přidáno 04.01.2018
hodnoceno 2
čteno 684(8)
posláno 0
Zážitek roku: Labutí jezero.


Stále slyším hudbu a v podvědomé projekci uchovám vizuální prožitek z nedávného představení Ruského klasického baletu St. Petersburg - A. Batalova – JABUTÍ JEZERO. Příběhu nesmrtelné lásky Prince Siegfrieda a Odetty, který fascinuje diváky již sto čtyřicet let. Soubor navštívil Krušnohorské divadlo v Teplicích s dokonalým nastudováním klasického baletu. Velkolepé kostýmy labutí, dokonalá synchronizace pohybů útlých baletek, vrcholné taneční výkony vynikajících sólistů, to vše umocněno hudbou P. I. Čajkovského, který svoji hudební genialitu vlastního pocitu věčné lásky svěřil i strunám houslí, jejichž tóny stoupaly do závratných výšek, beze slov rezonovaly s duši vnímavého diváka, aby ve finále s celým orchestrem oslavily štěstí zachráněných milenců.

Potěšilo mě, že z různých nastudování baletu, lišících se několika alternativními závěry, nabídl Ruský klasický balet St. Petersburg pohádkově romantický konec.

Labuť jako symbol čistoty a věrnosti inspirovala spisovatele, sochaře, malíře a provází člověka odnepaměti. Skladatel Wágner v opeře Lohengrin zhudebnil legendu o labutím rytíři připlouvajícím na člunu taženém labutí. Asi nejslavnějším antickým mýtem je příběh Léda a labut´. Kdo by neznal slavný obraz Leonarda da Vinciho Léda s labutí. V Andersenově pohádce se ošklivé kačátko mění v krásnou labuť. Mezi jedny z nejkrásnějších pohádek Boženy Němcové patří pohádka O labuti . Nemohu nevzpomenout pohádku Šestero labutí od bratří Grimmů.

Nejznámějším symbolem spjatým s labutěmi, procházejícím od antiky celou evropskou kulturou, je labutí píseň. Říká se, že labuť zpívá pouze jednou – těsně před smrtí. Párek labutí si je věrný i po smrti jednoho z nich. Milují se hlubokou nekonečnou láskou jdoucí až „za hrob,“ jdou za svým srdcem, umí milovat duší.

Tito vznešení vodní ptáci jsou krásným objektem i pro fotografy.

Kouzlu sněhobílých ptáků, plujících spolu s mláďaty na hladině teplického rybníku, podléhá většina návštěvníků Zámecké zahrady. V březnu sledují, zda samička již zahnízdila, netrpělivě očekávají vylíhnutí mladých, jejich první plavecké výkony a výuku techniky létání pod bedlivým vedením rodičů. Denní sčítání bělostných opeřenců se stalo rituálem a při setkáních sdílíme společnou radost nad tím, že na hladině plave opět všech deset našich labutí.

Vznešenost, nehynoucí láska a bělostná čistota těchto tvorů si určitě zaslouží obdiv, možná i malé předvánoční zamyšlení čtenáře, nadechnutí a uvědomění si krásy nejen kolem nás i v nás samých.
přidáno 05.01.2018 - 12:35
Děkuji za pozitivní komentář. Nyní je po roce opět v Krušnohorském divadle představení baletu Labutí jezero, ale již nepůjdu, chci si zachovat ten neskutečný zážitek z první návštěvy.
přidáno 05.01.2018 - 11:55
Labutí jezero je top balet, já byla na konci roku na baletu Romeo a Julie v Plzni, jak uzavřela moje dcera, zase jsem brečela, opět mě překvapil závěr :-) ale to ne to ta skvělá atmosféra a bravurní výkony. Ať žije divadlo a taky právě ta tebou zdůrazněná krása, která nás dovede pohltit, mě určitě. Radbuza je plná kachen, ale ty labutě, vznešené, věrné, čisté a inspirující...ráda je sleduji

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Zážitek roku: Labutí jezero : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : S troškou nadsázky a s úsměvem
Předchozí dílo autora : Veřejné lázně?

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku