z kontextu vytržený úryvek z připravované detektivky Problém tří tělěs. Zajímavé na něm je to, že ukazuje vědecké zkoumání povodní.
přidáno 07.06.2013
hodnoceno 2
čteno 1604(6)
posláno 0
...Další část vyprávění se odehrávala v Hydrologickém ústavu Viktora Schaubergera. Detektiv tam šel vyslechnou Báru - korunní svědkyni a korunní podezřelou. Varovali ho, že se nic nedozví. V práci totiž byla jenom proto, že doktor usoudil, že cokoliv jiného (zatčení, pobyt v nemocnici) by jí po tom šoku mohlo ublížit na psychice.
Ústav sídlil v nikdy nedostavěném bazénu. A přímo v tom bazénu byl umístěn velký model údolí řeky Akvy udělaný z hlíny a sádry. Na něm se pomocí důmyslného systému sprch a hadic simulovaly povodně.
A uprostřed toho modelu stála Bára a rovnala maličké stromy podél maličké cesty. Bludowského zaujaly její šaty (a tím se slečně pochopitelně nechlubil), vypadaly jak záclona. Přesněji řečeno v nich ta drobná postava vypadala jak víla. Vílí vzhled kazila jen drobnost - modré holínky s logem Hydrologického ústavu.
,,Dobrý den, jsem od policie, přišel jsem se vás zeptat na pár věcí ohledně toho požáru," oslovil ji. Zdvihla své modré oči od aleje a chvíli si detektiva měřila. Pak klidně a mechanicky odvětila: ,,Vyčkejte do začátku experimentu."
Detektiv čekal. Víla mezitím svojí drobnou ručkou rovnala malá autíčka na malém parkovišti.
Při vyprávění této pasáže si Bludowský neodpustil trochu filozofování: ,,Později mi došlo, že to co jsem sledoval, nebyla obyčejná práce, ale rituál. Pomalu a pečlivě rovnala to, co měla za malou chvíli spláchnout umělá povodeň. Asi jako když buddhističtí mniši sypou z písku mandalu, aby ji nakonec sfoukli a rozmetali.
V dnešní uspěchané době, kdy se ze slova pomalu stala nadávka, je takováhle činnost balzám na duši" dořekl detektiv myšlenku.
Slečna pomalu stočila oči z komína na protějším domě zpět na detektiva: ,,A řekla vám vůbec něco?" - ,,Nic a přitom hodně..."
Zvonek ohlásil experiment. Bára vyšplhala po žebříku z bazénu. ,,Ptejte se," řekla suše a za ní začínalo krápat. - ,,Pamatujete si na ten požár?" - ,,Ano." Zněla ještě stále suchá odpověď.
Detektiv vložil do vyprávění malou vsuvku: ,,Víte, tahle Bára je zrovna ten typ, u které se člověk bojí i kýchnout, aby se nerozletěla jako chmíří na pampelišce. Musel jsem opatrně, abych ji nevyděsil, ale zárověň neústupně, protože byla jediná, kdo vůbec mohl mluvit."
Detektivovo vyprávění se vrátilo zpět k výslechu: ,,A pamatujete se, co se ten večer stalo?" zeptal se Báry. ,,Ne," zalhala poprvé a v tom zahřměl hrom nahraný na kazetě. Na modelu údolí řeky Akvy se strhla průtrž mračen. Vyslýchaná vypadala klidně, ale bylo to jen zdání. ,,Dobrá," pokračoval detektiv. ,,A kdo tam s vámi ten večer byl, mi řeknete?" - ,,Nevím," zalhala jako malé dítě, zatímco řeka na modelu zaplavovala níže položené domy.
,,Bude lepší, pro vás i pro mě, když mi řeknete pravdu," detektiv se chystal zasadit rozhodující úder: ,,Znáte toho muže, co tam spadnul do ohně?" - Zbledla. Odvrátila zrak od detektiva a mlčela. Nemusela mluvit, mlčením řekla víc než dost.
Oči se jí naplnily slzami a jedna stekla přes tvář a bradu a skápla dolů na model krajiny. Byla to takříkajíc poslední kapka toho, co vydržela malá přehradní nádrž a přelila se. Bára začala štkát a na modelu krajiny se strhla světová potopa. Zazvonil zvonek a ohlásil konec experimentu. Odkudsi přišla nějaká její kolegyně, zhrozila se a podívala se na detektiva: ,,To jste opravdu nemusel!"
Detektiv prohrál. Nic se nedozvěděl a byl mezi lidmi z Hydrologického ústavu pokládán za hrubiána.
Zato slečna s baretem jeho vyprávění hltala očima: ,,A co bylo dál?" zeptala se a odmotávala si z prstu loknu, kterou si namotala během poslechu předchozí části. ,,Pak jsem si šel koupit cigára," odpověděl po pravdě detektiv.

přidáno 14.06.2013 - 22:21
jako pravda je že v této povídce Hydrologický ústav skutečně spíš slouží jako taková "akční" kulisa...

Jinak dík za pochvalu, ale obávám se, že to jen tak hotové nebude. Holt těžké téma... :-D
přidáno 14.06.2013 - 18:01
Téma se mi moc líbí, i chování Báry je velmi pěkně vykreslené. Myslím, že z toho bude krásná povídka. :-)

Na druhou stranu mi nepřipadá, že to "ukazuje vědecké zkoumání povodní". Možná to ukazuje jednu jeho malou část, ale chybí tam návrh teorií a vyhodnocení, případně i měření a korekce chyb. Takto to vypadá spíš jako hraní si na povodeň než jako věda; zvlášť v kombinaci se vzhledem a (podle mě) trochu nedospěle působícím chováním Báry.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Problém tří těles (úryvek) : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : O názvech a jménech
Předchozí dílo autora : Pršelo jim štěstí

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku