o tom čeho se bojí a kdo nás před tím ochrání
přidáno 20.09.2010
hodnoceno 3
čteno 1261(15)
posláno 0
Na světě už není moc věcí, z kterých bych měla hrůzu. Když se něčeho bojíte, musíte to překonat. Překonáte to tak, že to uděláte trochu opilí. Opilí alkoholem nebo láskou.
To není podstatné.
Bála jsem se mojí matky, rychlé jízdy na motorce, pavouků a myší, matykářky Krohové. Strach k některým věcem se v čase vyvíjí. Bála jsem se, že budu nadosmrti panna, bála jsem se, že si o mě budou lidi myslet, že jsem kurva, bála jsme se, co na to řekne otec.
Strach prostě musíte překonat.
Přiznávám však bez mučení, jeden děs mi zůstal. Nesnáším létání. Většinou se mi chce zvracet. Potom je tu i ta hrozba terorismu nebo malé technické závady na motoru, ovládání křídel či navigace. Vybavují se mi všechna letecká neštěstí za minulý rok. Přistaneme? Přežijeme? Mám se modlit?
Nevěřím však na Boha.
„Věříte na Boha?“ ptám se paní, která sedí v letadle do Londýna vedle mě a klidně si čte časopis o psychologii. V očekávání delší debaty ho zavře. „Nevěřím na Boha v tom církvením smyslu plném pravidel a přikázání, ... ale něco mezi nebem a zemí existuje."
„A co jako?“
"To není jednouduché vysvětlit, slečno. Můžete si to představit jako staříka, který hlídá, co kdo dělá a podle toho nám určí pohodlí v posmrtném životě. Některým lidem to pomáhá chovat se slušně. Někteří na to však věří, ale k slušnému chování je to moc nevede. Třeba ti teroristi. Můžete si to představit jako osud. Osud nemívá v představách lidí konkrétní podobu. Navíc nás odprosťuje od dopadu našeho chování na naši budoucnost. Prostě si řeknete, že to byl osud a hotovo. Vyřešeno. Pak jsou ti velikáni, co berou Osud do svých rukou. Ale to už si trochu protiřečí. Máme-li definovaný Osud jako něco nekonkrétního, nehmotného, pak to bude také neuchopitelné."
"Tak co tam tedy je?"
"Rozmarné dítě, podle mě! Tedy promiňte mi, jestli jste věřící v tom pravém smyslu, asi to berete za rouhání. Ráda si poslechnu i váš názor. Na světě existují věci, které nedokáže vysvětlit věda, stejně tak jako existují věci, které nekorespodují se slušností člověka. Tedy to je trochu zmatené. Víte jistě, co myslím. Můžete se chovat dobře, ale potká vás něco zlého a naopak. Je to jen taková má teorie. Stane-li se mi něco zlého, říkám mu: Hnusnej fracek, chápejte jsem rozčilená a chci si ulevit. Není v tom ani za mák pokory či co to má tradiční náboženství rádo. Když se mi pak stane něco dobrého, říkám: Sluníčko se na nás směje. V tom taky není pokora, ale vyjadřuje to trochu lásky. Tak to prostě cítím. No a jaký je váš názor? Jste mladá a vypadáte tak chytře, to by mě zajímal váš názor... a nenechte se v žádném případě ovlivnit tím mým."
???
přidáno 23.09.2010 - 11:24
No, konfrotace dvou rozdílných názorů může být zajímavá. Také se ale může zvrhnout v cosi, co nechceme.
přidáno 23.09.2010 - 08:02
Jedna připomínka k formě tohoto dílka: nevěří se na Boha, ale v Boha. Takhle to vypadá divně. A proč ta povídka nepokračuje? Bylo by zajímavější vyjádřit názor "té mladé" , jak píšeš v závěru a pak to nějak dohromady zkonfrontovat. Možná, že to by už byla spíše úvaha, ale zase by záleželo na formě zpracování.Zkus se nad tím zamyslet.
přidáno 20.09.2010 - 23:38
kus boha je v každém z nás

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Věříš na Boha? : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Plzeň
Předchozí dílo autora : Jsme každý jiný

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Chloé [12]
» řekli o sobě
Singularis řekla o Severak :
Programátor, obdivovatel veřejné dopravy. Mívá (pro mě) krásné, zajímavé a netradiční nápady. Nebojí se experimentů, občas vystavuje i záměrně nedopsaná díla. Dobře se mi čte.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku