přidáno 05.08.2021
hodnoceno 2
čteno 529(7)
posláno 0
Kdyby se mě někdo ptal na 1. světovou válku, nepopisoval bych všechny ty hrůzy, tu bolest a utrpení, popsal bych, co nádherného se nám poštěstilo. Po dlouho se táhnoucích měsících války, konečně přišly Vánoce. Vánoce bez mé rodiny byly smutné, byly ale naprosto jedinečné. Byl to rok 1914, seděli jsme v zákopech a najednou jsme uslyšeli, že naši němečtí nepřátelé zpívají vánoční koledy. Vyšli ze zákopů, beze zbraní, a blížili se směrem k nám. Vyšli jsme také, nejprve opatrně, později se jsme ale strachu zbavili. Bylo to nádherné, hráli jsme fotbal, povídali si, dávali drobné dárky. Na tenhle den nikdy nezapomenu 25.12.1914 jako by se stal metaforou pro vánoční atmosféru. Ten den jsme zjistili, že i nepřátelé jsou úplně stejní lidé, jako my. Že nejsou jen krvelačná monstra.
Další den, jako by všechna mírumilovnost vypršela. Bojovali jsme dál, bylo to ale jiné, bojovat proti někomu koho znáte.
Bojovali jsme ještě necelé tři roky, ale už nikdy jsme nezažili tak kouzelný okamžik. Boje už zkončily, já jsem na cestě domů a těším se na po dlouhé době první vánoce se svojí rodinou.
přidáno 05.08.2021 - 13:12
Jo, to byl poslední záchvěv rytířství a vojenské úcty k nepříteli přetrvávající ještě z 19. století. Navíc vojáci odjížděli v roce 1914 na frontu přesvědčeni, že válka bude trvat jen pár měsíců. Od té doby už nic nebylo jako dřív. Kulturně skončilo 19. století v roce 1914.
přidáno 05.08.2021 - 07:36
Valka musela být hrozná,nepředstavitelný časový úsek. Každa taková chvýle byla jistě malým zázrakem.
A vůle žít davala tu sílu.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Vánoce : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla


Předchozí dílo autora : Pralesy

»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
wojta
» narozeniny
Lacosta [16], Alice [12], naplicichleknin [7], ÁlaV [3]
» řekli o sobě
Boleslava řekla o Sokolička :
Moc fajn holka, krásný básničky i povídky - to je ideální kombinace! A nemáme společné jenom ty sportovce...přihlásily jsme se přece na Psance ve stejný den (to bude znamení...)
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku