Námět k dalšímu psaní....
přidáno 21.02.2013
hodnoceno 9
čteno 1234(14)
posláno 0
Na světě patrně neexistuje dostatek slov. A tak se slova dál a dál recyklují.

Klasickým příkladem je slovo energie. Když se spolu pustí do diskuze fyzik a člověk věřící v "energie" tak si dříve či později vjedou do vlasů, protože každý si pod slovem energie představí něco jiného. Slovo démon zase znamená něco dost jiného pro exorcistu, vykladače městských legend, čtenáře fantasy, černého mága a pro programátora (i když si dovoluji hádat že démoni z unixu slouží podobně jako ti jiní občas slouží těm černým mágům). Zkrátka každý obor si slovo použije po svém.

Máme vazbu citovou, chemickou, knižní, kroužkovou, zpětnou, vazbu mezi tabulkami v databázi a vazbu do které nás pošlou v trestním řízení (viz vyčerpávají seznam z Wikipedie: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vazba). Domnívám se, že původní vazba byla na provaze a tu jsme již opustili.

Další krásný příklad recyklace slov je vlna. Vlna má zcela jiný význam pro surfaře, pasáčka ovcí a fotbalového fanouška (ten se drží té mexické).

Jinak samozřejmě recyklace slov se nevyhýbá ani jiným jazykům: Například jsem četl článek kde popisovali počítačový odhad povahy člověka podle slov co používá. Jeden typ lidí prý rád používal slova jako ,,hádka, boj, spor a LOMÍTKO". Divil jsem se proč lomítko a pak mi to došlo: Překladatel měl počítačové vzdělání a u slova slash mu nejprve vytanulo lomítko, i když to spíš znamená ,,sektnutí" či ,,rána".

Tento jev je mimo jiné zajímavý tím, že ho s oblibou používají vědci a technici. Místo toho aby vymysleli nové slovo, dají tomu starému nový význam (viz ten démon či avatar).

Proto Vás vyzývám: Pokud máte nějaké dílo, které z fenoménu recyklace slov těží, přidejte na něj odkaz do komentářů.
přidáno 10.03.2013 - 08:20
Severak: Děkuji, Smysl Životic si pročtu v knihovně. :-)

Angyklos je fiktivní celotělní oděv, který jsem vymyslel. Podrobnější popis: http://esterkrejci.xf.cz/e_angy.htm Protidlaň je pojmenování pro hřbet ruky a jeho okolí (tedy tu oblast, která leží proti dlani). Pak jsem ještě vymyslel slovo "dáda" jako společné pojmenování pro tátu a mámu, ale to v normálním českém jazyce není moc užitečné, protože lidé jsou zvyklí mezi tátou a mámou rozlišovat.
přidáno 09.03.2013 - 20:59
Mimochodem Douglas Adams s Johnem Lloydem se chopili podobného tématu a napsali knihu Smysl Životic (v originále Meaning of Liff), kde použili pro pojmenování těchto neexistujících věcí místní jména. Ukázka z českého překladu zde - http://citarny.cz/index.php/nove-knihy/knihy-dospeli/literatura-
faktu/2514-smysl-ivotic-podle-douglese-adamse-v-eske-verzi
přidáno 09.03.2013 - 20:54
Davidsoft: co to je angyklos a protidlaň?
přidáno 09.03.2013 - 07:57
Rozhodně zajímavá úvaha. Vymyslet nová slova, která by se ujala, je pro většinu lidí docela těžké, proto se nejspíš používají stávající slova v novém významu.

Mně se to moc nelíbí, protože pak i takové slovo jako "muž" má podle slovníku (z roku 2000) čtyři(!) různé významy - dospělý člověk mužského pohlaví; nositel mužských vlastností; jednotlivec z množství, zvláště voják; manžel. (Já jej navíc používám ještě v pátém - člověk mužského pohlaví bez ohledu na věk.) Slovo "nebo" může být použito ve výlučném (jedno, nebo druhé, ale ne obojí) nebo nevýlučném smyslu (jedno, druhé nebo obojí).

Proto se snažím vymýšlet spíš vlastní slova (angyklos, protidlaň).
přidáno 24.02.2013 - 19:57
Vladan: ujalo se to, ale pro jinou věc :-)
přidáno 23.02.2013 - 11:34
no k zamyšlení to je,ale co člověk to názor.
přidáno 23.02.2013 - 01:29
Mezi těmi, kdo rádi vymýšlejí bu´d zcela nová slova, nebo nové významy slov starých, jsou samozřejmě autoři sci-fi.
Vzpomínám si na povídku z doby těsně před vynálezem mobilních telefonů, kde autor použil slovo MOBIL - jako název pro osobní dopravní prostředek budoucnosti. No, nestačilo se ujmout.
přidáno 22.02.2013 - 11:41
Zaujalo mne to. Vlastně to, o čem píšeš, dává za pravdu obrozencům. I když byli někdy trochu úsměvní, jejich snaha obohatit češtinu, byla v podstatě pozitivní. Protože, čím bohatší je jazyk, tím je méně nedorozumění (pokud ho používají ti, kdo chápou obsah pojmů).

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Recyklace slov : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Bludowský slaví Vánoce
Předchozí dílo autora : Zas

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku