přidáno 06.03.2024
hodnoceno 9
čteno 67(6)
posláno 0


Včera jsem vám popsala pohádku ze Zlaté uličky a dnes jen krátce popíši něco málo o gotické katedrále Sv.Víta.
Už jako malá jsem s babičkou i s rodiči chodívala po památkách v Praze. Proto si pamatuji hodně z jejich vyprávění.
Karla IV. ovlivnilo dětství ve Francii, a proto si přál, aby tato katedrála vyrovnala těm, které vídával. A povedlo se. Však také první stavitel katedrály byl Francouz Matyáš z Arrasu, po němž pokračoval Petr Parléř. Katedrála se dostavovala celá staletí.
Když jsme do ní včera vstoupili, byl tam nádherný klid. Svatováclavská kaple je nejvýznamější místo celého chrámu. Ve svých základech skrývá zbytky svatovítské rotundy a baziliky. Věž chrámu je nejvyšší mezi všemi pražskými měří 99,3m.
Málokdo už ví, že katedrála čekala na svou dostavbu téměř šest století. Dvě štíhlé věže u vchodu do katedrály byly dostavěny v roce 1929. Jsou to průčelní západní věže u hlavního vchodu do chrámu. Je to opravdu katedrála honosná a dalo by se o ní hodně psát. Vzpomenula jsem si, když jsem navštívila Řím, jak je v katedrále Sv.Petra ve Vatikánu vyznačena délka všech slavných katedrál světa. Ta naše měří na délku 70m, ta v Římě 211,5m a je tam také vyznačena.
Nejkrásnější pohled na Pražský hrad je z vltavského nábřeží včetně Karlova mostu. Já říkávám : "nejkrásnější panorama světa".
A z kavárny Slavia nejmalebnější obraz světa.
Zkrátka a dobře máme se čím pyšnit.

přidáno 08.03.2024 - 08:44
Je to zavazující odkaz předků. A co po nás......? Popel a prach.
přidáno 07.03.2024 - 06:33
Dandy : ano, je to chlouba. Děkuji.
přidáno 07.03.2024 - 06:32
zaseja :jaktože jsme se nepotkali ? Byla jsem též. Děkuji.
přidáno 07.03.2024 - 06:32
Psavec : jsem ráda, že potěšilo. Děkuji.
přidáno 07.03.2024 - 06:31
Mlčeti Zlato : děkuji za přečtení.
přidáno 06.03.2024 - 22:38
Chrám S.V. je gotiky chlouba.
Je vni kus lidského umu.
přidáno 06.03.2024 - 21:50
v zimě jsem byl v Císařské konírně na výstavě vitráží z katedrály...neskutečná paráda
přidáno 06.03.2024 - 19:00
Je to kouzelný pohled.
přidáno 06.03.2024 - 08:04
To je prostě fakt.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Katedrála Sv.Víta : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Královský letohrádek
Předchozí dílo autora : Pojďte se mnou do pohádky

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Norian [14], Muchula [14], Terezka [13]
» řekli o sobě
veronika řekla o Liss Durman :
liss..rozumime si, vzdycky se ti snazim komentem neco sdelit, ale asi ne vzdycky se mi to podari..co bych ti chtela rict je to, ze sem rada, ze te znam-neznam a jestli si v ty plzni, tak se koukej nekdy ozvat...:)...libi se mi, jak si uprimna a stojis si za tim svym..
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku