skutečně komentuje, rozebírá, vytýkají se formální nedostatky a upřímně sdělují pocity, které ve čtenářích vyvolalo. Ale chci zdůraznit: teď mluvím o skutečných komentářích, nikoli o „lajcích“. Každý, kdo do komentáře napíše víc než jen „líbí“ nebo „hezké“, přispívá do naší virtuální tvůrčí dílny a přináší informaci, která může být užitečná nejen autorovi. Kdokoli se pak může dozvědět, jak které dílo působí na ostatní a na co by si třeba sám měl dát pozor. Z tohoto pohledu mají skutečné komentáře velkou cenu. A zatímco děl je tady i všude jinde spousta, upřímné a dobře míněné komentáře jako užitečná zpětná vazba jsou docela vzácné zboží.
Tím se dostávám k hlavní myšlence, kterou jsem vyjádřila otázkou v názvu. Komu patří komentáře? Píšeme je jen pro autora konkrétního díla nebo očekáváme, že je budou číst i ostatní a třeba se k nim vyjádří? Oslovujeme komentářem pouze jednotlivce nebo Psance jako celek?
Domnívám se, že ve společenství, jako je to naše, platí spíš druhá varianta. Skutečné komentáře mohou pomoci všem, jsou součástí naší virtuální tvůrčí dílny a vlastně její největší hodnotou – bez komentářů by to tady byl jenom soubor osamělých výkřiků, na které nikdo neodpovídá.
A proč to vlastně píšu? Protože jsem si v posledních týdnech několikrát všimla, že dílo, u kterého se rozběhla zajímavá a přínosná diskuse, následně zmizelo. Samozřejmě vím, že je právem každého autora svoje dílo smazat, a rozhodně toto právo nechci zpochybňovat. Jediné, co mohu, je poprosit zdejší autory, aby před kliknutím na smazat alespoň na vteřinku vzali do úvahy komentářový aspekt. Pokud dílo nemá skutečné komentáře, jeho smazáním tvůrčí dílnu nijak neochudí. Ale pokud ano, posílají kliknutím do propadliště dějin nejen svůj výtvor, ale i čas a energii, které někdo jiný strávil jeho hodnocením. Znovu prosím, pokud stojíte o upřímné a delší než jednoslovné komentáře – nedělejte to! Ochuzujete ostatní a možná i berete komentátorům chuť se k něčemu vyjadřovat. A to by byla obzvlášť škoda. Nebo ne?

přidáno 21.10.2014 - 15:32
Amelie M.: Je hezké, že tě něco takového napadlo, ale já jsem co se básnění týče ryzí amatér. Za komentováním techniky atd. je spíš moje povaha, ráda přicházím věcem na kloub. A zbytek radši soukromou zprávou, ať to tady nezaplevelujeme, Sucháč to nemá rád :)
přidáno 21.10.2014 - 15:26
slnečnica: Děkuji za příspěvek. Máš pravdu, že dílo patří jen autorovi, to nijak nezpochybňuji. A mazání v tvém případě i chápu, píšeš opravdu hodně intimní poezii, pro mě až nekomentovatelnou. Jako bys neoslovovala čtenáře obecně, ale spíš jen konkrétní osobu. Ale pak se zase musím ptát: proč ji vlastně zveřejňuješ? Promiň, ale z mého pohledu, který je samozřejmě jiný než tvůj, je to trochu zvláštní. Buď je moje poezie tak intimní, že si ji píšu jen pro sebe nebo do deníku, nebo ji uznám za hodnou zveřejnění. Zveřejnit a pak smazat mi nedává smysl, ale samozřejmě je to jenom tvoje věc.
přidáno 21.10.2014 - 15:12
DDD: Děkuji za názor a to "vybafnutí" je v pohodě, já se taky mohla víc krotit, ale "na nože" jsme stejně nebyli a pak si to soukromě vysvětlili... nakonec o nic nejde, jen o básničku :).
Souhlasím, že avizované mazání je prapodivné už z podstaty... viz to, co jsem psala puerovi o pokusných králících. Ale zase čtenář (a komentátor) ví předem, do čeho jde. Z tohoto pohledu je to fér.
přidáno 21.10.2014 - 14:48
ještě mě napadla v souvislosti s tím, jak tu komentuješ hodně techniku atp., proč to vlastně děláš? Je to koníček anebo sama toužíš po komentářích a jisté "dokonalosti" svých básní s úmyslem, je vydat, či jsi už vydala nějakou sbírku? Jaký je tvůj osobní motiv? :-) Možná se ptám blbě, ale tak dobře tě ještě neznám..
přidáno 21.10.2014 - 10:16
Súhlasím s autorkou, z jednotlivých komentárov sa môžu poučiť všetci Psanci, ale samotné dielo je v konečnom dôsledku duševným vlastníctvom výhradne jeho autora, resp. autorky, a tak jedine on/ona má právo rozhodnúť, či, prečo a kedy svoju tvorbu zmaže, nemusí sa nikomu spovedať ani ospravedlňovať v prípade, že svojou tvorbou nikoho neuráža. Osobne si veľmi vážim každú spätnú väzbu, ale nakoľko píšem nesmierne intímne veci, často ich dám napokon preč, bez ohľadu na počet komentárov pod dielom... a je to len a len moja vec. Všetko závisí od uhla pohľadu, samozrejme.
přidáno 21.10.2014 - 08:36
Dobré zamyšlení... Musím se přiznat, že mě doteď mrzí, jak jsem na tebe minulý týden vybafl. Zklamal jsem především sám sebe.
Mazání děl - chápu, že - pokud autor zjistí, že sepsal slátaninu, která je úplně k ničemu - asi není důvod, proč by se tím měl dál prezentovat. Na to má rozhodně plné právo. Druhá věc je ta, že by se to asi nemělo stávat příliš často. Pak by to vypadalo, jako že ani autor sám nemá na svoji tvorbu žádný názor a tomu, co píše, nevěří.
Co mi je ale fakt proti mysli - nemůžu vystát, když autor už od začátku okázale inzeruje, že dílko smaže. Proč ho sem teda vůbec dává? Chce si těmi řečmi zajistit komentáře ("co blázníš, vždyť je to dobrý" atd. atd.)? Tomu ale přece stejně nemůže věřit. Nechápu, ale strašně rád bych pochopil. V tuhle chvíli mi to přijde jako zbabělost. Ale možná tomu jen špatně rozumím. A mrzelo by mě, kdybych zase někomu ukřivdil... :-)
přidáno 21.10.2014 - 08:12
Sucháč: Děkuji, těší mě, že se shodneme.
přidáno 21.10.2014 - 08:10
Severak: Díky za příspěvek. Lajky jsou určitě lepší než nic a potěší, o tom žádná :). Ale když se ani nespecifikuje, co konkrétně se na díle líbí, komentáře v pravém smyslu slova to nejsou. Jako autor jsem vděčná za cokoliv, za každý "lajk"... ale čím je komentář delší a kritičtější, tím jsem vděčnější :)
přidáno 20.10.2014 - 23:21
Já souhlasím a ostatní napsali jiní, jen (a toho sis mohla všimnout i u svých děl) mi vadí, když se v komentářích hloupě plká mimo báseň...
přidáno 20.10.2014 - 23:16
dodám jednu věc ohledně "líbí" komentářů: Nejsou bez funkce.

Při psaní se řídím heslem „Každá blbost si najde svýho čtenáře“ (proto taky píšu občas blbosti). Lajky jsou pak vyjádřením toho, kdo je čtenář jakého druhu blbostí. :-)
přidáno 20.10.2014 - 21:36
Orionka: tak tak :)
přidáno 20.10.2014 - 21:20
Amelie M.: No já to s tou neúctou taky nemyslím zas tak přísně, jen mi to přijde někdy líto. Diskuse, kde se rozebírá dílo a kritizuje, jsou ty nejzajímavější a mohou být vodítkem i pro jiné. Navíc jsou docela vzácné :). Ale pravidla jsou nastavená takhle a ne všichni to s komentáři vidí jako já, s tím prostě nic nenadělám. Já zkrátka neberu kritiku jako ubližování, ale naopak jako snahu pomoci.
Jinak je určitě správné komentovat jen podle děl, ne podle autorů. Tedy s tou výjimkou, že jinak posuzují dílo 14leté holky a někoho, kdo sem píše už hodně dlouho a sám se pokládá za básníka. Povzbuzení je potřeba - ale mazání medu kolem huby nee :)
přidáno 20.10.2014 - 21:14
Žblepty.
přidáno 20.10.2014 - 20:46
Orionka: víš, já bych nebrala, jako neúctu to, že někdo smázne dílo i s komenty.. Opravdu k tomu mohou vést různé důvody :)

Jinak se snažím komentovat opravdu pocitově.. kamarád, nekamarád.. a myslím, že tak je to správné.. ale je to můj postoj. Většinou, pokud nechci dvakrát kritizovat, tak raději mlčím. Moje komenty jsou spíš takové ty nadšenější, že mě něco vážně zahřeje, potěší.. A takhle to tak nějak očekávám i od ostatních.. že mi poví - tohle mě zahřálo, jo, tohle jsem zažil, to cítím.. jdi s tím výmyslem do háje.. Tu techniku až tak neřeším, i když si ráda přečtu i tyhle postřehy :)
přidáno 20.10.2014 - 20:30
Amelie M.: Za ukradené téma se omlouvám, ale myslím, že vůbec nebude vadit, když ho zpracuješ po svém :).
Co se týče skupinkování, pozoruji tady hlavně komentování ve stylu já na bráchu - brácha na mě, které mi přijde poněkud úsměvné. Vzájemné plácání po zádech opravdu není nic, o co bych tady stála, ale i tohle je otázka různého přístupu a očekávání. Jinak je pravda, že asi nikdo nečte úplně všechno a časem si vybere svoje žánry a hlavně oblíbené autory. A potom mu mohou utíkat i ty zmiňované poklady, co už, ale času zkrátka není nekonečno. Ale aspoň se snažím dát každému nováčkovi šanci :).
A samozřejmě je jasné, že každý o komentáře nestojí, někdo chce jen "lajky" a někomu je komentování ukradené. Pokud mi to dá najevo, určitě se mu se svými názory nevnucuji.
No a s tou dobrovolností máš taky pravdu, samo sebou. Komentování nedělám pro sebe, jednodušší by bylo přečíst a jít dál, ale beru to jako službu tomuto společenství, když už tady jsem a očekávám od něj totéž. A právě to, že dobrovolně věnuji někomu svůj čas, s onou slušností a úctou trochu souvisí. Ale to je taky o různém přístupu.
přidáno 20.10.2014 - 20:24
Amelie M.: Tak to se máme na co těšit ... Sodoma Gomora ... ! ;-)
přidáno 20.10.2014 - 20:22
Zamila: u tebe jsem si toho všimla ;) akci sem za chvíli hodím.. je to moje životní dílo! :D
přidáno 20.10.2014 - 20:09
Amelie M.: Já třeba čtu úplně všechno - i nováčky, prostě všechno :-) Já mam totiž přečtený i to, co jste ještě vůbec nestihli napsat :-D Tomu se řiká šestej smysl :-) :-D PS: Jaká byla akce s krycím názvem "služebka" ? :-D
přidáno 20.10.2014 - 20:01
No, konečně na PC, tak já se taky malinko ještě rozepíšu.. Zcela náhodou jsi mi ukradla téma, které jsem tu chtěla také rozvířit, i když ještě malinko z jiného hlediska.. Co se týče skupinkování, kdy málokdo nahlédne do děl těch méně známějších či nováčků.. a jen si tak maže pod fousky s těmi svými.. a to je škoda, protože tu jsou ignorované poklady, které nikdo nečte..

I ty jsi tu dobrovolně, můžeš komentovat a nemusíš.. Někdo o tvé (i jiných) komentáře stojí, jiný ne.. Ne všichni čtenáři čtou způsobem, jako ty.. :) A pokud ti přijde důležité a zajímavé, se vracet ke komentům, mezi nimiž, je spousta zbytečných, doporučuji, si věci kopírovat a skladovat tam, kde o ně nepřijdeš :) Svůj čas investuješ dobrovolně.. to nesouvisí s tím, jestli někdo něco smázne a tím maže i jistou úctu k času druhých..
přidáno 20.10.2014 - 19:47
S tím nemůžu jinak než souhlasit. Ano. Rozdílný přístup.
přidáno 20.10.2014 - 19:39
puero: Děkuji za dlouhý komentář. Tohle je otázka rozdílného přístupu - někdo vidí Psance jako místo vlastní reprezentace, někdo jako prostor pro zpětnou vazbu, kde se může něco naučit a nejen z vlastních děl. Pro někoho je důležitější, jak se prezentuje, jiný víc stojí o komentáře a o kritiku, dalšímu jde třeba o něco úplně jiného.
Za sebe říkám, že u autorů, kteří takhle na zkoušku chrlí díla, čekají, jaká na ně bude reakce, a pak většinu smažou, si coby komentátor připadám tak trochu jako pokusný králík. A to fakt není role, která by se mi líbila :).
přidáno 20.10.2014 - 17:49
Tak tedy za ty co píší supr komentáře, ale svá díla mažou:

Smazat dílo (i s komentáři, co se dá dělat) je věcí reprezentace autora díla. Dojde-li autor k závěru, že jej dílo nereprezentuje tak jak by si přál, pryč s ním. Naopak já doporučuju a to především psancům, co chrlí básně jak na běžícím páse, aby mazali a mazali! Nechte si ta nejlepší, ta co Vás, dle vašeho mínění reprezentují nejlíp a zbytek smažte. Jednak se konkrétněji vyprofilujete, jednak to zvýší vaši publikační kvalitu.

Dokonce nevidím ani důvod, proč by se měl autor ohlížet na diskuzi k dílu. Každé diskusi dojde dříve či později dech a kdo pak má ty lány komentářů dole číst. Rozhodně mazat. A pořádně. A nejlíp stanovit si limit počtu publikovaných děl, udržovat si hladinu zhruba měsíc dva a za rok ji třeba navýšit. Kritiku přijmu, poučím se, ale nevidím důvod, proč bych ji měl do omrzení nechávat omýlat. A je-li dílo dobré - po pěti pozitivních komentářích statisticky přibývají jen další stejně laděné. Žádná změna nenastane.

Takže za sebe říkám, komentáře patří mně, autorovi.
přidáno 20.10.2014 - 17:31
Máta: Devils_PIMP: Přesně tak, není kritika jako kritika. Konstruktivní kritika neříká jenom "nelíbí se" nebo "stojí to za ...", ale pojmenuje, co a proč se nelíbí. A samozřejmě by neměla urážet a vždycky se vyjadřovat jen k dílu, nikoli k autorovi. Pak myslím, že urážení se není na místě, nicméně jsou i tací, co neunesou žádnou kritiku, a ti by snad ani neměli povolovat komentáře. Nebo dát smajlíkem či ublíženou reakcí jasně najevo, že tady se o kritiku nestojí :).
přidáno 20.10.2014 - 17:15
Devils_PIMP: A s tím velmi úzce související problém - Způsob jakým je kritika napsaná. Protože tvrdím, že i tvrdá kritika se dá napsat tak, aby byla konstruktivní a prvoplánově neurážela autora a neshodila dílo do pekel (tedy po tom, co si autor po přečtení napočítá do deseti, rozbije hrneček s kafem a vynadá manželce, samozřejmě :-D). Pak už je jen na autorovi, jestli je opravdu schopen kritiku skousnout.
přidáno 20.10.2014 - 17:08
Amelie M.: Díky za názor, fakticky máš nepochybně pravdu. Autor jako jediný může s komentáři nakládat. Nemůže je upravit, takže když se mu nelíbí, jedinou cestou, jak se jich zbavit, je smazat je spolu s dílem. Jako by to byly dárky, které od druhých dostal a může je podle libosti vyhodit. Otázka je, jestli je takové jednání slušné a jestli pak ochota dávat mu dárky neklesne, ale právo na to rozhodně má.
přidáno 20.10.2014 - 16:57
Jako já s tebou souhlasim - problem nastava v okamziku, kdy se autor "urazi" a ze se to stalo i me a pak dilo smaze. Ono je i pro autora casto slozite urcit miru kritiy. Obecne by k tomu mely nappomahat smajliky vpravo - často tak nečiní. Nebylo by proto dobré položit další otázku.... Jak velkou míru kritiky zvolit, aby k mazání nedocházelo?
přidáno 20.10.2014 - 15:57
Yana: Moc děkuji za obsáhlé vyjádření. Já zase tak moc nerozlišuji, od koho komentář je, spíš mě zajímá, jaký je. Myslím si, že tady nikdo nejsme profesionální kritik nebo literární teoretik - to by ty kritiky asi vypadaly jinak :). Ale zajímá mě názor každého čtenáře, i když s některým třeba vůbec nesouhlasím, ale opravdu každý mě přiměje vidět dílo zase z jiného úhlu a přemýšlet o něm, což je fajn. Aby se díla nemazala, k tomu opravdu přinutit nejde, můžu maximálně apelovat, a to právě dělám. Chápu, že k mazání mohou být i osobní důvody, do kterých nevidíme, ale jsme tady pod nicky a víceméně incognito a snad natolik soudní, abych si předem rozvážili, co chceme zveřejňovat a co ne. I když tomuhle důvodu ještě rozumím, zato mazání jen kvůli kritice nebo dodatečné nespokojenosti s dílem je pro mě už nepochopitelné.
přidáno 20.10.2014 - 15:23
komentare patri autorovi stejne tak, jako pravo upravovat ci smazat dilo..
přidáno 20.10.2014 - 14:53
Já se ti přiznám k něčemu Orionko, po čase si díla tisknu i s komentáři, mám je ráda a má ráda komentáře od lidí u kterých vnímám že jsou to nejen básníci, ale ovládají i teorii, nemám ráda komentáře, kde si někdo na teoretika hraje a počítá slabiky, mění slova, či slovosled a je jasné že do toho vidí tak asi jako já, ale za mě, komentáře jsou důležité a přínosné a i já v nich kolikrát nacházím "sílu" svých pocitů a vnímání poezie, no myslím že k tomu aby se díla nemazala nikoho nepřinutíme, každý jsme jiný, já si ráda přečtu jak se někdo vyvíjí a navíc je to na dílech opravdu znát, že k vývoji dochází, občas smažu po čase stará díla co se mi už vyloženě nelíbí, ale třeba to někdo maže že se stydí za to ne jak, ale co napsal, stydí se za to co v básni sdělil, a někdy to třeba může být i nám neznámou reakcí na to dílo, např. osobně mě mrzí že taron svá stará díla smazala, ale ona to tak cítila, uzavřela tím třeba nějakou životní kapitolu
přidáno 20.10.2014 - 12:33
Máta: Není zač, to já děkuji za komentář. Jsem ráda, že to někdo vidí stejně.
přidáno 20.10.2014 - 12:31
taron: Díky za názor. Jen si říkám - tos sem první dva a čtvrt roku nenapsala ani dílko? Nebo ses smazala tak nějak komplet? :)
přidáno 20.10.2014 - 10:33
Mluvíš mi z duše, jak co se týče hodnoty komentářů pro mě jako autora, tak hodnoty všeobecné. Bez komentářů a diskusí pro mě ztrácí svět literárních webů smysl.
A mazat dílo jen proto, že se pod ním objevila diskuse, byť kritická (a že jsem si užila i tvrdou kritiku, na jiném webu) by mě v životě nenapadlo.
Díky za zamyšlení.
přidáno 20.10.2014 - 10:27
Ano. Je to zbytečné, pro všechny, mazat díla.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Komu patří komentáře? : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : DMO
Předchozí dílo autora : Speleologická

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
basak.venda [14], Sluníčková [3]
» řekli o sobě
Lasak řekl o Cecidit angelus :
Chcete vědět, co vám dá tato stránka? Podívejte se na tuhle slečnu. Sice nedokážeme vytvořit talent, ale talent, který máte vám zde dokáží rozvinout do takové míry, že z vás mohou být úžasní psanci. Stručně řečeno. Tahle slečna je otevřená konstruktivní kritice do takové míry, že už teď píše perfektní díla.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku