přidáno 21.02.2015
hodnoceno 6
čteno 1052(21)
posláno 0
plání oblohy
měsíc je převozníkem
po hvězdných dráhách
přidáno 24.02.2015 - 17:56
Amos Cháb: Vidíš, to mě mrzí (a není to výtka zaměřená jen na tebe), že lidé píší "haiku" aniž by se obtěžovali zjistit si, co to vlastně haiku je. A přitom to dnes, v době internetu, není nijak zvlášť těžké. Označovat pojmem haiku zpotvořeniny, které občas vídám, nebo i jen hezké české miniaturky, které náhodou (nebo záměrem autora) odpovídají slabičné formě 5-7-5 je nejen arogantní, ale hlavně a především ignorantské. Nevědomost neomlouvá. (Sama jsem kdysi v blažené nevědomosti napsala tak příšerné věci, že mě dodnes mrazí a hluboce se za ně stydím.)
Slabičná forma je to nejméně důležité z pravidel. (Subjektivní názor, kmotrove, kamenuj.) Samozřejmě že se dá polemizovat o aplikovatelnosti japonských estetických a filozofických principů na jiné jazyky (třeba angličtina, ta to má opravdu hodně těžké), ale zrovna čeština je pro haiku jeden z ideálních jazyků. (Názor vycházející z některých vyjádření předních překladatelů.)
Shrnuto a podtrženo: Lidi, nejen Amosi, prosím, necpěte svá nehaiku do této kategorie. Sama nejsem odborník, pouze nadšený a zažraný laik. Ale když něco chcete dělat, zjistěte si napřed, co to je.
(Pokud se obrátíte na mě, s radostí vás zavalím informacemi.)
přidáno 23.02.2015 - 22:43
casa.de.locos: to já na haiku nejsem odborník už vůbec, ačkoliv jsem něco přečetl, vím akorát, kolik to má míti slabik a tím veškeré mé znalosti končí. vypilovat by to chtělo určitě. děkuji za názor, dámo.
přidáno 23.02.2015 - 22:40
poll: Amelie M.: děkuji, dámy
přidáno 22.02.2015 - 22:56
Pěkné:~>
přidáno 21.02.2015 - 23:35
no... nooo.... no dobře. nejsem odborník, slabiky jsou správně a ostatní principy se do češtiny převádějí těžko. ale i tak mi to (jako věta) moc nedává smysl. (jako haiku taky ne - asi jsem snob, ale tady je to často jako by člověk maloval obraz a chtěl by říct že je to kubismus jen proto, že na tom obraze je náhodou čtvereček.)

pokud by to mělo být haiku, chtělo by to vypilovat. samotnou mě napadá:

převozník měsíc
na hvězdnými cestami
zryté obloze

?
přidáno 21.02.2015 - 22:12
pěkné :))

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
večerní : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : prázdnota světa
Předchozí dílo autora : Mezi stromy

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Shanti [12], Oldrich [11], Sithoras [10], Mazekeen [7], Jsem [4]
» řekli o sobě
Severak řekl o Singularis :
Díky němu jsem tu: Prokliknul jsem se sem přes stránky jeho seriálu Ester Krejčí. Jinak jeho nápady a díla nejsou uplně hlavní proud, ale o to jsou v nich zajímavější nápady.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku