Na mě asi nezvykle depresivní, je to ale jen vypsání se z frustrace.
přidáno 25.07.2014
hodnoceno 16
čteno 1071(29)
posláno 0
Jen se podívej
jak moje verše
umírají

Umírají beze studu
pod mýma ztěžklýma rukama
s marností
proklouzávají mezi prsty

Posmrtné škuby a zkřivené výrazy
a v mých dlaních
nic
pro jejich záchranu

Hromádky písmen
co polámané tváří se
že tiše spí
a políbení nepřichází
ten sladký dotek úst

Kam jsi se schovala,
zpívající krásko?

Ach, podlehnout tak znovu tvému půvabu!

Ne, tomu jsem se neupsala!
Ďáble, tohle je má daň za štěstí?
Tys vzal kus mojí duše!
Ty oslepils mě,
tak teď jen hluše
třepotám křídly
marně marně

Kde je můj sluch,
citlivé ucho umělcovo?

Marně marně čekám
na tiché šlápoty

V jakých lesích dnes tančíš,
vílo?



...


Zůstává otázkou co je mi větším štěstím

Chci-li raději verše psát

nebo mít vše

a verše vidět umírat...
přidáno 20.11.2014 - 12:54
j.f.julián: Jsem ráda, že to někdo chápe... děkuju moc, tvůj komentář mě potěšil!
přidáno 12.11.2014 - 07:39
básně píšu pro sebe a když se náhodou líbí, což v mém případě opravdu záleží na rozpoložení čtenáře, mluvím o těch co mně neznají, tak tím lépe.
Tvá báseň mě velmi oslovila a tvůj styl, tvé popisy pocitů a situací se mi moc líbí! Dnes nejlepší, co jsem četl na různých serverech (asi 50věcí).
přidáno 15.10.2014 - 15:38
Leslie: Milá Leslie, rád ti odpovím na všechny tvé otázky, nejsem si jenom jistý, zda li se mne opravdu ptáš, nebo jen svým způsobem vzdoruješ tomu, co jsem ti napsal.:)
Ale popořádku:
Opravdu si myslím, že píšeme básně pro čtenáře a nemá to nic společného se snahou se někomu zavděčit. Není to v žádném rozporu s tím, že tvoříme ze své potřeby tvořit.
O vesmírných silách ovlivňujících tvorbu nic nevím, ale respektuji názor, že to tak někdo může vnímat. Stejné je to s múzami, které já vnímám jako synonymum naší invence cosi napsat. Se vším , co píšeš o sebepoznání, touze a nutnosti vyjádřit se souhlasím. Myslím, že to má v sobě každý. K tomu abychom to vnímali, není potřeba to ani napsat, ani vyslovit. Pokud to vyslovím nebo napíšu, sděluji to někomu dalšímu.
Báseň sice bude básní, i když ji nikdo nikdy nepřečte. Bude jen marná, protože nenaplní svůj smysl.
Umělec tvoří, jak sama píšeš, aby se vyjádřil. Vyjadřovat se sám sobě mi nepřijde smysluplné. To mi stačí o tom přemýšlet a vnímat.
Hezky píšeš o potřebě kritiky pro sebezdokonalení (a to i ve svém profilu), ale na žádost o vysvětlení reaguješ podrážděně. Jak to tedy je?
Myslím si, že když nás někdo nepochopí, mělo by být první naší otázkou: jestli já jsem se špatně nevyjádřil? A to platí nejen v poezii.
Myslím (obecně), že čtenáře si nevybíráme(pominu li zcela adresně směrovaná díla), ale čtenáři si vybírají nás. My jen tušíme, že někoho asi neoslovíme, protože nejsme jeho "šálek čaje", ale i v tom se můžeme sakra splést.
O tom, že máš "právo nevypovídat" na kritiku a dotazy nereagovat, je asi zbytečné psát. Co si pak o tom někdo myslí, už ovšem nemůžeš ovlivnit.
Není, myslím, žádný rozdíl mezi čtenářem píšícím a nepíšícím. Proč by měl být? V okamžiku, kdy čtu cizí dílo, stávám se čtenářem. Jakým, záleží na mnoha ohledech, ale asi ne (nebo nemnoho) na tom, jestli sám píšu. Kritika zdobí cit pro hodnocenou věc a hluboké znalosti, ne angažovanost v té věci.
Konečně ten, kdo si tvé dílo přečte, přemýšlí o něm, několikrát ho okomentuje, není asi tím, kdo si náhodou zapnul internet... a ejhle Leslie... Je to tvůj čtenář. A ten se s tebou pro dnešek loučí...
Měj se hezky.
Jirka
přidáno 15.10.2014 - 14:24
Yana: Amelie M.: Děkuji za pěkné komentáře. A Yani, napsala jsi to moc hezky a máš samozřejmě pravdu, taky mi pomohla nahlížet na mnohé věci jinak a pochopit je. Nezbývá než doufat, že můj a její čas ještě neskončil. Díky za takový komentář, namísto frustrace přichází pokora a vděk, že jsem se s ní vůbec kdy setkala.
přidáno 15.10.2014 - 13:54
Jiří Turner: Opravdu píšeme básně pro čtenáře? Nebylo by příliš prvoplánové psát čistě jen proto, aby se autor zavděčil čtenářovi? Nemůže se stát, že by básník psal z jiného popudu? Třeba čistě jen proto, že ho cosi neovladatelně nutí snažit se vyjádřit nevyjádřitelné, jakási vyšší síla vede jeho ruku po papíře a básník se bez možnosti utéct stává prostředníkem mezi vesmírnou silou a běžným světem, podléhá našeptávání múz a nechává ožívat poezii pod svýma rukama? Nemůže básník tvořit poezii z nutkavé potřeby vyjádřit svoje pocity, prožitky svého nitra, nebo jen zaznamenat svůj náhled na svět, či jen zachytit detail, dojem, moment, který by očím nebásníka utekl? Nemůže umění sloužit třeba jako prostředek sebepoznávání? Čtenáři nejsou DŮVOD pro vznik poezie, ti stojí na samotném konci celého procesu, ne na začátku. Copak by báseň nebyla básní, kdyby ji autor nedal někomu přečíst? Básník může své dílo sdílet s ostatními, ale není to podmínkou pro jeho vznik. Umělec netvoří své dílo proto, aby se líbilo ostatním, ale pro potřebu něco vyjádřit nebo zachytit, a následná případná potřeba sdílení díla není příčinou jeho vzniku - je jeho důsledkem. A důvody k tomu mohou být různé - možná potřeba se zdokonalit a tedy poslechnout si různé názory, které nám dodají patřičnou perspektivu, možná radost z toho, když pak najdeme někoho, koho naše dílo osloví. Pro někoho se možná jedná o potřebu uspokojit své ego a někdo se třeba jen snaží zjistit, zda existuje někdo, kdo náš pohled sdílí a kdo nám rozumí, nebo zda zvládneme druhé dovést k zamyšlení. Zkrátka každý máme své důvody, proč se o svou poezii dělíme. A také si své čtenáře vybíráme - když naše díla zveřejníme, jsou sice teoreticky dostupná každému, ale to neznamená, že naše dílo pochopí každý. Čtenáře si tedy vybíráme již jazykem, stylem a formou naší poezie, ač možná mnohdy neúmyslně. Je-li naše poezie méně jednoznačná, je čistě volbou autora, chce-li své dílo veřejně vysvětlit, aby bylo čitelné opravdu pro každého, kdo zapne internet, nebo zvolí-li si publikum užší - takové, které si význam díla hledá (ať už nachází nebo nenachází) samo. Neříká to nic o autorově neschopnosti své dílo interpretovat.

A ještě poslední věc - vážně není rozdíl mezi čtenářem-básníkem a čtenářem-nebásníkem? Opravdu oba nahlížejí na poezii stejně? A opravdu bychom se oběma snažili své dílo vysvětlit stejným způsobem?
přidáno 14.10.2014 - 09:16
Leslie: Jestli jsem básník? To asi není důležité. 26. srpna jsem byl tvůj čtenář. Pro čtenáře píšeme básně. A jako čtenář jsem se k tvé básni vyjádřil. Mě se také často stává, že někomu se moje báseň líbí, ale nechápe ji (třeba to někdy ani nejde) a nebo ji pochopí úplně jinak. Pak nastává situace, kdy může básník(básnířka) tomu svému čtenáři pěkně vysvětlit, jak to myslel. Ve virtuálním prostředí to jde dobře. Když to neudělá, vypadá jako když to sám neví, nebo neumí .
přidáno 13.10.2014 - 15:09
No napsala jsi to moc krásně, nedávno tady byla podobná básnička, tedy podobná obsahem, ano, když je nám opravdu dobře, najednou múza utíká, víš, jakoby chtěla pomoci někomu dalšímu, třeba, aby se vypsal, pochopil a bylo mu tak krásně jako tobě když napíšeš báseň, takovou tu lehounkou co sama skočí na papír, jako když někdo vede naší ruku a píše za nás, tak to chápu. Já svoji múzu ztratila, ale nevadí mi to, protože díky jejímu vlivu jsem možná mnohé pochopila, třeba to tak má být, jen občas, málokdy ještě přijde, neboj i ta tvoje o tobě ví a přijde až bude její a tvůj čas...
přidáno 13.10.2014 - 15:07
Pěkné :) no.. mně taky často utíká na pěkně dlouhý čas.. ale pak, pak se tiše vrátí a našeptává.. ;)
přidáno 13.10.2014 - 14:25
Jiří Turner: Děkuji za komentář. Pointa tam skutečně je, ale jestli jsi to z básně nevyčetl, nemůžu ti poradit. Ale z komentářů jsem přesvědčená, že ostatní to pochopili. Jsi básník?
přidáno 13.10.2014 - 14:23
Yasmin: Děkuju! Jen jeden marný nádech a zase ticho...
přidáno 13.10.2014 - 14:19
DDD: Jo, máš určitě pravdu, ale ty dlouhé chvíle ticha jsou pro mé srdce básnířky vážně utrpení. A děkuju!
přidáno 26.08.2014 - 09:37
Tvoje báseň se mi svojí celkovou atmosférou líbí, jen mi uniká pointa, pokud nějaké je( to samozřejmě není nutné) a vlastně i ta emoce. Čeho je ti líto a mezi čím musíš volit? Jakoby mezi těmi metaforami ( jsou li to metafory) scházel nějaký spojovací článek, ať už myšlenka nebo emoce.
přidáno 26.08.2014 - 08:51
Ale ona se zas vrátí. Jenom ji nesmíš nutit, to ji odradí. Musí chtít sama. Tak to prostě je...
Krásný. Dlouho už mě nic tak nechytlo za srdce, jako to tvoje poslední čtyřverší :-)
přidáno 16.08.2014 - 13:58
Moc hezký, všechno je buď a nebo. Tvoje verše se ale právě nadechly...
přidáno 03.08.2014 - 12:18
Midem: Přesně tak! Děkuju.
přidáno 25.07.2014 - 23:09
Přesný a povedený. A protože život je plus a minus, bude se psát a umírat - pořád.1*

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Mrtvé verše : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Zaoceánská
Předchozí dílo autora : Povznesená

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku