...
přidáno 24.08.2012
hodnoceno 18
čteno 1818(21)
posláno 0
Toto téma je už tolikrát probrané ze všech stran,že se snad ani nic nového nedá k tomuto říct. Ale zkusím svůj pohled,a je dost možné, že se mnou nebude moc lidí souhlasit. Ale mě nejde o to,aby mi někdo přitakal,nebo hned zavrhl jen proto, že se to nezdá jeho zaběhlému stereotypnímu myšlení. Berte tady tuto úvahu víc jako otázku,než jako nějakou mojí odpověď,přesvědčení, postoj.

Otázka zní-co je vůbec láska? Nabo možná.-co není? Existuje láska k vlasti-kolikrát se ve jménu této „lásky“ zabíjelo,ať už byl důvod obranný, nebo naopak násilná invaze do jiné země.
Existuje láska k Bohu,ve jménu této lásky k vymyšlenému ideálu, se děly a vlastně i dodnes dějí šílené věci.
Někdo miluje fotbal,jiný sex,jeden peníze jiný moc,někdo svého manžela,manželku,děti,psa..
Ale ať chceme nebo ne, primární a hlavní láska je vždycky láska k sobě samému. Nemusí to být nutně vždycky egoistická, narcistická sebeláska,ale ať uděláme cokoliv, pod povrchem např.šlechetnosti, štědrosti,pomoci jinému je určitá forma sebeuspokojení.
Pokud někdo tvrdí, že se celý svůj život např.obětuje pro druhé, je za tou obětí jeho dobrý pocit z pomoci druhým. „Já“ je vždycky na prvním místě. Je to špatné?Je to dobré? Je to tak špatné nebo dobré,jak tomu nálepku dobrého nebo špatného dáme,ale co je důležitější,je to jednoduše viditelný fakt,pravda,aspoň mě se to tak jeví, a s tímto faktem není nutné hned něco dělat. Už uvědomění si tohoto,je forma učení se,a i to je dost-myslím.

Pojďme k lásce, která je všude omílaná donekonečna-i tady mnou:-) - k lásce muže k ženě,nebo naopak,nebo k lásce stejného pohlaví,je to podobné. Když pomineme zamilovanost,což je chemicko-hormonální záležitost (i když velice pěkná,přiznávám) co vlastně znamená partnerská láska?
Milujeme svého partnera proto, co opravdu je,nebo proto že nám poskytuje určité uspokojení- fyzické v sexu, materiální, duševní,psychologickou podporu?
Milovali by jsme druhého, kdyby nám toto všechno neposkytoval.?Platí to i naopak,samozřejmě.. Není to,co se tady nazývá láskou jen oboustranné uspokojování? Je toto láska? Ta emocionální,psychická a fyzická závislost na druhém?
Netvrdím že je to obecně špatné nobo dobré,jen se zamýšlím a chci se přiblížit k věce takovým,jaké jsou opravdu,,ne jak mi to diktuje má nějaká ideální představa,víra nebo momentální emocionální rozpoložení.
Podívejme se třeba na toto. Když muž řekne o ženě,nebo žena o muži, že mu plně věří,vypadá velice úctyhodně a láskyplně. Ve skutečnosti se pod praporem „lásky“ říká toto: Tím že ti věřím,předpokládám, že se budeš chovat tak,jak chci já.. Takové citové vydírání zabalené do úctyhodného obalu z lásky. Nikomu to nevadí,dělají to oba,ale jen do té doby než se něco zvrtne.
On si najde jinou,ona jiného,přestane chtít jeden druhému něco dávat,sex,materiální věci,nebo něco jiného. Najednou je láska pryč a nastupuje vztek nebo nenávist,smutek,deprese.
Kde je ta slavná láska? Může se láska najednou změnit v opak, např.v nenávist? Byla to vůbec láska,nebo jenom uspokojování svých potřeb,čemuž se často vznešeněne říká láska k druhému?

Tam kde je láska,musí být svoboda-vůči sobě i vůči druhému. Zní to jako nějaká fráze,ale když se na to podíváte trochu víc,je to tak. Proto je tak málo vztahů a svazků opravdu šťastných,nebo dřív či později skončí.
Například se říká že kdo nežárlí,nemiluje. Je to oblíbené klišé a říká to kdekdo,aniž by trochu nad tím přemýšlel. Je to přesně naopak,tam kde je žárlivost,což je výsledek touhy vlastnit, strachu a konečně i neporozumění sobě ani druhému,nikdy žádná láska být nemůže.
Lásku nejde spoutat okovy vlastnictví a kdo si myslí že ano,nikdy doopravdy nemiloval a ani nikdy nebude.
Být svobodný a dávat svobodu neznamená někomu věřit,že se bude chovat určitým způsobem, svoboda nemá s vírou nic společného, svoboda znamená brát druhého člověka takového,jaký je-ať je jakkýkoliv. A pokud je to nutné tak ho třeba i s láskou,což je svoboda,opustit. Ruku na srdce,kolik z nás takto svobodně miluje?:-)


Láska rodičů k dětem...- prosím vás, hned mě nezatraťte za to, co napíšu,než mě pošlete do horoucích pekel,zkuste popřemýšlet jestli na tom,co píšu, něco není..:-)
Říkáme že milujeme své děti-i já mám syna- a přitom naše láska (je to opravdu láska,nebo jen podvědomá touha po zachování druhu?) přivádí tyto malé bytosti do světa,který je krutý,nejistý,plný utrpení. Naše děti,o kterých říkáme že je milujeme, jsme přivedli na svět, kde jsou nemoci typu rakoviny, možnost úrazů, psychického utrpení ze vztahů nebo jiných záležitostí, je tady vždycky možnost války,nějaké ekologické katastrofy,a nakonec smrt. Jistě,nemusí se to stát-ale může,je to padesát na padesát. Život je samozřejmě taky radost,štěstí,ale i toto je jen dočasné a pomíjivé. Přivedli jsme své děti do dost šíleného světa,aniž měli možnost si vybrat,jestli to chtějí. Prostě jsme je sem šoupli a teď vás milujem,ať chcete nebo ne. Oni si časem zvyknou,otupí a budou dělat to samé co my. Většinou.

A do této loterie přivedla děti naše údajná láska.. Rodiče můžou za své děti třeba dýchat,ale tomu aby v životě nějakým způsobem trpěly,zabránit nemůžou.
Prostě jsme našim dětem dali díky naší „lásce“ jen dvě karty ke hraní-jedna je radost a druhá utrpení.. Až budou jednou umírat,tak jako i my,nikdo tím za ně neprojde, jakož i za nás,musí tím projít sami,a i to bude důsledek naší lásky.

Co tedy navrhuju,nemít děti? Ať lidský rod vyhyne? No,nic tak strašného by se nestalo,na člověku nic zase tak úžasného není,to si namlouvá ve své nebetyčné pýše jen on sám. Ale to nenavrhuju,nenavrhuju nic,jen poukazuju na věci které se nevidí,nebo nechtějí vidět,a ať si to každý přebere sám,pokud ho to zajímá.

Toto moje psaní není zavrhováním oné lidské vzájemnosti, které se říká láska. Že člověk nemůže být sám,bez vzájemných vztahů,to je jasné. Bez pohlazení,slova podpory,těšení se na někoho,a podobně, by byl náš život byl pustý a někdy i nesnesitelný. Nejde mi o to něco zavrhovat,jen se na věci života podívat i z jiné stránky,protože mám pořád pocit, že nám lidem něco tragicky uniká. Jako by jsme někdy byly snové postavy, které se samy dobrovolně nechtějí probudit,které se rozhodly z vlastní vůle život ne prožít,ale nějakým způsobem přežít.
Svět byl,je,a obávám se že i bude, strašné místo, a to proto,co jsme z něj my lidé často udělali. Není dne aby se někde neválčilo,nezabíjelo,ve jménu nějakých bezvýznamných ideálů nebo představ. Pokud by na světě byla láska,svět by nikdy nemohl v takovém stavu,v jakém je,být.
Lidé se perou o nesmyslné maličkosti kterým dávají obrovskou důležitost,a to co z těch tak „závažných“ věcí jednou po nich zůstane,.bude jen pomlčka na náhrobku,mezi datem narození a datem smrti-jak říká Eckhart.

Jestli tedy něco jako láska existuje,musí,nebo mělo by to být něco jiného,než to, za co ji považujeme. Možná že v našich životech se tato vzácná květina občas na chvilku objevila,ale my jsme ji odehnali svým názorem a přesvědčením jaká že má nebo nemá správně,podle nás, být. A tak láska jen prošla kolem,chvíli postála,pokývala smutně hlavou a zase zmizela.

Možná že lásku poznáme tak,když zjistíme co láska není,ale to je dost těžké. Představy-a nejen o druhých mají silnou setrvačnost,a je lepší mít jistotu „něčeho“ než začit znovu s čistým listem-myslím vnitřně- a zkoumat,zjišťovat,co je, nebo snad může být láska opravdu... Možná.
přidáno 31.08.2012 - 22:38
GULI: no já to nebrala jako tvé přesvědčení, jen jsem stihla odpovědět jen na dva tvoje odstavce, ale teď to vypadá jako že jsi se zamyslel a sám jsi si taky i odpověděl :-)) jinak mi asi uniká smysl této komunikace...láska je to, co si myslíš, že je...je jedno, co si myslí ostatní, moc se nepitvej, jednou jsi tu, tak miluj a žij ...
přidáno 31.08.2012 - 21:04
dasha: Já jsem tu úvahu psal víc jako otázku,než jako nějaké mé přesvědčení-a jak známo,v otázce je často skrytá odpověď..:-)
Ptal jsem se,jestli toto všechno,čemu říkáme láska je láska-protože se tím nazývá kde co,jakkékoliv emocionální poblouznění a pod. Pokud je láska jen toto všechno, za co jí lidé považují,taková sláva to zase není. Nebo spíš lépe řečeno-je to takové jaké je. Nic víc,nic míň.
přidáno 31.08.2012 - 20:55
GULI: myslím, že láska k sobě samému by měla být základem šťastného života pro každého človíčka na téhle zemičce . schopnost dělat něco nezištně pro druhé a mít z toho pocit uspokojení je pro někoho vírou v boha, pro mě prostě svědomím...a někdy upřímně něčím, co mě vyvede z mého vlastního momentálního psychického trápení...podívat se na svět z druhé strany někdy pomáhá uvědomit si co je v životě důležité ...zkrátka podle svěrákova Dělání všechny smutky zahání :-) Nazvat touhu po pocitu štěstí tím, že pomůžu druhým nějakou sobeckostí je asi blbost...člověk prostě nějak fungovat musí a pokud bude sám se sebou v harmonii a pohodě ,budou v pohodě i lidi kolem něj...a o co jiného v životě jde, než o to užít si to tady ?
Co se týče lásky a jejího spojení s absolutní psychickou a fyzickou závislostí...to je těžké, člověk se zkušenostmi se zlomením srdce už asi přemýšlí jinak, než že by měl být zcela ochromen partnerovýma nádhernýma očima a charismem...pak je to spíše touha po někom, kdo bude svědkem jeho životních událostí a s kým bude moci vzpomínat na to a na ono...prostě touha po parťákovi, kterému se bude moct svěřit se všedními starostmi a ke komu se přitulit, když venku tak krásně prší...a pokud budeme přemýšlet trochu prakticky...tak ano, pokud se s partnerem dohodneme, že chceme děti a uděláme si je, tak ano, vyžaduji, aby se staral, aby vydělalal peníze...protože zkrátka proto, že se mám ráda a chci si svého partnera vážit ...a věřit někomu...je zkrátka pocit...kdy ze situací a gest a postojů žena vycítí, zda může věřit, nebo ne...no recept na to nemám...ale jinak se řídit neumím a očekávat něco, co bych udělala já a divit se, že to neudělá on? to ano, to se stává, člověk furt nemá čas o všem diskutovat, jak by jsi se zachoval kdyby...ale chce to víc mluvit a mluvit a myslím, že zrovna tohle vy chlapi moc nemilujete :-)) no tvůj příspěvek je dlouhý a momentálně chce zase mluvit se mnou dcera tak snad někdy příště :-) D.
přidáno 25.08.2012 - 20:48
Zorik: Prdlajs filozofie! Je to přesně to samé, jako při rozebírání básní, jak píšeš, nebo (co používám já) tvrzení, že můžeme na základě činů charakterizovat historické postavy. Jako bychom znali motivy, které je k tomu vedly!
přidáno 25.08.2012 - 14:29
Vladan: Tohle už je na mě moc filozofie. Ale tak zcela amatérsky mě napadlo, že pokud je všechno tak relativní, tak snad ani nemá cenu dávat něčemu jméno..:)

Mimochodem, teď jsem si vzpomněla. Na prvák a hodiny literatury,kdy jsem svoji učitelku vytáčela tím, jak může někdo cizí rozebírat básně a přesně určovat jak kdo co myslel. A jak můžou vědět, že to básník myslel zrovna takto..:) A doteď mi to v pravdě není jasné..:)
přidáno 25.08.2012 - 13:58
Zorik: taron: Tak já si přihřeju polívčičku z jiné diskuze, kde tvrdím, že pravda v této oblasti je vždy subjektivní. Proč by neměla/nemohla být subjektivní i definice lásky, sobectví, nenávisti…? A zcela jistě bude subjektivní hodnocení (= pravda), jestli to něco onen člověk dělá z lásky nebo sobectví… Jak to může hodnotit „pravdivě“ někdo cizí, když ani člověk sám neví, co bylo jeho pohnutkou (ad Zorik)?
přidáno 24.08.2012 - 14:19
Zorik: Jak jsem řekl-není na tom nic špatného,jen každá naše činnost je něčím motivovaná,a základna toho motivu je "já" a to má vždycky,i když to není často vidět, egoistické úmysly-i když by mělo jít jen o potěšení a dobrý pocit z pomoci jinému. Ale na to aby člověk poznal stav bez " na to je potřeba něco jiného a je to i jiné téma.
přidáno 24.08.2012 - 13:41
GULI: Takže jinak řečeno, všechny pocity, myšlenky, city se do určitého bodu prolínají..

Člověk něco obětuje z lásky pro toho druhého, aby získal vlastní uspokojení z toho, že uspokojil toho druhého..:)

Věřím na lásku mezi lidmi. Láska mezi dvěma lidmi, to může být, že si dva sednou, je jim spolu dobře. Přesto to může být ta závislost, jak si už zmínil.

Ale sama pro sebe mám důkaz, že láska člověka k člověku může být i, teď to použiju, nesobecká. Kdy se člověk, řekněme, obětuje pro druhého bez vlastního zisku.
Jsou to pro mě dárci krve a kostní dřeně. Neznám člověka, co by se tím chlubil. Za krev a dřeň se neplatí (za plazmu myslím, že ano). Je to pomoc. A není ta pomoc důkaz lásky, lásky člověka k člověku. A zase jsme u toho prolínání citů. Já dosáhnu vlastního uspokojení, když takto dokážu lásku.

A všechno, na co se jako lidé díváme, má dvě strany. Pokud budu chtít, budu vidět sklenici poloplnou. Vezmu to na svém příkladu. V rámci lásky jsem "obětovala" své zázemí, odstěhovala se o sto kiláků dál, od rodiny, přátel a přiznejme si to, taky od finančního zdroje. A někdo by taky mohl říct, ty jsi hloupá, mohla ses mít pořád jako v bavlnce, bez starostí. Já tvrdím, že je to velká životní zkušenost a že jsem se postavila (sice na dnešní dobu brzy) na vlastní nohy.

Kdo je sobec?
Rodiče, kteří mě neradi pouštěli?
Můj muž, za kterým jsem odešla?
Já, protože jsem od prvních chvil vztahu intuitivně tušila, že jednou půjdu a připravovala se na to?

Jsou věci, které se těžko hodnotí. Tohle je myslím jedna z nich. Kde jsou hranice obětování, lásky, sobectví a taky nenávisti..
přidáno 24.08.2012 - 13:36
--Proč nenazýváme věci pravými jmény? Na co ta neustálá komedie? Na co a proč si to pořád hrajeme? To by mě zajímalo..---

..i když to tak zrovna u mě nevypadá, tak o tom přemýšlím taky...na co ? Proč ? Proč si všichni něco nalháváme, za čím jdeme ....? Proč pořád něco chceme ...a to se ptám dnes a denně a zrovna u mě je to hóoodně o chtíči...já pořád něco chci ....uvědomuji si to ale neumím si pomoci ...takže tak nějak...jsem zářivej příklad " lásky " , hi,hi...ale já nevím , jestli je to sobectví, spíše je to stav maskování se před sebe samými....je to o strachu, jak jsem včera psala v básni , že bysme o sobě zjistili něco, co slyšet, nebo vidět nechceme...proto si hrajeme ne na to , co jsme , ale na to , čím chceme být :))))
přidáno 24.08.2012 - 13:10
Zorik: Sobectví nemusí mít nutně jen extrémní podobu,jako např.jít za svým cílem přes mrtvoly,sobectví je i jemnější forma,třeba motivovaná svým chtěním-čehokoliv, a to dělá každý. Málokdo dělá věci jen pro ně samé,ale většinou pro zisk-nejen materiální,ale i psychologický jako uspokojení z dosažení něčeho. Já neříkám že je to zlé,ale často se to všechno maskuje za řečmi o lásce,altruismu,obětování apod. Prostě si neustále lžeme. Proč nenazýváme věci pravými jmény? Na co ta neustálá komedie? Na co a proč si to pořád hrajeme? To by mě zajímalo..
přidáno 24.08.2012 - 11:42
A jak si představuješ sobectví? :)
přidáno 24.08.2012 - 11:14
Vlastně jsem se chtěl zeptat-sebe i ostatních tady-jestli za tím,co nazýváme láskou, není zamaskované sobectví.
přidáno 24.08.2012 - 10:21
Zorik: Vladan: GULI: Hele, filozofanci...: líbíte se mi :)))) Jsem nadšená...mám takové pocity, jako vy, myšlenky, možná je láska něco hloub...něco komplex, něco ,co nechápeme....a po tom " jdu " :)))
přidáno 24.08.2012 - 09:55
Sakra:
"není důležitý cíl ale cesta k němu,a nakonec sama cesta se stává cílem" (GULI)
"smysl života je hledání smyslu života" (Cvokhaus)
Neměli by se PSANCI přejmenovat na FILOZOFANCE?
přidáno 24.08.2012 - 09:23
Vladan: Já jsem to psal jako téma k zamyšlení,ne jako můj hotový názor. Já to nevím jak to je,a to co jsi uvedl -zkus najít odpověď ty sám. já žádnou definitivní nevidím. Chtěl jsem jen říct-nepřímo-že pod ten název "láska" se dá ukrýt cokoliv,a že právě to kouskování a fragmentování,rozdělování lásky na takovou nebo makovou, možná zakrývá něco,co je mnohem hloub,pod slupkou názorů,emocí,pojmenování,nálepek. Ale to já nevím-je to jen zamyšlení,ne můj zabetonovaný názor. Ty otázky které jsi uvedl,můžou někoho inspirovat k svému vlastnímu zamyšlení nad tímto. Není nutné za každou cenu dojít k nějakému řešení,už to rozebrání tohoto,zájem,je svým způsobem "řešení". ne ale řešení s vyřešením. Jak se říká-není důležitý cíl ale cesta k němu,a nakonec sama cesta se stává cílem,zatímco po ní jdem.
přidáno 24.08.2012 - 09:13
Dobrá, Guli, ale něco mi z tvé úvahy není úplně jasné. Láska je principielně cit (milenecká, rodičovská)? Soubor pravidel (křesťanská)? Reflex (rozmnožování rodu)? Obchod (něco za něco)? Sociální potřeba (hlazení - jako probírání srsti u opic)? Nebo něco úplně jiného? Nebo mix všeho? Nebo stav, kdy jednotlivé složky jsou v čase nahrazovány dalšími?
Kam padne platonická láska, kdy někdo celé roky miluje jednostranně?
Láska k sobě. Hmmm. Zcela jistě je snaha uspokojení sama sebe velice podstatnou složkou člověka. Nejen hlad fyzický, ale i „hlad“ kulturní, společenský, po vyniknutí, po moci… tím můžeš zdůvodnit prakticky vše. Existují teorie, které uspokojováním vlastních potřeb vysvětlují veškerou evoluci i celé dějiny člověka. Možná bychom si to měli přiznat. (co, taron?)
přidáno 24.08.2012 - 08:08
To jsem velmi ráda, že jsem zapadla do škatule - svobodně miluji. :)
Pro mě je láska z velké části o toleranci, z obou stran. A vždycky říkám, že jsem nebyla nikdy svobodnější než v manželství.

Jen přemýšlím, kam zařadit kupříkladu týrané manželky/ manžele. Svého partnera, který je trápí, neopustí. Ať už jsou mláceni, partner pije, je gambler. V okolí jsem měla dva případy, kdy se ženy svých mužů i přes tyto okolnosti držely zuby nehty. Ale, za to, když se jeden (jiný) dostal na vozíček nehodou, žena si neváhala sbalit kufry. A přitom vypadali v pohodě..

Láska k dětem. chybí ti tam SLEPÁ láska k dětem..:) A člověk, tedy aspoň myslím, který se od začátku bude na svět tvářit tak, jak je plný nemocí a hnusu, sem děti na svět nepřivede. Znám hodně holek, které děti mít nehodlají. My ostatní smrtelníci, co se na svět díváme pozitivně, vidíme i jiné krásy na světe, díky kterým stojí za to žít. Člověk je na tom navíc dobře, nemá svého přirozeného predátora narozdíl od zvířat, že? :) Ale my se doma netajíme tím, že chceme svoje následovníky, tedy samozřejmě jde o zachování druhu, nebo spíš rodu..

A ještě dodatek. Osobně myslím, že se v dnešní době se slovem láska příliš habá. Na slova lásky člověk narazí všude až to přestává mít kouzlo a pak člověk neví, kde je pravda, co je správně láska.
přidáno 24.08.2012 - 03:07
No..já tvoji úvahu musím brát jako moje přesvědčení a postoj...který máme podobný ..už dávno jsem poznala, že směřujeme oba ke stejnému cíli , jen každý asi jiným způsobem a Vladan to samé , zase třetím způsobem :)))) O partnerské lásce jsi to napsal úžasně a o lásce rodičů k dětem , to samé...já původně nechtěla mít děti, po tom ,co jsem prožila s otcem jeho umírání, měla jsem podobné myšlenky, jakos´napsal, kam přivádět děti ? Do tohoto světa ? Aby se učili trpět ? Milovat ...a nakonec budou umírat ? Možná těžce ? Má to smysl a jaký ? Víš, dnes jsem přišla na to , teda už to bylo včera :)))) Alea yacta est ...kostky jsou vrženy...už jsme tu ...nedá se nic změnit , už musíme život prožít a musíme si zažít smrt, ať je třebas jenom jediná , nebo jich je více....už nejde couvnout, ale máme tu i dary...třebas dar přátelství a ( což je podle mě zase jeden z druhů lásky ) a ten dar mi dal Vás všechny ...díky za to :)) Od svých přátel se mohu hodně naučit, mohou mi dát své sympatie, pomáhají mi a mají mě rádi, co víc si přát ? Nic, jsem spokojená .....

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
LÁSKA..? : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : JEZDEC
Předchozí dílo autora : KAMARÁDKA HANKA

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku