přidáno 23.11.2018
hodnoceno 1
čteno 916(6)
posláno 0
Je to pouhé dva roky, kdy jsme vzpomínali 700 let od narození Karla IV. Nyní 29.listopadu vzpomeneme 640 let od úmrtí Karla IV. Zemřel v roce 1378.

Dočetla jsem krásnou knihu Karel IV. Evropan, kterou napsal F.X.Havlíček, vlastním jménem F.X.Hešík. Nejhezčí rčení Karla IV. zde cituji :
"Chtěl jsem mít Prahu středem křesťanského světa a domníval jsem se, že je k tomu stvořená. Vždyť je to jasné na první pohled. Čechy ve věnci hor vypadají jako srdce Evropy. A v nich Praha jako srdce Čech."

V době jeho panování byla Praha centrem všeho evropského dění. Pro Čechy má Karel IV. o to větší význam, protože povznesl jejich hospodářskou i vzdělanostní úroveň. Byl synem Jana Lucemburského, lucembursko-belgického otce a Elišky Přemyslovny, česko-německé matky.
Karlův most je pro nás symbolem jeho panování, umocňoval velikost a slávu gotiky. Vlastně první, kdo postavil most přes řeku Vltavu byl Vladislav I., který ho pojmenoval po své choti Juditin. To bylo 12.století. Byl na svou dobu dokonalý, spojoval oba břehy řeky Vltavy. Avšak živelné pohromy nevydržel. Záplavy ho zničily při jarním tání roku 1342. Otec vlasti Karel IV. nechal postavit tedy nový, který má dodnes 15 pilířů. Karlův most si vysloužil svůj název až teprve v 19.století, předtím mu říkávali Pražané Pražský most. V roce 1870 byl pokřtěn na Karlův most.

Nejenže nechal postavit Karlův most, ale založil i Karlovu universitu. Karlova universita patří k nejstarším vysokým učením ve střední Evropě. Byla založena naším slavným panovníkem a otcem vlasti Karlem IV. 7.dubna 1348. V té době , jak jsem se dočetla mělo nejvíce universit: Itálie 15. Francie 8, Španělsko 5 a po jedné v Anglii a Portugalsku. To si pamatuji už z mých studentských let, že jsem byla překvapena. Studenti odcházeli za studiemi do ciziny. A proto se Karel IV. rozhodl, jak je citováno: "aby obyvatelé království českého nemuseli se almužny doprošovati, aby nalézali v království stůl k pohoštění připravený,...aby sobě měli za slávu, že mohou jiné z ciziny zváti k lahodnosti vůně a k účasti na takovém vděku..."
Tehdy vysoké učení se nazývalo učením obecným, a tehdy mohli nejen profesoři, ale i studenti působit ve všech zemích, které spadaly pod římskou církev. Jak víme, Karel IV. byl římský císař, český, římsko-německý, italský a burgundský král, hrabě lucemburský, moravský markrabě. To mne vždy velmi naplňovalo, jak to byl světový panovník, ale náš český.

Karel IV. byl pro mne vždy od mládí, tím nejlepším panovníkem, zřejmě mne ovlivnili mí prarodiče a rodiče, jak mi o něm vyprávěli a kupovali knihy o Karlu IV. První životopis byl určitě napsán latinsky, a do češtiny byl přeložen Jakubem Pavlem. Já jsem však nejraději četla o jeho manželkách. Karel IV. byl synem Elišky Přemyslovny a Jana Lucemburského.
Se svými manželkami měl 11 dětí ze 4 manželství. To nám ve škole sice při hodinách dějepisu řekli, ale další podrobnosti ne. Jeho první manželkou byla Blanka z Valois, tehdy ho oženil jeho otec Jan Lucemburský už v sedmi letech, jméno KAREL přijal po biřmování po svém strýci Karlu IV. Sličném. Původně byl pokřtěn jako Václav. Tento jeho strýc byl jedním z nejlepších panovníků středověku. Blanku z Valois měl určitě velmi rád, protože ho provázela od jeho dětských let. Byla to jeho kamarádka v životě tak brzkém a mladém. Blanka bohužel zemřela po krátké nemoci ve věku 32 let v roce 1348. Porodila mu dvě dcery Markétu a Kateřinu Lucemburskou. Korunována byla v roce 1347 a žila v Praze, i když byl Karel IV. nepřítomen a na cestách, Prahu si oblíbila. Je pochována v hrobce českých králů v chrámu Sv.Víta.
Druhou manželkou byla Anna Falcká, která mu porodila vytouženého syna Václava I. Jejím strýcem byl český král Jindřich Korutanský. Avšak syn se nedožil ani dvou let a krátce po něm zemřela Anna . Spadla z koně a na místě byla mrtvá, psal se rok 1353. Též je pochováná v hrobce českých králů v chrámu Sv.Víta.
Karel IV. otec vlasti se stal tak podruhé vdovcem. Zamiloval se ve svých 37 letech do mladičké Anny Svídnické, dcery vévody Jindřicha Svídnického. Bylo ji pouhých 14 let, na rozdíl od bývalých dvou manželek , měla to štěstí, že ho všude doprovázela, i na tolik vytouženou korunovaci císařskou v Římě v roce 1955.V bazilice Sv.Petra jim tehdejší kardinál Pierre do Colombiers nasadil císařské koruny. Tehdy se asi Karel IV. opravdu změnil v chování k ženám, protože byli všude spolu. Říkalo se o ní, že byla nejkrásnější ženou Evropy. Porodila mu dceru Alžbětu a vytouženého syna Václava IV. Avšak při porodu třetího dítěte v roce 1362 mu milovaná Anna umírá při porodu třetího dítěte. Bylo ji pouhých 23 let. Tehdy byl Karel IV. velmi posmutnělý a jak se uvádí v kronikách i pramenech po čtvrté se oženil z politického kalkulu s Alžbětou Pomořanskou. Ta jediná ho přežila a byla mu po boku do jeho skonání 29.listopadu v roce 1378. Byla taktéž váženou českou královnou a římsku císařovnou. Byla o třicet let mladší než Karel IV. Měla k němu velmi vřelý vztah a porodila mu dceru Markétu, syny Jana a Zikmunda. Též je pochována v hrobce českých králů v chrámu Sv.Víta, zemřela v roce 1393 ve věku 47 let v Hradci Králové.
Karel jako první vladař napsal svůj životopis Vita Caroli. Byl to nejdokonalejší panovník pro národ český, jaký kdy žil.

Jen jsme chtěla připomenout něco krásného z naší historie.

přidáno 31.08.2019 - 12:56
Rada som si prečítala.Ďakujem.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Praha jako srdce Čech : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Láskou osiřelá
Předchozí dílo autora : Zážitek z koncertu

»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
Dominik hrušat
» narozeniny
wp-hasan [16], Weichtier [15], Joanne17 [15], Deviant [14], Elivei [12], Klaron [11], Mamka [11], shizuko [8], Ann(ah) [8], človiček [6], Antek [3], andrew_maxwell [1]
» řekli o sobě
Erien, potulný bard řekl o Severka :
Hvězda naděje.....její světlo neroste ani neslábne....Je neměnou skutečností. Její slova dokáží vnést světlo i do těch nejtemnějších chvil.....Velmi si vážím jejího přátelství E
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku