(umělecký manifest)
přidáno 31.03.2017
hodnoceno 15
čteno 1391(20)
posláno 0
§1 - Umění vlastně není nic tak zvláštního, už malé děti si zpívají, kreslí a vyprávějí příběhy.

§2 - Kdokoliv se může prohlásit za umělce a kdokoliv mu to může nevěřit.

§3 - Není umění říct něco nesrozumitelného.

§4 - Není umění si vyklepat štětec, je umění to prodat do galerie.

§5 - Každé umění je předmětem politické manipulace. Kromě Laibachu, samozřejmě. Laibach není umění.

§6 - Nechceme zachraňovat svět, stačí nám, když zachráníme sebe.

§7 - Chceme se na všední dny dívat nevšedníma očima.

§8 - Apolitičnost je taky jistá politika.

§9 - Neptej se, co tím chtěl básník říci, sám to neví.

§10 - Nesnažte se přechytračit diváka, bude vás mít za blbce.

§11 - Není moc důvodů se domnívat, že nudný film respektovaného režiséra je lepší než béčkový kung-fu film.

§12 - Všechny dobré knížky jsou pravdivé. I kdyby se v nich psalo o věcech, které se nestaly a nikdy se nestanou.

§13 - V jednoduchosti je síla. V síle je jednoduchost.

§14 - Vytrhávání z kontextu je nezdvořilé, ale jinak koláž neuděláš.

§15 - Dobrou hudbou se domluvíš kdekoliv.

§16 - Láska je lepidlo určený na lidi. Zasychá obvykle přes noc.

§17 - Jenom poslouchat je taky umění.

§18 - Nerozumíme všedním dnům, proto chceme ty nevšední.

§19 - Drobnosti a maličkosti jsou to, na čem se spíš shodneme.

§20 - Je umění napsat nepřeložitelný vtip, je větští umění ho přeložit.

§21 - Zavařenina má budoucnost.
přidáno 30.05.2017 - 12:17
Tom Cortés: Singularis: Neberte se tak vážně, kolegové! :D
Jinak je to vtipné a se vším se dá souhlasit. Přihlásil jsem se asi po sto letech jenom proto, abych ti sem dal nadšenou reakci!
přidáno 30.04.2017 - 11:09
Meluzina: které body jsou hravě napsané?
přidáno 28.04.2017 - 20:32
Dobře, také mě nejvíce zaujala zavařenina. :-) :-) Líbí se mi zejména body hravě napsané. Vytrháváni z kontextu miluju. Taková neškodná fragmentace reality...
přidáno 02.04.2017 - 07:32
Severak: K řemeslným schopnostem dětí: http://youtu.be/noC0HJ8LEMM

Ono záleží na tom, zda to "zachránit sebe" je míněno "zachránit každý sám sebe", nebo "zachránit kolektiv, kam patřím". V dnešní individualistické době je lidem bližší ten první výklad. Naopak kdyby byla doba kolektivistická, viděli by v tom to druhé.
přidáno 02.04.2017 - 00:35
Zamila: že mě to zrovna u tebe nepřekvapuje. :-)
přidáno 02.04.2017 - 00:35
Singularis: raději skončím v nejlepší. To by byla inflace myšlenek a už by vážně hrozilo jejich zneužití pro politické cíle.

Ad §6 - to se vztahuje k §7 a §18. Že to vyznívá až takhle sobecky mě nenapadlo. Ale třeba jen nemáme možnosti na to zachránit svět. (S tím pojmenováním - ještě jsem nevymyslel jaké tomu směru dát jméno, to je celkem zásadní chyba.)

Ad §9 - s tvým přístupem rozhodně nesouhlasím.

Ad §10 - to bylo míněno přesně naopak. Divák nesmí mít pocit, že si z něj umělec střílí.

Ad §13 dobře doplněno. Možná to přidám do kánonu.

Ad §18 - to se vztahuje k §6 a §7 s vysvětluje to popularitu příběhů o superhrdinech a záchraně světa.

Ad §21 - nesouvisí, myslí se zavařenina obecně (nikoliv konkrétní značka nebo výrobce).
přidáno 02.04.2017 - 00:19
Singularis: Tom Cortés: první bod je myšlen především tak, že je umění věc člověku přirozená. Je jasné, že malé děti nebudou mít ty řemeslné schopnosti.
Nicméně paradoxní je, že se občas současné (především výtvarné) umění vrací k řemeslným schopnostem dětí, ať už to nese ovoce nebo jen rozpaky.
přidáno 01.04.2017 - 22:14
16 a 21 je nej ! :-)
přidáno 01.04.2017 - 18:44
S prvním bodem zásadně nesouhlasím, proto to dost sráží cokoliv dalšího, což je paradoxní. Na jednu stranu to totiž vypadá, že znáš teorie umění a estetiky, na druhou stranu je v některých bodech úplně ignoruješ.
přidáno 01.04.2017 - 18:19
Žasnu a myslím, že je to jedna z nejpodnětnějších věcí, které jsi kdy napsal. Takových manifestů bys měl zkusit psát víc. (Nebo raději skončit v nejlepším?)

§ 1 - Souhlasím, pokud umění považuješ za binární kategorii, já považuji uměleckou hodnotu za veličinu (objektivní, pokud ji definujeme), ve které se lze zlepšovat a děti mají její hodnotu nízkou, ledaže by byly geniální jako W. A. Mozart.

§ 2 - Proč ne...

§ 3 - No... ale určitě je umění říct něco konkrétního tak, aby to ostatním dávalo podobný smysl jako mě.

§ 4 - Na mě trochu moc úzce kapitalistický pohled.

§ 5 - Zajímavá myšlenka. Dodal/a bych, že ta manipulace může být i náboženská.

§ 6 - Toto je důležitý bod, podle něho tvůj umělecký směr možná pojmenují. Myslím, že první slovo toho pojmenování bude znít "sobecký", ale nevím, zda to bude míněno hanlivě, třeba to dopadne jako se slovem gay. Možná by byl lepší přístup "Chceme zachránit sebe, abychom pak mohli zachránit ostatní.".

§ 7 - Nic nového, takových pokusů už tu bylo...

§ 8 - Rozhodně souhlasím.

§ 9 - Také souhlasím. Od výkladů básní tu nejsou básníci, ale recenzenti. Proto čtu raději recenze než básně.

§ 10 - To, že mě divák považuje za blbce, je dobré znamení; znamená to, že jsem ho úspěšně přechytračil/a. Pokud se divák za blbce považuje sám, znamená to, že moji manipulaci prokouknul a já mám útrum.

§ 11 - Hodnotím film, ne režiséra. Režisér má hodnotu pro filmové studium, protože u respektovaného režiséra je vyšší pravděpodobnost, že studium na jeho filmu vydělá, než kdyby k tomu pustili kandidáta vybraného losem. Ale divákovi to může být jedno.

§ 12 - Záleží na povaze pravdy, ale to je na diskusi dlouhou mnoho set stránek... Za určitých okolností by se s tou myšlenkou dalo souhlasit, rozhodně se mi líbí.

§ 13 - I tato myšlenka se mi líbí. Dodávám poznatek z Mandelbrotovy množiny: V kráse je složitost, ve složitosti je krása. (Viz např. https://www.youtube.com/watch?v=ZkFdSCBAjWc)

§ 14 - Můj názor na zdvořilost je podobný jako na politickou korektnost.

§ 15 - :-)

§ 16 - Vynikající myšlenka, ale jsou lidé, kteří to zaspí a pak se probudí ulepení od pavučiny a zadají do Googlu: "rozvod jak na to".

§ 17 - Ano, ale to umí i vrba a dělá to zdarma. Větší umění než poslouchat je chápat.

§ 18 - Chtělo by to upřesnit, vyznívá to nejednoznačně.

§ 19 - Jenže to, co jeden považuje za maličkost, může být pro druhého, jaksi, naprosto zásadní věc.

§ 20 - Nad tím bych se musel/a víc zamyslet.

§ 21 - Souvisí to nějak s octárnou (Edward Gorey)? Máš na mysli nějakou konkrétní zavařeninu, nebo jen abstraktní pojem?

Klidně mi oponuj.
přidáno 31.03.2017 - 14:09
Orionka: klidně to rozveď
přidáno 31.03.2017 - 14:08
casa.de.locos: škoda, zrovna to je hlavní bod mého uměleckého programu
přidáno 31.03.2017 - 12:54
Ne se vším souhlasím, ale s něčím jo.
přidáno 31.03.2017 - 11:20
Trefné.
přidáno 31.03.2017 - 09:29
Budoucnost zavařeniny vypadá zoufale. Jinak super, Oscare.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Jasná řeč : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Informační inflace
Předchozí dílo autora : Půjdeme spolu (na horu Pektu)

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Lacosta [16], Alice [12], naplicichleknin [7], ÁlaV [3]
» řekli o sobě
Hunter řekl o Dream :
Ta holka má v sobě smysl pro čtivej děj, talent na udržení pozornosti a už teď skupinu následovatelů. Best of luck... Snářko :D
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku