přidáno 16.01.2014
hodnoceno 4
čteno 985(9)
posláno 0
Lesy mého dětství.

Přišívala jsem hlavu plyšové hračce stehem, za který by se styděl i neschopný krejčovský učeň. Celou operaci sledovala nechápajícími pohledy čtyřnohá společnice a já vzpomínala na šité panenky svého dětství. Ne, že by hračky byly ošklivé, matka byla zručná švadlena a tam kde chyběl výraz dovedně doplnila korálek, knoflíček, textilii, ale přes veškeré její snažení jsem holčičí hračky zavrhla a raději listovala v literárních pokladech vlastní knihovničky. Nejoblíbenějšími byly Krása nesmírná, Poznáš je když kvetou a Rybaříci na Modré zátoce. Postupně se počet svazků zvyšoval, ale i v pozdějších letech jsem čas od času vytáhla první knihu pohádek. Bylo to bezstarostné, šťastné období.

Prázdniny jsem trávila u prarodičů. Směla jsem jezdit na hřbetu valacha, kam mě děda posadil při orání pole, ukrývala jsem se v poledne před začínajícím vedrem pod pravou bosenskou švestkou rostoucí na remízku, sbírala luční jahody „truskavce“ a pomáhala u zelináře za malou naturální odměnu. Babička přinášela k obědu polévku v bandasce a krajíce voňavého chleba. Když byla houbová, zkoumala jsem obsah každé plné lžíce a případné červíky cvrnkala prstíkem na zem, což babička nesnášela. Moji stížnost na přítomnost nechutných příměsí prověřila svérázným kuchařským trikem. Prudce zamíchala sběračkou, vytvořila na hladině vír, strčila mi nádobu pod nos se slovy „Nic tam není tak to koukej sníst!“ Byla kuchařkou ve Vídni, tak nevím, co tam jedli! Často byly buchty, ovocné koláče a na zapití domácí malinová nebo jahodová šťáva. Během léta jsem mohla sledovat zvířata a ptáky, kterými byla v té době okolní příroda hojně obdařená. V lesích, které místní nazývali Hády, bylo neuvěřitelně nádherně.

Pravidelně v neděli mě maminka navlékla do toho nejlepšího, co nabízel můj skromný šatník a celá rodina jsme odjížděli šalinou k tatínkovým rodičům. Procházeli jsme známá místa, kde se bylo možné v té době napít z lesní studánky, stačilo jen odhrnout spadané listí, vzít plecháček visící na větvi u studánky a pít to nejkvalitnější, co tehdy příroda nabízela. Na louce, kterou děda zvolil k odpočinku tehdy kvetly koniklece a tráva byla tak dlouhá, že jsem jí celé odpoledne splétala copy. Následující neděli jsem se mohla přesvědčit, že si je laskavě ponechala a dovolila mi dodatečně upravit ty rozvrkočené.

Jednu neděli, nastrojená do bílého, jsem postávala před domem, kde rostly stromy s lískovými ořechy, a čekala na odjezd k babičce. Oříšky byly ve shlucích po šesti i více a byly lákadlem pro všechny děti z ulice. Právě jeden výrostek seděl ve větvích a rážel na zem jednu chlupatou kouli za druhou a když už nebylo nic v dosahu, slezl a pozval mě na hostinu. Bušili jsme do hroudiček s cílem vyrazit ještě ne zcela vyzrálé oříšky aniž bychom postřehli, že pochoutka se brání násilí vystřikováním bezbarvé tekutiny všemi směry.

Nedělní výlet začal jako obvykle, hodinovou túrou kopcovitým terénem lesa, posezením na mýtině, ale závěrečné zastavení v hájence na limonádu se nekonalo. V odpoledním slunci začaly oxidovat tekutiny z ořešáku a na mém obličeji, šatičkách a plátěnkách se objevovaly šedivé, postupně černající tečky, později velké černé skvrny. Vypadala jsem příšerně. Maminka začala nadávat a dřela mě nasliněným kapesníkem téměř do bezvědomí. Bezúspěšně. Potom mě oslintala babička, se stejným nezdarem, děda se bavil a prohlásil, že pihovatá jsem hezčí a tatínek byl naštvaný ze všech nejvíc, protože přišel o pivo. Byla jsem ztřískaná za maření rodinné pohody a ještě dlouho po této epizodě se opakovalo nadávání do doby, než skvrny z oblečení zmizely.
přidáno 22.02.2014 - 10:22
ano i já mám podobnou zkušenost, bydlela jsem v dětství v ulici, kde byla alej těchto stromů, možná jsou tam dodnes, jako děti jsme se také pěkně vyřádily, rozmlacovaly jsme ještě nezralé plody, oříšky byly drobnější a byly obklopeny takovými dužinatými listy, přicházely jsme domů lepkaví, potřísnění, zapatlaní a každoročně jsme se těšily na úrodu, naši rodiče asi ne, ale náhodou jsme kolikrát nasbíraly i na vánoce, takže turecká líska, co se všechno tady člověk nedozví
přidáno 22.02.2014 - 09:26
Vladan: děkuji za komentář. Na netu jsem si ověřila, že šlo skutečně o lísku tureckou a její nevyzrálé plody dokáží pěkně potřísnit, když do nich bušíte kamenem.
přidáno 22.02.2014 - 00:04
Byly to určitě lískáče? Ty netřísní, alespoň co vím. A taky nerostou v tak velkých shlucích. Mohla by to být turecká líska - tomu by odpovídalo i to, že výrostek seděl ve větvích. Turecká líska je totiž strom, naše líska je keř. Ale nevím jestli třísní. Černé skvrny nechává určitě vlašský ořech.
přidáno 16.01.2014 - 18:23
Pěkné a u konce jsem byla nucena se zasmát :-D

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Lesy mého dětství : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Nesahat!

»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
Orionka, štiler
» narozeniny
Katies [16], Wyrez [15], snehurka [14], cik [11], Dali [11], kdyztocitim [10], Dickens [7], [5], lucidsubstance [3], NeuroSoul [1]
» řekli o sobě
Singularis řekla o Amelie M. :
Ráda přemýšlí nad různými věcmi (jako třeba nekonečno), má ráda myšlenky a dovede skombinovat rozum a cit.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku