63.79
hodnoceno 11
kategorie úvahy/člověk
čteno 515(40)
posláno 0
prodám tělo
daruju?
asi spíš vyměním
předám do jiných rukou
a sama si půjčím to
co celej život nemám
tu nenucenost
s jakou si jiný lidi neuvědomujou
co všechno by jim ještě
mohlo chybět
při stížnostech na jejich tragickej život


Rozčiluje mě, jak se většinová zdravá společnost dívá na chronický nebo vážný onemocnění. V médiích jsme inspirace, motivační články a reportáže pro zdravý lidi, aby si uvědomili, jak samozřejmě vnímají svoje zdraví a byli vděční, že tenhle kripl na vozíku nebo připíchnutý na kanylu v rámci chemoterapie se jich týká jenom tím, že okolo něj proscrollují při čtení novinek v pondělí ráno. Inspirace.
Skutečnost je pak ještě zábavnější, protože o nemocích se přece nemluví - a koho zajímá, že pro spoustu lidí může být nemoc klíčovým faktorem jejich existence a nemůžou si díky ní dovolit žádný jiný druh života. Je to součást jejich zkušenosti, jako když si zdravej člověk stěžuje na šéfa v práci nebo na partnera. Z nějakýho důvodu je ovšem nastavenej limit na to, jak často si člověk může stěžovat na svoje onemocnění. Není společensky přijatelný o nemocích mluvit a pokud se vás někdo náhodou zeptá, "co je s váma teda špatně", velice rychle vycouvá a reálnou odpověď slyšet nechce.
Včera jsem se byla podívat na dni seznámení s fakultami Karlovy univerzity, abych zjistila, jak dalece jsou lékařské fakulty připravené na studenty s fyzickým postižením. Můžu vám to říct velice stručně - nejsou. Zástupkyně studijního oddělení lékařské fakulty v Plzni mi hrdě sdělila, že nikdy žádného studenta s fyzickým handicapem nepřijali. Referentka druhé lékařské fakulty v Praze mě v momentě hrubého obeznámení s mými limity začala okamžitě zrazovat od studia, protože ho nebudu zvládat. Ne, neposkytujeme možnost asistenta při studiu bez poplatku, informovala mě ochotně studentka první lékařské fakulty. Ten výtah je pro zaměstnance, člověk s vozíčkem se do něj nevejde. Nemáme rampy, protože se jedná o historickou budovu.
A já se sama sebe ptám, v jaký společnosti to vlastně žiju? Celoživotně je mi dáváno najevo, že se mám jít zahrabat někam, kde na mě nikdo neuvidí a nebudu obtěžovat zdravé lidi pohledem na sebe, nepříjemným pocitem z toho, že by zdraví být nemuseli. Bezbariérový přístup do budov je zbytečná finanční investice, vždyť tělesně postižení jedinci přece stejně nikam nechtějí a jsou raději zavření doma sami se sebou. Ne, nedáme vám titulky k filmům, vždyť je to přece zbytečný, když neslyšíte, nemůžete se chtít kulturně vzdělávat. Jiný lidi by to mohlo rušit. Sundejte si ty sluneční brýle, vaše senzorický přehlcení a migrény mě nezajímají, není to slušné. Ale proč se mě na tyhle věci vůbec ptáte, vždyť chodíte, slyšíte a vidíte v pohodě, nic vám není? Ha.
V takový momenty se mi chce seřvat celej svět za nedostatečnou edukaci většinového obyvatelstva. Vydělujeme fyzické hendikepy do speciálních tříd, škol, zaměstnání, která jsou pod intelektovou úroveň většiny z těch, kterých se mají týkat. Hlavně nevidět, hlavně nenutit konfrontovat se s realitou. Věděli jste, že 20 % světového obyvatelstva trpí nějakým tělesným nebo mentálním hendikapem? Jedna pětina není málo. Není nás málo. A stejně nejsme vidět. Radši.
V rámci osvěty podotknu i další věc - existuje celá skupina onemocnění, kterým se v anglicky mluvících zemích říká "invisible illnesses". Jedná se o psychiatrické diagnózy, poruchy autistického spektra, ale třeba i roztroušenou sklerózu, genetická onemocnění, poruchy pojivových tkání, rakoviny, revmatická a jiná zánětlivá onemocnění, autoimunitní choroby. Nejspíš to bude šokující, ale ne každé postižení je vidět.
Dám tomu příklad se svým vlastním obličejem. Mám seznam 17 různých diagnóz. Ne, nejsem výjimka. V podstatě každé chronické onemocnění s sebou přináší riziko vzniku dalších. Nabalují se na sebe jako mouchy na cukrovou vatu. Čím víc toho s vámi je špatně, tím větší je pravděpodobnost, že se stane špatně něco dalšího. Ve špatné dny používám invalidní vozík a občas znakuju, protože slyším jen napůl. Nevidím na jedno oko a naposledy jsem se cítila odpočatá před deseti lety, protože k chronickým nemocem patří, uhádli jste to, chronická únava a neosvěžující spánek. Už nevím, jaký to je pocit, když mě nebolí hlava, naposledy se to stalo, když mi bylo 20. Často omdlívám uprostřed ulice, protože moje srdce neumí regulovat vlastní tempo. Pravidelně zapomínám do tří vteřin, proč jsem se rozhodla odejít z místnosti a mám problém neztratit myšlenku během souvislejší konverzace. Neudržím v ruce příbor nebo tužku a když se pokusím zvednout něco těžšího než 5 kilogramů, chytím epileptický záchvat. Někdy celý týdny neopustím svojí postel, a rozhodně to není proto, že bych nechtěla.

Ten hlavní problém? V takový momenty mě nevidíte.

Stejně to v závěru končí tím, že si poslechnu v MHD kecy o tom, že dnešní mládež nemá respekt ke stáří, protože jsem si dovolila sednout na místo pro lidi s omezenou schopností pohybu a orientace. Ne, nebudu vytahovat ZTP při každý takový poznámce, nemusím se omlouvat. Lidi by neměli předpokládat, že jen proto, že jsem mladá mi nic nemůže být. Jenomže předpokládají. Když mě jeden den vidí chodit a druhý den na vozíku, myslí si, že svoje nemoci jen předstírám. A já se vrchem ke svým symptomům ještě cítím blbě za to, že nevypadám ani zdaleka tak nemocně, jak se cítím.

Pointa celýho tohohle nadávání?
Přemýšlejte dvakrát, než někoho soudíte. Buďte vlídní. Nepředpokládejte. Okolo vás existuje celej další svět, kterej vás lidi okolo naučili nevidět.
Zkuste se dívat.
A když ne to, alespoň mlčet.

přidáno 08.12.2019 - 13:22
Amelie M.: Ano, psal.
Orionka: Nikoliv ublížená, pouze naštvaná.
gajda: Pražský slang se mě trochu dotkl, jsem ze severu :)
přidáno 04.12.2019 - 14:50
Dott: „Svět běží do prdele a jediný co obvykle můžeš ovlivnit jsou lidi v tvý sociální bublině.“ − Z této myšlenky je mi smutno, ale bohužel musím na základě své zkušenosti souhlasit.
přidáno 03.12.2019 - 19:46
Krásně napsáno, je v tom tolik pravdy, kterou si často ani neuvědomujeme :).
přidáno 03.12.2019 - 12:20
Je to těžké no. Co potkalo tebe, může potkat nás. Ale styl, kterým jsi to napsala mě nijak neoslovuje. Čím silněji se text tváří, čím asertivněji lační po pochopení, tím víc se mu podvědomě bráním a o to víc se mi zajídá. Navíc jsem stará škola a pražský slang nesnáším.
přidáno 30.11.2019 - 22:14
Opravdu silné, jako sama autorka.
přidáno 29.11.2019 - 20:15
Důležitá úvaha, kterou by si měli lidé číst, protože jim dá do života víc než kdejaká sbírka básní. Mám osobní zkušenost s neslyšícím člověkem (s naslouchátky) a paradoxně mi připadá, že mu víc problémů způsobuje snaha komunikovat ústně a naslouchátka, než to, že by neslyšel.

Společnost se za posledních dvacet let v tomto ohledu výrazně posunula, ale málo se o tom mluví, částečně i proto, že zdravé lidi to nezajímá. Asi nejvíc mě mrzí, že je málo příběhů o tělesně a duševně postižených; tím myslím příběhů, ve kterých by hráli hlavní roli a ty příběhy by nebyly samoúčelné a zůstávaly by po nich příjemné vzpomínky. O nevidomé dívce je pěkná kniha Já nejsem neviditelná od Marcuse Sedwicka a o dívce s těžkým Aspergerovým syndromem autobiografická kniha Nikdo nikde od Donny Williams. Slyšel/a jsem o nějakých knihách o transsexuálech, ale neznám žádný dobrý příběh o vozíčkáři. A už vůbec neznám pěkné příběhy o lidech, kteří mají víc takových „postižení“ současně. Chtělo by to nějaké takové napsat nebo najít, přítomnost takových postav v kultuře je podle mě důležitý faktor, aby společnost začala takové lidi lépe přijímat.

Ale nelíbí se mi, když se lidem s postižením dostává protekce, např. Euroklíč. Člověk by neměl potřebovat diagnózu, aby mohl používat kompenzační pomůcky, pokud sám uváží, že je potřebuje, a sám si je zaplatí.

Jediné, co této úvaze mohu vytknout, je, že je trochu mimo téma soutěže...
přidáno 28.11.2019 - 11:35
Hezky napsáno, z textu prosakuje osobní zanícení. Pro mě možná až moc, ubrala bych ublíženosti a přidala kapku humoru, ale celkově ok, bronz.
přidáno 28.11.2019 - 09:44
zajímalo by mne, zda tuto úvahu psal opravdu člověk, který je zde popsán..

určitě je zde mnoho myšlenek, kterým rozumím, ale nemohu s nimi plně souhlasit.. vždy je na světě více pohledů než jen jeden a každý z nich má svou pravdu..

myslím, že není fér být naštvaný na lidi, že do druhého nevidí.. ale chápu, že OZP nechce vykřikovat do světa, proč zrovna potřebuje využít místo v MHD..

myslím, že je dost lidí, kteří hendikepovaným pomáhají ať již profesně či soukromě a bijí se za jejich práva a za to, aby měli srovnatelné šance se zdravými, ale nikdy nemohou pomoci všem a často neprolomí ani byrokracii.. a štve je to stejně jako nemocné..

o "neviditelných" nemocech dost vím, nejhorší je, že často i lékaři jsou schopni toto bagatelizovat.. a kde to pak jsme, když ten, kdo by o tom měl vědět nejvíc se chová jako blbec a jde tak vzorem ostatním?

a i když to asi vyzní zle, myslím, že je nefér, pokud má někdo podobné problémy, jako jsou tu popsané - "Nevidím na jedno oko a naposledy jsem se cítila odpočatá před deseti lety, protože k chronickým nemocem patří, uhádli jste to, chronická únava a neosvěžující spánek. Už nevím, jaký to je pocit, když mě nebolí hlava, naposledy se to stalo, když mi bylo 20. Často omdlívám uprostřed ulice, protože moje srdce neumí regulovat vlastní tempo. Pravidelně zapomínám do tří vteřin, proč jsem se rozhodla odejít z místnosti a mám problém neztratit myšlenku během souvislejší konverzace. Neudržím v ruce příbor nebo tužku a když se pokusím zvednout něco těžšího než 5 kilogramů, chytím epileptický záchvat. Někdy celý týdny neopustím svojí postel, a rozhodně to není proto, že bych nechtěla." - a má pocit křivdy, že pro něj není místo na lékařské fakultě, logicky by tu profesi nemohl zvládnout.. ale chápu, že pokud je někdo třeba "jen" na vozíku, pak by tu šanci dostat měl a je škoda, že ji asi nedostane..

těžký téma, dalo by se o něm dlouze diskutovat.. rozhodně díky za tenhle pohled..
přidáno 28.11.2019 - 06:45
Rozhodně k zamyšlení. Nečekal jsem, že by se mohlo něco podobného objevit zrovna v soutěži. Tématicky cajk, napsáno dobře, nechybí závěr.
přidáno 27.11.2019 - 18:21
Ahoj ,nemusíš věřit,ale chápu. Sám bych se z toho po....,Ale mně na tom nejvíc štve,že drtivá část závažných onemocnění jsou tvořena společností a mnoho chorob je hýčkáno špatnou léčbou,hodně se na Vás totiž dá vydělat a nikoho netrápí plné ordinace tak jako prázdné.Takové obvody jsou často zrušeny.Lidé nejenže Vás nechtějí vidět,ale ani Nám všem nedochází,že jste Námi a že jenom třeba těžkými kovy budeme dál rozšiřovat Vaše řady,jste naší budoucností a To mě drtí,že to nikdo nevidí.Za mě jsi tuhle soutěž vyhrála Ahoj
přidáno 27.11.2019 - 09:16
Já tě chápu. Máš to těžký, svět je proti tobě. Snažíš se ho změnit, jsi naštvaná a pointu jsi vystihla hezky, ale otevři oči. Svět běží do prdele a jediný co obvykle můžeš ovlivnit jsou lidi v tvý sociální bublině.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Hendikepy : [63.7857142857] | trvalý odkaz | tisk | pdf
»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
Sasanka
» narozeniny
Zdendulinka [15], Pjpajkis [15], Rigor Mortis [13], MACHAJDA [13], mannaz [11], Loreley [11], misháá [10], Daisy Moore [9], gajda [6], Putri [3], VykladacKaret [1], J.Rose [1]
» řekli o sobě
veronika řekla o Liss Durman :
liss..rozumime si, vzdycky se ti snazim komentem neco sdelit, ale asi ne vzdycky se mi to podari..co bych ti chtela rict je to, ze sem rada, ze te znam-neznam a jestli si v ty plzni, tak se koukej nekdy ozvat...:)...libi se mi, jak si uprimna a stojis si za tim svym..
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku