O haiku se snažím teprve asi poslední měsíc. Tady je pár ukázek. Budu vděčný za připomínky ať se můžu někam posouvat.
přidáno 17.08.2022
hodnoceno 11
čteno 312(18)
posláno 0
Mouchy na hovně-
královská to hostina
déšť kropí střechy


Houpání palem-
nad modrými vlnami
krab byl sám, ztracen


Sněhová vločka-
rozbitá o čelní sklo
hořící svíce
přidáno 18.08.2022 - 06:51
Miňko: ano, ale nejde o hledání grálu, ten je všem, kdo ho chtějí dosáhnout, na očích a stačí pomalu studovat a napodobovat a půjde to.
Konkrétně u mouchy, která nepostrádá vtip a formu 17 slabik, bych nějak změnil, či nahradil královskou hostinu. To už není popis konkrétní události. Jak autor může vědět, že jde o královskou hostinu? To už je jeho domněnka a ta by neměla v haiku být.
Moucha se tak spíše podoba jinému druhu japonské básně a to senrjú.
Autora chápu, začínal jsem stejně a dělal stejné chyby. Předávám poznatky od zkušenějších kolegů, jako je oni předávali mně.
přidáno 18.08.2022 - 00:52
Mám dojem je haiku je něco jako hledání svatého grálu. Mně osobně se líbí, hlavně ta první. Vtipná, pobavila...kromě toho, mám pocit že moucha na hovně splňuje všech 7 daných přikázání: je konkrétní, je současná, je projevem přírody, má formu 5-7-5, je objektivní ( básník na hovně nesedí), vyhýbá se poetickým přirovnáním a nerýmuje se, déšť odkazuje pravděpodobně na podzim.
přidáno 17.08.2022 - 16:01
Ziny: prima odkaz, Ziny, jen ta polština mne trochu vyděsila... ale tys přeložil, takže ok, autor má spoustu základních infromací o tvorbě haiku... tak ať se daří.
přidáno 17.08.2022 - 16:00
Psavec: Děkuji.
přidáno 17.08.2022 - 15:57
Také se mi líbí.
přidáno 17.08.2022 - 15:20
Ziny: Super, děkuji.
přidáno 17.08.2022 - 15:02
Tak pro začátek dobrá forma. Teď ještě vyladit obsah. Ale každý nějak začíná. Teorie od snake_01 je vynikající.

Já kdysi objevil těchto pár stručných základních bodů https://poezja.org/utwor/36970-w-sprawie-haiku)

1. Haiku odkazuje na konkrétní událost, nejedná se o zobecnění.
2. Haiku představuje události odehrávající se v současnosti, nikoli v minulosti.
3. Bere v úvahu některé projevy přírody.
4. Haiku se skládá ze sedmnácti slabik uspořádaných do tří řádků – 5, 7, 5.
5. Mělo by být objektivní, co nejméně vyjadřovat osobnost básníka.
6. Měli by se vyhýbat poetickým prostředkům, jako je přirovnání, personifikace a rým (protože samotné haiku může být metaforou).
7. Měl by obsahovat odkazy na jednotlivá roční období

Ale to je jen pro začátek.
přidáno 17.08.2022 - 12:49
Gora: Dobře, děkuji.
přidáno 17.08.2022 - 12:35
Nezlob se, haiku má jiné parametry, lze se o něm hodně dočíst například zde v teorii haiku - u autora snake_01...
přidáno 17.08.2022 - 11:50
Mlčeti Zlato: Děkuji.
přidáno 17.08.2022 - 11:19
Tak mě připadají parádní.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Takoyaki z Ósaky : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Vesnická
Předchozí dílo autora : Křižovatky. Kapitola nedlouhá avšak před první.

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku