A co vy? Na jaké hodnoty nedáte dopustit?
přidáno 06.01.2014
hodnoceno 7
čteno 1138(11)
posláno 0
Exprezident Václav Klaus ve svém novoročním zamyšlení mimo jiné napsal:

Prožíváme velkou generační výměnu. Do dospělého věku již dorostly dvě silné a sebevědomé generace, pro něž je komunistická totalita už jen slovem z učebnice. Jsou naplno ve vleku moderních ideologií (či pseudoideologií) dnešní post-demokratické éry. Jsou obětí přebytku snadno dostupných informací, které jsou produktem moderních informačních technologií. Moc jim neříká už ani slovo republika, jsou odtrženi od hodnot a tradic, které předchozí generace vnímaly velmi silně.

S tím vcelku souhlasím. Sám mám leckdy potíže ztotožnit se s hodnotami okolní společnosti a nepochybuji o tom, že většina lidí některé mé hodnoty ani nezná. Nic to nevyjádří lépe než jedna má báseň:

Třeseme, třeseme, žebříčkem hodnot,
třeseme, třeseme, celičký den,
náš vznešený úkol bude pak hotov,
až poslední ideál setřesem.


Domnívám se, že pozorný čtenář si může udělat vcelku jasnou představu o tom, co uznávám a neuznávám, sám, stačí pozorně číst mou tvorbu. Tři základní ideály, které i po všech otřesech žebříčku hodnot zbyly, bych rád zdůraznil. Jsou to: láska, příroda a stroje. Láska je (pro mě nezvykle) míněna v širokospektrálním smyslu toho slova zahrnujícím vše od lásky milenecké přes mateřskou lásku, františkánskou lásku k bližnímu až po lásku, kterou chová kočka ke svému chovateli. Každý mi jistě potvrdí, jak rozdílné jsou to jevy. Bez přírody by nebyl možný život a bez strojů by nebylo blahobytu. Za tím si stojím.

Co se naopak do tohoto výběru nedostalo?

Není tam umění. To není tím, že bych umění neuznával, to bych si protiřečil, ale spíš tím, že když rozlousknete umění, které mě oslovuje, najdete v něm lásku, přírodu nebo stroje.

Není tam vlast. To není tím, že bych neměl rád svou rodnou hroudu. Odloučení od vlasti bych patrně těžce nesl a obdivuji emigranty, kteří dokázali žít, ale hlavně tvořit v cizině. Spíš se to zakládá na mém názoru, že každá zem je krásná, sice jiným způsobem ale krásná. Také věřím, že bychom si měli brát z ciziny to nejlepší a také to nejlepší na oplátku nabídnout. To však není nic nového - domnívám se, že alespoň polovinu dominant naší matičky měst Prahy navrhli cizí architekti a my teď ty památky ukazujeme cizím turistům.

Ve výběru není sport. Pro mě je pohyb jen prostředek, nikoliv cíl. Chodím na dlouhé procházky, ale ne pro "radost z pohybu". Kilometr (chůze) je pro mě kousek, ale nebudu si ho vybírat tím nejtvrdším terénem. To však neznamená, že bych neobdivoval sportovce, jenom obdivuji vytrvalost a důslednost při tréninku více než výsledné trojité salto s pěti vruty.

V mém výběru není majetek (z povahy věci obzvláště ne ve formě peněz). To je pro mě také jen prostředek, nikoliv cíl. Nový nabušený počítač si nepořizuji proto, že "chci mít tu hrozně cool novinku", nýbrž spíše proto, že na něm rychleji poběží program na počítačovou animaci. Počítač se tak v mých očích příliš neliší od soustruhu, obojí je z mého pohledu jenom druh nářadí.

Nakonec bych chtěl věnovat pár slov jedné hodnotě, kterou jsem vlivem okolní společnosti zavrhl. Jedná se o Vánoce. V dětství jsem nebyl takový zavilý nepřítel Vánoc jako dnes. Naopak - na Vánoce jsem se těšil. To až tma, předvánoční shon a zmrzlí bezdomovci na jedné straně a dlouhotrvající reklamní masáž spojená se zneužíváním symbolů Vánoc (především koled) na druhé straně mi tyto svátky dokázaly znechutit natolik, že jsem tento rok měl už jen krůček k jejich všeobecnému bojkotu.

Láska, příroda a stroje nejsou jediné hodnoty, které uznávám. Jejich výlučné postavení spočívá především v tom, že jsou inspirační zdroje mé básnické tvorby. V tvorbě prozaické se uplatňují například ještě spravedlnost, objektivní věda a silný černý čaj, to jsou však hodnoty složitější a hlavně subjektivní, jejich uplatňování tudíž v některých situacích neuznávám.

A co vy? Na jaké hodnoty nedáte dopustit?

PS: V dualismus nevěřím, tak mi sem prosím nepište "dobro", ať vám nemusím dokazovat jeho objektivní neexistenci.
přidáno 08.01.2014 - 23:57
Davidsoft: děkuji za doplnění plurality. Čím více se tím tématem zabývám, tím se pojem hodnota více a více zamlžuje.
přidáno 08.01.2014 - 19:12
Velice zajímavé téma. S láskou bych celkem souhlasil, i když o ní mám dost mlhavou představu. Měla by k tomu patřit např. i láska čtenáře k dávno mrtvému spisovateli. S láskou k fiktivním postavám bych asi trochu váhal. S přírodou souhlasím stoprocentně. Pro mě je ještě podstatnou hodnotou logika, ale ta v podstatě z přírody vychází. Trochu víc bych se zamyslel nad těmi stroji. Píšeš, že bez strojů by nebylo blahobytu. Nestačilo by tedy za hodnotu považovat přímo ten blahobyt ("nadbytek životních potřeb")? Ne všechny stroje totiž blahobytu prospívají, případně prospívají blahobytu jednoho, ale současně druhým škodí (např. komín odvádějící spaliny z kotle pod okna sousedům). Co se týče Vánoc, myslím, že láska je pro lidi užitečnější a důležitější.

Několik dalších hodnot, které mě napadly:
- Pluralita. Nikdy bychom neměli dopustit, aby všichni lidé na světě nosili stejné boty, poslouchali stejnou hudbu a vůbec dělali všechno stejně. (Dřív nebo později by pak zemřeli na tu stejnou nemoc...)
- Pokrok - kvalitativní, ne kvantitativní. Aby měla společnost jako celek nějaký smysl, musí se vyvíjet.
- Trvale udržitelné štěstí. Tedy takový způsob života, který umožní člověku být šťastný po celý jeho život. (A pokud možno současně zajistí dlouhodobé přežití celé společnosti.)
přidáno 08.01.2014 - 00:43
Ano. Jako je subjektivní konání dobra, je subjektivní i prožívání lásky. Jako o filosofických kategoriích se o nich hovoří obecně, ale bez člověka, který je prožívá, cítí a hodnotí (případně bez Boha pro věřící), jsou objektivně nedefinovatelné.
přidáno 07.01.2014 - 22:29
Vladan: ale pak stejně objektivně neexistuje ani láska - je to subjektivní cit

Souhlas. Stejná chyba je s těmi stroji - to jsou taky pro většinu lidí jen prostředky, nikoliv cíle. A už to, že tam mám přírodu a stroje zároveň, je poněkud na pováženou.
přidáno 07.01.2014 - 22:27
Jiří Turner:

> Všiml jsem si, jsa ten tvůj pozorný čtenář, že trochu narcisistním způsobem předpokládáš, že tvoje úvaha někoho zajímá proto, že je tvoje.

Pravda, v této úvaze počítám spíše s tím, že jsem pro čtenáře známá firma. Ono to vychází z povahy věci - ty "hodnoty" jsem vybral podle výskytů ve svých dílech. Zatímco k ódě na průmyslové velkorypadlo či k sonetu o širé kazašské stepi se s radostí připojím, s oslavnou písní o růstu akcií ČEZu bych asi měl trochu problém.

> Ty relativně malé, drobné „podhodnoty“, které nás definují a vypovídají o tom, jací jsme.

Příklad? Konkrétně mě nic nedochází...

> Odpovědi na ně však nepřináší úvaha či deklarace, ale naše činy, na základě kterých nás vnímá naše okolí…


Určitě souhlasím. Otázka je, zda se lze umělecké dílo zařazovat do kategorie činů. Pokud ano, vychází tato úvaha z činů.
přidáno 07.01.2014 - 15:29
S formou problém nemám, ale s definicemi ano. Říkáš, že dobro objektivně neexistuje, souhlasím, ale pak stejně objektivně neexistuje ani láska - je to subjektivní cit (k někomu nebo něčemu). Dobro je subjektivní hodnocení (nějakého činu).
Příroda jako hodnota. Souhlasím... ale to nestačí, protože přírodu jako "hodnotu" mají jak zelení aktivisté (ekoteroristé), tak Vladan (ekoskeptik) s poměrně protichůdnými názory na to, co dělat.
Vzít jako hodnotu stroje mě ještě nenapadlo.
Vánoce ještě jakž takž přežívám (dokážu je dlouho ignorovat), ale z duše protivné mi jsou velikonoce. :-)
přidáno 07.01.2014 - 14:33
Nejdříve bych se rád, jak je mým asi protivným zvykem, pozastavil nad formální stránkou tvé úvahy. Všiml jsem si, jsa ten tvůj pozorný čtenář, že trochu narcisistním způsobem předpokládáš, že tvoje úvaha někoho zajímá proto, že je tvoje. Nezajímá. Tedy, tvé názory by měly zajímat tvé blízké a možná známé, ale anonymního čtenáře zajímají ty názory a teprve pokud se s nimi shodnou, osloví je, případně rozčílí doběla, pak se možná začnou zajímat o jejich autora. Jinak tomu může být u papeže, dalajlámy nebo prezidenta, ale to není náš případ.
S tím souvisí to, co vlastně chceš veřejnosti, komunitě psanců, sdělit. Nastiňuješ nějaký svůj žebříček hodnot a vyzýváš, aby ho ostatní odhalili také…Sám´s jistě, při tom psaní, musel zjistit, jak je těžké něco jako žebříček hodnot definovat. Které hodnoty zařadit, na jaké místo, a které pominout? Vyřešil´s to zajímavě. Uvedl´s v podstatě tři základní hodnoty, které vůbec existují. Přírodu, tedy vše, co tu je bez přispění člověka, stroje, v širším smyslu vše, co člověk vytvořil, a lásku, mohlo to být stejně to kritizované dobro nebo lidství, která tomu všemu dává nějaký smysl. A máme to „v suchu“.
Myslím, že za úvahu stojí právě to, co jsi nezmínil. Ty relativně malé, drobné „podhodnoty“, které nás definují a vypovídají o tom, jací jsme. Jestli jsou pro nás peníze více než příroda nebo stroje, je absurdní otázka, ale jestli jsou pro nás peníze více, než úcta bližního, než vlastní pohodlí, než vlastní svědomí, to jsou otázky. Odpovědi na ně však nepřináší úvaha či deklarace, ale naše činy, na základě kterých nás vnímá naše okolí…

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Láska, příroda a stroje : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Bambul
Předchozí dílo autora : Třeseme

»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
snake_01
» narozeniny
Žhnoucí krysa [16], BadAngel16 [13], Z.Biskup [8], endavid [2], Mikin [2], Neočko [1], trivius [1]
» řekli o sobě
samiVdavu řekl o Tom Cortés :
Talentovanej autor a hudebník, kterej umění bere dost vážně a dá se s ním o něm bavit. Nepotrpí si na imbecilství.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku