Součást mého většího cyklu - Příběhy, která vyprávěla žehlička jen taký útržek
přidáno 20.04.2014
hodnoceno 3
čteno 865(4)
posláno 0
Vzali jste nám umění.
Umělci musejí myslet. Bez myšlení se nikterak neobejdou, to vidím na Majitelce každý den. Je pravým opakem kárných táborů, kterými jsem prošla. Myšlenková aktivita je pro umělce jednou z nejdůležitějších hybných sil. Bez něj by vlastně nedokázali vůbec nic a má Majitelka je toho nejlepším příkladem.
Uběhlo poměrně pár let od doby, kdy jsem se dostala do jejího bytu. A od té doby přemýšlím spolu s ní. Není jediný film, jediná kniha ani jediný tón, ve kterém bych nehledala zobecnění formy, složitě je nepitvala na maličké kousky vhodné pro rozbor, nebo na nich alespoň nedemonstrovala své velmi omezené (stále jsem jen žehlička) znalosti ze všech odvětví. Většina těchto znalostí je těžko uplatnitelná pro obyčejnou žehličku, ale lepší být neužitečný vzdělanec, než užitečný idiot. Chápu, že je potřeba obojí, ani bez jednoho nemůžeme žít, avšak vzdělanci sami sebe vždy vyzdvihují nad ty ostatní. Často si kladu otázky, zdali právem. A právě tyto složité znalosti, které nemáme možnost v praxi skutečně využít, ventilujeme skrze naše hodnoceníčka, jimž ve finále stejně nikdo nerozumí. Nikdo kromě jiných intelektuálů a jimi se kruh uzavírá. Intelektuálové pro intelektuály.
Majitelka je usazena v křesle, v ruce třímá sklenici brandy, jistě vyšší kvality a vedle ní přímo na odložném stolku leží poloprázdné plato prozacu. Kvalita se k práškům vždy cení. V těchto dvou věcech, tak různých, přesto tak provázaných, se skrývá veškerá její pohonná hmota. Bez nich by nedokázala psát, překládat, ale ani myslet.
Takto usazena, se vším co potřebuje, vrhá se Majitelka na ty nejsložitější eseje. Rozepsala esej Max Brod – Muž ze stínu. Viděla jsem ji jen krátce, když ji odložila na žehlicí prkno a mohu i se svou skromnou pokojovou školou soudit, že se ji zatím daří. Většině nerozumím a tak to asi i má být, neboť je to pro skutečné vzdělance a já jakou obyčejná žehlička nemám právo soudit.
přidáno 21.04.2014 - 01:55
Jana Kollinová: Pokud se ztotožníme s majitelkou, budeme nějakým způsobem vázáni na vliv společnosti.. kdežto žehlička je jen chytrý spotřebič, který nemůže nic změnit a ovšem jen diskutuje..
žehlička jsou mé názory, ale zprostředkovávané skrze něco, co samotný děj nemůže ovlivnit.. chci být uvnitř té novely, ne být pouhýmvypravěčem, ale nechci v ní mít roli toho, kdo něco může změnit.. velmi chaotické, mea culpa, ale snad trochu přiblížení
přidáno 20.04.2014 - 18:10
Spíše bych se ztotožnila s Majitelkou, včetně sklenky kvalitní brandy. Nechápu úlohu žehličky. Můžete mi její význam více přiblížit?
přidáno 20.04.2014 - 04:49
Budu rád za jakoukoli připomínku.. pokud by měl někdo zájem o celek, rád pošlu.. děkuji

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Nakopla vrtichvosta : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Démon lidských smyslů
Předchozí dílo autora : Ješťěři ještě nevymřeli

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Capik [14], ludvig lerian [13], smarstin [12], Kaliban [7], magdalena [4]
» řekli o sobě
Dream řekla o Hunter :
Častý melancholik a snad ještě větší snílek než jsem já. Držím mu palce ve všem, protože on je asi jeden z mála lidí, kdo si zaslouží svůj malý dokonalý svět a život. Snad se mu všechny sny jednoho dne vyplní a snad sám nad sebou nezlomí hůl - udělal by totiž nehoráznou hloupost.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku