přidáno 19.10.2022
hodnoceno 12
čteno 252(14)
posláno 0
Návrat tmavých rán
veverka spí na stromě
svítí trolejbus.



Šplouchání vody
pod kopcem plují parmy
odtéká vana.
přidáno 21.10.2022 - 19:59
snake_01: Aha, díky. Máš pravdu.
přidáno 20.10.2022 - 22:33
Nic si z toho nedělej, s haiku je to jako s Edisonovou žárovkou - ten údajně kdysi prohlásil: "znám tisíc způsobů, jak nevyrobit žárovku." Stejně tak je tisíc způsobů, jak nenapsat haiku, ale s trochou trpělivosti se to podaří.

Rada číslo jedna zní: V haiku piš pouze o tom, co jsi právě prožil. Pak se nestane, že ti fantazie někam ulétne (do minulosti, budoucnosti nebo fantazijních světů), protože úlety k konceptu "tady a teď" text většinou jako haiku diskvalifikují.

Např.: U druhého textu by verš "pod kopcem plují parmy" znamenal, že jsi je právě v tu chvíli viděl, což je ale pravděpodobně nemožné, a čtenáře zvyklého na haiku to okamžitě zarazí.
přidáno 20.10.2022 - 17:17
Ziny: Díky. Rozhodně budu brousit.
přidáno 20.10.2022 - 17:05
Skutečně jsi to prožil? Otázka Romana vždy byla a pořád je, jak to víš? Jak víš, vže veverka spí na stromě? Jak víš, že pod kopcem právě v okamžiku vypouštění vany plují parny?

Takhle mně drtí a obrušuje. Dobré pokusy, surové kameny, teď je třeba brousit.
přidáno 20.10.2022 - 13:11
Nezvaný: no - budu se těšit.
přidáno 20.10.2022 - 10:46
Nezvaný: "Vezmi své haiku tisíckrát na rty, než je vypustíš." (Matsuo Basho) ... :)
přidáno 20.10.2022 - 10:45
Myslím, že neuniká nic. Byl to jen můj velmi špatný pokus o Haiku. Pokusím se to vylepšit.
přidáno 20.10.2022 - 10:43
Prem: Myslel jsem, že jo a jak psala výše Gora 5-7-5 opravdu nestačí. Tvorba Haiku je těžší než se zdá a já sem příště dám až nějaké dílko dovedené téměř k dokonalosti.
přidáno 20.10.2022 - 10:37
Gora: Děkuji za upřímnost. Mě kritika neuráží, naopak si jí cením. Zrovna tyhle dvě jsem asi sem neměl dávat, ale včera se mi zdály lepší po láhvi vína :-) Myslel jsem, že ta druhá, nazvu to miniatura, je celkem dobrá.
přidáno 20.10.2022 - 10:00
Cením si, Nezvaný, tvých pokusů, ale podle mne jsi /zatím/ nepochopil základy tvorby haiku. Přijde mi, že do každé řádky nasázíš cokoli, jen aby to splnilo 5/7/5 - a to opravdu nestačí. Promiň za upřímnost.
Např. tvé

Návrat tmavých rán
veverka spí na stromě
svítí trolejbus.

myslím, že jsi chtěl vyjádřit něco ve smyslu:

ráno ještě tma -
však světla trolejbusu
svítí do oken

veverka se mi tam opravdu již nevešla:-))
i to, co jsem zimprovizovala, je však miniatura, ne haiku, ale aspoň snad o něčem.
přidáno 20.10.2022 - 09:35
Ani já se nechytám... A jelikož jsme ve škole a zajímají mě pohledy i motivace z druhé strany, tak se přímo zeptám autora – Proč si myslíš, že jsou tyto texty haiku?
přidáno 19.10.2022 - 22:20
Těmhle textům se mi nedaří porozumět. Technicky vzato jednotlivé motivy do haiku patří a v textech není nic, co by se haiku vymykalo, ale ani v jednom textu se mi nedaří najít přesah, ani jeden text ve mě nerezonuje. To samozřejmě může být tím, že mi něco podstatného uniká - nebylo by to poprvé.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Takoyaki z Ósaky 4 : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Šeptám nahlas.
Předchozí dílo autora : Domov.

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku