přidáno 02.04.2011
hodnoceno 9
čteno 1349(19)
posláno 0
Stále si promítám, kam všechny dívky jdou,
srdce mě bolí, tmavé mraky nad hlavou.
Chladnou temnou nocí, hlubokými lesy se prodírám,
dávno tomu já myslel, že cestu znám.

Snad díky té tmě, já spletl si směr,
došel jsem na místo, kde zpěv zněl.
Ve vání větru snad i stromy tancovaly,
a kdesi v dálce smutně zvony zněly.

Dusil mě prach, studené bylo mé tělo,
tak těžko mi bylo, plakat se chtělo.
První slzy si setřel z kamenné tváře,
v žalu ponořen, já odsuzoval všechny lháře.

Přišel rozbřesk ranní, slunce vyšlo nad obzor,
kdybych potkal dávnou milou, řekl bych zbohem.
Když mě tehdy opustila, já cítil bolest,
stále mi není jasné, proč její láska byla lest.

přidáno 03.04.2011 - 22:35
Soudím, že nejde o to, zda se mi báseň líbí ne ve smyslu tématu, to se opravdu stává, že některé lidi některá témata neoslovují. Jenže tady jde o jinou věc, a totiž o to, zda se autorovi vůbec podaří ono téma jasně si formulovat, uchopit ho a sdělit tak, aby bylo srozumitelné (srozumitelné neznamená polopatisticky vyjádřeno, sděleno - to jen proto, aby nebyla mýlka v tom, co myslím), a to ještě prostředky takovými, aby bylo možno dílo nazvat básní. Pro začátek by ale aspoň stačilo, kdyby bylo zřejmo odkud kam vede myšlenkový a představový proud, aby dílo mělo nějakou výpovědní hodnotu pro čtenáře. Nejen pro autora, který si tím psaním jen, s prominutím, "uleví". Jde totiž o to, že když je dílo (jakékoli) zveřejněno, a to tady je, a je tu předpoklad, že ho někdo bude v našem případě číst, těžko může dojít k nějakému souznění s tématem, pokud text vykazuje vlastnosti, o jakých už tu byla řeč. Ba dokonce to může být i tak, že dobře napsané básni se může dostat od čtenáře kladného hodnocení, ačkoli s jejím tématem jaksi nesouzní.
přidáno 03.04.2011 - 22:07
1kor13: Nevím přesně, na co a proč se ptáš zde, když nevíš co je špatného na nespisovných výrazech, ale odpovím: Obecně nic, záleží na použití a kontextu promluvy. Ptáš-li se v souvislosti s textem, u něhož vedeme diskusi, pak se zde nejedná o nespisovné výrazy, ale o to, co jsem už napsala (viz pro jayjay), kdy patrně moravismem poznamenaný verš "První slze se setřel z kamenné tváře" ještě více komplikuje již tak dost komplikovanou orientaci v textu. - Pokud jde o nespokojenost s kritikou, na tu má jistě každý právo a má právo ji vyjádřit. Jen jde o způsob, jakým to učiní...
přidáno 03.04.2011 - 21:05
jayjay: Eliška Vobrubová: 1kor13: Nechme dohadování,někdy se prostě nezalibí báseň, já vím i to se stává, je pravda každý den není posvícení, zkusím napsat další, třeba bude lepší.
1kor13, naozaj něvjem iba napišem teraz dobre, ale vraviš právdu, vyzerá to tak.
přidáno 03.04.2011 - 20:50
Konštruktívna kritika je dobrá vec, ale myslím, že to už trochu preháňate... sledujem tento váš súboj už pár dní (jayjay a zdenek)... k čomu je to dobré? Keď niekoho skritizujem a jemu sa to nepáči, tak to proste ďalej neriešim. Nie každý vie prijať kritiku... a na druhú stranu sa mi občas zdá, že sa hľadajú chyby tam, kde to netreba. Napríklad neviem, čo je zlé na nespisovných výrazoch...
přidáno 03.04.2011 - 20:35
jayjay: Myslím si, že verš "První slze se setřel z kamenné tváře" je poznamenán moravismem a že by správně měl znít "První slzy si setřel...". Obdobně to platí pro "....řekl bych zbohem." - Zde se patrně do psaného textu vloudila moravská výslovnostní spodoba znělosti:-)
přidáno 03.04.2011 - 20:28
Nejen, že asonance vržou a piští, též nesourodé a nejasné motivy se tříští. Položeny autorem na papír jsou ponechány svému vlastnímu osudu bez opatrování, rozvíjení, dotahování k pointě dílčí i závěrečné. Takto vzniklá nesourodá změť k pointě dojít nemůže, takže text vyzní do prázdna, protože téma je vskutku nezbadatelné. Přes opakované čtení textu se mi nepodařilo ho v té směsici nakousnutých různorodých motivů najít a s lítostí musím konstatovat, že má snaha porozumět textu vyšla naprázdno. Mně to nedochází. Nedozvěděla jsem se, co až teď mluvčímu dochází.
přidáno 02.04.2011 - 21:43
Ne, tím to není.
přidáno 02.04.2011 - 21:36
jayjay: Asi jsi mistr v češtině,prostě tobě se líbí strašně málo děl a nejsou jen ode mě.
přidáno 02.04.2011 - 21:02
Za čárkami se píše mezera.

V dlouhých nesourodých verších zaniká téma, asonance piští. Ani se mi to nechce číst po třetí...

...Nechápu verš "První slze se setřel z kamenné tváře"....

Téma – nezbadatelné, ani po pátém přečtení mi ho nejde jasně zformulovat.
Ale je-li mezi vámi, kdo naň přijde, chutě sem s ním.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
AŽ TEĎ MI TO DOCHÁZÍ : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : DÍVKÁM
Předchozí dílo autora : KAUCE

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku