Zdravím budu vděčný za váš názor. Nejsem z cukru. Snesu kritiku, tak jen do mě :D
přidáno 21.10.2022
hodnoceno 8
čteno 284(14)
posláno 0
Na počátku byli pouze důvěřiví snílci
věřicí ve vlídnost a lidskost širého světa.
Časem uzřeli pravdu, jací byli pošetilci.
Zděšeně koukali, když odhrla se ohavnostmi silueta.
Nevěděli, jak se smířit se všudezdejší surovostí.
A tak se začli často stranit jakékoliv společnosti.

Krásná lež je srdci blíž než trýznivá realita.
Tak to vždy bylo a tak i bohužel jest.
V duši dále šmejdí oplzlý šotek jménem naivita.
Svým hláskem našeptává: „Vzdej to! To nemůžeš snést!“
„Kdo jiný, než-li já, kdo zažene chmury?“: Opakuje si blázen.
Po souboji prostoduchost mění se v ocelovou kázeň.

Jako majestátní lvi pak hrdě cenili ostré tesáky.
Jejich hněv udeřil mordýře, jež kradli důstojnost.
Svou vůlí přemohli prastaré přízraky,
škrtiče dusící zaživa celičkou společnost.
Šli příkladem a střízlivému pohledu učili.
Kdysi si jich za to všichni velice vážili.

Pak přišla jiná doba a z miláčků se stali psanci,
jejichž zločinem byla pravda vypouštěna z úst.
Kdo je nesnášel, dostal náhle svoji šanci.
Pro bestie skončil dlouhý a nenáviděný půst.
Jako štvanou zvěř je celou zemí hnali.
Vzpurná srdce se ovšem nikdy nevzdávali.

Pro lepší svět zřekli se milosti i lásky.
Povinnost - toť jediné, co drželo je při životě.
Milovaní přátelé sundali si z falše masky
a nechali buřiče napospas nicotě.
Chátra je vláčela krvavou kalvárii.
Pak už se stali pouhou tečkou v historii.

V plytkém hrobě pravda i rozum ulehli
a v nekonečné svobodě práchnivějí.
Nebylo prý třeba rebelů. Tak všichni podlehli.
Lidé o své morální zábrany stále přicházejí.
Jako ptáčci na hrst zrní nechali se zlákat na pozlátka.
Všichni mají strach podívat se na svůj odraz do zrcátka.

Lvíčata, odkaz nekonečné vzpoury,
byla v srdcích moudrých zadušena.
Pro své blaho mění se v hravé kocoury,
soulad v naší zemi, pro ně již nic neznamená.
Na konci všech rozlehlých cest tyčí se jen pustina.
Pro čistou duši nastane již poslední hodina.
přidáno 22.10.2022 - 21:02
Proscriptus: Není zač. Tím trikem se sice na počet slabik netrefíš, nebo jen výjimečně. Ale podstatné je, že rozdíl bude minimální. Třeba o jednu nebo dvě slabiky. Jenomže malá chyba vypadá opticky lépe než chyba velká. Je to trik pro ty línější z nás, nebo pro začátečníky. Dá se to tím hodně zamaskovat, protože buďme upřímní, kolik z nás si dá tu práci po tobě počítat slabiky.
přidáno 22.10.2022 - 20:40
Gora: Děkuji za radu.
přidáno 22.10.2022 - 20:38
LudvíkRoiSoleil: Děkuji za radu. Trik rozhodně využiju.
přidáno 22.10.2022 - 19:50
Mě třeba vůbec nevadí dlouhá a archaická díla. Škoda, že to není lépe zpracované. Když je dobré jídlo, taky si chceš někdy přidat. Když je dobrý film, nevadí ti, že má 4 hodiny, jako například prodloužené verze Pána prstenů, nebo režisérská verze Liga spravedlnosti.

Archaismy taky nevadí tolik, pokud ta slova znáš. A staré myšlenky někdy překvapí svou současností. Protože historie se často opakuje.

Ovšem skutečně většinu lidí tenhle druh díla nenadchne. Je to složité téma. Objevují se tam různé alegorie a podobenství, jako by si chtěl to zdělání šifrovat. Tohle je spíše pro fajnšmekry historické literatury, profesory a filozofy.
přidáno 22.10.2022 - 18:05
No, souhlas s Lenčou - na mne tedy příliš obsáhlé a hlavně archaické dílo - a ani přes silná slova mi nepřijde pro dnešního čtenáře moc zajímavé, spíš veršovaná /ne moc dobře/ kritika společnosti. Doporučila bych číst současnou poezii, dívat se kolem sebe a psát a psát. Dá se samozřejmě psát i volným veršem...
Jinak vázaný verš - jeho pravidla - se dají nalézt na internetu např. ve Veršologii, podle toho postupně učit.Ale není to snadné a člověk musí mít pro poezii cit.
přidáno 22.10.2022 - 17:24
Přesně tak, Lenča má pravdu. Poradím trik. Nejdříve se zaměř, na to, aby řádky co se rýmují, byli přibližně stejně dlouhé. Bude to vypadat výrazně lépe i kdyby si slabiky nepočítal.

Ve tvé předchozí básní "Lidská tvář" jsou řádky podobně dlouhé a rozhodně se ti povedla více. Není to náhoda. Dodržel si více pravidel. Báseň je vždy psána řečí vázanou. A tudíž svázanou mnoha pravidly. Tím vzniká v básni jasná struktura a symetrie. Přitom symetrie je jedním ze znaků krásy. Stejně tak i symetrický obličej působí krásněji.

Moje varianta zpracování tvé básně:

Na počátku byli pouze důvěřiví snílci
věřící ve vlídnost a lidskost širého světa.
Na počátku byli pouze egoičtí snílci
věřící ve svou neomylnost a takovým běda.

Časem uzřeli pravdu, jací byli pošetilci.
Zděšeně koukali, odtrhla se ohavnosti silueta.
Časem uzřeli pravdu o surové společnosti.
Zděšeně koukali, k srdci blíž trýznivá realita.

Tak to vždy bylo a tak to navždy jest.
Šotek jménem naivita a nedá se snést.
Na konci všech rozlehlých cest.
Čistá duše nenech se splést.
přidáno 22.10.2022 - 16:11
Lenča: Děkuji moc za poznatky. Náležitě jich využiju při psání něčeho dalšího. :D
přidáno 22.10.2022 - 12:59
Nerada kritizuji, ale sama jsem byla vděčná za připomínky čtenářů tady na psancích, které mi pomohly, posunuly mě. Takže ráda předám své zkušenosti.
Obecně - pro čtenáře je příjemnější kratší text, myšlenka vyjádřená méně slovy, zato trefně, předat silný obsah v méně řádcích. Když je to zdlouhavé pořád o tom podobném, člověk při čtení ztrácí pozornost.
Taky rýmy aby nebyly gramatické a příliš "obyčejné '. A v neposlední řadě rytmus, počet slabik řádků, veršů, aby se to dobře četlo. A celkově obsah aby nebyl klišé, tuctově vyjádřený.
Konkrétně k tomuto dílu - konec čtvrtého řádku má asi překlep, snad by mohlo být "když odhalila se ohavností silueta". Některé rýmy se mi k rebelantskemu obsahu nehodí, třeba pozlátka-zrcátka. Jinak obsah mi přijde docela povedený. Těším se na tva další díla ;-)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Rebelové : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Stíny světů
Předchozí dílo autora : Lidská tvář

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku