přidáno 27.01.2024
hodnoceno 6
čteno 87(3)
posláno 0


Jsem na Křižovnickém náměstí, to je to, které je před vstupem na Karlův most. Před námi je kostel Sv.Františka, Kostel Sv.Salvátora, který patřil k jezuitské koleji Klementinu. Klementinum je po Hradě největší stavební historický celek Prahy. A pak je tu Colloredo-Mansfeldský palác, barokní stavba. Proti ní stojí pomník Karla IV., který tu byl postaven v 19.století na počest 500. výročí založení University Karlovy.

My projdeme gotickou Mosteckou věží a stojíme na Karlově mostu. Toto místo mám moc ráda a vždy se tam ráda vracím, někdy si i přivstanu, je tam nádherně. Před námi panoráma Hradčan. Karlův most umocňoval velikost a slávu gotiky. Vlastně první, kdo postavil most přes řeku Vltavu byl Vladislav I., který ho pojmenoval po své choti Juditin. To bylo 12.století. Byl na svou dobu dokonalý, spojoval oba břehy řeky Vltavy. Avšak živelné pohromy nevydržel. Záplavy ho zničily při jarním tání roku 1342. Otec vlasti Karel IV. nechal postavit tedy nový, který má dodnes 15 pilířů. Karlův most byl založen 9. července roku 1357.

Karlův most si vysloužil svůj název až teprve v 19.století, předtím mu říkávali Pražané Pražský most. V roce 1870 byl pokřtěn na Karlův most. Vždy tudy vedla Královská cesta. Most je spojkou mezi Starým Městem a Malou Stranou. Stojí na 15-ti pilířích, měří 515 m, někde se uvádí 515,76 m. Široký je 9,5 m. Most má 30 soch a sousoší. Za zmínku stojí socha Sv.Jana Nepomuckého, generálního vikáře, který byl svržen do vody za vlády Václava IV. Je to kult světce, jehož atributy jsou zlaté hvězdičky kolem světcovy hlavy, rocheta, palma mučednictví a kříž. Autorem sochy je Jan Brokoff, barokní sochař. Podle legendy se vypráví, že zlaté hvězdičky se objevily nad hladinou, když byl Jan Nepomucký svržen do vody. Jinak Jan Brokoff spolu se svými syny jsou autory dalšího známého sousoší - trojice světic Sv.Alžběta, Sv.Markéta a Sv.Barbora. Ještě proslulejší se stal Brokoffův syn Ferdinand Maxmilián, který založil sochařskou školu a šel ve šlépějích svého otce. Sochy vznikaly za období baroka a opravdu jsou chloubou Karlova mostu. Z dílny sochařské rodiny Brokoffů pochází více jak třetina soch a sousoší na Karlově mostu.

A večer je nejkrásnější, protože ho osvítí 46 plynových lamp. Karlův most je jediný most na světě osvětlený plynem.

Zkrátka nejkrásnější most na světě.

přidáno 28.01.2024 - 13:20
Mlčeti Zlato : ano, je nyní méně turistů a někdy to člověka překvapí a je rád, že se to nehemží v davech. Děkuji .
přidáno 28.01.2024 - 12:06
Přiznávám se, že tam nechodím moc rád, kvůli té proměně na turistickou kuriozitu. Jenže, když se stane ten zázrak a není sezóna a penězoměnci jsou vyhnání počasím, pak právě zde cítím takovou tu nádorní hrdost, ale není to jediné místo...
přidáno 27.01.2024 - 21:53
Dandy : včera večer po koncertu z Klementina. Paráda. Děkuji.
přidáno 27.01.2024 - 21:52
Psavec : je to tak a díky.
přidáno 27.01.2024 - 18:31
Je krásnej.
přidáno 27.01.2024 - 15:39
To máš pravdu, díky za ni.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Nejkrásnější most světa : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : O životě
Předchozí dílo autora : Život je dar

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku