Pro mne hodně zvláští žážitek. Zkusila jsem ho zachytit. Gloriet (z francouzského gloriette, zdrobněle sláva) je ozdobná stavba v zahradě nebo v parku, obvykle zděná, často ze stran otevřená a tím průvětrná, typicky doplněná o sloupové loubí. (Převzato z Wikipedie).
přidáno 23.05.2013
hodnoceno 2
čteno 890(6)
posláno 0
Zlatavé paprsky večerního slunce mi hřejivě protékají mezi prsty, vnímám to životodárné teplo a hladově ho vstřebávám. Čas změnil svůj tok, cítím tlukot svého srdce, vidím plout tmavá mračna. Tento okamžik je však prostý od uspěchaného pohledu vpřed.


Vstoupila jsem do Růžové zahrady a zároveň nečekaně, i do kouzelné chvíle. Místo chráněné z jedné strany vysokou starou zdí, rozehřátou sluncem, zmoudřelou věkem, stále bezpečnou, jež shlíží na drobné keříčky růži, ještě téměř nerozvinuté lístečky se jemně pohybují ve větru. Z životodárné půdy přijímají rostlinky vše nezbytné k růstu a spolu s tím i paměť dávných let, ukládají ji do každé své buňky, od kořenů až po pevně zavinutá poupata. Za pár týdnů se zde zhmotní v heboučkých okvětních plátcích minulost.


Přecházím zaujatě mezi záhonky, dotýkám se zčernalých pískovcových soch, hledám podobu v omšelých tvářích šklebících se démonů, kámen je drsný a přeci po něm znovu přejíždím prsty, kopíruji cestu ničivých dešťových kapek, stávám se svědkem působení času.


Na opačné straně, proti zdi, se otvírá výhled na město, pamětníka, ponořeného v poklidné atmosféře všedního večera. Dívám se na něj z výšky, na zdobené omítky i omšelá průčelí a červené střechy, ačkoliv jsem tu poprvé, teprve pár chvil, pociťuji k němu náhlou náklonnost.


Po chvíli opouštím pohledem město, vábena glorietem kralujícím na samém konci zahrady. Tmavá schodiště stoupají k černým kamenným obloukům.


Schod za schodem k nim směřuji, pomalu, nořím se hlouběji do tiché intimity toho místa, omámena náladou ožívající minulosti. Téměř slyším klapavé kroky nohou ve střevících, tichý hovor a smích.
U každého sloupu nacházím kamenné sedátko, láká mě usednout na něj, působí však velice křehce, rozpukané a odrolené. Opírám se nad jedním tedy aspoň o sloup, prohlížím si jednoduché a elegantní linie stavby, putuji pohledem až ke kruhovému otvoru na vrcholu. Stropem tu je modré nebe s bílými a šedými mraky, pohybují se, odplouvají a objevují se nové. Sleduji ten důkaz neustálého plynutí a pocítím kratičkou bolestnou touhu dosáhnout až k nebeské klenbě, nechat svou mysl zachytit aspoň zlomek pochopení zákonitostí prostoru i času. Vzlétnout.


Ještě dlouho obcházím gloriet, co chvíli obrátím oči k nebeskému divadlu, pokaždé uchvácena, udivena. Vetknul někdo cosi magického mezi kameny? Ovlivnily tohle místo myšlenky a pocity lidí, jež se sem přicházeli rozhlédnout, zažít jeho výjimečnost?


Pomalu a zákeřně mne z nádherného pozastavení vytrhuje naučená potřeba měřit hodiny a minuty, plnit povinnosti, nebýt pošetile odtržená od přítomnosti zběsile pospíchající k budoucnosti. Odcházím.


Vím, že tenhle okamžik se už nikdy nezopakuje, nebude mi znovu dáno vstoupit do oživené minulosti. Ztratí se v záplavě každodenní reality. Příště uvidím už jen poničené sochy, zčernalá oprýskaná schodiště, pěkné záhonky růží. Poučena o historii tohoto místa, letopočtech, jménech.
Dnes však ještě nesu vše v paměti i v srdci.

Gloriet v Růžové zahradě u Děčínského zámku.
přidáno 04.09.2013 - 06:45
gabkin: Děkuju!
přidáno 03.09.2013 - 22:14
kromě popisu krásy navštíveného místa o ukázky dobře prokomponovaných vět je tohle dílko potvrzením - že život je souhrn jedinečných okamžiků. A schopnost si tyto jahůdky navlékat na stéblo trávy - dává radost ze života.
kdo není schopen vidět, má ten život chudší.
a v tom je přínos tohoto dílka - učí nás se pozastavit a podívat se kolem sebe.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Gloriet : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : To jméno nikdy neříkej! 6. kapitola "Archiv"
Předchozí dílo autora : Hlášení o zpoždění

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Hardtosay [1]
» řekli o sobě
BorůvkaB řekla o Meluzina :
Moc jí v poslední době vděčím za novou vervu, se kterou píši své básně :) Moc si cením jejích komentářů a názorů, se kterými většinou i souhlasím :) A ani její díla jí nemohu vytýkat- protože ta také stojí za velké uznání :)
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku