přidáno 05.03.2024
hodnoceno 8
čteno 87(7)
posláno 0



Nedá mi to nenapsat o malebné Zlaté uličce. Kdo jste tam dlouho nebyl , zajděte určitě. Mé doporučení. I já jsem tam nebyla dlouho. Vždy se tam tlačilo hodně lidí, ale včera v podvečer to bylo prima, byla poloprázdná. Je to malý svět v centru Pražského hradu. Jako by se zastavil čas. Ve Zlaté uličce se nacházejí kouzelné domečky jako z pohádky. Jejich historie sahá až do 16.století. Tehdy byly postaveny do severní hradební zdi. Bydleli zde střelci a zlatotepci. A podle nich vznikl název Zlatá ulička. Až teprve potom vznikaly přístavky naproti u románské zdi hradního purkrabství. Nejvíce se zde pracovalo se zlatem na dvoře císaře Rudolfa II. Tehdy zde kolny, příbytky byly natolik nalepené proti sobě, že šíře údajně nedosahovala ani jednoho metru. Až teprve v 19.století byly ponechány jen domky u severní hradební zdi a ostatní byly strženy. Tehdy dostala Zlatá ulička malebnější hezký ráz.

Je známa i tím, že se zde scházívali spisovatelé a basníci , bylo to v domku čp.12. Zde napsal náš mistrný básník Jaroslav Seifert svou básnickou sbírku "Světlem oděná". Tu mám moc ráda, protože v ní vyznává lásku k Praze.

V jiném domečku čp.22 žil spisovatel Franz Kafka. Pronajala mu ho jeho sestra. On zde napsal pražský román "Proces", ale vznikla zde většina povídek sbírky Venkovský lékař.

Domečky mají každý jinou barvu a dovnitř vstupujete s pocitem, kolik lidských osudů se zde odehrálo. Najdeme tu domek hradního střelce, zlatotepce neboli zlatníka, strážného, domek švadlenky, domek Jasnovidky, ale i krčmu. Nesmím opomenout slavnou Daliborku, která uličku uzavírá a byla nazvána podle prvního vězně rytíře Dalibora. Zhudebnění Bedřicha Smetany mnozí známe. A pak se tu ještě nachází Bílá věž, v níž si odpykávali tresty výtržníci a dlužníci.

Zkrátka octnete se v pohádce. Tuto pohádku pro dospělé navrhl v šedesátých letech minulého století výtvarník Jiří Trnka, který byl velmi nadaný svým výtvarným uměním a dodal Zlaté uličce malebný ráz. V dnešním světě se člověk rád zastaví a vrátí se jakoby do pohádky. Přeji vám to všem se na chvíli zastavit a vrátit do pohádkové říše v malebné Zlaté uličce. Procházku jsme zakončili zlatým mokem a tataráčkem.
přidáno 05.03.2024 - 19:48
Dandy : jakoby se tam zastavil čas. Děkuji.
přidáno 05.03.2024 - 19:47
Psavec : to vstupné je všude vysoké. Díky za přečtení.
přidáno 05.03.2024 - 19:30
Pěkný průvodce tím kouskem dávného věku.
Jak to tam asi tenkrat žilo.
přidáno 05.03.2024 - 18:46
To vstupné odradí hodně lidí.
přidáno 05.03.2024 - 17:10
Mlčeti Zlato : Zlato vstupné čím dál vyšší - Chram Sv.Víta, Bazilika Sv.Jiří. Starý královský palác a Zlatá ulička vstup 500Kč. Zdá se mi to dost, ale tak to je.
přidáno 05.03.2024 - 17:08
mannaz : ano jsou, pověst o tom znám, ale neukázal se ...
přidáno 05.03.2024 - 15:28
mannaz: ...i mě urazilo, že se má do ulice chodit na vstup, stejně jako do areálu hradu po prošacování. Snad se to od těch časů změnilo, ale ještě jsem se tam nedostal.
přidáno 05.03.2024 - 14:05
Už tam nejsou turnikety? Mě to před lety odradilo.

A mizející dům jsi tam neviděla? Prý se ukáže jen někomu a někdy :-).

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Pojďte se mnou do pohádky : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Katedrála Sv.Víta
Předchozí dílo autora : Láska a vášeň

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku