Úvaha o pubertě, sexu a psaní... jen lehce se dotýkám všech témat z pohledu zralého muže, co však nezapomněl jak krásně voní bezstarostný jinošský čas.
přidáno 03.03.2012
hodnoceno 8
čteno 3011(24)
posláno 0
Úvaha o pubertě, sexu a psaní

V mládí jsem měl pocit, že musím vykonat něco vyjímečného, že jednou budu slavný. Když jsem byl v té nejhloupější pubertě, často jsem snil za bílého dne. Pustil jsem si rodinný kazetový magnetofon značky Grundig propašovaný z nedalekého Polska, jediný to kus elektroniky v kuchyni, kromě televize samozřejmě. Za zvuku hitů skupiny Eruption nebo Sweet linoucích se z jediného reproduktoru, s hlavou na stole a zavřenýma očima, jsem právě já byl tím zpěvákem nebo kytaristou - davy šílely a mě bylo hezky.

Na střední škole přišla doba "Travolťáků". To zrovna dávali v kinech Pomádu a po městě se začali houpavým krokem pohybovat týpci v kožených bundičkách, s límcem nahoru a nagelovanými vlasy. Já patřil mezi ně. Myslím, že každý v tomto věku má pocit, že mu svět leží u nohou. Copak jsem mohl pochopit tátovy dobře míněné rady? Nemohl. Přesto jsem mu za ty dlouhé hodiny poučování vděčný. On teda poučoval jen, když jsem něco provedl. A to já rád a často měl prsty v kdejaké klukovině. Dnes vím, že neházel hrách na stěnu, jak často říkával, ale zasadil ty myšlenky na úrodnou půdu. Jen trochu déle klíčily, zavaleny tak důležitými věcmi jako přestavba Jawy 50 na závodní stroj nebo tábořením někde v divočině dva kiláky za městem. Ta Jawa mě dodnes mrzí. Když jsem se pochlubil nákresy, jak se zbavit oplechování, vzbudil jsem vlnu veselí mezi právě přítomnými strýci a - jak jinak - nechal jsem se zviklat. Dodnes si myslím, že to nebylo vůbec špatné a že jsem zahodil svůj sen.

Neměli jsme mobily. Když jsem odjel v neděli večer na intr, byl jsem prostě pryč. Nikoho jaksi nenapadlo, že by mi musel něco veledůležitého sdělovat. Leda před vánocemi mi zavolal táta, že máma chce sehnat kokos a kakao na cukroví. Máma nikdy netelefonovala, mohl-li volat někdo jiný. Když nám zavedli služební telefon a on poprvé zazvonil, tak se zhrozila: "Ty prosím tě, vem to, ono to zvoní a já nevím co bych tam říkala". Teď má také mobil, ale většinou volám já jí.

Taky jsem byl zamilovaný. To jsem pak děsně strádal, kolik jsem toho potřeboval říci té vyvolené, ba co víc, potřeboval jsem být ubezpečován, že jsem zrovna ten jediný na celém světě, navždy, až do smrti... To jsem pak psal i dva dopisy denně. A jak bylo krásné, když jsem našel ve schránce obálku nadepsanou tak důvěrně známým písmem. Většinou voněl, občas tam byl pramínek vlasů. A co za důvěrnosti papír unesl. Jiná doba. Poklidnější, lidštější. Ono každý vzpomíná rád na svá pubertální léta. Zdají se mu krásná, lepši než přítomnost. Je to asi logické. Člověk byl mladý, plný euforie.

Dnešní doba je jiná, jaksi uspěchaná. Není čas na snění a všechny ty milé drobnosti. Nestačím se mnohdy za celý týden zastavit. Ze všech stran na mne padají nabídky, upomínky, složenky, stravenky, výkazy, přiznání a hlášení. Když už je konečně večer, vypne se televize a já si vezmu knihu nebo si jen tak lehnu, pustím hudbu a chci si představovat, že jsem slavný zpěvák a davy šílí, zadrnčí mobil s nabídkou výhodného tarifu. Jsme zavaleni informačním odpadem a to důležité nám v něm často mizí.

Jen by mě zajímalo, jak budou na dnešní dobu vzpomínat nynější junioři. A možná se naplní, jako asi v každém pokolení, slova Karla Čapka, totiž, že "Mladá generace má pocit, že s ní přichází lepší svět. Stará garda má pocit, že s ní ten lepší svět odchází."
přidáno 18.07.2015 - 16:13
Moc pěkná úvaha, napsaný tak všedně, pravdivě - právě tím mě zaujala, že si na nic nehraje.
přidáno 15.04.2015 - 09:29
Dobrý den, zrovna nyní píšeme ve škole úvahu a tato mě obzvláště zaujala. Máte úplnou pravdu, tato úvaha je jedna z nejlepších co jsem četl, moc se mi líbila. :D
přidáno 08.04.2012 - 19:45
Ziky: No to je pravda, zažil jsem obě doby a proto mohu soudit a disidenti, či persekuovaní odpustí, pro normálního smrtelníka, byl život v "totalitě" v některých dost podstatných ohledech (zdůrazňuji některých, zejména sociálních) přijatelnější. A čím dál se nad tím zamýšlím, opravdu nezávidím nastupujícím, médii manipulovaným generacím.
přidáno 05.04.2012 - 22:29
Dnešní doba by byla skvělá, kdyby nás nenutila, nevychovávala k životu v těchhle sračkách, když bych to měla říct slušně. O všem a oničem? Ne, už jenom o složenkách a o účtech. Tohle je téma, který mě vždycky začne štvát, protože.. už to neni bezpečný řešit, ale žít v tom? Počet sebevražd bude stoupat, u těch co prozřou a budou vědět. Nakonec nebude nikdo, kdo by vzpomínal, jelikož ti, co by mohli a měli na co vzpomínat budou raději mrtví, a ti co přežijí budou mrtví duševně a budou moct vzpomínat právě jen na upomínky od telefonních operátorů ve dvě ráno. Fuck this shit. Napsáno ale velmi pravdivě a hlavně nostalgicky..
přidáno 03.03.2012 - 21:06
Jo proc ne
přidáno 03.03.2012 - 18:28
Moc se mi to líbí až po poslední odstavec. Myslím že současní mladí budou na tu svou dobu vzpomínat stejně nostalgicky jako ty teď. Ale s tim sněnim, to si vystihl perfektně, já občas snim ještě teď že budu slavná, sakra. Ale vlak nám ještě zdaleka neujel! Jo a zkus v dnešní době vyhodit mobil. Nebo se nekoukni do reklamy do oblíbenýho obchodu. To neuděláš, nebo jo, no já tedy ne. Spíš jsem zvědavá jak ten pokrok půjde dál. Dík za hezkou a čtivou úvahu.
přidáno 03.03.2012 - 13:14
Také se mi to líbí..myslím , že mladí si na tu informační politiku zvykají už od dětství, takže to pro ně asi není až takovej problém....
Informace...mobily...reklamy..to je to , z čeho lidi blázní...úspěch...kariéra a vše jse stranou, ale ono se to potom ozve..a mnohdy už bývá pozdě ...:) Moc pěkné zamyšlení, líbí :)
přidáno 03.03.2012 - 09:50
Nynější junioři na tuhle dobu budou asi vzpomínat tak jako ty na svou. Hezky jsi to napsal. Moc hezky. S nostalgií. Myslím, že jsi v té úvaze popsal, jak je dnešní doba vtíravá. Jak vnější svět narušuje ten intimní - soukromý - věčným pípáním mobilů, schránkou přecpanou letáky a zprostředkovateli čehokoliv, kteří zastavují lidi na ulici a nabízejí výhodné nabídky. To je hold pokrok.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Úvaha o pubertě, sexu a psaní : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Lysacup
Předchozí dílo autora : Zkrat

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku