Básnická abeceda 1.díl: Akrostich, mezostich, telestich, akroteleuton. Toto je první zastavení v abecedním výčtu básnických forem, které bych rád v tomto roce oživil sobě a vám všem, kteří budete mít zájem. Každý týden představím jednu a k ní svůj básnický pokus v příslušném útvaru. Budu rád, když se připojíte. Aktivně i pasivně.
přidáno 01.03.2015
hodnoceno 17
čteno 1646(22)
posláno 0
Akrostich je báseň, v níž počáteční písmena, slabiky nebo slova každého verše nebo sloky tvoří slovo, jméno, větu nebo jejich uspořádání má nějaký jiný specifický význam.
Častým obsahem akrostichu je jméno adresáta básně nebo básníka samotného. V Knize nářků je akrostichem pořadí písmen hebrejské abecedy. Takto měl v počátku akrostich pravděpodobně magický význam. Nejstarší známé akrostichy nalézáme ve starořecké poezii. Tato antická tradice psaní akrostichů (Plautus, Commodianus) pokračovala i ve středověku (Boccaccio, Villon).
Analogicky k akrostichu existuje také mezostich, v němž tvoří souvislý text sloupec písmen uprostřed verše, telestich, kde text tvoří poslední písmena veršů a nejkomplikovanější akroteleuton, ve kterém první písmena veršů čtena odshora dolů a poslední písmena veršů čtená odspoda nahoru tvoří totéž slovo.

…pane vrchní, čtyřikrát Cuba Libre, prosím…

Akrostich

Co to zas piješ!
U sta hromů!
Buď rád, že žiješ!
A vrať se domů na své místo!

Lépe´s už pochopil,
i skutečnost holou,
břicho sis zatopil
rumem a kolou,
egoisto!


Mezostich

Vůbec nevím kudy zpátky,
z atlasu zbyl jenom cár,
záhyb konců za počátky,
horečka a vrásek pár.

Skončil jsem, mám limity,
dolili mi hltů pár,
krab už vylez z ulity,
pohár plný mocných čar
zas je jinde nalitý



Telestich

Tak padla noc
na stojatou hladinu,
z palem je astroláb
tohoto světa

Hvězd však je moc a málo sil,
na chvíli pominu, že jsem jen snil si
a počkám s kýmsi na koráb,
který mi přiveze naděje a odveze zmar,
však možná jsem stár a tak už pozdě je.



Akroteleuton

Creolská krásko, teď dávám ti vale.
určitě byli jsme podivný pár,
budeš mou vzpomínkou a já jak zvěd Káleb
apatický po nemoci, hledám si jiný bar dnes v noci.
Lhal jsem a lež ti přiznat neuměl
i všechny sliby, žel, byly plané zcela,
bojím se, že mé panoptikum zbožných maleb
ráno bude zase prázdné bez anděla smíru.
Elaino, už nemám v sebe víru a neumím ti říct nic víc.

(následuje v neděli 8.3. Alba)

ikonka sbírka Ze sbírky: Básnická abeceda
přidáno 30.04.2015 - 09:28
Slavo B: Máš v podstatě dvě možnosti, buď na slova s háčky a čárkami nebudeš psát akrostichy (budeš si vybírat milenky se jmény bez diakritiky:)) nebo je tam nepoužiješ (budeš si vybírat milenky s fantazií:)) . Je to přeci jenom okrajová forma. Za "odměnu" za komentář ke staršímu dílu přikládám jeden inspirativní mezostich - kryptogram Karla Kryla.

Mé vrásky jsou zas o jeden rok starší,
aCh ouvej - včera stejně jako dnes,
něMota padá na Vltavu s Malší,
za vLočkou vločka, třetí, čtvrtá, další.
MetaXa chutná emigrantskou falší
a ani eXil podlost neodnes.
Smrt taXi řídí, ve kterém se vezu,
Já nemám Vindry, není za co pít.
Rok zase mInul bez pražského bezu.
Viktorka cIví do močůvky jezu
já civím s ní, Pak pod Vyšehrad slezu,
a s Franzem KaFkou jdem se utopit.
přidáno 30.04.2015 - 00:13
Co háčky a čárky? Jak se s nimi poprat? Třeba na á mnoho slov nebude.
přidáno 08.03.2015 - 20:53
elisza: děkuji, už ani nevím...:)
přidáno 08.03.2015 - 20:51
Co jsi to dělal na tý Kubě, proboha?!?!! Pěkné a poučné :D
přidáno 06.03.2015 - 17:15
Yana: Omlouvám se za neznalost, teprve teď jsem si tvoji báseň Abeceda lásky přečetl (omlouvá mě trochu, že je starší, než moje působení zde). To je moc povedená báseň a je to akrostich, stejně jako Kniha nářků, kde je skryta hebrejská abeceda. Naproti tomu není akrostichem třeba Nezvalova Abeceda.
přidáno 06.03.2015 - 17:00
Yana: Děkuji, rádo se stalo a ještě se snad dít bude, protože tohle by měl být začátek hodně dlouhého seriálu. Jsem v něm samozřejmě trochu napřed a už teď musím říct, že je to náramná zábava, alespoň tedy pro mě. :)
přidáno 06.03.2015 - 16:02
moje Abeceda lásky je akrostich ?
přidáno 06.03.2015 - 16:00
no, páni akroteleuton to je skoro výzva, ale asi jsem lenochod, před vámi pane smekám :-), ale hlavně! poděkování za rozšiřování obzorů
přidáno 03.03.2015 - 18:38
Orionka: Tak jak jsem už psal, je to hlavně hra a náramná zábava. Bude- li to k užitku ještě někomu jinému, než mně a dceři, budu moc rád. Děkuji za komentář
přidáno 03.03.2015 - 18:35
Sucháč: Nech na hlavě:) , on to zase takový zázrak není. Je to v prvé ředě hra, a myslím, že hezká hra, ten pokus napasovat se do různých forem. Nicméně děkuji za komentář, moc mě potěšil. mám těch forem připraveno přes padesát, tak šetři municí:).
přidáno 03.03.2015 - 18:25
Jůů. Zírám, jak ti to po Cuba Libre pálí. A výborný nápad, poučný. Akrostich jsem tušila, co je, ale zbytek je pro mě naprostou novinkou. Smekám před teoretickými znalostmi i pohotovou aplikací.
přidáno 03.03.2015 - 18:23
Panebože to je bomba...klobouk dolů mistře... dodržet formu a ještě tomu dát takovou hloubku...smekám...
přidáno 01.03.2015 - 16:05
Jiří Turner: Ano, je pestrá, jen mít na to čas a myšlenky...Kdysi jsem pilně luštil křížovky a rébusy a posílal to do KIRY, dokonce jsem i něco malého vyhrál a dozvěděl jsem se to nejdříve z pohlednice, kterou mi poslal mamka jedné Brňačky, co jsem si s ní psal. Ani jsem netušil, že o mně ví!:-)
přidáno 01.03.2015 - 15:51
shane: Trochu studuje, trochu píše, ale ono spíš než výuka, to má být taková ukázka toho, jak je poezie pestrá, a jak může být hezké a naplňující zkoušet a experimentovat. I v málem padesáti na tož v pubertě. Tam je to skoro povinnost :)
přidáno 01.03.2015 - 15:44
Jiří Turner:
Máš pravdu, nebyla to Lenča, ale Mayfair! Jak jsem si to mohl splést? Asi proto, že jsem je teď obě četl, obě mají vztah k duchovnu a jeví se mi jako prima holky...:-)))
Dcerka studuje literaturu? To má dobré, že jí táta dává dohromady učební texty. Může jí je hned i vysvětlit...:-D
přidáno 01.03.2015 - 15:20
shane: Děkuji. Je to takový nápad, který se mě drží už dost dlouho. Zkoušel jsem si v průběhu let různé formy a teď si to zkusím uceleněji (plánuji cca 50 forem tj. rok). Je to zároveň takový výuková manuál pro nejmladší dceru.
Akrosticjh jsem už v tady v říjnu jeden uveřejnil, jmenuje se Akrostich okamžiku a nedávno tady uveřejnila moc pěkný akrostich Mayfair.
přidáno 01.03.2015 - 15:01
Díky, Jirko! Prima nápad to sem dát! Už to jde i do záložek. Nevím, jestli bych na něco takového měl, i když akrostich už jsem tu nedávno četl, snad u Lenči? Nevím, četl jsem toho teď hodně...Přemýšlím, co jsem vlastně kdysi spáchal, když jsem do čtyřverší o chvále jara zakódoval vyznání spolužačce, ovšem to bylo tiskace a velká písmena skrývala sdělení té, co má svátek 1.7.:-)))

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Cuba libre : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Láska
Předchozí dílo autora : Moře, strýčku, proč je slané?

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku