Toto není mé dílo, ale mého přítele a slíbil jsem jí, že to sem přepíšu, protože si to zaslouží pozornost čtenářů.Napište prosím své názory, děkuji.
přidáno 01.10.2013
hodnoceno 8
čteno 1029(16)
posláno 0
Ten most tu stojí co pamatuje.Nejdřív to byla jen dřevěná lávka přes vodu, která byla tehdy spíše potokem než řekou.Potok uprostřed lesa, kde je ticho, klid a mír, kde je slyšet zpěv ptáků, šumění stromů ve větru a hučení vody.Její nejstarší vzpomínka se váže právě k tomuto místu, do doby, kdy byla malá holčička a v tom potoce na kamenech si hrála.Ráno a večer bylo jejím úkolem, do dřevěného džberu nabrat vodu a donést ji do chaloupky, kde bydlela s maminkou a čtyřmi sourozenci.Vodu na pití, na vaření, na mytí...Ale po zbytek dne si mohla užívat "svoji" řeku a "svůj" most dle libosti.Přes tu lávku běhala tam a zpět a v jejích dětských hrách byl onen most spojením mezi dvěma světy.Svět reality a svět fantazie.Zcela jistě pak vyrostla, dospěla a její myšlenky se ubíraly jiným směrem.Ale to už si nepamatuje, nejspíše to pro její bytí nebylo podstatné.

Podruhé se ke svému mostu vrací o mnoho desítek let později.Most už je kamenný a koryto potoka o něco širší a hlubší.Už jej můžeme nazývat řekou a je znát, že se na tomto místě podepsala ruka člověka.Zmizely stromy a podél řeky vyrostlo několik domů.Most je pevný a už se po něm nechodí se strachem, že sklouzne noha a člověk spadne do vody.Stojí a dívá se, jak po mostě běží kůň.Černý vraník, který nejspíše utekl svému majiteli, protože běží trochu pomateně, ale zároveň je z dusotu kopyt cítit radost ze svobody.Ten kůň se jí vryl do paměti, jako poslední krásná vzpomínka, protože za pár vteřin na to se jejím tělem prožene ostrá bolest.Mlhavě vidí mnoho mužů se šavlemi a puškami,někteří na koních, někteří pěší, obrovská vřava a všude potoky krve.Zoufalství, křik a pláč mísící se s nadšenými výkřiky vítězů.Byla to bitva?A čí?A proč?Proč na jejím mostě?Mnoho otázek na které nezná odpověď a je příliš unavená na to, o nich přemýšlet."Tady je taky jeden mrtvý, odneste ho" je poslední co slyší než naposledy zavře oči.

O pár století později je most opatřen ocelovými pilíři, rozšířen a kromě koní po něm jezdí i první auta.V řece pod ním už se nedá skákat po kamenech, ani se v ní koupat, je tam příliš hluboko.Ale vyrostl zde nádherný park.Lidé vysázeli stromy, které před dávnými časy pokáceli, mistři svého oboru postavili dřevěné lavičky a další toto místo ozdobili sochami.Dá se zde strávit nádherný den, zvláště teď v tomto období, kdy všechno kvete a nádherně voní.Ve vzduchu je cítit jaro a celé to místo je předurčené k tomu, aby procházelo našimi dějinami a našimi životy.
Pod rozkvetlým šeříkem na lavičce sedí mladá žena.Nesedí, spíše leží, okolo ní dav lidí-ta žena rodí.Bolesti přišly náhle, jen na chvilku se zastavila, aby si odpočinula, usedla na lavičku pod most nabrat sílu.Nikdy zde ještě nebyla, nezná tuto část města, je vyplašená a rodit měla až za pár dní.Přesto -zdá se -probíhá porod dobře.Někdo utíkal pro doktora, ale je vidět, že až sem onen lékař dorazí, děťátko už bude na světě.Příliš pozdě na odbornou pomoc, ta žena to prostě musí zvládnout sama.Doktor přiběhl právě ve chvilce, kdy dítě poprvé zaplakalo.Je to holčička, májová holčička, s krásnýma modrýma očima.Narozena tady, pod mostem, navždy bude mít jeho obraz vryt do paměti.

Její myslí se promítá mnoho obrazů.Mnoho scén a mnoho míst, které za své životy viděla.Některé si umí dát do souvislosti, některé si vybaví detailně včetně všech pocitů a vůní.Jen ona ví, proč se na onen most stále vrací.Ví, proč se zde rodí, proč zde umírá, proč je to místo jí blízké.Vrací se sem stále a znovu mnoho desítek a mnoho set let, tak jak se vrací její duše.Ví, proč tu stojí i dnes.Má tady důležitou schůzku.Vlastně - důležitá není to správné slovo.Je to schůzka s člověkem, kterého má velmi ráda, kterého miluje a kterého by si chtěla vzít.Těší se na něj a tohle místo na mostě vybrala záměrně.Podvědomě ví, že pokud se setkají tady, ovlivní to celé její další žití.Stojí na mostě a čeká na svého milovaného.A pozoruje svět okolo.Hledí přes zábradlí mostu dolů do vody a má chuť hodit do ní alespoň kamínek.Letošní léto je suché.Koryto je mělké a je vidět na dno, docela dobře by se dalo i v řece koupat.Snad by se i dalo skákat po kamenech.na břehu se opalují lidé, vidí mezi nimi i těhotnou ženu a na chvilku ji až zamrazí.Je to zvláštní, ale slyší opravdu klapot koňských kopyt?Otočí se a vidí dva černé vraníky, jak táhnou kočár, nejspíše s turisty, kteří si takto prohlížejí město při vyhlídkové jízdě.A za nimi už zahlédla svého vyvoleného.Rozběhne se mu naproti.Spontání reakce při které ani nevidí jedoucí auto, neslyší jeho brzdy a běží.....

Napsal:
Nuna Karamazová
přidáno 07.11.2013 - 18:14
Nádherně vypsaná duše místa, pro kterou autorku obdivuji. Jen bych to snad zarovnal do bloku :-) ale to je asi jediná chybička a k tomu ještě není autorčina :-)
přidáno 03.10.2013 - 15:51
Yana: Vladan: mannaz: Děkuji zúčastněným za názory a na ukončení jen přidám komentář autorky samotné:)
..jsem to četla...komentáře..smála jsem se tomu,jak muži řeší technické záležitosti okolo stavby mostů .. opravdu máme odlišné způsoby vnímání ..
přidáno 02.10.2013 - 14:58
a mně se ta povídka líbí, vždyť je o životě, základem je sice most, ale jenom jako kulisa, kolik už i za svůj život jsem viděla míst, která změnila podobu, skoro k nepoznání. Dovedu si docela dobře představit tu lávku, po které běhala ta dívenka a pod ní potůček a pak jak s lety a zásahem člověka se toto místo měnilo, dovedu si to představit, také proto, že se mi líbí jak je to popsáno. Pak mě při čtení napadlo jak miluji místa kde cítím, že tudy prošly dějiny, jakou sílu mají a a jak na mě magicky působí a jestliže dějiny, tak také člověk, tady žena, se svými bolestmi, láskami a smrtí. Dá se říct že mě ta povídka nadchla.
přidáno 01.10.2013 - 17:18
Vladan: Pokud se nemýlím, tak o záměru autorky řeč nebyla a navíc nevidím nic špatného na tom, že by záměrem bylo tvé popsané rozdělení na jednotlivých částí.
Konkrétní případ ze středověku neznám, ale důvodů proč spojovat dva potoky, potůčky, nebo řeky, to už je jedno, by se našlo určitě několik. Třeba budování rybníků, nebo snaha zvětšit průtok vody do města. Nicméně, nechci aby to vypadalo, že za každou cenu budu obhajovat tuto povídku. Myslím si jen, že ve srovnání třeba s mými povídkami, je tato mnohem lepší.
Cením se tvých názorů a často s nimi i souhlasím, ale ne vždy a ne ve všem. Vidíš, teď mě napadá, že jsem minule ani nestihl probrat význam fotosyntézy :)
přidáno 01.10.2013 - 16:07
Myslím, že ti unikla tato "podstatná" statistika:první část - dítě (žena) a jeho svět fantazie. Druhá část - smrt té dospělé ženy. Třetí část narození dítěte (ženy), čtvrtá část - její smrt. Mě to vychází jednoznačně jako záměr autorky - zeptej se jí.
Znáš případ, aby ve středověku spojovali dvě koryta do jednoho? Je to nesmysl, protože pokud jsou dvě říčky pár kilometrů od sebe, tak mají stejně někde nedaleko soutok. A "tahat" potůček ze sta kilometrů je taky blbost. Takže to neberu.
Ženám sice ne vždy rozumíme :-) s tím mohu souhlasit, ale kupodivu jim neupírám logiku.
přidáno 01.10.2013 - 15:17
Vladan: Souhlasím s chybami, které vznikly mím přepisem a určitě na nich zapracuji. Už jsem si zvyknul na Tvůj realistický pohled na věc a tudíž mne komentář ani moc nepřekvapil, ale díky i za takový. Nevím jaká je statistika úmrtí žen, narozených v blízkosti mostů, ale to není v této povídce podstatné. Spíše jde o vyjádření jistého koloběhu života a myšlenky znovuzrození. A vše se váže k jednomu místu, onomu mostu. A pokud jde o zvýšení přítoku vody v řece (potoce) , určitě to možné je, stačí jen do vodního toku přivést ještě jiný. Ale ani toto není podstatné, opět v tom vidím vyjádření toho, jak se vše v průběhu času mění.
A navíc je toto psáno rukou ženy a těm ne vždy, my muži úplně rozumíme.
přidáno 01.10.2013 - 14:12
Já jsem taky tolerantní k chybám, ale chybějící mezeru za tečkou a čárkou snad vidí každý.
Trochu mi uniká postata oné mystiky. Připadá mi to nedomyšlené, nedotažané. Chápu dobře, že každá žena narozená v blízkosti mostu na něm zahyne?
A poznámka technická: "Most už je kamenný a koryto potoka o něco širší a hlubší.Už jej můžeme nazývat řekou " - jistě, člověk může změnit koryto, ale těžko změní průtok vody!!! A pokud vytvořil koryto širší, tím spíš se voda rozleje do strany a tok bude mělčí - výsledný dojem = potůček.
přidáno 01.10.2013 - 12:53
Určitě zajímavé téma. A napsáno moc pěkně. Už jsem tu dneska podruhé četla o mostu a musím uznat, že je to místo téměř magické. A myslím, že magii takového místa tu autorka vyjádřila dobře.

Jen bych se zaměřila na pravopis. Čárky, mezery... . Ale já jsem v tomhle hodně tolerantní, protože mně jde o myšlenku a o obsah. A ten se mi líbil.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Most : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Aréna
Předchozí dílo autora : Královna

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
angel [16], Bambulka [14], Jitrocel [1]
» řekli o sobě
Yana řekla o Kakuzu :
Jednou tě někdo nazval pupenem, pamatuješ, řekla bych že to vystihl přesně a tuším, že až vykveteš budeme zírat. Tvoje poezie je čím dál lepší(-:
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku