part on series... Tentokrát jako popis jevu.
přidáno 07.06.2015
hodnoceno 6
čteno 978(17)
posláno 0
Některé věci jsou tak jednoduché, že je velice obtížné je zformulovat a vysvětlit. Například fenomén, kterému říkám věk samoty. Ve skutečnosti jsou to totiž jen dva základní paradoxy.

(Budu je psát v první osobě, protože to vychází z mých osobních zkušeností.)

Prvním paradoxem je, že si na denní bázi píšu na chatu s lidmi z Polska, Uherského Hradiště, Ruska, Německa a Skotska. Naproti tomu na druhou stranu neznám lidi z které na denní bázi potkávám - své kolegy z práce a spoluobčany z vesnice.

Druhý paradox je podobného druhu. Mám kamarádku, která bydlí asi půl hodinky od mého pracoviště. Když se impulzivně rozhodnu tam odjet, není to sebemenší problém, vlastně bych to mohl udělat hned zítra. Ale domluvit to, to je téměř nemožné.

A to je všechno. Zbývají jen dvě palčivé otázky:

Kolik lidí to má podobně?
A jaký to má vliv na společnost jako celek?
přidáno 10.07.2015 - 20:38
nojono...také mě to už párkrát napadlo..:/ mám spoustu přátel ale pro spoustu práce se málokdy vidíme. bohužel.
přidáno 19.06.2015 - 14:22
Mám to úplně stejně a myslím, že tohle je nejen smutné, ale začíná to být i docela obrovský problém ... Lidé (nebo tedy hlavně děti) začínají být velice stydlivé, neschopné se nějak výrazně zapojit do života, každý prostě jen sedí doma u počítače a drží si kontakt s vlastně většinou úplně cizími lidmi, kterým se svěřuje apod. ... A když jde pak náhodou jednou za sto let s někým opravdu ven, neví, co mu má říct ...

Myslím, že pokud se to bude stupňovat, bude to jednou obrovský problém ...
přidáno 09.06.2015 - 22:49
Zamila: virtuální svět za to právě nemůže, problém leží v tom reálném.
přidáno 09.06.2015 - 22:01
Singularis: tvá poslední věta mě uklidnila.

Mimochodem, je to velmi přínosný komentář. Skoro mě to inspiruje k tomu dělat nehlášené návštěvy... :-D
přidáno 09.06.2015 - 18:05
Já myslím, že věk samoty není vůbec jednoduchá věc; za potíže s jeho vysvětlením může spíš nedostatečný odstup a nadhled.

Pokud jde o první paradox, myslím, že to, že lidé, kteří nežijí společně, se málo znají, je v pořádku a není to důsledek existence virtuálního světa. Třeba ve Jménu růže se Vilém z Baskervillu a Adso z Melku znali docela dobře, ale jen díky tomu, že spolu většinu času trávili společně. Místní mnichové, ačkoliv tyto dva občas vídali, je prakticky neznali.

Zajímavější mi připadá ten druhý paradox. Tam vidím dvě hlavní příčiny. Když se domlouvá schůzka, ta druhá osoba (ta v pasivní roli) předpokládá, že se od ní očekává, že se té první bude věnovat. Málokdy se domlouvá schůzka typu "budu dvě hodiny s tebou a vůbec mi nezáleží na tom, kde budeme a co budeš dělat". Myslím, že domluvit takovou schůzku by bylo mnohem snažší.

A druhou příčinu vidím v tom, že lidé se dnes snaží co nejvíc dělat věci, do kterých se jim chce/které jsou jim příjemné/pro které mají nadšení/pro které mají motivaci/na které mají náladu/atd. A člověk nedovede na delší dobu dopředu svoji náladu předpovědět, takže domluvení schůzky přináši riziko, že v tu dobu se člověku na tu schůzku nebude chtít jít. A dnešní lidé se rádi vyhýbají závazkům, které musejí plnit, i když se jim nechce, nebo se jim v té chvíli chce do něčeho úplně jiného. Oproti tomu, když přijdeš na nečekanou návštěvu, tento strach z toho, že se jim nebude chtít, odpadá a pravděpodobnost úspěchu je podstatně vyšší.

A pokud jde o tvé otázky, já to tak podobně mám, ale to je tím, že jsem v podobném sociálním postavení; zda to tak v dnešní době vypadá v jiných prostředích, nevím. A vliv na společnost jako celek je velice rozsáhlé téma, které výrazně překračuje rozsah vhodný pro komentář k zápisku v deníku. Možná o tom právě nějaký sociolog píše knihu...
přidáno 09.06.2015 - 12:23
Hm, poslední delší odstavec vyznívá až kafkovsky ... Byla by o tom hezká povídka :-)
A já to mám víceméně skoro stejně :-) Za všechno může virtuální svět - je zkrátka méně opravdový a je po ruce.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Věk samoty : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Vypuštěná řeka
Předchozí dílo autora : Dialog s Annou

»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
Daisy Moore, štiler
» narozeniny
basak.venda [14], Sluníčková [3]
» řekli o sobě
samiVdavu řekl o Umouněnka :
Slečna s šikovnou prací s jazykem a organizátorskými schopnostmi. Pořádá své literární večery a ráda se účastní literárních čtení. Naživo velmi příjemná osoba.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku