... o našich "dětech"? ... taková směs myšlenek, názorů a citátů ... Přeji Vám mnoho tvořivých radostí
přidáno 23.11.2008
hodnoceno 3
čteno 1006(9)
posláno 0
Moji mámu jednou strašně rozčílilo, když si jiná výtvarnice vzala její katalogy art-protisů, rozstříhala obrázky a udělala z nich koláž.
Když jsem se ji ptala proč jí to vadí, měla jedinou repliku „Protože se to nedělá“. Tu repliku má dodnes.

Neznám autorská práva do detailů, nicméně považuji je za zákony vymyšlené lidmi pro lidi, kteří se živí vydáváním svých děl.

Nazvali byste Tolstého plagiátorem?
A přece napsal příběh pro děti o Buratinovi, který byl inspirován příběhem o Pinnoccio-ovi.

Nevím, kde přesně byl ten komentář od marsé, ale psala v něm o něčem, s čím jsem souhlasila. Ten pocit, že Vaše dílko je jako Vaše dítě, a milujete ho takové, jaké je až někdy odmítáte opravit na něm, co i jen čárku. A ono takové je, protože je zrcadlem okamžiku, kdy jste to psali, kdy jste byli inspirování právě tohle hodit na papír.

Ale jsou Vaše děti opravdu Vaše?

Na to si vezmu úryvek z knížky Kahlila Gibrana – Prorok:

Vaše děti nejsou vašimi dětmi.
Jsou syny a dcerami touhy života po sobě samém.
Procházejí vámi, ale nevycházejí z vás,
a ač jsou s vámi, přesto vám nenáleží.

Když tady byly diskuze na fóru, někteří z Vás nalezli své díla na jiných blocích – tak jsem to nějak nechápala. Nikdy mě ani nenapadlo pátrat, zda někde někdo zveřejnil právě můj pokus. Takže jsem zřejmě ještě nezažila bolest, když se Vám to stalo. Proto následující myšlenky jsou spíš hypotetické.

Myslím, že by mi vadilo, kdyby někdo doslovně zkopíroval moje pokusy a vydělával by na nich peníze.
Asi by mi vadilo, kdyby je měl na svém blogu a pod., bez zdroje odkud to má. Ale nevím to jistě, ještě jsem to nezažila.
Ale myslím si, že by mi nevadilo kdyby „mým“ dílkem byl někdo inspirován napsat něco podobné, nebo dokonce hlavní myšlenkou úplně jiné ...
A taky víte, Ti co mě čtete pravidelněji, že když já jsem inspirovaná nějakým jiným dílem, tak se snažím alespoň do anotace uvést odkaz – protože nikdy jsem si nemyslela, že by mé dílko mohlo být lepší nebo nějak konkurovat dílu, které mě inspirovalo. Může se leda tak lišit v názorech na jistou tématiku.

Možná je to tím, že zatím vlastní děti nemám, ale chce se mi Vás vyzvat:
Lidi, nelpěte tolik na tom moje - tvoje dítě!

Nevím jak Vy, ale já je všechny považuji za naše děti.

Na závěr bych ještě přidala myšlenku z popisu Osho Zen Tarotové karty III. Tvořivost :

"Pamatuj si, že své výtvory nevlastníme, nepatří nám. Opravdová tvořivost vzniká z jednoty s božským, mystickým a nepoznatelným. Opravdová tvořivost je radostí pro tvůrce a požehnáním pro druhé."

Přeji Vám mnoho tvořivých radostí

Zdroje pro tenhle text - moje hlava a tyto odkazy:

http://www.ini.cz/ranka/zen/zen04.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Buratino
http://en.wikipedia.org/wiki/Pinocchio
http://sophia.mysteria.cz/view.php?cisloclanku=2006100004
http://aishacz.mujblog.centrum.cz/clanky/O-detech-34706.aspx?ctl
00_BlogContentsRenderer1_ctl02_ctl00_m=9
přidáno 24.11.2008 - 22:08
Nejednou jsem psal "repliku" na báseň, která mě zaujala, vždy trochu jinak, ve svém pojetí, často jako pohled z druhé strany. Snad to autory neuráželo, alespoň jsem se nesetkal s negativní reakcí, spíše naopak...
přidáno 24.11.2008 - 17:09
Nevadí mi tolik, že někdo věci okopíruje, vadí mi spíš, že je vydává za své... Já nevím, připadám si nějak okradená...
Vidíš, k jakým myšlenkám mě tvoje úvaha inspirovala.:o) Napsala jsi to moc hezky.
přidáno 24.11.2008 - 14:05
Invence je dána Bohem, ale kdo z nás tomu dnes věří ? Stejně jako v Boha .

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Náhled do mé mozaiky ... : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Houpu se mezi …
Předchozí dílo autora : utečme někam

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku