77.67
hodnoceno 10
Nejsem si jistá, jestli to není zbytečné...a pevně doufám, že není, i když možná je.
kategorie povídky/ze života
čteno 809(25)
posláno 0
Music: The Dandy Warhols: Not if you were a last junkie on Earth.
http://www.youtube.com/watch?v=9mgjZK46_uw



I.
Bouchly dveře. Jiříček zvenku narazil kufrem – loďákem – do futer a hbitě seběhl pět pater. Stála u okna za záclonou a nenápadně ho pozorovala. Obrátil hlavu a fixoval okna do ložnice. Ucukla, jako by ji přistihl při něčem zakázaném ( je zakázané špehovat svého vlastního manžela po sedmnácti letech soužití?) a v hlavě jí rezonovala jeho slova: Je obyčejná. Obyčejná. Obyčejná

II.
Bývala excentrik a zakládala si na tom. Nosila fialové vlasy, na zkoušku z filozofie přišla v šatech nápadně připomínajících záclonu a sklidila za to bouřlivý aplaus (zkoušející docent Pazdera, kandidát věd, už tak nadšen nebyl). „ Teda Jolano, ty jsi číslo,“ řekl ji pak Jindřich ve Větráku, hospodě v areálu kolejí na konci zkouškového, kdy vyrazili její spolužáci zapíjet (ne)úspěchy. Neznala ho, ale ještě tu noc se seznámili. Chvíli to spolu táhli – smysl jeho života: alternativa a gender, vystup ze stáda a neboj se být svá – slova, kterými končil jejich milování, zatímco se natahoval po cigaretě z konopí. Poslechla ho. Protestovala proti pokusům na zvířatech, odmítala používat kosmetiku a raději trhala za úplňku heřmánek na rumišti za kolejemi ( květiny necítí bolest). Objevila indickou restauraci dříve než zbytek tohohle mizerného státu a chodila do ní pravidelně každou středu. Sedávala sama v boxu a rozhlížela se po poloprázdné místnosti. Když ji yuppíci vyhmátli, přestěhovala se o kus dál do čínské, pak do thajské, nakonec do korejské. Našli ji všude. Potom už nebylo, kam by šla. Jezdila na koncíky, brojila proti globalizaci ( vymlátit výlohu mekáče je ten správný existenciální nářez). Poslouchala s ním techno, pak přešla na folkařinu. Lakovala si nehty na černo. Emo ji nikdy nechytlo. Nebyla členem stáda.
Bylo to ONA a ON.
SVÍ A JEDINEČNÍ.
Ve třeťáku se vyboural v autě, protože byl SVŮJ, kašlající na pravidla prostě SVŮJ s 1,95 ‰ v krvi.
Začala cestovat. ( Jízda na plný plyn. Noha na pedálu. Dravé mládí. Neohlíží se. Na nikoho. Na nic.)
Vzala si Jiřího. Každý holt někdy udělá osudovou chybu.

III.
„ Unavuješ mě,“ řekl jí s klidem sobě vlastním, když na něj v kuchyni ječela, jak si to představuje. Podvádět. A s takovou cuchtou.
„ Já?“ zarazila se. Na několik vteřin bylo v místnosti absolutní ticho. ( Mráčková v třetím patře sleduje Ulici).
„ Jistě. Asi ty, když tě opouštím, ne?“ Sarkasmus, to bylo jeho. Kdyby tohle byl studijní obor na vysoké, promoval by s červeným diplomem.
„A můžeš mi říct, čím je výjimečná ona?“ Napřímí se a shlédne na něj z výšky stoosmdesáti centimetrů. ( Začíná plešatět. Ještě pár let a bude mít hlavu jako Kojak)
„ Tím, že výjimečná není,“ dodá s klidem a zakousne se do jedné nožičky párku, která leží na talíři na stole. Nestihl si ji ohřát a pojídá ji studenou.
„ Co…cože?“
„ Slyšelas. Lepší žít s cuchtou než s hysterkou,“ utne debatu, dojí párek a zvedne se.

IV.
Po deseti letech manželství s hrůzou zjistila, že vypadá jako usedlá domácí puťka. Jednou za čas to přichází a znají to všichni. Nespokojenost, krize středního věku, frustrace. Je jedno, jak tomu říkáte. Dostihne vás to. Bez pardonu. Třeba jednoho podzimního listopadového rána. Když vstávala, ruplo ji v kříži a v zrcadle zahlédla Erbenovu Polednici ( o berličce, hnáty křivé, pod plachetkou osoba) s váčky pod očima - v záhybech kůže se ještě držela noc, zatímco slunce nakukovalo do místnosti přes stažené závěsy. Nebude stárnout, rozhodla se. Nechala se obarvit na fialovo a koupila si černý lak na nehty. A novou záclonu. Dala se na buddhismus a cvičila pilates. Ukradla synovi ze sáčku, který tak pečlivě schovával pod postelí ( myslí si, že neví) trochu trávy a zručně z ní ubalila cigaretu. Podepsala petici proti radaru. Jenže už to nebyla sranda, kdepak, bylo to mnohem, mnohem horší. Bylo jí skoro čtyřicet!!! Byla stará.

V.
Podal žádost o rozvod. Jako příčinu uvedl, že s ní prostě nemůže žít. Prostě nemůže. Její excentrické chování ho dovádí k šílenství. Nehodlá žít vedle ženy, která se chová na osmnáct, zatímco jí je prokazatelně minimálně jednou tolik ( občanka nelže). Nechce ztratit zbytek zdravého rozumu. To, že má milenku – obyčejnou šedou myš – do žádosti neuvedl.
„ Dospěj už proboha, dospěj!!“ Řval pro změnu on na ni, když váhala s podpisem úředního dokumentu, který před ní hodil při jedné ze schůzek v kavárně nedaleko práce. Podařilo se mu shodit srandovní malý hrníček s kávou, která udělala na její kožené sukni nechutný flek.
Zvedla prostředníček a ukázala mu ho před celou tou nóbl kavárnou. Podepsat odmítla.

VI.
Když si večer masírovala unavenou tvář a snažila se zamaskovat druhou bradu pomocí extra super krému s kolagenem, ušklíbla se. Být jiná, být svá není pro každého. Tím méně pro Jiříčka. Individualita se cení. Jízda v protisměru bez bezpečnostních pásů je strašná fuška. Ne každý na ni má. Ani ona už ne. Je stará a opuštěná.
Možná by se měla podepsat....snad zítra?
přidáno 22.10.2008 - 15:56
tahle povídka na mě působí tak nějak... že na mě skoro nijak nepůsobí.. ale nemůžu říct, že by byla špatná, to ne, má spád a docela plyne, jen mě tak úplně nedokázala vtáhnout
přidáno 20.10.2008 - 21:28
... zbytečné to není ...
přidáno 19.10.2008 - 10:23
pardón, má tam být - ani -
přidáno 19.10.2008 - 10:23
povídku nechám stranou... ale anotace je slabá, úvody typu ...pro přečtení, ale raději to ano nečtěte jsou laciné...
přidáno 17.10.2008 - 17:01
nevím co k tomu říct... možná jen, že je někdy zbytečné hrát něco i na sebe...
přidáno 17.10.2008 - 16:26
Zajímavá povídka, která stojí i za zamyšlení. Člověk se prostě vyvíjí a neměl by se pořád snažit chovat jako za mlada. Je hezké udržet si mladého ducha ane proě si kvůli otmu hrát na osmnáctku?
Holt i takový je někdy život.
přidáno 17.10.2008 - 15:48
Co k tomu dodat? Takový je prostě život. Ale zpracování pěkné, líbilo se mi.
přidáno 17.10.2008 - 14:41
hmmm :) zajimavy
přidáno 17.10.2008 - 07:54
NE. je tak umele a neprirozene... uplne z toho vyzniva nezkusenost a snaha byt jina od autorky...
přidáno 17.10.2008 - 06:47
whoa, dobry, hodne dobry.
asi se mi libi nejvic tady z tech del.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
CV : [77.6666666667] | trvalý odkaz | tisk | pdf
»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
Daisy Moore
» narozeniny
Diog [4]
» řekli o sobě
Severka řekla o Lizzzie :
Malá zářivá slunečnice, která píše duhovou poezii...která ráda tancuje v dešti...a po kapsách schovává lízátka a bublifuk...;) ;) ;)
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku