přidáno 16.01.2015
hodnoceno 22
čteno 1059(36)
posláno 0
Je tomu rok a měsíc, co jsem, coby čerstvý člen tohoto společenství, uveřejnil stejně nazvanou úvahu. Zamýšlel jsem se možná nad něčím, důsledky čehož jsou dnešní úvahy o snížení úrovně portálu, o odchodu zasloužilých členů a podobně.
Myslím., že současný stav není ničím zvláštní ani neobvyklý. Příčin je jistě několik. Napadají mne tyto z mého pohledu zásadní:
V začátcích (kterých jsem nebyl účasten) hrstka nadšenců zveřejňovala s radostí to nejlepší, co kdo z nich vytvořil možná za mnoho let. Časem se u většiny autorů dostaví jakýsi deficit.
Serveru začne časem také využívat velké množství autorů velmi různorodé úrovně.
Vzniknou osobní či virtuální kontakty a přátelství, která vedou k určitým podkomunitám, které si žijí tak nějak sami pro sebe.

To, co spojuje výše uvedené důvody, jsou komentáře čtenářů. Myslím, že jejich úroveň, upřímnost a ochota je psát jsou zásadním faktorem pro udržení (snížení nebo zvýšení) úrovně děl.
Onu úroveň poškozuje vcelku pochopitelný stav v rámci určitých skupin, který se dá vyjádřit helem: „ Já tě podrbu a ty pak podrbeš mě“. Pochválíme své „kámoše“, oni pochválí nás a budeme všichni spokojení.
Nováčkovi, který vloží slátaninu, napíšeme: „ Něco na tom je, jen tak dál.“ A co on udělá? No, pokračuje stejným způsobem dál.
„Spřízněným duším“, které mají tvorbu jako terapii, se snažíme empaticky vyjádřit podporu, aniž bychom řešili báseň jako takovou.
Uznávaným psancům se bojíme něco vytknout. Možná s pohnutky jakési svatokrádeže, možná s pocitem, že kritizujeme někoho lepšího, než jsme my. Jako by snad kritik musel být excelentní autor.
Vciťujeme se do pohnutek autora (to není žádná chyba) a pomíjíme technickou stránku díla. Zapomínáme, že i literární dílo má svoji řemeslnou stránku a ta je navíc snáze hodnotitelná, než ta emocionální.
Stereotypně chválíme autora, který podesáté vydává jakousi aktualizaci prvotní povedené básně, místo toho abychom mu napsali: „ Je to hezké, ale napiš něco jiného“. Je na něm, jestli to udělá, ale je li soudný, alespoň se zamyslí.
Výsledkem jsou komentáře typu: „hezké“, „milé“, „…úplně to cítím…“ a podobně. Extrémní podobou hodnocení je smajlík.
Málo čteme a hodnotíme a v důsledku toho jsme málo čteni a hodnoceni. Přičemž čtenost je snad hlavním smyslem uveřejnění díla a po ní komentáře k němu.
Málo otázek, málo pochybností, málo slušných kritických připomínek.
Jedním z důsledků je to, že když už někdo kriticky zareaguje, vnímáme to jako útok na svoji osobu. „ Co si to ten člověk dovolil?“ „Kdo on je, že nás může takhle kritizovat?“ „Co to zkouší ten sedmnáctiletý fracek na mě, který píše třicet let?“ Důsledkem toho důsledku je, že se mu pomstíme tím, že ho nebudeme komentovat. „ A teď má, co si zasloužil.“
Nechci tvrdit, že se všichni dopouštíme vždy a stejně takovýchto prohřešků. Někdo více, někdo méně a dost možná, že to mnoho z nás takto nevnímá. Sám jsem si, ač si myslím, že jsem spíše kritický, u sebe všiml všech výše uvedených poklesků.
Posledních několik měsíců jsem svoji frekvenci a aktivitu na psancích hodně zvolnil, myslím, že z podobných důvodů, jako řada jiných, včetně těch, kteří odešli. Trochu jsem se za to zastyděl.
Jednou jsem se přeci k něčemu přidal a teď, když mi to úplně nevyhovuje, se mám sebrat a odejít? Má vést nějaká pochopitelná evoluční krize k zániku skvělého projektu. To snad ne.
Třeba je řada jiných důvodů a tím i jiných řešení. Třeba není potřeba řešit nic s tím, že se to nějak vyvine. Nevím. Mě osobně přijde v dané chvíli nejhorší nedělat nic. A jelikož jsem psanec, tak jsem něco napsal. Těším se na vaše názory.
přidáno 14.04.2015 - 14:56
Hm, jsem tu malinko déle, než ty, a když si tak vzpomenu na své začátky a většina mých blízkých je tu podobně dlouho, byli jsme tu noví, neznalí a rozkoukávali se, hádali se a prohádali se často k přátelství. Za což jsme mnohdy novými odsuzováni. JÁ, JÁ osobně byla tak nadšená, že jsem četla všechny díla a všechny komentovala tak, jak na mne zapůsobila. Postupně jsem už ale neměla čas ani sílu nové a nové psance číst a komentovat, také z osobních důvodů jsem tu musela několikrát na čas skončit, přesto se tu vracím ráda a jsem nesmírně ráda, že tu potkávám staré známé, ale i nováčky a nebojím se s nimi seznámit, jak jen říkám, není toho času. Myslím, že psanci jsou pořád stejní, jen my do nich vkládáme své a jiné naděje... jinak je to tu pořád stejné, nováčci a nováčci a pár starých vytrvalců.
Hádky byly, jsou a budou.
Ráda čtu, kromě děl také komentáře a přiznám se, že na ty se těšívám kolikrát více, než na díla samotná..., je to tu pro mne jako trenažér, poznávám nejen literaturu, ale i reakce druhých, jejich životní osudy atd.
Neodcházím nejen z toho důvodu, jako ty, že když už jsme tu, tak už to tu nějak " dožijeme", ale především proto, že to tu miluji.
přidáno 21.01.2015 - 09:56
gabkin: Souhlasím bezvýhradně
přidáno 21.01.2015 - 09:53
ano. pod tuto úvahu se mohou podepsat mnozí, když už si dovolí přiznat pravdu. Časem, se mnohdy literární ambice (nebo jen zvědavost, či pokušení odtajnit své básnické nitro) přemění na sociální závislost na přátelích zde.
To pak vede i ke změně hodnocení.
Nicméně, úroveň portálu je dána úrovní autorů tady.
A pokud to sklouzne k sobeckému zveřejňování své tvorby, bez reakce na tvorbu jiných.....ta úroveň padá.

Napíšu svůj postoj. Když se na literu dával dohromady almanach - nedokázal jsem vybrat 5 děl. Po přečtení s hodně kritickým pohledem jsem prostě nedokázal vybrat to nejlepší ze mě. Při druhém almanachu na libresu jsem už o toto požádal své přátele. jejich výběr byl zcela odlišný od mých typů. A představa, že sypu jen hlušinu mé psaní omezila. O to více čtu. Neboť to obohacuje také . A pokud mě dílko něčím upoutá - komentuji.
A ještě něčeho jsem si všiml - naše momentální nálada hodně ovlivňuje komentování. Neváhejme se vracet do starších dílek, budete překvapeni, co vám ušlo.
přidáno 17.01.2015 - 13:15
Amelie M.: beru na vědomí a pokusím se dávat na svoji geamatiku dát větší pozor. :) Stále jsem přesvědčený, zme takováto kritika má větší dopad. Svůj přístup nezměním - dokud ho podle mě nebude potřeba. Díky za upřímnost. Devils_PIMP
přidáno 16.01.2015 - 22:15
Devils_PIMP: PS: doufám, že oceníš, jak zlá a vulgární umím být! zcela jistě se teď rozplýváš blahem!
přidáno 16.01.2015 - 22:13
pokud stojíš o úder zpět, tady ho máš devilsi.. popřu na chvíli své já a budu si tedy dle tvého scénáře hrát na zlýho poldu.. přesně tak, jak si to představuješ ty..

a) píšeš jako naprostý češtinářský hovado a většina tvých komentářů obsahuje nejenom hrubé gramatické chyby!!! navíc, někdy jsou tyto komentáře naprosto zavádějící.. člověk aby měl na tebe slovník a někdy až pochybuje, že jsi některá díla, která máš uveřejněná, napsal ty..

b) máš pocit, že jsi tu něco víc, a že můžeš víc, který pravděpodobně plyne z toho, že jsi tu déle, než někteří z nás.. ujišťuji tě, že tímto si respekt vážně nezískáš

c) pokud chceš být respektován, čti po sobě komentáře a pokud trpíš nějakou formou dys.. nebo něčeho podobného, snaž se komentářům dát aspoň hlavu a patu po stránce obsahu.. jak chceš být respektován, když jsi po této stránce ostatním pro smích??!

d) hrát si na zlého můžeš i na úrovni.. pokud to neumíš, nemáš tu dle mého, komu co pozitivního předat.. jak webu, tak autorům, tak čtenářům

e) pokud si hloupou a vulgární kritikou řešíš nějaký vnitřní komplex, najdi si jiné pole působnosti, nikdo z nás za tvé problémy nemůže..

vysvětlení ke komentáři o díle, které je dle devilse odpad
- tento komentář napsal devils pod dílem jiného autora (ne pod mým a nenapsala jsem ho ani já, jak by mohlo vyplynout z devilsova komentáře)
- rozhodně jsem nepsala devilsovi navzdory, že já dílo chápu a jako odpad mi nepřipadá, ač v něm byla použita nějaká slova, která už jsou u mě osobně za hranicí..
- pokud by se mi dílo jevilo, jako odpad, zcela jistě bych si do devilse přesto rýpla a poučila ho, že nemusí také psát, jako žumpa.. tímto úroveň webu zcela jistě nepozdvihneme

.. tímto se ti jiří omlouvám, za reakci na druhého a ne přímo k tématu, i když to s tématem, o kterém píšeš, jistě souvisí..
přidáno 16.01.2015 - 21:17
Yana: Je to tak. Nějaké činy, ne teoretické úvahy, mohou něco změnit. A řekl bych, že také osobní příklad respektovaných psanců. Děkuji za komentář, Yano.
přidáno 16.01.2015 - 21:12
Zamila: Děkuji za komentář, jsem rád to takto vnímáš.
přidáno 16.01.2015 - 19:53
bylo toho v poslední době napsáno spousty, nejdřív mě to odrazovalo, pak rozčilovalo a teď se mi líbí tvůj závěr, jasně, jednou tu jsme, tak do toho! musíme si trochu pohrát s tím jak komentovat, možná by komentář měl obsahovat minimálně tři části a každopádně bychom se měli vyvarovat osobních sympatií, každý kdo se přihlásí by měl okomentovat min. tři básně a třeba by mohlo platit pravidlo max. tři básně týdně, ale to už odbočuji...
přidáno 16.01.2015 - 17:34
Skvěle napsané ! Souhlasím s tím naprosto ! A ano nejhorší je nedělat nic. Jenže pak všechny tyhle prvotní snahy vyšumí ... A to je špatně, když už k nim konečně došlo. A jasně, že většina problémů tkví u správného a motivujícího komentáře. A že ho někdo neskousne ? A že my z toho budeme mít špatné svědomí ? S tím už jsme na tenhle portál přišli. Přátelství je krásná věc - a pokud sem lidé přišli hlavně kvůli psaní - dokážou si ho mezi sebou i s jakýmikoliv vzájemnými komentáři - udržet.
přidáno 16.01.2015 - 16:41
Devils_PIMP: Myslím, že i upřímný názor lze vyjádřit trochu diplomatičtěji. Ona i nepříjemná realita (tím spíše názor) se lépe vstřebává, když je napsána trochu odlehčeněji asertivněji a pod.:) každý nedá kritiku typu: strč si tu básničku někam...., případně běž dělat něco jiného a necpi se do literatury.
přidáno 16.01.2015 - 15:26
Orionka: vy budte klidne hodej polda ja si zahraju toho zlyho - necim kdyz jdes s kosem taky pulhodiny vysverlujes kazde veci proc ji vyhazujes? Pochybuju :)
přidáno 16.01.2015 - 15:25
Jiří Turner: ale mapsal jsem tu k jednoumu dilu ze je to odpad - za cimz si srojim - a neserkalo se ro zrovna s privetivosti tady u AM tak ji popichuju
přidáno 16.01.2015 - 14:45
Devils_PIMP: Ale to je právě ten problém, že to nedělá problém :). Za prvé, když už použiješ takhle tvrdý výraz, je potřeba svůj názor zdůvodnit. A za druhé a především - nemůžeš tvrdit "tohle je odpad", já to prostě vím, protože mám patent na rozum. Můžeš napsat "podle mého názoru je tohle odpad".
A proč bys měl čekat úder? Jsme ve válce nebo co?
přidáno 16.01.2015 - 14:45
Devils_PIMP: Promiň, asi díky absencím nerozumím souvislostem, můžeš mi to, prosím, objasnit?
přidáno 16.01.2015 - 14:43
Orionka: Děkuji za komentář, pod všechny body , které jsi napsala, bych se mohl podepsat.
přidáno 16.01.2015 - 14:41
DDD: Děkuji za komentář, myslím že je věcí všech pracovat na vytvoření klimatu, které bude všem k užitku. Není asi potřeba dělat nějaké revoluční kroky.Spíše jen drobné, evoluční.
přidáno 16.01.2015 - 14:40
Tak jako máš pravdu až na jednu drobnost, některým z nás nedělá problém napsat o dějakém odpadu, že Amelie, že to odpad je. Nebojím se úderu zpět, ale zatím nepřichází, což je škoda.
přidáno 16.01.2015 - 13:57
Jiří, popsal jsi to moc dobře. Nechci psát vlastní úvahu na dané téma, ale hodně jsem o tom v posledních dnech přemýšlela a vyjadřovala se v komentářích, tak to trochu shrnu (neboj, stručně :)).
1. Jsme na literárním serveru a díla jsou literární pokusy. Nechápu údiv, že je někdo hodnotí a kritizuje. Pro vylévání duše, které nemá být hodnoceno, tady je rubrika deník.
2. Nejsem na psancích kvůli drbání. Nikdy nekomentuji (a už vůbec nechválím) dílo jen proto, že jeho autor komentuje mě. Pokud mě jeho tvorba neosloví, má smůlu. Kdybych tak jednala, logicky bych snižovala cenu komentářů u svých děl – nevěděla bych, jestli jsou upřímné.
3. Jsme amatéři, nikdo z nás nejspíš nepíše dokonale a určitě nikdo tak, aby oslovil úplně všechny. Kritika je proto naprosto přirozená; nepřirozená je naopak její absence.
4. Ať to předešlé zní jakkoliv tvrdě, nikterak se nevylučuje se slušností a vzájemným respektem. Slušná a konstruktivní kritika není hodnocením autora, ale jen díla, nevyjadřuje se k autorovým prožitkům a citům, ale jen k jejich literárnímu zpracování.
přidáno 16.01.2015 - 12:15
To jsou pravdivé postřehy. Vnímám to v podstatě stejně. Otázkou je, jestli jsme všichni takovéhle sebereflexe schopni a jestli jsme k ní vůbec ochotni.
přidáno 16.01.2015 - 12:06
Amelie M.: Děkuji Amelie, vše, co jsem napsal je bez výjimky myšleno obecně. Na nikoho konkrétního jsem v ničem nemyslel. Snad jen na sebe. Ale pokud se někdo v některých ad hoc definicích nalezne, budu rád .
přidáno 16.01.2015 - 11:55
zdravím.. nechce se mi zacházet úplně do detailů, protože osobně jsem se k mnoha věcem, které píšeš, vyjádřila už dostatečně..

tvá úvaha se mi líbí, samozřejmě, ne se vším souhlasím na sto procent, ale ve své podstatě neříkáš nic, co by mi bylo proti srsti, či co bych považovala za zcestné..

osobně, když jsem sem vstoupila, neuměla jsem dost dobře přijímat kritiku a stejně tak jsem neuměla dost dobře hodnotit díla.. postupně se to učím a myslím, že jsem udělala velký krok vpřed..

já osobně si samozřejmě nenechám ujít dílo oblíbených autorů, ale na každý pád stále brousím i mezi náhodná díla, mezi kterými jsem objevila už dost velmi dobrých počinů, u kterých mě zamrzela malá čtenost a naprosto mizivá komentovanost.. snažím se číst i lidi, kteří mi nemusí být osobnostně sympatičtí či blízcí, ale píší opravdu dobře.. v tomto nerozlišuji.. do komentáře, zvlášť kritického, by se opravdu neměly promítat osobní sympatie.. a tak nějak v tomto hodlám i nadále pokračovat..

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Jak psanci komentují psance 2 : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Po bílých vlnách dál
Předchozí dílo autora : UFO

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Žhnoucí krysa [16], BadAngel16 [13], Z.Biskup [8], endavid [2], Mikin [2], Neočko [1], trivius [1]
» řekli o sobě
Singularis řekla o BorůvkaB :
Inteligentní a zajímavá autorka. Škoda, že píše hlavně básně. I když někdy nedomyslí všechny souvislosti, její próza má hlavu a patu a dobře se čte. Z jejích zápisků doporučuji "Černá a černobílá".
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku