seznámení se s historií i současností lázní Teplice
přidáno 31.03.2014
hodnoceno 1
čteno 1594(4)
posláno 0
Teplice - nejstarší lázně v Čechách

Podle pověsti Václava Hájka z Libočan objevili horké léčivé prameny v lesích zemana Kolostuje pastýři v r. 762, když pasoucí se prasátka spadla do pramenů a opařila se. Jména zemana Kolostuje se dodnes vzpomíná - jsou po něm pojmenovány zámecké Kolostujovy věžičky. Po pravdě však byly zdejší prameny známy mnohem dříve, v Pravřídle byly nalezeny římské a keltské mince a šperky.
Město Teplice děkuje za svůj vznik druhé manželce krále
Vratislava I., Juditě, která zde založila v letech 1158-1164 ženský klášter benediktýnek v románském slohu. Zbytky tohoto kláštera jsou patrny v nejstarším křídle teplického zámku. Léčivé vlastnosti vody v té době už byly známy.
Teplice byly až do konce 16. století české, teprve po nešťastné bitvě na Bílé Hoře se začaly výrazně katolizovat a poněmčovat. Jednotlivá panství byla totiž po konfiskaci nekatolíkům prodávána bohatým Němcům nebo dávána od císaře Ferdinanda II. darem. Teplické panství daroval král polnímu maršálkovi Janovi z Aldringenu. Po velkém požáru na konci 18. století se začal velký rozkvět města - stavěly se výstavné budovy ve městě , k zámku bylo přistavěno nové zámecké divadlo, které v nedávné době sloužilo jako oddací síň, byl postaven plesový dům, kde se nyní pořádají koncerty. Podle dobové zvyklosti byla upravena Zámecká zahrada na anglický park s velkou rozlohou zeleně.
V druhé polovině 18. století také vrcholil společenský život na valdštejnském zámku v blízkém Duchcově, kde dožíval druhdy tak dobrodružný život Casanova jako zámecký knihovník a psal zde své známé Paměti.
Počátkem 19. století se rozvíjel naplno lázeňský život Teplic - většina lázeňských budov v empírovém slohu vznikla právě tehdy. Teplic se dotkly i napoleonské války, jedna z významných bitev byla svedena u blízkého Chlumce, kde stojí nepřehlédnutelný památník na tuto bitvu a v blízkém lesíku je ukryt hřbitov francouzských, ruských i rakouských vojínů.
V této době rozkvětu se staly Teplice středem společenského života Evropy , svou návštěvou je poctil jak ruský car Alexandr, císařská rodina rakouského císaře Františka Josefa I.- krásná "Sisi", tak i významné osobnosti kulturního světa. Známé je setkání Ludvika van Beethovena s Johanem Goethem v Zámecké zahradě. Beethoven v Teplicích skládal svou 9. symfonii. Pobýval zde i Richard Wagner a další.
Prosperita města vedla bohaté měšťany k tomu, aby si i oni stavěli výstavné domy. Centrem města se stalo Zámecké náměstí s dominantním morovým sloupem od Matyáše Brauna. Současně se však začínal projevovat i průmyslový rozvoj města a jeho okolí, zejména těžba hnědého uhlí a to dokonce na úkor teplických pramenů - r. 1879 musela být lázeňská sezóna předčasně ukončena pro náhlou ztrátu léčebných pramenů vlivem neřízené těžby uhlí. Bylo to sice jen dočasné, ale předznamenalo to průmyslovou revoluci na Teplicku. Těžbou uhlí a stavbou továren město ale také bohatlo. Dokazují to opět nákladné stavby domů z počátku 20.století.
V r. 1924 vyhořelo městské divadlo a prakticky okamžitě se začalo se stavbou nové budovy. Nové, moderní divadlo bylo otevřeno za tři roky. Vydrželo Tepličanům bez velkých změn až do r.1990, kdy bylo zavřeno a přistoupilo se k rozsáhlé rekonstrukci ,aby se za pár let zaskvělo opět ve své původní kráse.
Poválečná doba nepřála příliš obnově starých krásných budov a tyto značně chátraly, až musely být zbourány a byly necitlivě nahrazeny " panelákovou kulturou". V současné době zbylé stavby prožívají svou renezanci a při procházce městem je můžeme obdivovat. Při této procházce nezapomeňte navštívit zámek, kde je umístěno muzeum se stálou expozicí teplických památek, zvláště keramiky a porcelánu a také zkamenělin, které byly nalezeny při těžbě uhlí. V současné době se uchází o zapsání do UNESCO
v blízkém městě Krupka štola sv.Martina, která je zpřístupněna celoročně.
Je tady ještě řada zajímavých věcí, které stojí za zhlédnutí, proto neváhejte a přijeďte se do Teplic podívat, zvláště, pokud trpíte poruchami kloubního aparátu - voda zde je opravdu léčivá, je mírně radioaktivní a pomáhá při léčbě pohybového ústrojí. Úspěšně se zde léčí děti s vrozenou obrnou a to hojně i ze zahraničí.
Autor: Zdenka Jírová
přidáno 02.04.2014 - 10:28
Bydlím v blízkosti Zámeckého náměstí, kam každý den zajdu, abych obklopena historickými budovami, vnímala večerní klid a pozitivní energii jedinečného náměstí.
Děkuji autorce za pěknou reportáž.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Teplice-nejstarší lázně v Čechách : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Veverka
Předchozí dílo autora : Koupání kocoura

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Katies [16], Wyrez [15], snehurka [14], cik [11], Dali [11], kdyztocitim [10], Dickens [7], [5], lucidsubstance [3], NeuroSoul [1]
» řekli o sobě
derrry řekla o Nikytu :
Moc ráda ji čtu a moc ráda s ní prohodím občas pár písmenek mejlem. Chytrá holka s hlavou v oblacích a nohama na zemi. :-)
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku