

Jé, děkuji :). Minulost, a zvláště ta hodně vzdálená, je mým koníčkem.


Mas u me male plus:)male,ale kladne..dobry postreh a jakozto archeolog pritakavam:)


Já si myslím, že celá Bible je velká metafora. Bohužel, něktěří lidé to brali a berou doslova. Například nechápu, proč se vědci a věřící neustále "přetahují", kdo má pravdu. Vždyť mají pravdu oba "tábory". 1. den - Bůh řekl "Budiž světlo." = Velký třesk, 2. den - Bůh oddělil nebe = začaly se formovat první prvky a pragalaxie a planety, 3. den - Bůh oddělil vodu od souše, zeleň = voda na Zemi, první život (rostliny), 4. den - Bůh oddělil den od noci, učinil dvě veliká světla (jedno na noc a jedno na den) = pročištění atmosféry, ve které bylo hodně oxidu uhličitého, slunce svítí jasněji, 5. den - Bůh stvořil zvířata = první živočichové, 6. den - Bůh stvořil člověka = příchod lidí.
Osobně si myslím, že Adam, Lilith a Eva byli tři skupiny "pralidí". Adam = homo sapiens, Lilith = homo sapiens neadrtalensis, Eva = homo sapiens. Právě vývojem homo sapiens vznikl homo sapiens sapiens - dnešní typ člověka. Jako zahradu Eden, bych viděla celé území od Nilu až po Blízký východ. Právě zde se vyvinuli první lidé. Vyhnání z Ráje může znamenat odchod lidí z BV do ostatních koutů světa.
Osobně si myslím, že Adam, Lilith a Eva byli tři skupiny "pralidí". Adam = homo sapiens, Lilith = homo sapiens neadrtalensis, Eva = homo sapiens. Právě vývojem homo sapiens vznikl homo sapiens sapiens - dnešní typ člověka. Jako zahradu Eden, bych viděla celé území od Nilu až po Blízký východ. Právě zde se vyvinuli první lidé. Vyhnání z Ráje může znamenat odchod lidí z BV do ostatních koutů světa.


Páni, ještěže si teď pročítám nejčtenější díla. Tato básnička se mi líbí, také jsem ji pochopila jako kritiku na potraty, ale asi bude mít víc výkladů...


..jedno odchází, aby mohlo pŕijíti Nové.. ..bez možnosti odvolání..


.. kávy není nikdy dost.. miluji kávu.. ale začínám pít čaj.. prekérka..


Pánové, hmmn... tvarúžek v lívancovém těstíčku... ;-)))))


Tvůj problém nese název jednoho termínu, který mi kdysi řekl jeden redaktor a který si už nepamatuju jak zněl. Jde ale o to, že ty rýmy ti nesedí, protože jsou to rýmy s donucením. Přídavná jména, infinitivy, přechodníky - dá rozum, že všechny mají stejné koncovky a básníci se tomu raději vyhýbají, protože dopředu čtenář uhodne, čím bude řádek končit. Umění tkví v poezii v překvapení. Spanilých-zbloudilých to se dá čekat - tam není na výběr jiný tvar, to samé se tu opakuje všude. Oblak-mrak; vzplálo-zaplesalo...
Tohle ti tam nesedí.
Další věc je rytmus. Básničky, které jsou v řádcích dlouhé by měly mít určitou zpěvnost, jinak je básnička moc hutná a dlouhá a nudná. Básník umí málo slovy vyjádřit celé věty, jde jen o to najít ta pravá slova a ještě ke všemu tak aby zněla hezky. Z té básně by se dalo 60% slov vyhodit a pořád by to byl tentýž příběh - akorát by se líp četl. U krátkých básniček (tak tři slova na řádek - tam o rytmus vlastně nejde, rytmus je pomůcka pro čtení délších básniček. Představ si, že by si to měl někdy někdo zapamatovat nazpaměť a recitovat. Na takové školáky, co tě jednou budou recitovat u tabule bys měl brát trochu ohled)
Předposlední sloka má hromadu chyb. (Přechodníky jsou zrádná past a je dobré se jim vyhnout, protože už jim dneska moc lidí nerozumí) A jsme u toho, že čtenář si nejen rád přečte báseň, ale taky ji chce dobře rozumnět a snáze ji pochopí, když bude psaná jeho jazykem. Je pěkné užívat Máchovský slovník, ale ten dneska lidem nic neřekne, jako v době, kdy psal Mácha (tehdy čeština ostatně byla velmi kuriózní řečí, nebyla ani úřední řečí).
A poslední věc: Vybral sis žánr, jak píše Mattyna, velmi dobrý výber tématu, mohu-li to tak říci. Dýchá z toho lyrická fantasy. Ovšem je taky důležité mít osobitý styl. Dneska, když čteš Seiferta, Horu, Hrubína, Nezvala, Wolkera, Ohniska... už na první přečtení poznáš, čí ty verše jsou. Je to jako s hudbou. Poznáš interpreta podle jeho díla. To je umění. A toho bys měl umět dosáhnout. Až tě někdo bude číst a nebude vědět čí ty básn jsou, řekne: To je úplně jako od Poustevníka! - pak teprve pochopíš. Pak už ti nikdo žádné rady dávat nemůže.
Ámen. Hodně zdaru.
Tohle ti tam nesedí.
Další věc je rytmus. Básničky, které jsou v řádcích dlouhé by měly mít určitou zpěvnost, jinak je básnička moc hutná a dlouhá a nudná. Básník umí málo slovy vyjádřit celé věty, jde jen o to najít ta pravá slova a ještě ke všemu tak aby zněla hezky. Z té básně by se dalo 60% slov vyhodit a pořád by to byl tentýž příběh - akorát by se líp četl. U krátkých básniček (tak tři slova na řádek - tam o rytmus vlastně nejde, rytmus je pomůcka pro čtení délších básniček. Představ si, že by si to měl někdy někdo zapamatovat nazpaměť a recitovat. Na takové školáky, co tě jednou budou recitovat u tabule bys měl brát trochu ohled)
Předposlední sloka má hromadu chyb. (Přechodníky jsou zrádná past a je dobré se jim vyhnout, protože už jim dneska moc lidí nerozumí) A jsme u toho, že čtenář si nejen rád přečte báseň, ale taky ji chce dobře rozumnět a snáze ji pochopí, když bude psaná jeho jazykem. Je pěkné užívat Máchovský slovník, ale ten dneska lidem nic neřekne, jako v době, kdy psal Mácha (tehdy čeština ostatně byla velmi kuriózní řečí, nebyla ani úřední řečí).
A poslední věc: Vybral sis žánr, jak píše Mattyna, velmi dobrý výber tématu, mohu-li to tak říci. Dýchá z toho lyrická fantasy. Ovšem je taky důležité mít osobitý styl. Dneska, když čteš Seiferta, Horu, Hrubína, Nezvala, Wolkera, Ohniska... už na první přečtení poznáš, čí ty verše jsou. Je to jako s hudbou. Poznáš interpreta podle jeho díla. To je umění. A toho bys měl umět dosáhnout. Až tě někdo bude číst a nebude vědět čí ty básn jsou, řekne: To je úplně jako od Poustevníka! - pak teprve pochopíš. Pak už ti nikdo žádné rady dávat nemůže.
Ámen. Hodně zdaru.


no a jak se ti to celkově líbí? nesedí mi tam rýmy, chtěl by jsem jenom nějaký názůrek, který by mě usměrnil, samozřejmě, že mám tu myšlenku v pokračování dál, ale i přesto...


konecne...*
bez diakritiky v tom vidim vic... proste pocit...ne formu...
krasna basen...
na konec dechu
vlozim tecku
a zavru oci
!:)
**
rada te po dlouhy dobe ctu... oslovuje me to...
bez diakritiky v tom vidim vic... proste pocit...ne formu...
krasna basen...
na konec dechu
vlozim tecku
a zavru oci
!:)
**
rada te po dlouhy dobe ctu... oslovuje me to...


název fakt dobrej :D
a báseň jo, perfektní, líbí se mi /i když souhlas s matttynou ohledně háčků, ale na tohle téma toho tady bylo řečeno už dost ;)/
a báseň jo, perfektní, líbí se mi /i když souhlas s matttynou ohledně háčků, ale na tohle téma toho tady bylo řečeno už dost ;)/
» vyhledávání
» menu
literatura [58/330] tématické soutěže chodník slávy chodník hanby nápověda pravidla pro autory podpořte nás kontakt statistiky online: 3+1 skrytých» hrátky
Rýmy Náhodná slova Náhodné věty Generátor textu --- Puzzle Oběšenec Kámen, nůžky, papír Pexeso» nováčci
PiperNeasi, Jakub,» narozeniny
Helee [15], Lixandra [13], Martenin [13], plavoc [12], kofinonpoet [12], Oiniké [10], Debie [10], archibald [8], Fatr [3]» řekli o sobě
BorůvkaB řekla o Meluzina :Moc jí v poslední době vděčím za novou vervu, se kterou píši své básně :) Moc si cením jejích komentářů a názorů, se kterými většinou i souhlasím :) A ani její díla jí nemohu vytýkat- protože ta také stojí za velké uznání :)