všechno je jinak, krize zde vlastně není.
přidáno 15.01.2015
hodnoceno 23
čteno 1128(19)
posláno 0
Nejlepší nápady mi chodí v poledne, když jdu na oběd. Většina z nich bohužel nepřežije odpolední pracovní dobu. Občas si ale nápad poznamenám, například dnes, když jsem si uvědomil, co je zásadně špatně na probíhající diskuzi o zlepšení psanců.

Psanci jsou asi v krizi. Opustili nás dva zasloužilí psanci, jeden radši zapomněl heslo, druhý se postupně vytrácí. První odešel s teatrálním efektem, druhý se naopak vytratil celkem potichu. Přesně jak bych od nich čekal. Oba si stěžovali na to samé - na klesající úroveň děl. A zbytek psanců po jejich odchodu začal různě zpytovat svědomí a vymýšlet zlepšení. No, asi je to to, co se ti dva svým odchodem snažili vyprovokavat. Budiž.

Jedna z prvních věcí, co přišla kolektivu na mysl, bylo hodnocení. Hodnocení prý kdysi dávno na psancích bylo a občas (poměrně pravidelně) se od těch soutěživějších jedinců objevují návrhy na jeho znovuobnovení.

Hodnocení má ale pár zásadních nevýhod: Musí být anonymní, protože jinak si ho spousta lidí vezme jako důsledek sympatií/antipatií (čímž je ovšem ve skutečnosti taky ovlivňováno), vznikají různá „průměrová kouzla“ a syndrom sedmiček (na škále 1-10 je průměrná známka hodnotitele 7), ale hlavně - těžko budete srovnávat na stejné škále báseň - láska/vyznání s povídky/válečné, to prostě nejde. Navíc, hodnocení tu bylo a bylo zrušeno z velmi dobrých důvodů.

Když si to vezmu podle mě, uvědomím si, že je mi hodnocení téměř k ničemu. Já sám o sobě vím, že za á) neumím hodnotit, za bé) na hodnocení vůbec nedám. Jak už jsem jednou psal, filmy na CSFD nevybírám podle počtu hvězdiček.

Další myšlenka, která se objevila, bylo betačtení, kdy si před konečným zveřejněním nechá autor dílo neveřejně připomínkovat od betačtenářů. Nic co bych neznal, podobně funguje redakce většiny časopisů, včetně (toho mého) Neslyšného kočkopsa. Pak bychom rovnou mohli zavést zaškrtávátko „prošlo redakcí“ a ti úctlocitnější psanci by si mohli vyfiltrovat jen tato „prošlá“ díla. Alespoň by jim nekrvácely oči z těch pravopisných chyb, co občas nasekáme.

Pak jsem se ale zamyslel - využil bych já služeb betačtenáře? No jistěže ne! Já píšu zásadně „na první dobrou“ (špatnou, průměrnou). Téměř nepřepisuju, píšu povídku třeba půl roku, ale neseškrtám víc jak 8% textu. Rozhodně se mi nestává to, že bych zmuchlal několik stránek a napsal je znova. Maximálně tak opravím pravopisné chyby, ale text měním jen velmi neochotně a většinou jen jednotlivá slova. Tudíž je mi betačtenář k ničemu, stejnou práci pro mě odvede první gramotný čtenář, který mě upozorní na pravopisné chyby (a já je následně opravím).

A jak jsem se tak zamýšlel nad betačtenáři a prací redakce, došla mi jedna podstatná otázka: Jak se vůbec má (ten můj) časopis Neslyšný kočkopes vůči Psancům? No... Je to takový výběr.... No jasně - VÝBĚR!

Pláčeme na špatném hrobě. Snažíme se zvednout úroveň celého portálu, ale to je podle mě špatně. Psanci jsou totiž takové podhoubí, taková líheň, kam můžete vlézt, i když nic neumíte, a vypracovat se tam. Psanci by měli zůstat otevření a přátelští vůči naprostým nováčkům, nechceme přece podřezat větev novému Seifertovi? Nebo snad ano?

Pokud chceme něco s úrovní, udělejme výběř. Fungoval zde výběř nazvaný Ostružiny (http://www.psanci.cz/ostruziny/). Pojďmě tedy znovu vydávat výběr. Ti, co touží po kvalitě, si přečtou jen výběr. Pro ty, co touží po soutežení, bude výzvou se do výběru dostat. A ostatní se při jeho tvorbě jistě taky uplatní.

Například já se nabízím jako dobrovolník na technickou stránku věci. Co na to říkáte?
přidáno 16.01.2015 - 22:55
LUKiO: díky za doplnění historických podrobností.

V tom případě by bylo nutné do výběru vybírat jiným způsobem. Zřejmě tak, že by se před každým vydáním Ostružin vyhlásilo jakési výběrové řízení. No, to by asi chtělo radu od nějakých byrokratů, jak to objektivně a transparentně provést.
přidáno 16.01.2015 - 22:13
LUKiO: Hm, je to škoda, že se pořád snažíme vymyslet něco, co nikomu neublíží. Bohužel to něco mu ale už vůbec nepomůže. A já věřím v to, že pro ty, pro které je psaní opravdu důležité, zůstanou a před kritikou zatnou zuby. A alespoň pak budou víc připraveni na "kamenování" na veřejnosti. Škoda, že se nedá nastavit, aby každý psal tedy alespoň konstruktivní komentáře :-) PS: Vím, že na piste-povidky.cz je známkování každý měsíc v době soutěže - a je to hodně motivující. Jinde jsou tipy. Důležité je asi vážně si uvědomit, že se hodnotí literární zpracování (jak psala Orionka) a hodnotí se autor jako takový, protože jeho talent je věc času a (právě) motivace.
přidáno 16.01.2015 - 22:06
Zamila: nejde o jediný portál, to se děje na všech, a většinou to dopadlo tak, že se hodnocení zrušila, případně se přešel na nějaký neutrálnější systém jako třeba "tip" jakožto jediná pozitivní možnost dílo ohodnotit...a bohužel, "děti" se najdou vždycky a pak z toho vznikají jen šarvátky, rozbroje, a ve finále zrušení hodnocení ;)
přidáno 16.01.2015 - 20:49
LUKiO: A co čistě neanonymní (známkovací) hodnocení podložené jasným konstruktivním komentářem ? Navíc přece nejsme děti, abychom si navzájem vracely špatné známky. Možná tomuhle portálu chybí především nadhled a zdravé sebevědomí ...
přidáno 16.01.2015 - 20:34
Ostružiny byly vydávány na základě hodnocení. Hodnocení se však ukázalo, nejen zde, jako nicneříkající. Partičky věrných si navzájem vždy daly maximální počet bodů, a když někdo někoho v komentářích svou kritikou naštval, tak i když byla oprávněná, druhý mu to vrátil přes hodnocení děj se co děj a dal mu minimum. Takové hodnocení tedy postrádá smysl.
přidáno 16.01.2015 - 10:16
Pro zájemce o beta čtení zatím takto, ještě bude článek (až se vyspim) :-) http://www.psanci.cz/skupina.php?trideni=1&id=35
přidáno 16.01.2015 - 10:12
Severak: Sepsal jsem sedm vlastností, které by podle mě měl ideální komentář mít: http://www.psanci.cz/dilo.php?dilo_id=29448-vlastnosti-vzorneho-
komentare
To můžeme použít jako základ k "návodu na správné komentování".
přidáno 16.01.2015 - 09:34
Ne, nakonec to udělám jinak, píseček počká. Konec plkání jde se něco dělat :-)
přidáno 16.01.2015 - 08:54
Severáku, asi takhle na psance nahlížím já. Prostředí pro růst autorů a vývoj.
- K hodnocení. Zažila jsem to jinde. A většinou to fungovalo tak, že hodnotila menší skupina lidí (jako tady komentuje) a vytvořily se spřízněné kruhy, které si dávaly hodnocení vysoké. Objektivita myslím nijak veliká. Pro mne za mne tu být může. Ale samotné kliknutí na 100% nebo 10% autorovi nepoví, co se tedy nelíbilo, je-li možné něco zlepšit.
- Jsem za rozumnou a citlivou kritiku. S ohledem na osobu pisatele. Kde by navíc byla zhodnocena jak obsah tak forma. (Gramatika možná do osobní zprávy :-) )

Nejsem tu pravidelně, nepíšu moc (vlastně teď už vůbec), jsem prozaik, nejsem odborník na literaturu a i to by mělo u komentářů hrát svou roli. Těžko zhodnotím, je li správný počet veršů v sonetu, je-li něco správně napsané haiku. Ale poznám, je-li něco kravina, odbyté či naopak to lahodí oku/uchu a nějak to člověka oslovuje.

A už se ztrácím. Můj apel je: Užívejme citu u kritiky, sebekritiky u sebe. Buďme rádi, že nás někdo čte (ačkoliv čtoucí autor je vždy úplně jiný než nepíšící čtenář), a že reakce na naše "díla" nás mohou posunout.
přidáno 16.01.2015 - 08:49
Severak: Jdu sbírat příklady...
přidáno 16.01.2015 - 08:45
Singularis: ano, ten návod na správné komentování (s konkrétními příklady) bych taky ocenil. Pojďme ho sepsat.

PS: nebo překecejme třeba Zamilu, ať to udělá.
přidáno 16.01.2015 - 08:44
Máta: Singularis: však on betaread lze provozovat už dnes. O radu lze požádat ve fóru, hotové dílo lze betačtenářům předat v zamčeném deníku, dokonce jej tam mohou i komentovat.

Akorát to chce asi vymyslet novou sekci do fóra, kde se bude žádat o betaread. Něco jako „Pomoc s psaním“.
přidáno 16.01.2015 - 08:39
Máta: S betareadem souhlasím, já bych jej využíval (a pravděpodobně i poskytoval). Svá díla několikrát přepisuji a ocenil bych detailnější nezávislou analýzu jejich betaverzí než mohou poskytnout komentáře; např. poznámky k jednotlivým formulacím či odstavcům.
přidáno 16.01.2015 - 08:34
Výběr není špatný, ale muselo by existovat několik kategorií, do kterých by se vybíralo samostatně - jeden výběr na samostatné básně, druhý na hotové (a tím pádem uzavřené) sbírky básní, třetí na povídky, čtvrtý na úvahy, pátý na hotové romány, šestý na nahrané písně a možná ještě sedmý na scénáře, ale těch se tu píše tak málo, že už samotná kategorie slouží jako výběr. A pak je tu otázka, jak do výběrů vybírat.

Kromě toho by byl proto, aby byl sepsán nějaký nezávazný návod "jak správně komentovat" a každý autor by si mohl z komentářů k dílům (jakýmkoliv, i cizím) vybrat tři "vzorové", tzn. takové, jaké by si ideálně u svých děl představoval. Všechny vzorové komentáře by se navíc zobrazovaly na samostatné stránce a sloužily jako "reklama" na vzorově (vzorně) okomentovaná díla. Díky tomu by si každý autor mohl poměrně přesně a názorně určit, jakou má představu o komentářích ke svým dílům.
přidáno 16.01.2015 - 08:12
Máta: proč se rozhoduje za ostatní, kteří o tom třeba nevědí? .. no, přemýšlela jsem o tom a víš, kde vidím problém? když už se tu něco nastíní, stejně se budou vyjadřovat pořád dokola ti samí.. a drtivá většina svůj názor nepřidá.. takže.. je to začarovaný kruh, kde tu bude "vládnout" skupinka aktivnějších, protože, jak jinak zjistit názory a potřeby těch, kteří je nesdělí anebo o to ani nemají zájem? tak nějak to vidím.. :)
přidáno 16.01.2015 - 08:05
Už jsem to nechtěla řešit, ale nějak mi to nedalo, naposledy a jdu od toho.
Ano, zajímavá úvaha, v zásadě proč ne, jen některé zásadní ryze praktické otázky:
-Kdo/co zajistí výběr a zajistí ho spravedlivě, pro všechny? Aby každý měl šanci? Aby si nepřihřívala polívčičku jen určitá skupina psanců?
-Podle čeho by se vybíralo?
-Bylo by tam místo i pro prózu? (ano, jsem prozaik a je mi jasné, že bych se nikdy do žádného výběru nedostala, protože se tu próza čte a komentuje minimálně, stejně jako spousta dalších prozaiků, kteří by si to ale zasloužili, být zviditelněni)

Ještě si dovolím malou úvahu jakési shrnutí z mého pohledu, naposled. Už několik dní se tu řeší jak zlepšit úroveň psanců, jako webu celého. Jenže jsem nabyla dojmu, že se tu vlastně nic moc měnit nechce. Diskuse se účastní úzký počet diskutujících, vedly k tomu, že se pár jedinců rozhodlo kvalitněji komentovat (a díky bohu za to, to lze považovat ze velký úspěch a doufám, že vydrží... dlouho a připojí se další, já sama ale takové komentování vidím jako samozřejmost) Ale ve chvíli kdy někdo přijde s něčím všeobecnějším, je to potopeno, protože dotyčný/í to nepotřebuje/jí, proč by to tedy měl potřebovat někdo další? A co kdyby to někdo další uvítal? Co kdyby někdo uvítal systém hodnocení? Co kdyby někdo potřeboval a uvítal betaread? (a já věřím, že tu tací jsou, kteří ho potřebují - třeba já, bez betareadu bych nemohla nic vydat, protože bych si možná tak uřízla obrovskou ostudu co se týče gramatiky, protože ano, mám s ní problémy a velké a to ne proto, že bych se jí nechtěla učit, ale ptoto, že prostě nejsem s to ta pravidla pochopit a aplikovat - mám kvůli tomu přestat psát, nebo neustále číst kritické komentáře, že se to nedá číst, páč je to gramaticky špatně? Ne, raději tomu předejdu a třeba nejsem sama, já betu mám, mohlo by mi to být ukradený, ale někdo třeba ani neví, že taková možnost je... tolik osobní okénko)

Proč by nemohlo fungovat všechno? Výběr (zajistí ten a ten), pokud by někomu vyhovovalo hodnocení, pro potřebné betaread (skupina dobrovolníků ochotných pomoci jejichž seznam, umístěn někam, pokud admin dá)? Je to takový problém? Proč se tu rozhoduje za ostatní, kteří o tom třeba ani nevědí? Proč jeden rozhoduje o potřebách celku?
Ne, nebrečím tu kvůli mému návrhu betareadu, možná se mi spíš ulevilo, protože s tím jaksi nebudu mít práci navíc, kterou bych si nabídkou pomoci zcela dobrovolně nabrala bez nároku na jakékoliv vlastní zviditelnění. Spíš mě zamrzelo tak trochu hrabání si na vlastním písečku, bez ohledu na celek, protože takhle ten celek k lepšímu nedovedeme. Bez spolupráce to nejde. Tak se ptám, chceme to vůbec?
Tak, už držím kušnu, a jdu si hrabat na ten svůj píseček, je to pro mě prospěšnější, než se tu babarat v úrovni webu. A babarat v takových věcech se už nebudu :-)
Psaní zdar!
přidáno 15.01.2015 - 23:48
Amelie M.: je dobrá otázka, jak se to tehdy vybíralo. Netuším. Poslední Ostružiny vyšly dávno předtím, než jsem sem přišel.
přidáno 15.01.2015 - 23:43
dobrá úvaha a ve své podstatě nemám vůbec nic proti.. je vidět, že jsi nad tím přemýšlel a to zcela reálně.. a mám hodně podobný, či dokonce stejný postoj..

k tomu výběru mě jen zajímá.. kdo vybíral? to souviselo s tím hodnocením? když vyšla vysoká známka, byl člověk ve výběru?

no ani já neumím psát na povel, pokud odmyslím kraviny.. :) soutěží se pravděpodobně asi nikdy nezúčastním, to by muselo být sakra osvícení!

kočkopsa musím taky někdy shlédnout.. ale nějak to teď nestíhám..
přidáno 15.01.2015 - 23:15
Severak: Děkuji za kompliment :-D Jsem ráda, že se mi daří :-D
přidáno 15.01.2015 - 23:12
Zamila: teda dneska jsi opravdu zlá :-)

Ono stačí mít dost velkej archiv a vytahovat tématická díla.
přidáno 15.01.2015 - 22:59
Severak: No, "musíš" se naučit psát na povel :-) V tom je to kouzlo aktuálnosti :-) A to je prostě normální, že se někdo lekne, ale pokud je touha psát silnější, bude psát dál. Stejně jako já ;-) :-) Prostě je to boj a nemůžeme se pořád ohlížet na to, kdo a jak přijme kritiku. S tím už člověk na literární portály chodí - vystavuje svou kůži - takže musí počítat se vším.
přidáno 15.01.2015 - 22:52
Zamila: no, já třeba soutěžit nemůžu - když dorazí zadání, isnpirace se lekne a vytratí. :-P

Druhá věc je, že málokdo umí psát ty kritické komentáře poctivě. Navíc, autoři jsou často citliví jedinci, když nějakému 15-ti letému dítěti napíšem nějaký ostřejší komentář na jeho první báseň - láska/vyznání, může se stát, že se dítě lekne a odejde.

A tak svět přichází o básníky.
přidáno 15.01.2015 - 22:48
Výběr je fajn věc. Na druhou stranu nemám ani nic proti opětovnému založení hodnocení (včetně vhodného komentáře). A taky by se zde mohlo objevovat víc pravidelných soutěží a také anket.

Jinak neříkám, že se mají nováčci odrazovat, ale když se každému, kdo tu je, k dílu napíše, co se komu líbí i co nelíbí, bude to vyvážené - a všichni to ve zdraví přežijeme :-)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Podhoubí : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Zuzana
Předchozí dílo autora : Óda pro duši

»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
Daisy Moore, Homér, štiler
» narozeniny
basak.venda [14], Sluníčková [3]
» řekli o sobě
Yana řekla o ŽblaBuňka :
je zvláštní kolik lidí se skrývá pod ťímto nickem. Laskavý básničkář, milovník života, žen a vína, romantik, gentleman, rádce, vnímavý člověk, mudrc, požitkář, poeta, vtipálek, pohodář a tohle všechno je jeden člověk Žblabuňka
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku