reflexivní, introspektivní. (kde jsou mí ante a marie?)
přidáno 23.08.2016
hodnoceno 15
čteno 919(22)
posláno 0
duch úlu neklidně hučí
skrývá se před slzami svaté markéty
hlavu v dlaních, záda obnažená
žíly mi odkvétají.
jen srp už visí na obloze, studený a skrytý
je tam, vím to, i skrze slunce mě řeže
duch úlu neklidně hučí
žíly mi odkvétají
a v hrudním koši , tam kde hnízdili ptáci - čepýřící se sýkory, hrdličky z perleti, straky. volavky tlukoucí křídly -
tam kde hnízdili se ochladilo
prachové peří se mi lepí na žebra
žíly mi odkvétají, duch úlu neklidně hučí-

vykašlávám hnízda
můj jazyk modrozelený nenarozenými ptáčaty
srp vysoko v polední obloze jen pojď,
studený a skrytý

duch úlu neklidně hučí
modravé cesty vedou pryč
do mechu se bořím po kotníky
kapradí se na hranici svíjí
žíly mi odkvétají

přidáno 26.08.2016 - 08:12
casa.de.locos: Má dílo svoji objektivní pravdu? Ano, autor tím chtěl něco říci a možná (ani to neplatí vždycky) dokonce přesně ví co. Ale stejně neovlivní, jestli to každý čtenář pochopí právě tak, jak zamýšlel. A ani by to ovlivňovat neměl, je můj názor.
Příkladů nepochopení a zcestného, zavádějícího výkladu je spousta jak v literatuře, tak v jiných druzích umění. Ale právě tím je to zajímavé - nejde přece o manuál, ten by si nikdo pro zábavu nečetl, láká nás právě prostor pro fantazii. A ta se diktovat nedá. Čili jestli tam kmotrov vidí islám, tak tam islám je - pro něj.
přidáno 25.08.2016 - 22:10
Já jsem spíš Ecovský, dílo se sice stává po zveřejnění samostatnou jednotkou, ale autor, jakožto jeho stvořitel mu přeci dal nějaké hranice a zákony, které lze ohýbat ale nikoli překračovat a přehlížet. A když to vezmu prostě ze svých zkušeností bez ohledu na načtenou teorii, tak při čtení jakékoli klasiky si neodpustím pohled a interpretaci díla v kontextu autorova života a osobnosti. Neříkám si, tak co bych v tom mohl najít, vložit do toho ze sebe, ale spíš, co tím ten blázen chtěl říct, a pak se náhle stane to, že ten blázen řekne to, co bych řekl i já, mít na to. Jednoduše řečeno, zlatá střední cesta, autor i dílo.
přidáno 25.08.2016 - 22:05
Orionka: takže vlastně autorova pravda není objektivní a když v tom kmotrov vidí islám, tak v tom islám je?
přidáno 25.08.2016 - 21:57
Mám ucelený názor :). Nezajímá mě, kdo to psal, proč to psal, jestli to zažil nebo komplet vymyslel. Stejně jsou to všechno jen dohady. Dílo si žije samo o sobě a může mít tolik vyznění a tolik interpretací, kolik je čtenářů. Interpretace je vlastně až střet poselství autora a vnímání čtenáře, pokaždé je to jiné...
přidáno 25.08.2016 - 19:26
kmotrov: jednou jsem byla na autorskem cteni gillian clarke (velsska autorka), ktera rikala, ze text pote, co ho autor napise, patri ctenari a jakakoli jeho interpretace je validni, pokud dava v kontextu toho textu smysl - cili text by mel mluvit sam za sebe, bez autora. nevim, jestli s ni tak uplne souhlasim, znalost kontextu (at uz osoby a zivota sutora nebo socialni situace v niz byla basen napsana) mi pripada dost dulezita a casto mohou ctenari vkladat slova autorovi do ust, pokud ho neznaji. (sama si na to ovsem nemuzu stezovat, anotace zasadne pisu strohe ci primo krypticke a basne prezentuju oprostene od sebe, kontextu, velkych pismen a vetsiny interpunkce.)
doufam ze k debate se prida nekdo, kdo na toto ma nejaky uceleny nazor
přidáno 25.08.2016 - 18:27
casa.de.locos: Asi jsem v tom našel něco cos tam nevložila, otázkou je, jestli v tom někdo najde to, cos tam vložila. Neber to jako kritiku, spíš směr, kterým by se mohla diskuse o díle ubírat. Pokud se někdo připojí.
přidáno 25.08.2016 - 14:42
Severak: to sice jo ale pres poledne se mi to jeste nestalo
přidáno 25.08.2016 - 14:22
casa.de.locos: technická poznámka - měsíc může být vidět i ve dne
přidáno 25.08.2016 - 05:27
kmotrov: hle jak se do mé pastorální lyriky míchá politika. srp je tam protože srpen, protože měsíc který není ve dne vidět ale pořád tam je, jako symbol končícího léta a jako vidlácká obdoba damoklova meče. s islámem nemá nic společného.
přidáno 25.08.2016 - 05:27
kmotrov: hle jak se do mé pastorální lyriky míchá politika. srp je tam protože srpen, protože měsíc který není ve dne vidět ale pořád tam je a jako vidlácká obdoba damoklova meče. s islámem nemá nic společného.
přidáno 24.08.2016 - 21:35
já v tom nacházím podvědomý strach z islámu:

...jen srp už visí na obloze, studený a skrytý....

...srp vysoko v polední obloze jen pojď,
studený a skrytý...

...duch úlu neklidně hučí
-to by mohla být neklidná současnost.
přidáno 24.08.2016 - 20:52
Ginnare: dekuju - zamerem bylo skutecne vyjadreni jakehosi smutku... a taky jsem experimentovala s formou a snazila se vytvorit neco, co by se dalo autorsky cist a nebylo vecne se opakujici klisoidni forma (inspirovali me adam borzic a jiri feryna na cteni v praze)
přidáno 24.08.2016 - 13:48
Je to velmi zvláštní. Krásné a zajímavé obrazy, které mluví mně neznámou řečí, ale přesto lákavou. Jsou ze země, kam bych se ráda podívala, i když vím, že tam nemám přístup.
přidáno 24.08.2016 - 08:18
je pravda, že se mi to zdá rozčepýřené jako ty Tvé sýkorky, ale to není na škodu... člověk se musí alespoň pořádně soustředit.
a výsledek? Je mi smutno... pokud to byl záměr, gratuluji... pokud ne, kašli na to, třeba mám dnes jen splín pracovního dne :-)
přidáno 23.08.2016 - 22:00
Tvé obrazy jsou úžasné. Někdy je jich na mě téměř až příliš a nemám se čeho chytit, ale to není kritika, protože i to může být výsledkem kvality básně. Někdy se člověk zkrátka tak úplně nemá čeho chytit.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
mešní : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : (unholy) trinity/(nesvatá)
Předchozí dílo autora : lejos

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku