přidáno 25.03.2024
hodnoceno 6
čteno 61(6)
posláno 0



Již jsme spolu prošli Karlův most, Pražský hrad, Zlatou uličku, Vyšehrad, a dnes vás zavedu na Václavské náměstí - živé srdce Prahy.

Zdalipak víte, že nejdůležitějším náměstím za dřívějších dob bylo Karlovo náměstí? Znám to ze zápisků Boženy Němcové a Karolíny Světlé. Je také největší v Praze a patří k největším v Evropě, jeho rozloha je přes 80 000m2. Byl to dříve tzv. Dobytčí trh, pak Karlsplatz a nyní Karlovo náměstí, ale o něm až příště.

Nyní o Václavském náměstí, nazývaném dříve jako Koňský trh. Je to krásná spojka mezi Starým a Novým městem pražským. Nejraději máme pohled ze shora dolů. To je tedy od nádherné sochy knížete Václava a patronů české země. Toto sousoší milují nejen Pražané, ale i zahraniční turisté. Autorem sosusoší je slavný sochař Jan Václav Myslbek. Mohutný kvádrový podstavec a na něm sousoší patronů české země. Vévodí kníže Václav na koni a kolem jsou umístěni patroni české země: Sv.Prokop, Sv.Anežka česká, Sv.Ludmila a Sv.Vojtěch.
To sousoší je ceněno jako jedno z nejnádhernějších v Evropě, ale i na světě. Vždy mne mrazí v zádech, co vše se zde odehrávalo. Moje vnoučata obdivuji tu mohutnost a celé sousoší i s kopím knížete Václava měří 7,2 m. Sousoší bylo umístěno na horní část Václavského náměstí v roce 1912, již v roce 1918 se zde konaly první velké demonstrace a také 28. října 1918 podle archivních záběrů známe, že zde byla vyhlášena První Československá republika. V roce 1989 zde byla největší demonstrace v historii za svobodu a demokracii, tehdy se tvrdilo, že zde stálo přes 100 000 lidí.

Na podstavci onoho sousoší je napsáno:
„Svatý Václave, vévodo české země, kníže náš, nedej zahynouti nám ni budoucím.“ Budiž i tak nadále!

Náměstí Václavské měří dolů necelý kilometr a je široké 60 m. Je to velmi živá spojka s přilehlými třídami Národní a Na Příkopě dole, a centrum dolního náměstí Václavského - Můstek, nahoře Vodičkova a Jindřišská, tvoří tzv. "zlatý kříž". Na něm je také v mnoha krásných domech umístěno především hodně obchodů a na Václaváku seženete všechno.

Když si ze starých obrázků podíváme, vedly tudy i první koněspřežné dráhy, které vedly z Můstku na Vinohrady až k Nuselským schodům. Pak zde později jezdila i elektrická tramvaj. Tramvaje již jezdí jen příčně ulicí Jindřišskou a pokračující Vodičkovou, přes Václavské náměstí, nahoru již nejezdí jako tomu bylo dříve. Je to turistická zóna. Domy, které se nacházejí na Václavském náměstí by stály za samostanou kapitolku. Především nádherné pasáže těchto domů. My máme rádi pasáž domu Lucerna, jednu z nejkrásnějších.
A samozřejmě Národní muzeum, odkud je pořízena tato fotografie.

Václavské náměstí je živé srdce Prahy.



25.3.2024
přidáno 26.03.2024 - 13:32
zaseja: napsal si svatou pravdu, ale stejně je to krása hledět od muzea dolů, děkuji ti za komentář.
přidáno 26.03.2024 - 12:34
někdy v roce 86 jsem se přistěhoval na Vinohrady, jen kousek od Muzea, na dohled od Václaváku. Prožil jsem tam krásné chvíle všech demonstrací, časy oživení a znovuvstání nádherného místa. Pár měsíců jsem tam i pracoval, v pasáži Letka, a po pár letech se vrátil a pracoval v pasáži Černá růže, pár kroků od náměstí.... krásné časy, devadesátá léta. nádherná doba...dnes už tam nechodím, jen když to jinak nejde, kosmopolitní tvář je mi protivná a bytosti, které ovládají noční podobu města, jsou mi odporné
přidáno 25.03.2024 - 12:08
Psavec : Milánku, děkuji moc.
přidáno 25.03.2024 - 11:41
Hezky píšeš, rád to čtu, díky.
přidáno 25.03.2024 - 08:03
Mlčeti Zlato : Zlatíčko, opravdu to bylo na Václaváku : "Vznik Československa Dne 28.října roku 1918 bylo na Václavském náměstí v Praze oficiálně vyhlášena samostatnost a pro národy bývalého Rakousko-Uherska se začaly psát nové dějiny." Jinak ti děkuji, že Ti dělám radost.
přidáno 25.03.2024 - 07:55
Tentokrát... Bych trochu polemizoval. Mám pocit, že ten Václavák je taková atrakce pro přespolní. Mnoho skutečného života - tedy místních, co by tu prováděli běžné bytí už na něm není. To mu samozřejmě neubírá na pohlednosti. Mám takový zvláštní pocit zasutý hluboko v paměti, že republika byla vyhlášena z okna Obecního domu, kde zasedal Národní výbor, ale mohu se mýlit, ověřovat to jsem po ránu líný.
Stále však rád čtu Tvé vhledy do města, které mám taky rád.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Václavské náměstí : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Obraz z vody a půdy
Předchozí dílo autora : Svět se tolik změnil ...

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Norian [14], Muchula [14], Terezka [13]
» řekli o sobě
MakiLayla řekla o Lusy :
Známe se tak krátce a já se cítím, jakobych ji znala věky. Slova nevyjádří to, co teď prožívám... Jsem šťastná, že jsem měla tu čest ji poznat! Nabídla mi pomoc, když jsem byla v nouzi...
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku