![]() |
![]() ![]() |
komentáře k dílům uživatele :


jayjay:
Děkuji za příspěvek do diskuse.
Tak asi postupně:
1)V prvním případě metra s tím nemohu souhlasit. Jsem přesvědčen, že takto je to pro vysvětlení podstaty možné napsat
2)V druhém případě spatřuji rozdíl jen v použití lomítka, smysl se nemění
3)poznámka, že v blankversu je často césura, je zcela správná , nicméně tento pojem nevysvětluji, tudíž ho nezmiňuji
4) volný veš jsem definoval na základě výše uvedených příkladů básnické rytmiky. V jiném případě bych musel napsat, že každý projev( písemný i ústní) má určitou rytmiku). To je pravda, ale zároveň v tomto případě zbytečné konstatování. Volný verš prostě nemá žádné pravidelné rytmické schéma, proto je to volný verš.
Na druhou stranu musím uznat, že i u volného verše je možné se subjektivně k rytmice vyjadřovat, ale to je možné se vyjadřovat k čemukoli.
Jinými slovy, metrum je rytmické schéma, nemyslím, že bych napsal něco, co by bylo v rozporu s tímto faktem
4) Kdybych tě chtěl chytat za slovo, řekl bych, že je velký rozdíl kritizovat a psát kritiku. To už mi ale přijde jako úplné slovíčkaření. Obecně věřím, že k psaní básní je třeba rozum, stejně jako pro psaní komentářů. Z té úvahy je však, myslím, zřejmé, že nespekuluji o používání rozumu, ale o vědomém, či nevědomém (sluchovém, pocitovém) používání výše uvedených formálních prvků a bez jejich znalosti lze, myslím, něco napsat i psát trvale.
Děkuji za příspěvek do diskuse.
Tak asi postupně:
1)V prvním případě metra s tím nemohu souhlasit. Jsem přesvědčen, že takto je to pro vysvětlení podstaty možné napsat
2)V druhém případě spatřuji rozdíl jen v použití lomítka, smysl se nemění
3)poznámka, že v blankversu je často césura, je zcela správná , nicméně tento pojem nevysvětluji, tudíž ho nezmiňuji
4) volný veš jsem definoval na základě výše uvedených příkladů básnické rytmiky. V jiném případě bych musel napsat, že každý projev( písemný i ústní) má určitou rytmiku). To je pravda, ale zároveň v tomto případě zbytečné konstatování. Volný verš prostě nemá žádné pravidelné rytmické schéma, proto je to volný verš.
Na druhou stranu musím uznat, že i u volného verše je možné se subjektivně k rytmice vyjadřovat, ale to je možné se vyjadřovat k čemukoli.
Jinými slovy, metrum je rytmické schéma, nemyslím, že bych napsal něco, co by bylo v rozporu s tímto faktem
4) Kdybych tě chtěl chytat za slovo, řekl bych, že je velký rozdíl kritizovat a psát kritiku. To už mi ale přijde jako úplné slovíčkaření. Obecně věřím, že k psaní básní je třeba rozum, stejně jako pro psaní komentářů. Z té úvahy je však, myslím, zřejmé, že nespekuluji o používání rozumu, ale o vědomém, či nevědomém (sluchovém, pocitovém) používání výše uvedených formálních prvků a bez jejich znalosti lze, myslím, něco napsat i psát trvale.


Konstatuji, že to nebylo ztracených pět minut. Rád bych jen upozornil na dvě nepřesná určení metra:
namísto
Za trochu lásky šel bych světa kraj 5stopý jamb
/U - / U - / U - / U - / U - /
je správně určené metrum vypadá:
-uu -u -u -u -
Doporučuji vybrat jinou ukázku.
U blankversu chybí poznámka, že je v něm často césura!
a místo schématu
/ U - / U - / U - / U - / U - /
u
Být nebo nebýt – to je, oč tu běží
by mělo být schéma:
u -u -u -u -u -u
Co se týče pouček, jak kritizovat – shledávám je jako přínosné. Jen upozorňuji, že i volný verš má svůj rytmus, přestože není svázán metrem, a ten lze tedy i posuzovat. (Však rytmus má též próza.)
Volný verš vzniká právě opuštěním metra. Rytmus opustit nelze.
Je rozdíl mezi metrem a rytmem.
Na závěr: Je rozdíl mezi napsat a psát . Dobrou báseň lze napsat bez účasti rozumu. Ale psát dobře už účast rozumu vyžaduje. (A schválně neříkám teoretických znalostí, což je zavádějící pojem. U teoretických znalostí se totiž musí říct – z jaké teorie pocházejí.)
namísto
Za trochu lásky šel bych světa kraj 5stopý jamb
/U - / U - / U - / U - / U - /
je správně určené metrum vypadá:
-uu -u -u -u -
Doporučuji vybrat jinou ukázku.
U blankversu chybí poznámka, že je v něm často césura!
a místo schématu
/ U - / U - / U - / U - / U - /
u
Být nebo nebýt – to je, oč tu běží
by mělo být schéma:
u -u -u -u -u -u
Co se týče pouček, jak kritizovat – shledávám je jako přínosné. Jen upozorňuji, že i volný verš má svůj rytmus, přestože není svázán metrem, a ten lze tedy i posuzovat. (Však rytmus má též próza.)
Volný verš vzniká právě opuštěním metra. Rytmus opustit nelze.
Je rozdíl mezi metrem a rytmem.
Na závěr: Je rozdíl mezi napsat a psát . Dobrou báseň lze napsat bez účasti rozumu. Ale psát dobře už účast rozumu vyžaduje. (A schválně neříkám teoretických znalostí, což je zavádějící pojem. U teoretických znalostí se totiž musí říct – z jaké teorie pocházejí.)


Dovolim si vypichnót Bylo by dobré, v kritice oddělovat subjektivní a objektivní stanoviska.


Severak: ono to v těch formálních záležitostech nebude


hodně přínosné dílko pro mne. ne, že bych se chtěl změnit, ale tento sumář mě odpověděl na dost mých otázek.
Už alespoň vím, během chvilky - a to je ten největší přínos - něco o poezii. A podané opravdu na tácku až pod nos. děkuji.
Už alespoň vím, během chvilky - a to je ten největší přínos - něco o poezii. A podané opravdu na tácku až pod nos. děkuji.


díky této úvaze jsem si uvědomil ještě jednu hodně, ale hodně důležitou věc - já vlastně nejsem básník!
.
.
.
.
.
{ já jsem písničkář co neumí na nic hrát :-D }
.
.
.
.
.
{ já jsem písničkář co neumí na nic hrát :-D }


Jiří Turner: patent na vkus , tak tím jsi mě dostal, to je přesně to , o co tu jde... každý ho máme pčece jiný ...díky za tento komentář...


koiška: Co jsem opravdu nechtěl, bylo mým předešlým článkem a přebujelou konverzací u tohoto dílka, vzbudit v komkoli pocit, že snad nějak pohrdám lidmi, kteří nemají dostatečné "literární vzdělání", či něco podobného. Vskutku ne. Trochu mě zlobí někteří, a jim to bylo hlavně určeno, kteří bez základních znalostí chtějí odborně hodnotit. Následně jsem reagoval, což jsem vůbec neměl v úmyslu, na postoj, který vyjadřoval jakýsi "patent na vkus". Ten nemáme asi nikdo. Stejně jako většina ostatních hodnotím dle svého vkusu a formální stránku v rozsahu svých znalostí. Stejně tak i kritiku přijímám. Těší mne, že se ti básnička líbí. A těším se i na diskuse nad našimi díly. Na diskuse bez zbytečných negativních emocí.


Jiří Turner: Snad nevadí, že nejsem odborník a asi málo můžu říct o kvalitě básní, posuzuji pouze pocitem, prostě laik až na půdu. Buďto je hezká nebo ne a jsou i takové, které začnu číst a nedočtu. Nezaujmou, ale k věci mně se Tvá báseň moc líbí. Možná to pro některé neznamená nic, že se nějaké Koišce líbí, kdo vlastně jsem, žádný odborný kritik, ale jsem tu s vámi ráda.


Zamila: Jestli tu nechceš být - nebuď.
Jestli tu chceš být - nepruď.
Jestli tu chceš být - nepruď.


Yana: Pěkné, pěkné. Myslím, že tohle všechno na mě působí stejně jako předtím na Puera. Takže už tu opravdu nemám co dělat. Takovýhle protiútok jsem ale opravdu nečekala.


Zamila: Yana: Myslím, že jsi úplně zbytečně šlápla na citlivá místa.
Objektivní( technické) záležitosti v básních by měl komentovat jen ten, kdo jim rozumí. Subjektivně se může vyjádřit každý. I když si principiálně nemyslím, že každý subjektivní pohled má stejnou hodnotu, ambice nikoho nečiní kompetentnějším. Ani vzděláni ne. Sečtělost, cit, nadhled,vlastní tvorba, to jsou určitě atributy dobrého kritika. A takových zde mohou být desítky a názor tvůj, můj, či publikujícího kritika jim jen těžko může být nějak nadřazen. Není čím.
Objektivní( technické) záležitosti v básních by měl komentovat jen ten, kdo jim rozumí. Subjektivně se může vyjádřit každý. I když si principiálně nemyslím, že každý subjektivní pohled má stejnou hodnotu, ambice nikoho nečiní kompetentnějším. Ani vzděláni ne. Sečtělost, cit, nadhled,vlastní tvorba, to jsou určitě atributy dobrého kritika. A takových zde mohou být desítky a názor tvůj, můj, či publikujícího kritika jim jen těžko může být nějak nadřazen. Není čím.


Zamila: víš Zam. myslíš že máš nějaký vyšší úkol, ale já přes všechno(pořád dokola) si myslím že poslední dobou tady mnohem konstruktivněji hodnotí díla Jirka, Orionka, Amélie, DDD a nevnují všem své vyšší cíle, mají tu své místo, chodí sem mnohem více než dříve, protože podle mě vnímají že se tu něco děje a má to smysl. Tvůj přístup se mi teď prostě nelíbí a myslím že nepřináší lautr nic dobrého, tak asi a pořád si mi neodpověděla už na dvě otázky. Jak poznáváš kvalitní poezii a co myslíš tím pomlouvat za zády?


Yana: Já se nerozčiluju, mě jste prostě obě rozesmutnily. A především komentář Van. Mám puerovské ambice, to jste věděly už dávno, snažila jsem se o konstruktivní kritiku, ale tady asi prostě nemá místo. Toť vše. Nerozčiluju se, mrzí mě, jaké to tu teď je.


Zamila: proč se rozčiluješ? a hlavně Zam. vůbec si mi neodpověděla na otázku a to mi bohatě stačilo, na otázku, jakým způsobem poznáváš kvalitní poezii, nemusela si zdůrazňovat co všechno děláš, já nejsem slepá, docela tě i obdivuju (tedy obdivovala, protože dnes jsem prostě překvapená) a vůbec nechápu co myslíš tím pomlouvat někoho za zády? Já navíc vůbec nemám ráda konflikty, ale promiň takhle zareagovat :-( valím oči a musím se vyjádřit!


jj, asi je to dobré znát, ale já osobně mám raději volný verš , a to i na čtení - pro mě se i lépe recituje... tedy jsem spíše pocitový typ... ale taky si tě dávám do záložek -


Jiří Turner:
No, já se do téhle pozice raději ani moc netlačím, vnímám spíše srdcem to, co mi sedí. A když kritizuji, tak nejprve něco, byť malého, pochválím a zmiňuji se jen o tom, co znám. A z kritiky druhých si vezmu to dobré, aniž bych se kvůli ní čertil! Nejsme tu snad ještě ve válce!:-)
No, já se do téhle pozice raději ani moc netlačím, vnímám spíše srdcem to, co mi sedí. A když kritizuji, tak nejprve něco, byť malého, pochválím a zmiňuji se jen o tom, co znám. A z kritiky druhých si vezmu to dobré, aniž bych se kvůli ní čertil! Nejsme tu snad ještě ve válce!:-)
» vyhledávání
» menu
literatura [58/330] tématické soutěže chodník slávy chodník hanby nápověda pravidla pro autory podpořte nás kontakt statistiky online: 0» hrátky
Rýmy Náhodná slova Náhodné věty Generátor textu --- Puzzle Oběšenec Kámen, nůžky, papír Pexeso» narozeniny
Prkenka [18], Miro Sparkus [18], colorka [18], jackiesparrow [18], bon bon [16], Juno [15], Manta [13], zlatanek22 [10], Nezanikl [9]» řekli o sobě
Severak řekl o Death.on.line :místní Bukowski