přidáno 29.06.2021
hodnoceno 3
čteno 548(9)
posláno 0
Prales, jak vypovídá jeho jméno, vzniká mnoho století, některé stromy jsou staré okolo 1400 let.
Nejstarší prales světa, Daintree, je starý dokonce 153 mil. let. Každý rok ale lidé vykácí 12 mil. hektarů pralesů. To znamená, že než tohle dočtete, bude zničeno 32400 m2. To jsou cca 3 fotbalové hřiště.
Pralesy jsou domovem ⅔ suchozemských živočichů a rostlin, 40% dravců, 80% hmyzu a 90% primátů kromě lidí. Ti všichni po úplném zničení jejich domova vyhynou.
Zbývá už jen 20% ze všech původních pralesů, což znamená přibližně
16 mil. km2 zdá se to jako hodně, ale odpovídá to zhruba dvoum stům českých republik, nebo dvoum USA. I to se zdá jako velké množství, ale je to také 3,14% povrchu země. A to znamená, že kdyby povrch země byl roven povrchu vašeho těla, pralesy by byly ve velikosti menší, než vaše předloktí.
Všichni mluví o tom, že jsou pralesy plíce planety. Oni ale nejen vytváří podmínky pro život. Ale zároveň, alespoň částečně, odstraňují škody, které my pácháme. Dávají nám domov, jídlo, práci, oxid uhličitý mění na čistý vzduch ale lidé vždycky musí chtít víc. Proto nadměrně těžíme dřevo, na ukradené půdě vysazujeme plantáže a tváříme se, jako že nevidíme, jak se úrodná půda odplavuje a vznikají nevyužitelné pouště. Jenže pro, třeba eliminování palmového oleje, který mimochodem i ucpává cévy, neděláme nic. nezabíjíme tím ale jenom zvířata a rostliny, na pokraji vyhynutí jsou i domorodí obyvatelé pralesů. Za 1. polovinu tohohle století vymřelo minimálně 87 indiánských kmenů.
Myslím si že, pokud už jsme ho už nepropásly, čas něco změnit nastal právě teď.
přidáno 01.07.2021 - 11:15
Lidstvo vymre a bude tu zase nekdo jinej
přidáno 30.06.2021 - 19:23
Vanesso podobnou úvahou jsem zakládal jeden deník před 30 lety a tempo ničení jen nabralo rychlost. Tahle planeta již čtyřikrát takřka vymřela. Toto je páté vymírání. Co s tím? Blackout by stál život 8 lidí z deseti a ti přeživší by museli pochopit správně příležitost a ne se navzájem dovraždit.
přidáno 30.06.2021 - 12:28
Lide si chtějí jen užívat.
Bohatsvy jim skýtá roskoš.
Že chudnou ji však nedochází.
Je peníze jsou nej.
Bohužel.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Pralesy : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Vánoce
Předchozí dílo autora : Hrnec

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku