16.05.2011 - 01:03
11(10.)
Děkuji za odpověď.
A abych předešla nějakým nedorozuměním... Mohu-li si představit cokoli, mohu si představit cokoli a nebo také nic, a při troše sarkasmu bych mohla říct, že báseň nemusela být vůbec napsána... nemyslím to zle, jen záměrně poněkud přeháním, aby bylo jasno, co myslím. Přeje-li si autor, aby si čtenář představil něco konkrétního, je dobré, aby k tomu "postavil nějaké koleje". Řekneš-li strom, výběr je bezbřehý, řekneš-li listnatý strom, výběr se zužuje, chceš-li aby si čtenář či posluchač představil třeba osiku, protože je to důležité, aby to byla zrovna ona, aniž ji chceš pojmenovat, musíš najít obraz, přiměr, způsob vyjádření, který posluchače či čtenáře dovede tam, kde ho chceš mít. Řekneš-li o něčem, že je to velmi staré, nemusí to ještě znamenat tu nejstarší knihu, tedy Bibli, může to znamenat klidně staré vydání nějakého románu, klidně staré dvě stě let. Krom toho je podstatný rozdíl v tom, má-li někdo v brašně Bibli nebo Darwinovo pojednání O původu druhů... Kniha v brašně nemůže být zaroveň Bible a zároveň Darwinovo pojednání - tedy pokud je řeč o jedné knize, a to je, zrovna tak jako zvíře nemůže být pes a zároveň kočka...
Koleje pravda bývají i do zatáčky, též mívají výhybky a dá se po nich couvat... a v depu bývá točna:-)...
Proč si mám myslet, z čeho to mám poznat, že Modrý portugal je cestující, když je to odrůda vína? A mám-li si to myslet, mám dostat od autora nějaké vodítko.
Takže závěrem: Dodatečné vysvětlování zamýšlených významů a zamýšleného sdělení nemá smysl; neboli, co má být sděleno, musí být napsáno. Čím přesnější a konkrétnější představu má autor, čím přesněji ji vyjádří (aniž by se uchýlil k polopatismu), tím přesnější a konkrétnější představu může vyvolat u čtenářů.
A abych předešla nějakým nedorozuměním... Mohu-li si představit cokoli, mohu si představit cokoli a nebo také nic, a při troše sarkasmu bych mohla říct, že báseň nemusela být vůbec napsána... nemyslím to zle, jen záměrně poněkud přeháním, aby bylo jasno, co myslím. Přeje-li si autor, aby si čtenář představil něco konkrétního, je dobré, aby k tomu "postavil nějaké koleje". Řekneš-li strom, výběr je bezbřehý, řekneš-li listnatý strom, výběr se zužuje, chceš-li aby si čtenář či posluchač představil třeba osiku, protože je to důležité, aby to byla zrovna ona, aniž ji chceš pojmenovat, musíš najít obraz, přiměr, způsob vyjádření, který posluchače či čtenáře dovede tam, kde ho chceš mít. Řekneš-li o něčem, že je to velmi staré, nemusí to ještě znamenat tu nejstarší knihu, tedy Bibli, může to znamenat klidně staré vydání nějakého románu, klidně staré dvě stě let. Krom toho je podstatný rozdíl v tom, má-li někdo v brašně Bibli nebo Darwinovo pojednání O původu druhů... Kniha v brašně nemůže být zaroveň Bible a zároveň Darwinovo pojednání - tedy pokud je řeč o jedné knize, a to je, zrovna tak jako zvíře nemůže být pes a zároveň kočka...
Koleje pravda bývají i do zatáčky, též mívají výhybky a dá se po nich couvat... a v depu bývá točna:-)...
Proč si mám myslet, z čeho to mám poznat, že Modrý portugal je cestující, když je to odrůda vína? A mám-li si to myslet, mám dostat od autora nějaké vodítko.
Takže závěrem: Dodatečné vysvětlování zamýšlených významů a zamýšleného sdělení nemá smysl; neboli, co má být sděleno, musí být napsáno. Čím přesnější a konkrétnější představu má autor, čím přesněji ji vyjádří (aniž by se uchýlil k polopatismu), tím přesnější a konkrétnější představu může vyvolat u čtenářů.
16.05.2011 - 00:28
22(10.)
puero: Soudím, že sonet není objekt pro víru (mimochodem jaké další "tyhlety žánry" máš na mysli?). Možná tak pro dovednost. Nebo pochopení. On totiž sonet i další žánry, ostatně jako snad všechno, a nejen v literatuře, má nějaké zákonitosti. V básnictví dokonce i to, čemu se říká volný verš, má nějaké zákonitosti. A jestli že je forma naplněna obsahem, a to v tomto případě je, nevidím důvod k rýpání do toho, že jde o báseň - sonet. A mimochodem je osvědčenou zkušeností, že určitá míra omezení, což může být právě forma, může být pro tvorbu inspirativní, a to právě pro zákonitosti, jež je třeba dodržet a současně formu naplnit obsahem. Tvorba a umění není bezbřehost a cochcárna.
Dost dobře nechápu tvůj výrok o zažraném slovenském náboženském tradicionalismu, respektive se obávám, že ho chápu až příliš dobře, a v tom případě mi zavání přesudkem, a to dokonce i o ateistickém Česku, rozhodně to není ve všecho jeho koutech stejné. Ba dokonce jsou obasti, kde přes represe minulého režimu lidé nadále žijí ve víře, a to i mladí.
Nemám teologické ni religionistické vzdělání, ale laickým bádáním a přemýšlením o problematice náboženství dospěla jsem k názoru, že je zbytečno se zaobírat tím, je-li člověk muslim či křesťan, protože všechna monoteistická náboženství, z nichž nejvýznamnějši jsou židovství, křesťanství, islám a vaišnavismus (višnuismus), hlavní proud hinduismu, vyznávají jednoho Boha. Na jméně tolik nezáleží. Je jeden. Proto jsou mimo jiné zcela nesmyslné půtky o to, který je lepší, o náboženských válkách nemluvě. Ty nemají s vírou pranic společného. Se zneužitím víry a věřících pro jiné cíle ano, s předsudky a dogmaty ano. (Mimochodem i v našich zemích proběhla rekatolizace za účinného přispění jezuitů... a taky budování škol a rozšíření vzdělanosti...)
Dost dobře nechápu tvůj výrok o zažraném slovenském náboženském tradicionalismu, respektive se obávám, že ho chápu až příliš dobře, a v tom případě mi zavání přesudkem, a to dokonce i o ateistickém Česku, rozhodně to není ve všecho jeho koutech stejné. Ba dokonce jsou obasti, kde přes represe minulého režimu lidé nadále žijí ve víře, a to i mladí.
Nemám teologické ni religionistické vzdělání, ale laickým bádáním a přemýšlením o problematice náboženství dospěla jsem k názoru, že je zbytečno se zaobírat tím, je-li člověk muslim či křesťan, protože všechna monoteistická náboženství, z nichž nejvýznamnějši jsou židovství, křesťanství, islám a vaišnavismus (višnuismus), hlavní proud hinduismu, vyznávají jednoho Boha. Na jméně tolik nezáleží. Je jeden. Proto jsou mimo jiné zcela nesmyslné půtky o to, který je lepší, o náboženských válkách nemluvě. Ty nemají s vírou pranic společného. Se zneužitím víry a věřících pro jiné cíle ano, s předsudky a dogmaty ano. (Mimochodem i v našich zemích proběhla rekatolizace za účinného přispění jezuitů... a taky budování škol a rozšíření vzdělanosti...)
16.05.2011 - 00:16
22(9.)
Ježíš byl hipík, měl dlouhý vlasy a nepracoval. Ale nepřeháněl bych to s tím, že je všechno co máš, vždyť je mrtvej, jestli chceš žít, tak on ti najíst nedá. Nespravedlivě odsouzen ke krutému trestu. Nikdo neví jak to bylo, ale jako symbol ho plně uznávám. Promiň, ale nemyslím si, že je nějaké peklo, plné rohatých čertů a nebe plné andělů s křídly. Mě se o tom vlastně ani nechce diskutovat. Buď jsi svině nebo jsi v pohodě. Pokud nějaké mše změní někoho k lepšímu, a pokud to od něj pak není přetvářka, tak prosim. Jeďte si to, já bych se na mši nudil, radši si na všechno udělám svůj vlastní názor.
Zaujal mne obraz myšlienok brán a Stane sa, že nevnímam deň.
Zaujal mne obraz myšlienok brán a Stane sa, že nevnímam deň.
15.05.2011 - 23:52
5(1.)
rozmazaná řasenka po celým nebi...to mi připomíná...
ale nic:) je krásná...
ale nic:) je krásná...
15.05.2011 - 23:49
9(6.)
jo jo jo
P.S. definitivně jsi mě dovedla k rozhodnutí si ty cigára zase koupit:D;)
P.S. definitivně jsi mě dovedla k rozhodnutí si ty cigára zase koupit:D;)
15.05.2011 - 23:43
22(8.)
Cením si upřímnosti a čistoty básně, chce se mi napsat vyznání prostřednictvím básně, která je prostá v jazyce, nikoli však prostoduchá v obsahu. Oslovila mne právě tou čistotou a upřímnosti. Myslím, že o velkých věcech netřeba se vyjadřovat s pathosem, který někdy sice může být (o jisté míry) účinný, ale často právě zanáší obsah svým povlakem. A být bdělý a pozorný nejen v chrámu, to je to pravé vědomí víry a toho magického spojení s něčím, co nás přesahuje, co je obsaženo v nás a my v něm. V Něm. Toto poselství jsem z tvé básně přečetla, a to i včetně doznání, že ne vždy to tak je... ale On není trestající, je chápající (a to i když se to někdy na první pohled nezdá). Nebo některým se to nezdá. Děkuji. Myslím, že takové básně jako je tato tvá mají velkou výpovědní hodnotu i pro ty z nás, kteří nejsou věřící a praktikující.
15.05.2011 - 23:40
7(6.)
ooooooo...zázrak? teda sorry - a miracle? happened!
*nerada koukám na věk autorů a nerada říkám, že někdo je příliš mladý aby něco dokázal popsat(prožít) ale 14 let a tohle. Ou maj goš:D;) nemáš ještě něco in your pocket?;)
*nerada koukám na věk autorů a nerada říkám, že někdo je příliš mladý aby něco dokázal popsat(prožít) ale 14 let a tohle. Ou maj goš:D;) nemáš ještě něco in your pocket?;)
15.05.2011 - 19:30
12(8.)
taky znám strasti dojíždějícího studenta :) a grafika vážně povedená :)
15.05.2011 - 17:37
22(7.)
puero: Je to dost možné, že básní vztahujících se k náboženství bude ubývat, ale pokud to tak bude, v nejbližších letech to určitě nebude proto, že by se lidé odvraceli od potřeby poznání, toho, co se snaží pochopit a poznat tisíce let. Ale možná tobude proto, že lidské poznání souvislostí roste. A s tím roste i potřeba přehodnotit různá dogmata. I nesprávně pochopená či zneužitá proroctví. To, co nás přesahuje, nevlastní církve. I ony samy přehodnocují. Musejí, jinak by zaostaly.
15.05.2011 - 17:30
22(6.)
Nevídím v tvojí básni žádný zažraný slovenský tradicionalismus. Jak by to Puero hodnotil, kdybys byl Čech? V čem by spatřil, co spatřil? Na mne to působí jako upřimné vyznání bez znaků jakéhokoli odmítání jiných cest! A nevím, proč by se v té tvojí básni mělo zračit, kde se vzal ten směr, právě ten druh víry, který je ti nejbližší. A když člověk uvidí jinou cestu, ani pak se nemá zpovídal z historie lidstva, ale zvolit to, co je mu bližší. Jen je dobré znát pravé a pozitivní důvody. Člověk může jít i svojí vlastní cestou. A z důvodů také pozitivních se může odklonit od jakéhokoli duchovního směru, proudu. Protože všechny obsahují nějaká dogmata. Dogmata, která dávají mantinely. Mantinely, které mají svůj smysl. Ale bývají i zneužity. Člověk může svým vlastním myšlením a poznáním ty mantinely přerůst. Dokonce i s Boží pomocí. A ať to nezní tak bohabojně - s pomocí Starého Pravdy.
15.05.2011 - 16:01
9(3.)
Ted nevim, co si o tom myslet.. pusobi to na mne vselijak, ale pozitivne.. nevim nevim.. Snad se mi to jen zda, ale jsi v poradku?
15.05.2011 - 15:52
8(6.)
LUKiO: aaa...mňááááám:) dobrá inspirace, jen nemám mixér:D
» vyhledávání
» menu
novinky [65] literatura [58/333] tématické soutěže chodník slávy chodník hanby nápověda pravidla pro autory kontakt - formulář statistiky online: 0» hrátky
Rýmy Náhodná slova Náhodné věty Generátor textu --- Puzzle Oběšenec Kámen, nůžky, papír Pexeso» narozeniny
VITANA [2]» řekli o sobě
Sucháč řekl o Amelie M. :Kde se vzala, tu se vzala...a těch inspirací, co mi dala... :-)