Aneb "Vy ženské se vším naděláte!!"
přidáno 06.08.2008
hodnoceno 4
čteno 1820(19)
posláno 0
„Vy ženské se vším naděláte!“
Člověku by se téměř nechtělo ani uvěřit, co může tahle od pohledu nevinná věta způsobit. Přinejmenším může vyvolat jednu poměrně vášnivou diskuzi, jejímž konečným výsledkem je mnoho zajímavých názorů jak z úst mužů (opozice), ale i žen, které se musí přirozeně bránit !

Žena byla od pradávna považována za to něžnější pohlaví. Vždy byla matkou-vychovatelkou, tou, co udržovala domácí krb. Muž byl naopak hlavou rodiny, živitelem, čímž byl jaksi automaticky nadřazen nad partnerkou. Takto to stanovil již historický kontext a v nás tato teze zjevné nerovnosti pohlaví zůstala ještě po dlouhá století. Jenže nyní se ocitáme ve 21.století, které je typické mnohými zásadními změnami. To, co bylo v minulosti zakořeněno jakožto pevná představa, která bude platná navěky, je nyní už jen pouhou vzpomínkou na časy minulé. Pozvolna začínáme spět k rovnosti mezi oběma pohlavími, leč musím uznat, že totální rovnoprávnost je zřejmě věc zcela nereálná, dalo by se říci až utopická.

Samozřejmě, že bych se jednou chtěla dožít chvíle, kdyby si připadala zrovnoprávněná s mužem. Ovšem chtěla bych do této fáze dospět nenuceně, aniž bych musela být členkou nějakého feministického spolku, který vyřvává do světa své mnohdy až absurdní požadavky, které nejsou v očích mužů ničím jiným, než-li jen hloupými sexistickými revoltami..
Chtěly bychom mít stejná práva jako muži – ale umíme za zrovnoprávnění dostatečně bojovat? A jsme ho vůbec hodné? Dokázaly bychom se důstojně zhostit role zrovnoprávněné ženy? Já vlastně ani nevím. Myslím si, že jsme k tomuto nikdy nebyly předurčeny, nebyly jsme k tomu vedeny, nebyly jsme k tomu vychovávány. Proč tedy po zrovnoprávnění tolik toužíme? Odpověď je docela prostá – k tomuto postoji nás přivedla doba. Uběhlo pouhých osm let, kdy jsme se přehoupli z jednoho století do dalšího, a přeci se dokázalo tolik věcí razantně změnit. Doba je zcela neúprosná. Doba nás masíruje. Vyžaduje naši ambicióznost, jejíž součástí je právě i honba za zrovnoprávněním.

Jenže jak se na zrovnoprávnění dívají muži? Jak jinak než „typicky mužsky“. Drtivá většina z nich by nebyla ochotná přistoupit na variantu, že by byla jejich partnerka na stejné úrovni jako oni. Tento jejich postoj však vyplývá pouze z jejich mužské ješitnosti, kdy si nejsou schopni připustit fakt, že i žena může být úspěšnou podnikatelkou, která dokáže vést podnik, i ona může být živitelkou rodiny. Je pro ně těžké oprostit se od vnuknuté představy, že role živitele nebyla přisouzena jen a pouze jim. Navíc muži se brání tím, že „ženské se vším moc nadělají“, což se naopak naprosto vylučuje s jejich postojem – oni se, na rozdíl od nás, snaží problémy řešit co nejsnazší cestou. My máme prý sklony všechno moc řešit, a to i tehdy, kdy se toho moc řešit nedá. Jinými slovy: Muži mají v povaze jistou lehkost bytí, která si do poslední chvíle nepřipouští žádné problémy, zatímco my ženy se nedokážeme oprostit od vrozených sklonů hysterie a sklonů se zbytečně zabývat triviálními věcmi a situacemi. Tohle je jejich obhajoba, tohle je důvod, proč bychom měly i nadále zůstat tam kde jsme, tedy nezrovnoprávněné.
Ovšem každá mince má dvě strany, tahle rovněž: Existují i muži, kteří jsou ochotní přistupovat ke své partnerce jako k sobě rovné. Podle mě je rovnoprávnost o jedné jediné věci – o kompromisu, potažmo o empatii.

Uveďme si příklady: Je mnoho sfér, kde si vystačí jak muž, tak žena: Domácí práce (co například rozvedená žena s dětmi?), žehlení a uklízení (co např. vdovec? V extrémních situacích – Co např.neschopná ženuška? :). Podle mě nezáleží na pohlaví. Život nás mnohdy uvrhne do naprosto nečekané situace, s kterou se musíme nutně vypořádat. Život nás naučí i věcem, které pro nás nebyly předurčeny.
Samozřejmě, že jsou sféry, kde vyniká muž (např. vaření – jak správně poznamenal jeden můj kamarád, ve všech TV pořadech vařili většinou muži – viz. Kluci v akci, Jamie Oliver) a kde naopak žena, která má v povaze mnohem větší rigidnost (=stabilitu) a schopnost zachovat si chladnou hlavu. Ženě je přisuzován i výchovný element, a to proto, že se již v postnatálním období vývoje osobnosti mezi matkou a dítětem formuje tzv. bazální (základní) důvěra. Ta hraje důležitou roli především v novorozeneckém a kojeneckém období.
Na straně druhé jsou však známy i případy, kdy se projevují stinné stránky ženské povahy: Muži tvrdí, že rozhodnou-li se pro sebevraždu, učiní to tak, aby šlo o nevratný proces (proto je často sebevražednou zbraní pistol), zatímco ženy se, podle mínění mužů, snaží ze sebevraždy udělat jen jakýsi demonstrativní čin, skrze nějž se snaží poukázat na to, že trpí pocitem nedostatku (jakožto „smrtící nástroj“ často používají léky, plyn či žiletky). Muži se také odkazují na to, že ženy páchají „demonstrativní sebevraždy“ s vědomím, že je vysoká šance na přežití.

Pojďme se však ještě zabývat stinnými stránkami mužů: Jak už víme, mužská povaha disponuje jednou velice temnou vlastností, a sice ješitností: mnohdy po partnerce vyžadují absolutní věrnost. Pokud ji snad nedej bože poruší, je svým mužem označena nejednou arogantní nadávkou. Ovšem je-li nevěrný muž, je vše v pořádku. Proč tomu tak je? Proč může muž chodit uspokojovat své sexuální pudy jinam a žena nikoli?? O téhle variantě se Sigmund Freud ve své teorii jaksi zapomněl zmínit!!
Muži se rovněž odvolávají na to, že pokud opravdu toužíme po rovnoprávnosti, měla by být stoprocentní a s pýchou v hlase nám předhazují, že bychom tím pádem měly jít na povinnou vojenskou službu. Pojďme tedy i my do extrému - co takový porod? Moc by mě zajímalo, jak by se chlap vypořádal s ranními nevolnostmi (zvlášť, když je schopen z kašle udělat hotovou sci-fi!) a porodem samotným. Pojďme se však na jeden takový extrém podívat i zblízka: Americký transsexuál Thomas Beatie je historicky prvním mužem, který porodil zdravou dceru. Myslím, že právě tento příklad je dokonalou ukázkou toho, že v dnešní době není nic nemožné :-)

Když celou problematiku rovnoprávnosti shrnu, plyne z toho mnoho rozdílů, které s sebou nese „poslání“ býti mužem a nebo ženou. Všichni máme své chyby, nedostatky… Ovšem jedno je přeci jen jisté: Většina mužů nedokáže žít bez žen možná právě pro tu jejich „nesnesitelnou povahu“ a onen sklon všechno řešit, a většina žen nedokáže žít bez mužů pro jejich volnost a věčně pohodářskou náturu. Tyhle dva jevy se od sebe sice liší, ale jen od pohledu. Když se podíváme hlouběji, zjistíme, že se tyhle dvě vlastnosti sice negují, ale zároveň se dokonale doplňují a dokáží splynout v poměrně harmonické soužití – a proto se ptám: Nezničila by tuhle harmonii, tohle specifické kouzlo symbiózy právě rovnoprávnost????
přidáno 14.08.2008 - 16:01
Ano, právě rovnoprávnost ničí manželství (vztah mezi mužem a ženou). Dříve býval muž (manžel) živitelem rodiny a žena většinou byla doma (stránka nabídky zaměstnání) s dětmi a starala se o chod domácnosti. O tom, jak si rodina vedla, jak se jí žilo, většinou rozhodovala výše platu muže. Muž měl určité postavení v rodině, cítil svoji potřebu v rodině a samozřejmě mu to lichotilo. Žena věděla, že bez muže se s dětmi bude velmi těžko žít. A dnes? Díky rovnoprávnosti žen a sociální síti samotná žena s dětmi bez větších problému je schopná žít a postarat se o děti. Statisticky - při rozvodu většinou děti zůstavají u ženy. Jakou roli potom zastává muž? Není potom zrovnoprávění postavení žen diskriminací mužů?
Snad někdo pochopíte, co jsem tím chtěl říci.
přidáno 07.08.2008 - 01:41
je to spíš tvoje osobní úvaha - jako ta, je to dobré
ale aby mě to řeklo něco nového, to asi ne

rovnoprávnost - slovo odkazující na rovnost v právech
ta by měla být. Paradoxně pak působí pan prezident který odmítl podepsat antidiskriminační zákon a přesto má popularitu kolem 70% obyvatel.

problém je to celospolečenský, pokud chceme něco změnit musíme se dostat každému do hlavy - musíme změnit celou společnost a to chce čas, bohužel.
Rasizmus a segregace v USA taky nezmizely ze dne na den. Ovšem tam je rovnoprávnost mezi pohlavími absolutní, co jsem slyšel.

Vždy se ale jedná o lidi, lidi se tak chovají, ne muži a ženy, ale paní ta a pan ten.

jak říkáš společnost se mění, každý jakoby se nadechuje a cítí že teď je jeho čas,
může to tak být, nemám nic proti ženám. zažil jsem ženy jako svoje nadřízené a nehodnotil jsem je podle toho, hodnotím lidi podle toho jací jsou. A jsem pro co nejširší zrovnoprávnění ale jak jsem už řekl - je to věc celospolečenská a i osobní, těžko budeš někomu nařizovat jak se má chovat, co má dělat, a jaký má mít na koho pohled. Musí se na to jít chytře. Vychovat celou společnost. díky
přidáno 06.08.2008 - 19:50
mi to připomnělo scénu, kdy jsem příteli říkala, že jsem opravovala záchod... se zděsil a do budoucna mi to zakázal, že takové práce doma bude dělat ON, protože je to mužská záležitost...;)
stejně tak s autem, kamarádovi jsem se prošťourala v autě, znovu jezdí jako "hodinky" a reakce přítele? - Já bych ti auto nesvěřil... a vůbec ho nezajímalo, že jsem ho opravila..

jinak pěkná úvaha..:)
přidáno 06.08.2008 - 16:15
Thomas Beatie není muž, ale žena. Hanlivě to řeknu tak, že pokud se někdo narodil s pipkou, je to nadosmrti žena, ať se nechá nadopovat mužskými hormony a projde plastickými operacemi přes obličej až po pohlavní orgán.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Je rovnoprávnost mezi mužem a ženou totální utopie?? : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : (S)miluj mě, prosím...
Předchozí dílo autora : Osud tomu chtěl...

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
charogne [16], *-_-* [11], Teenka [10], Scatta [9], Dutohlav [8], terezka.03 [3]
» řekli o sobě
dvakredencedekadence řekla o NoWiš :
jednou si zapálil ksicht, když se snažil hecnout vypití zapálenýho něčeho, co mělo přes 70% a když jsem to sfoukla, chutnalo to trochu jako karamel. prý se to pije brčkem, kámo! tak jsem ho uhasila. prasák, herečka a často mě překvapuje, jak produktivní vlastně je. člověk by to do něj ani neřekl. nejen, že má nulový morální zásady, ale dokáže si to ospravedlnit tak, že to dává smysl. nevím přesně na co má talent, ale má ho. mám tě ráda, bratře.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku