38.75
hodnoceno 10
Mirror, pár více Hoegarrdenů. No nevyužij to. :-)
kategorie povídky/ostatní
čteno 1031(19)
posláno 0
  Franta se cítil trochu nejistý tváří v tvář Honzíkovi a Božce. Byl sám proti přesile. Nic proti, Božka je docela hezká ženská, ale je to s prominutím kráva nafoukaná. Honzík sám o sobě je učenec, dnes bychom mohli říct intelektuál, jenže co si počít, když sparingpartner do seriózní diskuze to není. Franta zkrabatil tvář. Kdyby aspoň dorazil Kája, ten by tu disproporci vyrovnal. Upletl by košík, Božku s Honzíkem by do něj strčil a shodil ze svého mostu do Vltavy. Zbyli by sami a mohli by pokecat. Franta si povzdechl. Tahle společnost mu šla na nervy, protože se vídali téměř denně. Neměli si vlastně co říct a Franta měl v jejich přítomnosti pocit nedocenění. Jistě, jednu dobu byl považován za otce národa, ale to bylo strašně málo ve srovnání s oduševnělou tváří Božky, navíc o pár let mladší než on sám. Jak nenáviděl její shovívavý pohled, který na něj upírala v okamžicích, kdy si myslela, že ji nevidí. Jenže on vidí. Jako právě teď.

(Ty vole, co děláš? Ty už jdeš? )

  S nechutí se rozhlédl. Tak málo místa!!! Připadal si jako kosmonaut uzavřený ve vesmírné lodi, jako matematik ve společnosti historiků, jako psychiatr mezi blázny. Poslední myšlenku mu mimoděk potvrdil Honza, rozmlouvající se svými duchovními rádci. Jeho silný hlas se nesl prostorem a Franta si jednu chvíli připadal jako poutník v labyrintu, u kterého někdo zapomněl nainstalovat šipku „VÝCHOD“. Nevydržím to.

NEVYDRŽÍM TO!!!!

„Ticho!!!“ zařval a zlostně potřásl hlavou.
Honza ztichl a udiveně si ho prohlédl. „Co se děje, pane kolego?“ Jeho hnědé oči připomínaly z těsné blízkosti medicinbaly. Ve Frantově společnosti se necítil zrovna nejlépe
„Nejsem žádný váš pan kolega, pane,“ Franta si dal záležet, aby slovo PANE zaznělo s veškerým pohrdáním, které cítil. Pohled mu zalétl k Božce. Už zase se tváří jako ta největší kráva na světě. Ten blahosklonný pohled „Jen si chlapci hrajte“ ho vytáčel k nepříčetnosti.
„Nech toho,“ okřikl ji hystericky. Začínalo mu hrabat. Božka nadula tváře. „Hrubiáne,“ vyprskla a otočila se k Honzovi. „Ty to strpíš? TO se mě ani nezastaneš? Takhle se jedná s dámou?“ Honza byl zmaten. Díval se nerozhodně z jednoho na druhého. Cítil, jak se ho zmocňuje migréna. Sedí mu za krkem a tahá ho za vlasy. Jako cvičená opice. A Boženčina hysterie mu na klidu nepřidávala. „Františku, copak…,“ pronesl rozpačitě.
„Mlč, mlč. S váma se nedá normálně mluvit, to já….“ Frantovi na krku naběhly mohutné pletence žil. Ajajaj, pomyslel si Honza. A je to tady, teď nás čeká jeden z vlasteneckých sáhodlouhých projevů o tom, jak se Franta zasloužil o český národ, jak je vyrval z područí německých Pepíků a jak jej povznesl k hvězdným výšinám. Honza se rozhodl, že si nebude dál kazit náladu. Relax. Nasadil si své antidepresivní růžové brýle a prostě a jednoduše vypnul. Myšlenky mu ulétly k Naardenu (Možná bych se tam mohl na stará kolena přestěhovat).

(  Za chvíli mi to jede, nebudu čekat na tramku další hoďku. Fakt musím…)

  S Frantou cloumala zlost. Božena se urazila a Honza ho očividně neposlouchal, hippísák jeden. Chci pryč. Pryč. PRYČ.

  Ostré světlo mu zalilo tvář. Božka překvapeně zamrkala. Oba dva pocítili dychtivost, napětí a očekávání. Třeba to dneska vyjde, třeba právě dnes se dostanou pryč z téhle zatuchlé díry. Podívali se na sebe a v jejich pohledu se dalo číst jediné: ať jsem to já. Prosím, ať jsem to já.


(Zaplatím)

  Franta cítil, jak se ho dotýkají štíhlé prsty s modře nalakovanými nehty. Ten pocit se blížil absolutní extázi.

JAAAAAAAAAAA

Cítil radost a doufal, že je to definitivní.

Bylo.

  Chvíli mu trvalo, než se rozkoukal. Ze stínu na něj zamrkaly něčí oči. Schované za cvikrem. Františkovo srdce zaplesalo.
„Tě pic,“ řekl Tomík.
František se s úlevou rozesmál. Konečně dobrá společnost.


  Konečně jsme tu sami. Božka s Honzíkem si hlasitě oddychli a pak se na sebe usmáli.
„Co s načatým večerem,“ zeptal se Honzík a odložil své brýle.
„Věděla bych..,“ Božka se koketně usmála, rozpustila si vlasy a povolila korzet.
„Hm,“ zabručel Honzík a s korzetem jí pomohl.

(Doprdele, mi to ujelo. Při pohledu na jízdní řád ji dostihla nemilosrdná realita. C´est la vie povzdechla si a vydala se vstříc ostravské noci.)
přidáno 24.07.2009 - 19:51
I já jsem po vysvětlení přečetla povídku ještě jednou. Nemůžu ale jinak, než trvat na svém původním komentáři. Navíc si myslím, že žádný ze čtoucích nemohl z této povídky vydedukovat, že jde o bankovky. Někdy je obtížné objevit skrytý smysl ve verších a v povídce? Tam se skrytý smysl hledá daleko obtížněji, pokud není alespoň naznačen. Ale třeba je to jen můj názor.
přidáno 24.07.2009 - 18:54
No popravdě přiznejte se všichni, kteří pochopili, že to jsou bankovky...dovolím si tipnout, že nikdo, anebo jen nějaká jedna vyjímka až dvě...nebude to tedy spíše chyba autora, že to čtenáři nepochopili?
Každopádně teď jsem si to přečetl znovu a i když jsem byl v obrazu, tak popravdě i tak mi to zase moc extra nepřidalo, aspoň tedy že jsem už věděl kdo je kdo a kde jsou :) Tématický nápad fajn, to chválím, ale i tak mi to přišlo prostě málo a možná to ani nedokážu ocenit jako historici, bohužel to nejsem, a to jsem prosím maturoval z dějepisu /i když jen za tři ;)/
přidáno 24.07.2009 - 12:36
tak derrry... dekuji za vysvetleni a musim konstatovat, ze uplne menim nazor a je to to nejlepsi, co bylo v tomto tematickem tydnu napsano :). Sice par chybicek, ale vzhledem k hogardenum prehlednuto :). zajimave, jednoduche, ale uderne nuance typu naarden a ruzove bryle jsou nej!

omlouvam se za svou nechapavost... oto vice jsem ted nadseny :)
přidáno 24.07.2009 - 10:08
Dík za komenty všem. Je škoda, že jste tam nenašli pointu, v podstatě se jedná o to, že v peněžence trpí pětiset koruna (Božena němcová), tisícovka (František Palacký) a dvoustovka (Jan Amos KOmenský) ponorkovou nemocí. Tot je celé. :-)HLavním vypravěčem je František Palacký. MOžná jste v tom hledali příliš filozofický podtext, zatímco ona to byla taková blbůstka. Tak třeba mi to vyjde příště.
přidáno 24.07.2009 - 07:23
sekl sem se v pohlavi autora. hned se na to clovek diva trosku jinak.. ale stale si za tim vsim co sem napsal stojim...
přidáno 17.07.2009 - 23:46
Určitě je to zajímavé dílo, jen se mi nehodí k tématu..
přidáno 17.07.2009 - 21:22
V téhle povídce trochu postrádám souvislosti se zadaným tématem. Vcelku průměrné dílko.
přidáno 17.07.2009 - 09:44
tedy zanechalo to ve mně asi pět rozličných pocitů. Zaprvé jsem totálně zmaten časově. Za druhé jsem totálně zmaten sociálně. Za třetí jsem totálně zmaten, za čtvrté jsem zmaten tím stylem a za páté jsem si plně uvědomil, jak mi to mluví z duše. Jediná věc se kterou nesouhlasím je matematik mezi historiky. Naopak, historik mezi matematiky si nemá s nimi co říct. A to je úplně můj případ. Naše jádro Já (historie), brylatý Ók (elektrotechnika), Loamie (socka) a Nitram (další elektrotechnik) se scházíme v hospodě u piva už od gymplu a když Ók spustí definice signálů o různých kmitočtech, Nitram se přidá a Loamie se baví, jak mlčky tupě zírám do žlutého nápoje ve sklenici a točím skleničkou na stole.

Nadruhou stranu historik mezi historiky to taky nemá lehké. Hádat se dvě hodiny s kolegou Vaculíkem u piva o tom jestli byli donští kozáci kolaboranti, nebo se prostě báli Stalina....to je taky celkem smutný příklad.
přidáno 17.07.2009 - 07:40
mirror schvaluju, hogarden spise ne (nechapu jak si nekdo muze davat do piva limetku nebo citron :-!)

a ted priznani... vubec jsem to nepochopil... ale coz o to... vubec mne to nezaujalo, abych se to snazil pochopit... tema tam taky nevidim... navic mi ani ten styl povidky nevyhovuje, kdy na zacatek priznas vsecky pocity k lidem, kteri tam prakticky nehraji zadnou roli... chtel bych, abys to pak vysvetlil... ale jak budes chtit nutit te k tomu nebudu...
přidáno 17.07.2009 - 00:37
v půlce jsem zrychlil, značně, měl jsem fakt problém to dočíst, nechápu myšlěnku, pointu, téma...kde jsou ty chechtáky?

jó mirror, znám až moc dobře ;)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Přátelé, kamarádi : [38.7500000000] | trvalý odkaz | tisk | pdf
»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Chloé [12]
» řekli o sobě
Mitzi řekla o LoveWillTearUsApart :
Byl jednou jeden sladký sen, který vlastně možná ani nebyl tak sladký... Na to, abych pohádku dokončila, nemám nervy, zbývá mi jich už jen na snění.
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku