přidáno 09.11.2018
hodnoceno 1
čteno 668(5)
posláno 0
Proč mám ráda mosty?


Mosty nás převedou nejen přes potok, řeku, jezero, moře, údolí, železniční či silniční cestu, ale i od jednoho k druhému. Někdy opravdu stačí tu ruku natáhnout.
Jako malá jsem ráda stavěla mosty ze stavebnice Merkur. Vzpomínám, jak mi tehdy taťka udělal umělé jezírko, přes které ten mnou sestrojený most vedl.
Mám ráda pražské mosty, které se překlenují přes řeku Vltavu, ať je to ten nejstarší Karlův se svými 15 pilíři a délkou 515 metrů. Anebo ten nejnovější Trojský most, který nahradil most Rámusák přes Tróju. Rámusák se mu říkalo proto, že po něm rámusily po těžké kovové konstrukci tramvaje. Ten byl sestrojen roku 1982 a roku 2013 byl rozebrán. V roce 2014 byl slavnostně otevřen Trojský most se svou délkou 262 metrů. Mosty pražské mají svůj velký půvab. Mám je moc ráda.
Při svém cestování jsem obdivovala dva mosty na světě - Harbour Bridge v Sydney a Brooklynský most v New Yorku.
Harbour Bridge, zvaný Australany Coat hanger = ramínko na šaty. Tento most se proslavil tím, že na něj bylo vyrobeno přes 6 milionů českých nýtů ve Vítkovických železárnách za První republiky. Tento nejslavnější most jižní polokoule tyto nýty drží dodnes. Slavnostně byl otevřen roku 1932. Most měří 1150 metrů. Harbour Bridge je dominantou Sydney. Stal se však také atrakcí pro turisty. My jsme čekali téměř dva roky, než jsme na 1500m dlouhou cestu vyšlapali nahoru doprostřed mostu. Je to výšlap po údržbářských schodech a chodnících, připadáte si jako horolezci. Pak stanete v místnosti, kde vám promítnou film o historii mostu, včetně populárního herce Paula Hogana z Krokodýla Dundee. Ten se kdysi živil natíráním tohoto mostu. Tento krásný most se klene přes Sydneyskou zátoku a odtud je přenádherný pohled na Operu, druhou dominantu Sydney se svým plachtovím. Byli jsme pyšni, že jsme na tento most nahoru vyšlapali.
Na druhé straně polokoule v New Yorku se klene nejstarší newyorský most přes řeku East River, Brooklynský most z roku 1883. Nepochybně byl nejdelším zavěšeným mostem na světě, a při zkoušce nosnosti zde přešel most cirkus Barnum s mnoha slony. Most měří 487 metrů. Kromě tohoto mostu, který spojuje Manhattan s pevninou, stojí za to si ještě připomenout, že na malém ostrově Liberty Island stojí dáma vysoká 46 metrů - socha Svobody - Statue of Liberty. Přátelský dar Francie z roku 1886. Masivní železnou konstrukci navrhl Gustave Eiffel, konstruktér "babičky" Eiffelovky z roku 1889, která byla odhalena při slavnostním otevření Světové výstavy v Paříži.
Šla jsem i po mostech provazových na Korálových ostrovech, bylo to malé dobrodružství a moc ráda na to vzpomínám. Krásných mostů jsou celé stovky na tomto světě. Mosty mám ráda nejen ty stavěné, ale i ty životní. S pevnými pilíři, které drží náš život, naši lásku.



přidáno 23.06.2019 - 12:18
Moc pěkné povídání o mostech. Mosty spojují i rozdělují a každý z nich má svou zvláštní historii.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Proč mám ráda mosty ? : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Skřivánci a sovy
Předchozí dílo autora : Karolínky hvězdička

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Zdendulinka [15], Pjpajkis [15], Rigor Mortis [13], MACHAJDA [13], mannaz [11], Loreley [11], misháá [10], Daisy Moore [9], gajda [6], Putri [3], VykladacKaret [1], J.Rose [1]
» řekli o sobě
MakiLayla řekla o Lusy :
Známe se tak krátce a já se cítím, jakobych ji znala věky. Slova nevyjádří to, co teď prožívám... Jsem šťastná, že jsem měla tu čest ji poznat! Nabídla mi pomoc, když jsem byla v nouzi...
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku