Na přání taron jsem sepsal pár myšlenek kolem Velkého třesku
přidáno 03.09.2012
hodnoceno 9
čteno 1005(6)
posláno 0
Prosím jen o trpělivost, musím začít trochu zeširoka a z několika stran najednou. Takové opáčko fyziky :-)
Řekněme pro začátek středověk. To vědy zvané přírodní vznikaly. Vědci se učili popisovat svět kolem sebe, hledat zákonitosti a pravidla, učili se je modelovat, experimentálně potvrdit a matematicky popisovat. Tedy první zásadní poznatek: fyzikální vzorce a zákony jsou odvozeny z modelu (teorie) a jsou matematickým popisem objektivní skutečnosti (přírodních zákonů). Ten popis ale může být jen tak „přesný“, jak přesný a správný je onen model. Někdy dokonce vzniklo modelů více a všechny byly použitelné (dávaly alespoň někde rozumné výsledky).
Když vědci jakž takž popsali realitu kolem sebe, začali pokukovat jednak do vesmíru a jednak do mikrosvěta (atomární a subatomární částice). A tady je čekalo překvápko. Mnohé z těch fyzikálních zákonů, jejichž správnost (správnost příslušné teorie) měli mnohokrát ověřenu, najednou přestaly platit. Pro ilustraci uvedu dva příklady.
Pojedu-li autobusem rychlostí 30km/h a ještě navíc půjdu uličkou mezi sedadly od zadní části do přední (ve směru jízdy) rychlostí 4 km/h, tak se vzhledem k povrchu země rychlosti sečtou a patník budu míjet rychlostí 30+4=34 km/h. To ovšem ve vesmíru (pro vysoké rychlosti) neplatí.
Když dám na váhu kilo mrkve a pak kilo petržele, váha ukáže 2 kg zeleniny (zákon zachování hmotnosti). To ale v mikrosvěte jisté také není.
Ukázalo se, že přírodní zákony jsou složitější, než se nám na první pohled zdálo. Že naše zkušenost omezená malými rychlostmi a běžnými tělesy (na rozdíl od jednotlivých částic nebo naopak velikostí Slunce) vede ke speciálním zjednodušeným případům. Vědci proto hledali obecné zákonitosti platné všude ve vesmíru. Další zásadní poznatek – naše poznání přírodních zákonů (a tedy možnosti našich modelů) není absolutní, jen se té objektivní realitě více či méně přibližujeme.
Na druhou stranu, díky znalostem, jak vypadají věci (čárová spektra atomů) tady na Zemi, můžeme třeba zjistit, jak rychle se pohybují hvězdy ve vesmíru (tzv. rudý posuv). Při měření rudého posuvu zjistili vědci zajímavost – VŠECHNY hvězdy se od nás vzdalují => vesmír se rozpíná. A pokud si pomyslně otočíme tok času (a směr rozpínání hvězd), můžeme najít pomyslný bod, ze kterého to rozpínání vesmíru začalo.
A další věc. Rychlost světla je sice obrovská, ale konečná. Pokud dnes pozorujeme například kvasar vzdálený 10 miliard světelných let, tak to znamená, že vidíme světlo, které letělo vesmírem (z protější strany rozpínajícího se vesmíru) 10 miliard let – že tedy vidíme, jak vesmír před touto dobou vypadal!
Vraťme se ještě jednou na Zem. Vědci zjistili, že veškeré dění ve vesmíru má na svědomí pouhá čtveřice různých druhů sil. Respektive, původně to měla být pětice – to když rozlišovali elektrickou a magnetickou sílu, ovšem brzy přišli na to, že nejde o dvě síly, ale o jedinou, která se „různě“ projevuje. Máme tedy sílu elektromagnetickou, gravitační, silnou a slabou (poslední dvě se tak opravdu jmenují). A jako se dala sjednotit elektrická a magnetická síla do elekromagnetické, podařilo se popsat společným vzorcem i elektromagnetickou a slabou sílu. A zdá se, že za určitých podmínek, by se měly dát sjednotit všechny síly do jednoho společného popisu. Tím se zabývá tzv. unifikační teorie. Tato teorie je velkou výzvou současné fyziky. Druhou takovou výzvou je spor dvou modelů. Jednak obecné teorie relativity a druhak kvantové fyziky. Ta první vidí vesmír jako soustavu objektů (planet, sluncí), ta druhá se na vesmír dívá jako na soubor částic.
Konečně se dostáváme k tomu podstatnému. Víme, že se vesmír rozpínal z nějakého minimálního (bodového?) počátku. Vidíme, jak vesmír vypadal za posledních 10 miliard let. Můžeme modelovat couvání v čase. Vesmír se bude zmenšovat, „houstnout“ a zahřívat se. Čím menší objem vesmír bude mít, tím extrémnější podmínky v něm budou panovat. A čím extrémnější podmínky, tím obtížněji se nám představuje a popisuje. Nebo ne?! Je velice pravděpodobné, že při úplných počátcích vesmíru byla jen a pouze jediná „univerzální“ síla – jediný univerzální přírodní zákon, ze kterého se VŠE „vydělilo“ v průběhu chladnutí a roztahování. Naše čtyři síly jsou jen různým projevem té jedné jediné počáteční.
Naše úvahy končí někde kolem desetin vteřin po Velkém třesku. Co bylo před tím, se zatím vymyká našim možnostem chápání a modelování. Nicméně to, že náš vesmír je právě takový, jaký je, bylo zřejmě determinováno už v okamžiku Velkého třesku. Když to domyslíme do konce, tak už v tom okamžiku byl jasný další vývoj, hvězdy, planety i to, kdy se náhodou spojí dvě bílkoviny do prvního „živého“ tvora a vlastně i to, kdy se na Zemi objeví první text Bible i to, kdy si taron tuto úvahu přečte….
??? co taron??? Neříkáš si, že ten Vladan je šílený? Vždyť vlastně popisuje vesmír vytvořený přírodními silami jako úplně determinovaný – člověk nemá vlastní vůli, vše je předem dáno! Vždyť právě za toto kritizoval křesťanskou představu Boha!
No, naštěstí to nebude tak horké… beru to zpět. :-) Ty počáteční podmínky určitě definovaly, jak bude náš vesmír vypadat, ale je tu jedna velká neznámá – mikročástice a jejich kvantování. Tato vlastnost hmoty „zabraňuje“ té předurčenosti vesmíru. Kvantování vyvolává nespočitatelnou neurčitost, vkládá do zákonu náhodu!
Ale je mi jasné, že taron tady zajásá ještě kvůli něčemu - Vladan nemá žádný argument! - vesmír byl stvořen! Ani on neví, co bylo před tím!
No, nemůžu vyloučit, že Velký třesk je akt Boží, ale…. Je možné (já osobně myslím, že velice pravděpodobné), že naše představa o vesmíru má ještě nejednu trhlinu, ale Bůh se v ní neschová, určitě ne křesťanský. Představme si, že jakési Univerzum (nadvesmír) je vyplněn částicemi ve formě, kterou my dnes nejsme schopni zaznamenat. Pak něco (třeba statistická fluktuace= náhoda kvantování nebo ten zásah Boží) způsobí, že část částic přejde Velkým třeskem do formy, které my říkáme vesmír. Taková bublina na hladině nebo vřed na Univerzu. Sci-fi? Ne tak docela. S trochou nadsázky (v technice provedení) můžeme udělat tento experiment: najdeme místo, kde je naprosté vakuum (= nic). Natáhneme ruku, sevřeme ji a trhneme (musíme překonat určitou sílu) – a ejhle v ruce máme nějaké částice (počet bude záležet na tom, jak hodně jsme trhnuli). Tomuto jevu se říká vytrhávání částic z vakua a fakt funguje! Kolem nás je nějaké „pozadí“, je něco „nad“ vesmírem. A znovu se vnucuje ta představa bubliny nebo vředu.
Víš, taron, i kdyby nějaký Bůh opravdu prostřednictvím Velkého třesku stvořil vesmír, tak Sluneční soustava a Země jsou v něm méně než molekula v oceánu. Jsou ničím. A tvůrce by se kochal srážkami galaxií, jako my pozorujeme dovádějící delfíny v moři. Horší je ale ta možnost, že náš vesmír opravdu vznikl „omylem“ a „někdo“ přijde a tu chybu napraví, ten vřed či bublinu propíchne…
přidáno 05.09.2012 - 11:51
taron: „Bible je historicky naprosto přesná“ – fakt? No, on není problém napsat sci-fi (pohádku) o panovnících v době, kdy opravdu žili, jen si trochu vymyslet jejich skutky a pohnutky, nemyslíš? Nikdy jsem nevyvracel data a jména rodů (panovníků). Ano, ty tam jsou právě proto, aby té pohádce dodali autenticitu. A nikdy jsem neříkal, že škodí dodržovat „některé“ věci z Bible – i když je to jen pohádka.
Každé je chybné, protože je absolutní. Třeba nezabiješ. Ne za běžného stavu, ale za vypjaté situace. Už jsem se tě ptal, co uděláš, když bude násilník držet kudlu pod krkem tvého dítěte a ty budeš mít v ruce pistoli. Porušíš přikázání, nebo se budeš dívat, jak ti podřezává dítě – tak jak to chce Bůh? Každé, protože potlačuje schopnost samostatného úsudku, co je dobré a co špatné, připouští jen jediný možný – boží výklad. Křesťané pak vymýšlí šílený konstrukce - zemřelo nevinné dítě a masový vrah přežil – jelikož Bůh je vždy dobrý, musí být i toto dobré. Myslím, že tohle by Bůh nezplodil, za tím je člověk
přidáno 05.09.2012 - 09:39
Vladan: DíkY za odhalení mého vztahu s Biblí..to jsem opravdu nechtěla....přála jsem si, aby to zůstalo naprosto skryté...a zase jsme u toho , co kdo chce, tak to bere...i ty to tak máš...Bible je historicky naprosto přesná...nedávno se smáli archeologové , že ten onen panovník nebyl a Bible je lživá a ejhle našel se nápis s jménem onoho krále, při vykopávkách, syn posledního panovníka se jemnovat tak a onak a byl spoluvládcem svého otce...ty rody - které tě tak nezajímaly ? Ty tam byli právě kvůli autencitycitě ..no...do paroma..nevím ani jak se to píše :)))) No ..je to na každém z nás, budem - li věřit, či ne...já myslím , že dodržovat jisté věci z Bible neuškodí...naopak prospěje nejenom mému životu , ale i druhým ..ale je to zase o názoru...a netahejte mi sem prosím zase ty blbé války...tam je jenom boj o koryta...na to já kašlu..koryto si nechtě a ukažte mi , jak šťastně žít..a za to vám budu vděčná, prachy si strčte někam ..
ha ..a už jsem sprostá...no protože chci šťastně žít a nikdo na to nemá návod a ten návod, co je v Bibli mi haníte...ale je zatím fakt dobrej...zatím nevidím jedinnou chybu třebas v desateru...jedinnou..najděte mi chybu v desateru , kromě těch prvních tří , čtyř co se týkají našeho vztahu k Bohu...další jsou o vztahu k lidem ...tam mi najděte chybný názor :)
přidáno 04.09.2012 - 21:08
taron: V tom je to kouzlo Bible, že? Podle potřeby se dají věty brát více či méně „vážně“, co? Co se hodí, je pravda do posledního písmene, co se nehodí, berte s odstupem :-)
Kdybychom měli věty Bible podrobit vážnému rozboru, potřebovali bychom originální text (víš, jak dopadla po překladu „láska“) a znalost jednak kontextu a jednak historického prostředí. Víš, jak jsem tvůj nevinný dotaz interpretoval jako otázku na můj homosexuální vztah s GULIm. Ty děláš něco podobného s Biblí!
přidáno 04.09.2012 - 17:02
Vladan: Den ? Den může znamenat v překladu i určité dlouhé období ....není to klasický jeden den (24 hodin) - je to určitá doba...
Mám pocit, že je tam psáno " nad kruhem země" ale musela bych si to vyhledat....víš ono opravdu závisí , jak se na to díváš, jestli jenom na shodu náhod, že to dobře odhadli , nebo tak , že to prostě věděli....a když už jsou to takový podvodníci..jak věděli ,že měsíc je menší ? Vždyť s porovnáním se sluncem je menší slunce...a měsíc je za úplňku veliký...jo ..já vím ,mohli mít dalekohled...prostě to jsou podvodníci , kterým ten podvod jenom vychází...já vím, já vím :)
přidáno 04.09.2012 - 13:27
taron: Mýlit se, znamená uvažovat a soudit. Jenže oni neměli ani tušení, tudíž jejich úvahy byly o něčem úplně jiném, a jsi to ty, kdo tomu dává významy, které tam nejsou – což ovšem pro bibli není problém (každý najde to, co chce – i taron :-) )
Nemyslíš, že „kruh země“ vzniknul spíš tak, že vylezli na kopec a kolem sebe viděli kruh země?
Vzhledem k tomu, že nebesa byla jen „nad zemí“ někde v oblacích (kde ovšem byly v ploše i hvězdy), tak těžko mohli pod „Bůh rozpíná nebesa“ i jen uvažovat ve smyslu, že se vesmír roztahuje jako celek rychlostí světla.
A evoluce? Zvířata stvořil bůh za jediný den, ne?
přidáno 04.09.2012 - 12:17
V Bibli je " kruh země " ... tedy se mýlili ..a správně vyvodili závěr, Bůh rozpíná nebesa...tedy se mýlili, je tam dost dobře popsaná evoluce...tady se zase mýlili , podvodníci jedni....:))) Pomýlení :))
Jo , buď je Bůh vymyšlen lidmi ...nebo Bůh je a lidé si jenom namlouvají , že vlastně není....tak top mám já a závisí , co si kdo vyberem ...a já si vybrala tu mou teorii...Bible zatím vědě neodporuje a je samozřejmě nožné ,že se mýlím...ale opravdu bych si přála, abych se nemýlila, protože pro mě má život smysl jedině když míří k něčemu ušlechtilému , lepšímu, laskavějšímu ..a jedinně když se snažím sebezdokonalovat..takže asi ano ..lidé jako Taron jsou vlastně ti , co jsou odpovědni za Bibli a jiné" blázniviny " - och jak jsem opovrženíhodná ...
přidáno 04.09.2012 - 11:26
taron: Já v tomhle s GULIm souhlasím. Člověk, jeho ego, stvořil Boha, aby se měl na co odkazovat, čím zaštiťovat. Hádám, že všechny ty krásné biblické ideály o lásce a dobru vymysleli lidé (idealisté jako taron), kteří se báli, že jejich slova by neznamenala nic, když je ale připíší Bohu…
Hebrejci nemohli mít představu o vesmíru, o jeho velikosti a struktuře. Ty jsi nikdy nevyslovila správný (pravdivý) závěr na základě úplně mylné úvahy?? Proč tím pádem taky nevěděli, že Země obíhá kolem Slunce a není placatá? (a neříkej, že to Hebrejci věděli)
přidáno 04.09.2012 - 10:52
Takže my jsem vlastně mini molekula omylu .....mini bublina ...no to je teda síla...jsme nic....jsme nikdo ...zase ta moje schizofrenie :))))) Já si uvědomuji ,že jsme nic a nikdo ..jsem jen malililinkaté mraveniště a veškeré lidské úsilí je vlastně strašně směšné..proto máš od Boha ponaučení třebas o tom..., že není kam spěchat, není proč se honit, co pořád chtít...to jsou zákony věčnosti....pokud věříš v věčný život...budeš tedy ušetřen stresu ze smrti a konečnosti ...nemáš proč se nervovat..proč někomu něco závidět a vysmívat se a někomu dokonce něco krást....na vše budeš mít čas..na vzdělání...hádám , že tebe by asi zajímalo tohle ...vzdělání a objevování Božské moudrosti a Božských vědomostí....jo ..jenže jsme " tělesní " a to tělo tě trošku táhne zpět..táhne do skutečnosti ..tady a teď ..to tělo si žádá své...a teď to nějak musíš vybalancovat ...co je důležitější ..tělo , nebo duše ? A její štěstí , Každý máme na výběr...možností je spousta :)
Guli píše, že to může být všechno jen výmysl našeho ega, že si tak přejeme mít..ale, co když je to i tak , že tělo si přeje, abychom si mysleli , že je to jenom " snění " a " pohádka " ?
Teď babo raď..každý se můžeme rozhodnout ...co je pro nás ta pohádka ad1, tělo a jeho ego , co nám má říká, že si to pěkné jenom vymýšlíme...nebo ad 2, " srdce " ..co mě třebas napovídá ..., že to možná vymyšlené není a jen mé tělo ..(má " tělesnost " )chce vše pro sebe..tady a teď se mít dobře a vše uchvátit ...???? Jak to teda je ? No to si musí rožvejkat každý sám....ale je docela vidět, že Bible neodporuje vědě..naopak..ji podporuje :))
Kruh země ? Jo..v Bibli...v Genesis ...naše země je kulatá...Hegrejci byli prostě geniální podvodníci :))
přidáno 04.09.2012 - 10:42
Bez příčiny podle mě nic nevznikne...i ta bublina, kterou má někdo propíchnout , bude mít příčinu ( v propíchnutí ) a to - omyl a napravení :)))))
Bůh roztahuje nebesa....psané v Bibli ...ty píšeš, že vesmír se rozpíná ...to sedí ...:)) Pak byli Hebrejci geniální podvodníci ...
Jedna "univerzální" síla ? Že by Bůh ? Bohem je možné nazývat vše, co vlastním mozkem nechápeme...kam jsme v poznání ještě nedošli ....

Já jsem jedinný..pravý...živý ...

Ten konec ? Jo docela souhlasím ..jen ta molekula v oceánu ? Je všemocný..nějaká molekula..(mini) ho nemůže odradit v tom ..zajímat se o nás....a zase ...úcta k tomuto velikému , obrovskému ...radost z toho , že nám dává život...jo a takové " monstrum " ..nás může jedním dehcem zmést z povrchu vesmírného( ale proč by to dělal ? Chce se radovat..nemusí propichovat bublinu...vona se možná napraví sama - možná to vše nebyl omyl)...pro něho je čas ...bez času...ano ..nad vesmírem je ještě něco, přece Bůh...., ten , co toto stvořil...možná to stvořil sám ze sebe..jsme tedy součástí Boha...ale on je ještě nad námi - je s námi . je nad námi .,..je všude a nikde.....je to fakt hodně teologické téma :)))))

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Budiž světlo! – aneb jak (asi) vznikl vesmír a přírodní zákony : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Velká hra ze sbírky Doteky Bohů (6)
Předchozí dílo autora : Šifra Mistra ze sbírky Doteky Bohů (5)

»jméno
»heslo
registrace
» narozeniny
Norian [14], Muchula [14], Terezka [13]
» řekli o sobě
Dívka v modrém řekla o Severak :
Dlouho jsem přemýšlela, co napsat, ale ztrácím se v tom a nemám slov. Strašně silně mi imponuje a já nevím proč. Chci to zjistit!
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku