přidáno 20.11.2020
hodnoceno 6
čteno 353(3)
posláno 0
Proberu se na úrazovém oddělení místního špitálu. S děsnou bolestí hlavy a ovázanými žebry. Při nádechu se ozve takový kručivý zvuk. Nejspíš jsem si odrazila plíce. Rozhlédnu se okolo sebe. Strnu.
U hlavy mojí postele postávají dva uniformovaní muži. Neusmívají se.
„Jste Gana Jaurisová?“ zeptá se starší stroze. Vypadá unaveně. Je poznat, že chce mít celou záležitost, co nejrychleji vyřízenou. Působí vyhořele.
Když přikývnu, pokračuje.
„Stala jste se účastníkem dopravní nehody. Podle výpovědi jste vběhla pod kola vozidlu rozvážejícímu pizzu. Celá událost se odehrála mimo přechod. Řidič neměl šanci zareagovat. Nehoda se udála vaším zaviněním.“
„Omlouvám se,“ špitnu zoufale, v uších mi píská a informace přicházejí se zpožděním.
„Omluva jen stěží cokoliv vyřeší. Způsobila jste škodu na vozidle a k tomu dlužíte pět tisíc yerrinů za ošetření. Váš účet pojištěnce je prázdný,“ dodá druhý. Ten je o trochu mladší a v očích se mu zračí známky soucitu. Působí na mě o dost sympatičtěji
„Nechcete mě raději rovnou zastřelit?“ plácnu bezmocně. V tuhle chvíli mi to přijde jako jediné schůdné východisko.
Oba muži se na sebe nejistě podívají.
„Myslím, že nebude problém domluvit se na nějakém splátkovém kalendáři,“ pokusí se mě ukonejšit mladší z obou mužů.
„Neplatí mi dost, abych mohla něco splácet,“ hlesnu sklesle.
„Výmluvy,“ zavrtí starší odmítavě hlavou a ošklivě se zamračí.
Raději mlčím. Nemá cenu dráždit bosou nohou kobry. Jsem ráda, že mě mají za rodilou Orbenku a rozhodně nechci přivést fízly ke Gubacakově živnosti. Už kvůli holkám. A taky Sereně.
„Práce se na ulici doslova válí. Kupříkladu k nám berou skoro každýho,“ uchechtne se mladší z obou mužů a hodí významným úšklebkem ke svému zachmuřenému kolegovi.
„K vám?“ zopakuju překvapeně. Něco takového jako nastoupit k místní stráži by mě v životě nenapadlo.
„Jo, k nám ti stačí výučák a čistej trestní rejstřík. Nikdo se sem ale moc nehrne, ta práce nemá prestiž,“ svěsí hlavu.
Druhý pozvedne oči v sloup a významně si odkašle.
Polknu. Něco takového by bylo až příliš odvážné. Jenže získat tuhle práci by znamenalo neuvěřitelný lidský i finanční vzestup. Stala bych se opravdovou Orbenkou. A bez sňatku. Anebo skončila u té děsivé Vesmírné Legie, píchne mě v hlavě nad pravým okem.
Jenže když neodhalili mou fingovanou minulost nyní, proč by se to mělo stát později? A je větší průšvih umřít ve válce na jiné planetě, anebo umírat pomaličku v uniformě uklízečky?

***

„Budu potřebovat výpis z rejstříku trestů. Kvůli té nehodě,“ lžu, jako když tiskne Gubacakovi do očí. Uplynuly dva týdny a já už jsem zase práceschopná. Jen pod pravým žebrem mě otravně píchá. Není to však nic, co by člověk nepřežil. Po otcově bití mi bývalo daleko hůř a stejně jsem chodila do fabriky.
„Kolik dlužíš za ošetření?“ prskne nevraživě.
„Pět tisíc,“ sklopím zrak k zemi. „Ale pokud nedonesu ten čistý rejstřík, může to být ještě víc. Sichrují se tak proti opilcům a jejich opakované společenské nebezpečnosti,“ vymýšlím si. Právě hraju vabank. Buď vyhraju a získám jackpot, anebo prohraju a ztratím co? My, kteří nemáme co ztratit, jsme na jednu stranu hrozně svobodní.
„Stáhnu ti z vejplaty každý měsíc pětikilo,“ zuří Gubacak.
Jen mlčky provrtávám očima podlahu.
„A k tomu tisícovku za ten rejstřík. Budu ho muset nechat vyrobit,“ skřípne zuby.
„Moc se omlouvám,“ udělám na něho psí oči. V duchu však tiše jásám. Sežral to i s navijákem. Pokud mi ten výpis fakt donese, mám vyhráno. Tedy skoro. Městská stráž sice není meziplanetárka, ale zbraně mají taky a navíc určitě o dost vyšší platy. Cesta ven z útlaku vede jen skrze risk. A já se riskovat nebojím.
„Budeš žrát celej rok z popelnice za marketem,“ skroutí rty do šklebu.
Poslušně přikývnu.
„Mi tě byl čert dlužnej, nejradši bych tě dovezl do pustiny a nechal tě tam pojít. Jenže pojišťovnu by zajímalo, kam jsi zmizela a já tady o žádnou šťáru nestojím.“
Ještě že tak. Ať žije orbenský právo.
„Pozítří ti převedu prachy a dovalím ten výpis z rejstříku, ale vyřídíš si to sama. Nechci v tom nijak figurovat. Rozumíme si.“
„Jistě,“ horlivě přikyvuju. Jsem ta nejúslužnější z úslužných.
„A teď vypadni, smraďoško, a mazej už konečně do práce.“
Nedám se dvakrát pobízet.

***

Utéci z odpolední směny se mi povede díky dopředu naplánované strategii. Počkám, až všichni zakotví na svých místech, rychle se převléknu do civilního oblečení a zmizím jako duch únikovým východem. Poté vyrazím na adresu administrativní budovy Městské stráže. Mám štěstí, že se nachází nedaleko. Zjistit, kde to vlastně je, mi pomohla náhoda. Lépe řečeno letáček v koši před barákem. Městská stráž totiž momentálně nabírá nové lidi a na těch letáčcích je k tomu info. Mám kliku.
Chvíli se trochu zmateně motám centrem, ale po slabé půlhodince svižné chůze spatřím třípatrový dům s poněkud opršelou fasádou. U vchodu parkuje několik majákových vozidel. Nemůže být pochyb, je to tady!
Projdu prosklenými dveřmi a vydám se po šipkách směrem vzhůru, kde se ve druhém patře nachází personální oddělení.
Zhluboka se nadechnu a opatrně zaklepu na dveře.
„Dále,“ ozve se zevnitř ženský hlas.
Vstoupím do poměrně rozlehlé kanceláře. Za imitací mahagonového stolu tam sedí obrýlená žena s podbradkem a něco ťuká do staršího laptopu. Ze všech stran ji obklopují štosy papírů.
„Dobrý den,“ pípnu nesměle. Dušička je ve mně malá.
„Posaďte se,“ vzhlédne ke mně ospale.
Nejistě se na ni usměju a usednu do koženkového křesílka naproti.
„Tak vy toužíte vstoupit mezi ozbrojené složky tohoto města?“ změří si mě zkoumavě.
„Ráda bych,“ zachraptím, můj hlas mi najednou zní cize.
„Víte o tom, že to je poměrně tvrdá práce mezi chlapy a se zbraní za pasem? Nic pro ufňukaný slečinky.“
Nevím, jak na něco takového reagovat. Vypadám snad jako ufňukaná slečinka, nebo proč mi to vlastně říká?
Žena však na reakci nečeká a pokračuje v monologu.
„Já jen, že ta zbraň je docela těžká a spolu s další výstrojí opasek váží skoro pět kilo a docela se pronese. Šichty trvají dvanáct hodin. Na slunci, v dešti i mrazu.“
„Je to práce,“ pokrčím rameny. „Člověk potřebuje práci.“
Žena se na mě upřeně zadívá a pak usrkne z hrnku kafe. Tady evidentně kelímky nepěstují.
„Proto sem taky vleze většina. Co si budeme povídat, ozbrojený složky, jako jeden z mála zaměstnavatelů, nepřijímají Bellany a díky tomu tu jsou ještě volná místa. On se sem nikdo moc nehrne…“
„Nepřijímají Bellany?“ překvapí mě.
„Tak logicky. Jen blázen by dával přistěhovalcům do rukou zbraně. Člověk neví, jak se to všechno ještě v budoucnu vyvine, a tudíž považujeme za bezpečnější mít je neozbrojený.“
„Aha,“ přikývnu. To dává smysl. „A ehm… jaký je nástupní plat?“ položím nesmělou otázku.
„Dvacet pět tisíc yerrinů.“
„Cože?“ spadne mi překvapením čelist.
„Jde pouze o nástupní plat, který se pak ještě zvedne díky osobnímu ohodnocení a příplatku za směnnost. Navíc naše organizace vlastní i několik ubytoven pro zaměstnance a není ani nemožné získat časem služební byt,“ vysvětluje žena, která si mou reakci zřejmě vyložila po svém.
„Kde to mám podepsat?“ vyhrknu rozrušeně. Nikdy jsem ani v těch nejodvážnějších snech nedoufala, že bych mohla vydělávat takovou sumu.
„Zde vyplňte přihlášku a k ní připište platné číslo vašeho ID, abychom si vás mohli prověřit,“ podá mi papír.
Polknu.
„Pro nás je důležitá především bezúhonnost. Nemáte doufám, někde škraloup?“
„Ne to ne,“ zavrtím rychle hlavou.
„A výpis z trestního rejstříku sebou máte?“
„Jistě, vylovím z kapsy přeložený papír.“
„Tak prověřeno,“ ušklíbne se a položí ho na jednu z hromad.
Zamrkám. To je jako všechno? Žádná detailní lustrace mojí minulosti. Prostě jenom položí papír na hromádku. Po tváři se mi rozleje úlevný úsměv.
„Moc se neradujte. Práce pro stráž je řehole. Každý den v provozu, hádat se s lidmi, vartovat u pásky než přijede výjezdovka z kriminálky, informovat příbuzné o smrti jejich blízkých. Uklízet lidskej sajrajt někam, aby nebyl vidět, když jsou zákony proti němu bezmocný. Hnát se k problémům, od kterých ostatních úprkem zdrhají pryč.“
„Už jsem před problémy utíkala příliš dlouho. Nastal čas, postavit se jim čelem,“ hlesnu.
Úřednice na mě vrhne shovívavý úsměv.
„Jak myslíte, je to vaše volba. Až budete mít vyplněnou přihlášku, čekají vás testy. Přeji vám u nich hodně štěstí.“
přidáno 10.12.2020 - 20:25
Nine: Přesně tak.
přidáno 10.12.2020 - 20:20
Všechno zlý je pro něco dobrý. Díky tomu jí začíná úplně novej život.
přidáno 21.11.2020 - 09:49
slavek: :D
přidáno 21.11.2020 - 06:28
I místo raníčku ;o)
přidáno 20.11.2020 - 23:19
človiček: Není zač, snad tě směr, kterým se to bude ubírat, od četby neodradí.
přidáno 20.11.2020 - 23:11
To jsem nečekal.:-). Mám tě místo večerníčku.Dobrou....a díky za zábavu.

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Gana/11 : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Gana/12
Předchozí dílo autora : Gana/10

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


prostějanek - Pro ty slzy

prostějanek - Pro ty slzy

velikost : 1024 1280 1680 1920



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku