Básnická abeceda 15.díl: Čchü
přidáno 02.11.2015
hodnoceno 18
čteno 1031(22)
posláno 0
Básně této formy počaly vznikat ve 12. století z lidových písní a literárních lyrických básní cch´jako písně určené ke zpěvu s hudebním doprovodem v dramatech ca-ťü.

Ve hrách dialogy posouvaly děj a písně ho následně rozváděly nebo vyjadřovaly citové rozpoložení postav. Vždy zpívala pouze jedna, hlavní, postava, která v písních vyjevovala pomocí metafor své myšlenky a city. V písních autoři používali jazyk blízký hovorovému (na rozdíl od literárních cch’). Psali je na melodie, které určovaly jejich rytmus a délku verše.

Žánr žil až do 20. století, jeho rozkvět však připadá na 13. a 14. století, kdy skládáním čchü ve svých dramatech ca-ťü prosluli Po Pchu, Kuan Chan-čching, Ma Č’-jüan, Čchiao Ťi a další. Vedle písní cch’, popisných básní fu a písní š’ patří k hlavním typům klasické čínské poezie.

Jelikož je i tato forma do evropského jazyka zcela nepřevoditelná, je níže uvedená báseň mou parafrází na motiv básně posledně jmenovaného autora.


Sakura na skále omylem vyrostlá
drží se ve spáře kořeny pevně.
Touha má rozumu přes hlavu přerostlá
drží se zoufale, nechtěně ve mně.

Nikdy by nebyla bývala vyrostla,
kdyby jí sílu nedala země,
stejně tak touha by nebyla narostla,
kdyby jen nebyla živena ze mě.

ikonka sbírka Ze sbírky: Básnická abeceda
přidáno 04.11.2015 - 21:02
Timothy A. Postovit: Děkuji
přidáno 04.11.2015 - 20:42
To je prostě skvost! Čisté a lehké a zároveň význam dopadá na čtenáře ocelově!
přidáno 04.11.2015 - 14:55
Hezké, zdánlivě jednoduché, ale pečlivě zpracované.
přidáno 04.11.2015 - 00:59
A42: Někdy mám naopak pocit, že všechno už někdo někdy napsal, a to nejen formou ale i obsahem, rýmy a metaforami. Ale jedním z atributů poezie je, myslím, hledání, takže, kdoví... Děkuji za komentář
přidáno 04.11.2015 - 00:21
Yana: Děkuji, jsem rád, že se ti líbí
přidáno 03.11.2015 - 22:05
To je hezký nápad si tak projít básnické formy a taky si je zkusit. Nelákalo by Tě k tomu vymyslet nějakou vlastní formu?
přidáno 03.11.2015 - 21:58
jakoby ti čínští mistři vždy něco do svých básniček schovali, je v nich poschovávána moudrost, i tvoje parafráze je zdařilá a dík za další díl abecedy
přidáno 03.11.2015 - 19:47
Homér: to by šlo, haiku na motiv sakura - sekyra. :)
přidáno 03.11.2015 - 19:44
elisza: Děkuji
přidáno 03.11.2015 - 17:45
Ze sakury sekera, ať žije satira
přidáno 03.11.2015 - 17:44
Další užitečné informace. :) Tvoje parafráze je velmi povedená, a těším se na další Básnickou abecedu.
přidáno 03.11.2015 - 16:27
Jiří Turner: Super, bude se těšit. Osobně se takhle přesně cvičím neustále také. Člověku to otevírá skvělé kompoziční možnosti, které dnešní "básníci" nemůžou vůbec pochopit.
přidáno 03.11.2015 - 15:43
Mám samozřejmě také své oblíbené formy, ale vzal jsem to "zgruntu"...a bude hůř, bude epos a před ním ještě dithyrambos (ten vlastně hned teď)
přidáno 03.11.2015 - 15:39
Tom Cortés: Díky, jak už jsem psal, hlavně svojí vlastní. Jinak jsem zde známý "hajkobijec". Slyšel jsem recitovat haiku v originále a je to opravdu něco jiného. Ne, že se nedá napsat "hezké české hajku", ale není to asi jen o tom dosadit do šablony cokoli.
přidáno 03.11.2015 - 15:35
lakomec: Tenhle "seriál" jsem si začal dělat vlastně kvůli vlastní osvětě a potažmo svým dětem,no a pak je zábavné si na různé formy něco napsat. Jsme u "č", takže toho je ještě hodně. Díky za zastavení.
přidáno 03.11.2015 - 12:26
Aha, to není poprvé. Teď koukám, že mi toho tu dost unikalo. Z klasických forem mě osobně nejvíc baví rondely a ronda, sonety, ritornely. Prostě ty formy, kde se uplatňuje slogan, nebo ostrá pointa :)
přidáno 03.11.2015 - 12:16
Super. Pustil jsi se do obrody? Fandím! Mimochodem, nepřeveditelná je i oblíbená forma "haiku". Ta česká parafráze se opravdu blíží jen matně.
přidáno 03.11.2015 - 11:44
To je moc fajn, báseň i zajímavé informace. Tvá parafráze bude nejspíše zdařilá, donutila mě hloubat a hloubat. Poslední dobou velice rád čtu východní poesii... ta moudrost, která se neomezuje žádnými definicemi a řády při reflektování, vlastně ničím se neomezuje... Díky moc :)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Sakura : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Théseův příchod
Předchozí dílo autora : Uprchlická krize

»jméno
»heslo
registrace
» nováčci
Mari
» narozeniny
Shanti [12], Oldrich [11], Sithoras [10], Mazekeen [7], Jsem [4]
» řekli o sobě
človiček řekl o -GZ- :
Když chci vědět jakou má Náš národ náladu zajdu na psance, občas se tu vynoří kolektivní vědomí.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku