Za socialismu bylo líp! Aneb koho volíme.
přidáno 31.10.2012
hodnoceno 20
čteno 1119(7)
posláno 0
V první části jsem se snažil dokázat, že časté tvrzení o tom, jak se většina zaměstnanců pohybuje s platem kolem 12 000 Kč a že republikový průměr kolem 25 000 Kč navyšuje jen malá skupina boháčů, není tak docela pravdivé.
V tomto pokračování se podíváme na tvrzení „Za komunismu jsme se měli líp“. Jinými slovy, podíváme na ceny za komunistů a nyní.
Je pochopitelné, že chleba tehdy stál méně, konkrétně v roce 1989 asi 4,40 Kčs, ovšem i plat byl menší. Průměrný plat v roce 1989 s pohyboval něco nad 3000 Kč. Co je „lepší žití?“ 4,40 při platu 3000 nebo 22 Kč při průměrném platu 25000 Kč? Výpočet je celkem jednoduchý. 3000 x 8 = 24 000. Tedy plat je 8 x vyšší a stejné cenové úrovni odpovídá 4,4*8= 34,2 Kč.
Předem odmítám námitky, že dnes větší část lidí nedosahuje průměrného platu – ani za komunistů nedosahovala větší část lidí na průměrný plat a třeba uklízečky pracovaly za polovinu (matematika halt platí za všech režimů).
Odmítám i námitky, že pro srovnání vybírám nejlevnější chléb (rohlíky, mléko…). Jo, to je pravda, ale z komunistů NIC JINÉHO nebylo! V obchodech byly dva druhy chleba (černý a bílý - s pomoučněnou kůrkou), jeden druh rohlíků, polotučné a plnotučné mléko a jogurt ve variantách bílý a s marmeládou. Tomu odpovídají ty nejlevnější varianty dneška. A nemluvím o tom, že banány nebo mandarinky (o jiném exotickém ovoci jste si mohli nechat zdát – tedy s výjimkou kubánských pomerančů) jste v hodinové frontě vystáli dvakrát do roka – na vánoce a na 1. máje.
Tak a teď to srovnání cen. Není to moje dílo, využívám této stránky: http://www.zakomunistu.cz/
Autor vyšel ze střední mzdy (ne z průměru), tedy ze mzdy přesně v polovině souboru mezd. Sami můžete srovnat, jak snadné žití bylo za komunismu.
Já navíc dodám „z vlastní zkušenosti“ něco o „sociální“ výši důchodů za komunistů. Moje babička měla důchod 20 Kč!!!! Byla zcela závislá na důchodu svého manžela a po jeho smrti na podpoře svých dětí. Těm 20 Kčs by odpovídalo dnešních 160 Kč! Znáte někoho, kdo má dnes důchod kolem 200 Kč?????
Docela rád bych těm křiklounům, že za komunismu bylo líp, umožnil ten komunismus na vlastní kůži na měsíc poznat. Ale ne z pozice prominentních členů ústředního výboru KSČ, jen jako obyčejní lidé. Viděli bychom, co by pak říkali.
Tady je ještě odkaz na článek z roku 2009:

http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/historie/krach-komunismu/ceny
-z-roku-1989-maslo-75-kure-225-korun_122416.html

A nějaké ceny pro srovnání najdete i tady:
http://tn.nova.cz/zpravy/domaci/za-komunismu-se-zilo-lip-opravdu
-srovnani-cen.html

Jak je to s jistotami:
přidáno 02.11.2012 - 11:17
kmotrov: je pravda, že v té době bylo na vesnici běžné mít slepice, králíky, pěstovat si zeleninu a ovoce. Dnes jsou na vsích převážně domky s pěstovaným trávníkem a bazénem s fotopanely.
Meloucháři jsou víceméně dodnes, jen se jim říká soukromí podnikatelé .-) Pokud ti nedají za práci účtenku (a neplatí daně), tak jedou mimo své podnikání = melouchaří.
přidáno 02.11.2012 - 10:59
Já jsem chtěl jenom ukázat na to, že i když přepočítáme poměr průměrných cen a platů a výjde nám výrazně lépe dnešek, lidé tenkrát měli peníze na to stavěli a to bez hypoték. Opravené domy po revoluci na které se 50 let nesáhlo byla obvykle zanedbaná historická jádra měst, stavebníků vyjma pár restituentů bylo v té době málo. Nechci hájit socialismus, jen se snažím dobrat pravdy. Výrazně lépe po přepočtu vychází dnešek, přesto u nás na vsi byla v té době denně otevřená hospoda v poledne a večer. Pár místních chlapů od rodin tam chodilo každý den. Dejme tomu pět piv při dnešních cenách (to nepočítám panáky, cigarety) útrata denně 100 kč, za měsíc 3000 kč, to bychom doma nevyšli.
Pravda je, že v každém druhém domě měli v chlívku prase. Obec nemusela sekat obecní pozemky, vše se posušilo. Pravda je, že kvetla šedá ekonomika. Ví ještě někdo kdo to byl melouchář? A pravda je, že se razilo heslo: "kdo nekrade ze státního, ten okrádá rodinu" (jeden tehdy politicky nepohodlný člověk, který musel často měnit zaměstnání mi vyprávěl, jak měl na pracovišti problémy s kolegy protože nekradl, jinak tam kradli všichni). To vše by se asi k té tehdejší průměrné mzdě muselo připočítat, abychom dostali objektivní data.
přidáno 02.11.2012 - 07:45
kmotrov: za socialismu se dal postavit domek na vesnici svépomocí za cca 300 000 Kčs. Dnes tomu odpovídá cca 2 400 000 Kč. Před pár lety nám firma postavila dům pod 2 000 000 Kč. Takže ani tohle není mimo relace. A stavební boom - nové domy a renovace starých, na které se padesát let nemáklo - byl po revoluci sakra vidět!
přidáno 01.11.2012 - 19:01
Vladan: To je nevyvratitelný fakt. Ale v rámci objektivity, nevyvratitelný fakt je i to, že u nás na malé bezvýznamné vsi za minulého režimu vyrostlo 11 dvougeneračních domů. Když odpočítám chalupy, staré lidi, staré mládence zbývá 6 domů rodin v tehdejším produktivním věku, kteří nepostavili dvougenerační dům (a to ještě neznamená, že to bylo kvůli tomu, že na to neměli). Nestavěli to dvě generace, ty lidi to stavěli pro sebe a jednou pro děti. I to o něčem svědčí.
přidáno 01.11.2012 - 15:39
taron: Kdepak! Já konkretizuju pojmy, abychom si vzájemně rozuměli, ale tohle je subjektivní hodnocení toho, co už je konzum a co ještě ne.
Podle míry pachtění se za věcmi ještě většina lidí nedošla ke ".....podle pocitů klidu a uvolnění ...". Nebo je už za???
Bohužel je ta hranice opravdu subjektivní a nevím, jak bys to chtěla "kontrolovat a přijmout opatření." - mluvíš jako politik, nebudeš kandidovat na prezidenta?
přidáno 01.11.2012 - 15:25
Vladan: No na konkrétizování tu máme tebe ..tos ještě nepochopil ? :))))
Jo, právě, kde začíná ta hranice konzumnosti a manipulace - jak se to pozná?
Jámyslím , že se to pozná právě podle pocitů .....podle pocitů klidu a uvolnění ...nebo stresu a neklidu a napětí ..nevím, jen jsem tak plácla ...ale podle toho se možná taky můžeme dostat na vlnu toho ,jestli je vše v pořádku, jestli dělám vše správně a měl bych si to vše nějak zkontrolovat a přijmout opatření, to jsu chytrá co ? :)))
přidáno 01.11.2012 - 14:50
taron: není to ale pravda jen z části? Není zdravější kupovat kvalitnější pečivo? Není zdravější pečovat o zdraví (výživové doplňky, vitamíny v "přírodní" podobě). Kde začíná "nezdravý" konzum? Je televize přepych? Mobil? DVD? Dovolená? Počítač? Člověk může žít bez všeho, ale kde je něco jako norma, minimum, kde začíná konzum? Můžeš to konkretizovat?
přidáno 01.11.2012 - 14:26
Vladan: Jo..jo, chtíč...to známe :))) Tedy konzumnost je to , co nás činí nespokojenými...pořád se po nás chce, abychom něco konzumovali a jsme z toho tak oblblí , že si ani neuvědomuje základní pravidla štěstí....vlastně skoro nikdo si neuvědomuje, že komzumnost ti štěstí nepřihraje...je to jenom oblbovák , droga...podléháme různým psychologickým nátlakům a manipulaci ...jo, jo ...manipulace to je téma samo o sobě :)
přidáno 01.11.2012 - 14:20
taron: moc se netěš, já se taky netěším...
přidáno 01.11.2012 - 14:20
Proč si stěžují? To je spíš otázka na psychologa.
Za socialismu byl strašně omezený sortiment - proti současnosti. Lidé utráceli hodně za jídlo a dost naspořili (spotřebitelské půjčky nebyly zrovna běžné). Dnes je neskutečně mnoho "lákadel" - rozmanilé potraviny (dražší kategorie), doplňky stravy, nepřeberné množství elektroniky, šatstva, dovolené... A samozřejmě, že jakmile tohle všechno potřebuješ (=chceš), budeš mít peněz pořád málo. Pokud bys omezila nákupy pouze na sortiment dosažitelný za socialismu.... jenže kvůli tomu lidé cinkali klíči - chtěli víc.
přidáno 01.11.2012 - 14:13
Vladan: Do jisté míry je dá chápat dnešní výběr jako konzumnost...těším se na další tvou úvahu:)
přidáno 01.11.2012 - 14:08
taron: za socialismu se nežilo vyloženě špatně, pokud ti nevadila nějaká ideová "buzerace" a omezení osobních svobod a cestování. K "běžnému" žití ti jeden druh rohlíků, chleba a joguru stačí - dnešní výběr je stejně jen projev konzumní společnosti - nebo ne?
Chystám se napsat úvahu na ekonomické téma - tedy zda můžeme zkřížit oba režimy a nedostaneme chcípáčka (náš současný systém)...
přidáno 01.11.2012 - 13:38
Vladan: No, kdyžj sem si znovu osvěžila první " Mzdy - zase pod míru ", tak jsem tam zjistila , že je u nás docela silná skupina středních platů ...- což by mělo napovídat k docela pozitivním úvahám , ale proč si teda tolik lidí stěžuje ? Právě, jak píše Yana ...lidé vidí všechno v budoucnu černě, s čím to teda souvisí? Víme, že je tu silná střední skupina, víme, že za dnešní platy si můžeme pořídit více , než kdysi ...a proč lidé fňukají? Strach ...a jsme u něho , lidé se bojí budoucnosti , co bude, jak bude a proč bude....
přidáno 01.11.2012 - 13:27
Yana: Vladan: kmotrov: Chronoss: Hm..zajímavé je si číst všechny vaše názory a jsem zatím nejmladší , co se k vám připojuje, komunismus jsem zažila do 12 let a nabyla jsem tedy zcela v obraze, mě osobně se žilo dobře, ale to bylo asi tím , že jsem byla pod ochranou rodičů:)) Hm...každý režim má své pro a proti , jak pravicový, tak levicový...já jsem pro prostě to nej vzít z obou režimů a nějak geniálně poskládat , aby byla maximální spokojenost :)) Jenže lidé jsou různí a mají různé potřebya názory a nikdy se člověk nezavděčí všem ...a proto , když máme teď toliko svobody a možností ...já osobně apeluji na ty silnější a schopnější k pomoci slabším a třebas momentálně neschopným k různým věcem....takže svoboda je nádherná věc a užívejme si ji , ale odcaď po caď ...jo a lidé u nás si ani neuvědomují , jak se tu mají dobře...málo kde na světě je tak fajn..jen se pořád nekrmit těma strašákama, co vše bude...bude , co bude...a snad bude lépe ....pravdou je, že dnešní režim dává lidem více možností se nějak projevit, zapojit a podle míry zapojení jsou také zřejmě oceňováni ...a jsem ráda, za tento příspěvek, protože teda zřejmě opravdu v porovnání s dřívějškem na tom nejsme hůře....pravdou je, že člověk může a dokáže žít i skromě, pokud je to nutné....lidské osudy jsou různé a proto jsou i různé názory :)
přidáno 01.11.2012 - 12:46
Yana: Jsem rád, že nejsem s podobnými pocity osamocen. Dík.
přidáno 01.11.2012 - 12:46
kmotrov: S autama to je asi tak: v roce 89 to bylo cca 26 průměrných platů, což dnes odpovídá 650 000 - někde u dvojnásobku nejlevnějších vozů. Jinými slovy- dnes jsou na tom s koupí auta stejně jako za socialismu lidé s platem kolem 12 000 Kč!!! (On si ho taky v té době nemohl dovolit každý)
přidáno 01.11.2012 - 11:24
Jsem upřímně šťastná za takové články, nerada debatuju tady na psancích, ale k tomuhle se vyjádřit musím. Dnešní doba jakoby byla zaplavená neustálým malováním čerta na zeď, krize, zadluženost, nezaměstnanost, globální oteplování a teď ještě ve volbách vyhrává levice! Naše republika je oranžovo rudá, příšerné. Ne, nic z toho já nevnímám negativně, spíš mě to štve v tom smyslu, že jiní to vnímají všechno katastrofálně, protože ty katastrofy a to neustálý strašení jsou symbolem dnešní doby a v celém světě nejen u nás. jen bych chtěla připomenout, že levice občas v nějakých volbách vyhraje i v echt západních státech. A tyhle volby byly sice obrazem dnešní nespokojenosti, ale nejsou zdaleka důležité. Nicméně odbočuji, proto nerada takhle píšu. V osobní debatě je to lepší. Samozřejmě že za komunistů nebylo lépe. Žili jsme v socialistickém zřízení a doufám že nikdo z nás není sklerotik. I můj otec! teď již důchodce a za socialismu dobře placený montér, který jezdil po světě zcela upřímně řekne že se má dobře. Může jet kam chce, koupit si v obchodě co se mu zlíbí, může sledovat ohromné množství filmů které má ve své obsáhlé videotéce, může jíst co hrdlo ráčí. Jsou obá s mami důchodci a mají fakt solidní životní úroveň a uvědomují si to! Jak jsem ráda že mě vychovávali takoví lidé. možná bez nich bych teď taky fňukala, ale nemyslím není nad čím. To co mám teď, jsem prostě neměla nikdy. Takovou životní úroveň jsem nikdy neprožívala. A jsem přesvědčena že tak je to u spousty lidí, akorát se nechají ovlivňovat. Často se na tohle téma debatuje v různých společnostech. Nejjednodušší je si vzpomenout na koupelnu před pětadvaceti lety. Jeden kopřivový nebo žloutkový šampon, balzám z Maďarska a mýdlo Jaro. Na praní Palmex a stop. Toť vše. Rozhlídněte se teď po svých koupelnách. A po kuchyních a obývacích pokojích, vyndejte fotky z dovolené a srovnávejte. Myslím že je to nesrovnatelné. Stačí se podívat po ulicích na to množství aut, na to množství značek. Jsem přesvědčena že za socialismu by tohle všechno nebylo. I když by někdo mohl namítnout že míchám švestičky s hruštičkama. Ne. Jistě, že životní úroveň se zvyšuje úměrně v celém světě, ale kdyby zde byl socialismus, tak bysme byli pořád sto let za opicema. I když Gorbačov možná kdysi dal trochu jiný směr perestrojkou, možná to byla šance, ale naštěstí přišly revoluce a díky za ně. Rozhlédněte se po barevných domech, upravených ulicích, poslouchejte nejnovější hity, zajděte do kina na nejnovější filmy, tohle opravdu nebylo. Tolik šedi a tolik mlhy bylo za socialismu i když idea možná byla v pořádku.
přidáno 31.10.2012 - 18:56
V žádném případě nejsem z těch, co tvrdí, že za komunistů bylo líp. Jen v rámci objektivity. Škoda Favorit stála v roce 1989 79 tisíc, kolik to bylo platů? Když mi rodiče koupili v roce 1985 magnetofon značky Tesla, na který jsem si přispěl, stál 2000 Kč. Byly státem regulované ceny, snaha zajistit levné potraviny a dražší to, co nebylo nutně potřeba. Tudíž se to těžko srovnává. Bylo i jiné rozdělení platů, nezřídka bral dělník paradoxně víc než jeho vedoucí ( mnozí, kteří pracovali v dělnických profesích si tehdá vydělali, dnes v jejich oborech jsou platy nízké, tak na tu dobu vzpomínají v dobrém). Ono se za každé doby tvrdí, že dřív bylo líp, tvrdilo se to i tenkrát, to si dobře pamatuju. Myslím, že kdyby se vše pečlivě přepočítalo, vyjde dnešek o trochu lépe, v tom s tebou souhlasím.
Jenže! A co státní dluh? Naše současná životní úroveň je daleko víc na dluh, než ta za bývalého režimu a to je třeba také zakalkulovat.
přidáno 31.10.2012 - 14:28
Chronoss: Doplnil jsem obrázek s jistotami.
Jestli padne na úrodnou půdu, to nevím. A nevím, čemu říkáš úrodná půda :-)
přidáno 31.10.2012 - 14:13
trochu mě zarazila anotace :) ale naštěstí obsah je v poho ,většina lidí si neuvědomuje že volba levého bloku včele s KSČM je krok zpět kerý se nám jako státu šeredně vymstí ,já sám patřím dle toho co píšeš do té bohatší části obyvatelstva ,jsem svářeč a plat mám mezi 20-25000kč čistého dle jak se zadaří ,ale pravdou zůstává že ti osli keří křičí že za rudochů bylo dobře a byli jistoty si neuvědomí ,že velmi snadno můžeme dopadnout stejně jako postkomunistické státy a že vítězství rudochů ve volbách je pro zahraniční firmy a investory varováním ,že je na čase přeměřovat své aktivity z ČR...KSČM slibuje zestátnění a znovuotevření velkých firem což je neunosné pro státní pokladnu a zadluženost ČR se tím zněkolikanásobí ,zbývá otázka....chcete svobodu kde každý schopný a opravdu přičinlivý člověk s odvahou riskovat ,může žít celkem spokojeně a nebo chatrné socialní jistoty bez šance cokoli ve svém životě změnit?? Vladane souhlasím s tebou sice nevím estli právě zde na psancích tvá uvaha padne na živnou půdu :)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Mzdy – zase pod míru II : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Daně a zase daně, kol nich se všechno točí…(2)
Předchozí dílo autora : VIRY, Viry, viry..... samé viry

»jméno
»heslo
registrace
» autoři online
Leslie
» narozeniny
Shanti [12], Oldrich [11], Sithoras [10], Mazekeen [7], Jsem [4]
» řekli o sobě
shane řekl o Severka :
Má šťastná hvězdička, která mne svými krásnými básněmi inspirovala k mnohým hříškům. Díky úspěšnému starosvatění naší skvělé kámošky a básnířky prostějanka se známe ještě z dob, kdy nám bylo oběma krásných sedmnáct / jí jednou, mně hned třikrát!/. To je věk, kdy se člověk rád nadchne pro všechno krásné, ještě neumí skrývat své pravé city a nemá daleko pro velká slova! A když pak narazí na někoho podobného, je to paráda a skvělý odvaz! Milá Lenko! I já si vážím Tvého upřímného přátelství, které, jak se zdá, přežilo i zkoušku dospělosti, o čemž svědčí i to, že jsem jedním z VIP, kterým jsi tu postavila pomníček z milých slůvek. Je pravdou, že jsme se už dlouho nikde nepotkali a třeba ani ještě dlouho nepotkáme, ale když je mi smutno, kouknu na nebe a vzpomenu si, že jedna hvězdička tam kdysi svítila jen pro mne, že mne někdo zval svým milým sluníčkem a otvíral mi srdce dokořán, aniž by mne znal jinak než z těchto stránek. Bylo moc milé si číst podobné věci i kdyby to byl jen milosrdný klam...;oX
TOPlist

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku