přidáno 07.01.2018
hodnoceno 6
čteno 776(16)
posláno 0
Dáme jedno nebo dvě ?

Při dnešní procházce Prahou s Čechoaustralany položil jeden z nich otázku: „Dáme jedno nebo dvě". To nešlo odmítnout, nacházeli jsme se totiž v Husově ulici č. 17, před pivnicí „U zlatého tygra“. A tak jsme zašli. Nebyli jsme tam poprvé, je to takový zvyk, když přiletí do Prahy, vždy tam zajdeme.
Vzhledem k tomu, že jsem kdysi studovala různé prameny o našich krásných domech v Praze či mne bavilo číst historii jednotlivých domů, tak mám dnes co vyprávět. Především ten, kdo má rád zlatavý mok, který tak krásně plyne do hrdla, ví a dobře zná, že hospoda je místo, kde se tvoří a kde se dobře povídá o všem.
Málokdy si uvědomíme, kolik nádherných domů v našich městech je. Každý dům si píše svou historii a většina těch starších pražských domů má nádherná domovní znamení. Dům „U zlatého tygra“ nesl kdysi dávno název „Cum signo Kraf“ znamenající „U háku“. V té době patřil tento krásný měšťanský dům nožíři Hanušovi. O století později ho přejmenoval nový majitel pan Mráček na dům „U Černého lva“. Kdo zná vyprávění slavného historika pana Svátka (ten znal snad všechny domy v Praze), ví, že byly v Praze v té době už další dva domy se stejným názvem. Až teprve na konci 18. století nový majitel domu, pan Lehr, nechal vsadit reliéf zlatého tygra a tím název „U Zlatého tygra“ zůstal až dodnes. Byla tu tehdy kavárna, ve které čítávali noviny Josef Kajetán Tyl, František Čelakovský či Franta Šumavský. Byla to Šochova kavárna, do které chodili číst nejen slavní literáti, ale i studenti a divadelníci. Až několik desítek let potom se stala z kavárny slavná pivnice, kde se čepuje onen výborný zlatavý mok. Jak rádi sem chodívali diskutovat Jan Werich s Bohouškem Záhorským, či Zdeněk Štěpánek nebo Václav Bednář. Nejznámější osobností samozřejmě byl spisovatel Bohumil Hrabal. Jeho ještě dnes žijící vrstevník Vladimír Páral ho tehdy nazval „arcibiskupem českého piva“. Byl to právě on, Bohumil Hrabal, který znal do detailů historii tohoto domu a také tvrdíval, že v hospodě řeč narůstá a uvádí jazyk do pohybu. Však to je všechno pravda. Zákonem v hospodě je, že každý tvoří společnost u stolu.

My jsme byli taková akorát společnost, bylo nás sedm. Všichni jsme pili Plzeňku, zlatavý mok, který tolik chutná a dali jsme si k tomu talíř topinek a tatarák.
Když přišel číšník Bohouš a chtěl kasírovat, ani se nám nechtělo odejít. Bylo tam příjemně, cinkot půllitrů, lidi se smáli. Byla to pohoda – báječně stráveného odpoledne s našimi přáteli. Zajděte si na jedno, protože se uvolníte a určitě jen to jedno nevypijete, dáte si třeba dvě i tři a bude vám fajn.
přidáno 07.01.2024 - 09:12
Ahoj Homér, jsem moc ráda a děkuji moc, že jsi si vzpomněl. Vše co píšeš, svatá pravda. I za těch šest let, co jsem tento článek napsala, se hodně změnilo. A máš pravdu v tom, že nás chodí, čím dál méně. Tak na zdraví ! A ještě jednou díky !
přidáno 07.01.2024 - 08:56
Osm piv, jidlo, kafe, dva panaky a clovek je tam skoro za litr. To proste kazdy den nejde. V techto hospodach je velka fluktuace, ty se udrzi. Ale neverim, ze jsou tam stamgasti, co chodi kazdy den na deset piv, na to proste nemaj. Bud se predkrmi nebo dokrmi doma. Ale co ty vesnice? Dedci budou sami chlastat v garazi. EET, covid, valka. Bla, bla. Ja jsem taky pro realne setkavani s lidmi, nechci abychom skoncili v bublinach. Bohuzel individualismus asi zvitezi. Nevim. Ja s kamosema na pivo zajdu, driv nas chodilo klidne pres pet, nyni jsme radi, kdyz jsme tri. Samozrejme je to mene casto. Samozrejme v hospode si lepe pokecame, nez s deckem u pasu. Verni zustanou. No, to jen tak, aby rec nestala, kdyz mas ty narozeniny. Sest let. Vse nej. Uz mas penal:-)?
přidáno 08.01.2018 - 18:41
DDD, je to výstižně napsáno - "je to paráda" a především výborný relax. Díky !
přidáno 08.01.2018 - 11:31
Kamarád říká: "Jdem na jedno, slovy pět" A, pravda, je tisíckrát lepší a přínosnější zajít na "jedno" s lidmi z masa a kostí, než čučet do monitoru a komunikovat s fantómy :-)
Pokud má hospoda historii, genia loci a pár nesmrtelných štamgastů navrch, je to paráda :-)
přidáno 07.01.2018 - 17:36
Orionko, díky za prima komentář a přivítání. To potěší.
přidáno 07.01.2018 - 17:26
To spíš óda na pivo a českou hospodu než úvaha :). Ale rozumím, bývá tam dobře. A historické vsuvky jsou taky fajn.
Jenom jedno mě zarazilo - příjemně strávené odpoledne... a přišel číšník a chtěl kasírovat... to se tam teda zavírá nějak brzo.
O jedné Hanulce jsem tady před časem psala povídku, jako by se mi zhmotnila, tak vítej!

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Dáme jedno nebo dvě ? : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Jak jsem zažila horor

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku