Bezrozměrný verš.
přidáno 11.08.2015
hodnoceno 28
čteno 1411(22)
posláno 0
Všechnu tu hořkost neschováš
v nachové košilce
Polkni ji se stejnou lehkostí
jako sklenka rumu polkne opilce
a zkus se nezakuckat

Ani drahé šminky nevysuší
slzu v koutku oka
co tě odjakživa zdobí
jako brokát
z levných nití

Křehké touhy navždy zamkni
v horním šuplíku
ať tě v noci neruší
a hledej střípky ticha ve křiku
- to pro klid na duši
přidáno 15.08.2015 - 00:12
Hm, zajímavá diskuze. Těší mě, že je tu někdo další, kdo se rád rafá a stojí si za svými názory :-) A kdo toho tolik ví ... No, to se bude hodit :-) S tou profesionalitou to vidím podobně (na toto téma už si ale s Jirkou nemáme snad co říct :-D ) a jasně, že tyhle portály jsou taky o diskuzích. Kam bychom jinam přišli ... ;-)
přidáno 14.08.2015 - 15:59
Mně příjde zdařilá báseň o kakafonii!:) I Brokát mě velmi zaujal..
přidáno 13.08.2015 - 12:23
Jiří Turner: Profesionalita asi opravdu není vhodné slovo. Ale pokud ho používám, mám samozřejmě na mysli autory, které můžu najít v knihkupectví, neboli jsou za svojí tvůrčí práci honorováni.
S tou hudbou by to bylo na dlouhé povídání. Zvlášť na konzervatoři se najdou desítky fantastických muzikantů, kteří perfektně zvládají "řemeslo", ale stejně nikdy nebudou "profesionální" ve smyslu, že je bude široká veřejnost znát a kupovat jejich tvorbu :/
přidáno 13.08.2015 - 12:18
Tom Cortés: Proč zajímavý? Poezií se patrně v Čechách nikdo neuživí. Je potom ten, kdo vydává sbírky básní vlastním nákladem (nebo jsou financovány z grantů apod.) profesionál nebo amatér? A kým je ten, co třeba píše, aniž by opustil své povolání nebo ten, co se psaním živí a vydává s obrovskou podporou reklamy kuchařky a jiné módní slátaniny?
Profesionalismus v umění se asi těžko definuje. Úspěšnost, názor kritiky, vlastní pocit uspokojení. Fakt nevím.
U hudby, kterou děláš, je to asi podobné. Kolik výborných autorů a interpretů zná pouze jejich okolí a kolik uměle vytvořených hvězd zná každé malé dítě.
přidáno 13.08.2015 - 11:58
Jiří Turner: Zajímavá myšlenka :)
přidáno 13.08.2015 - 10:58
Tom Cortés: Tak to je fajn. Ještě si dovolím "rýpnout". Myslím, že žádný profesionální server, stejně tak jako profesionální poezie neexistuje.
přidáno 13.08.2015 - 10:43
Jiří Turner: Pochvala mě samozřejmě těší. Ta diskuze je pro mě ale mnohem cennější. I když bysme se trochu porafali, člověk se doví spoustu nových pohledů a informací a to je pro mě důvod na amatérském serveru publikovat :)
přidáno 13.08.2015 - 06:55
Tom Cortés: cituji tebe:"nicméně dneska se o bezrozměrném mluví tehdy, když se v jinak volném verši objevuje určité schéma."
Nějaké schéma je možné najít v jakémkoli verši, takže je asi nesmyslné to tak nazývat, ale pokud je tak chceš nazývat, tak je tak nazývej , nemá to na nic vliv.
Poděkovat za pochvalný komentář je elementární slušnost. Diskutuji rád, ale ne o nesmyslech.
"Sojka zůstane sojkou, i kdyby se redaktor Světa zvířat z toho..." a tak dál s Jaroslavem Haškem.
přidáno 13.08.2015 - 01:19
Jak křehká poezie,krásné :)
přidáno 12.08.2015 - 23:18
Jiří Turner: Vždyť jsem nepsal, že se v něm objevují metra. Rozměr můžu chápat horizontálně (počet slov, slabik, stop, přízvuků), nebo vertikálně (formát - stance, tercina, rondeau atd.). Ani jedno tu není. Ale určité rýmové schéma tu je, proto nemůžu mluvit o volném verši (2 a 4 verš se vždy rýmují). Nikde jsem ani nepsal, že v každé básni jde najít část nějakého metra. Promiň, ale čteš v tom, co píšu úplně jiná sdělení a spoustu si jich domýšlíš.

A samozřejmě, že se v tom rád pitvám, jinak bych to přeci nestudoval! A proč bych měl poděkovat a nechat to být, když si nemyslím, že se mýlím a přináším pro to argumenty? Účel amatérských serverů snad jsou i tyhle diskuze, no ne?
přidáno 12.08.2015 - 21:09
Tom Cortés: bezrozměrnému verši se říká bezrozměrný, protože se v něm vyskytují nějaké rozměry - nějaká metra?
To vás učí na KJJ? :)
přidáno 12.08.2015 - 20:48
Tom Cortés: Na třiceti řádcích zbytečně mlžíš. Stačilo úplně poděkovat za pochvalu a uznat, že ta báseň není celá v bezrozměrném verši. Naopak definice volného verše docela universálně sedí.
To, že se dá v každé druhé básni najít část nějakého metra je jistě pravda, většinou o to autor ani neví, ale to není podstata věci a nemá to podle mého názoru smysl pitvat.

Kdybys tu anotaci nenapsal, zbyla by ti jen ta pochvala.
přidáno 12.08.2015 - 17:13
Jiří Turner: Totiž, nemyslím si, že středověké dělení s využitím syntaxe by bylo až tak tvůrčím záměrem. Zvláště v kontextu vývoje jazyka a s přihlédnutím k tomu, že v jiných jazycích dominovala časomíra. V dnešní prozódii existují už mnohem přesnější a aktuálnější definice bezrozměrného verše než ta, která se beze změny cituje na Wikipedii a dalších zdrojích a většinou se omezuje na tři věty.

P.S. to už bych méně protestoval, kdyby mi někdo namítl, že je to trochej. I když první tři verše matou, mohlo by to tak být. Některé nedokončené trochejské stopy se totiž při čtení posouvají na anakruzi v dalším řádku.
přidáno 12.08.2015 - 16:57
Jiří Turner: Myslím, že teorie tu jde dál, než co říká Wikipedie (která je obecně na poezii dost skoupá). Rozdíl mezi metrem a rýmem je mi znám víc než dobře. A není pravda, že metrum básně se rovná metru verše.
Báseň může být v daktylu a přitom může docela dobře být metrum narušované jakýmkoliv jiným metrem, dokonce v celých verších.
Když uvažujeme metrum básně, jdeme po celku, tedy po dominantním metru, což většinou lidem s hudebním sluchem nedělá problém hned odhalit a ostatně, většinou to metrum najdeme v úvodu.
Bezrozměrný verš se možná ve středověku odlišoval takto jednoduše, nicméně dneska se o bezrozměrném mluví tehdy, když se v jinak volném verši objevuje určité schéma. Proto si stojím za tím, že je to bezrozměrný verš.
přidáno 12.08.2015 - 16:28
Tom Cortés: ...ještě jsem zapomněl: metrum básně se vždy vztahuje k verši. Podle toho pak je nebo není celá báseň v nějaké formě.
přidáno 12.08.2015 - 15:48
Tom Cortés: Je to volný verš. Bezrozměrný verš se od volného liší tím, že každý jeden bezrozměrný verš je syntaktickým celkem (každý verš je vlastně větou), což u tvé básně v některých verších není. Je také docela vžitá představa, že volný verš není rýmovaný. Skutečnost je , že může býtrýmovaný i nerýmovaný. Podstata je v tom, že nemá nějaké zaběhlé, pravidelné metrum (jamb, daktyl, trochej apod.)
přidáno 12.08.2015 - 14:59
Jiří Turner: Přeci, když určuju metrum básně, vždycky koukám na celek, a ne dílčí verše. Co by to pak bylo jiného? :)
přidáno 12.08.2015 - 14:59
Stin: Díky, Stíne :)
přidáno 12.08.2015 - 10:50
nemyslím si, že má celá báseň formu bezrozměrného verše, ale to nic nemění na tom, že se přijde zdařilá.
přidáno 12.08.2015 - 00:22
Pěkná báseň, čte se hezky. :-)
přidáno 11.08.2015 - 10:16
Tom Cortés: :-D Jééé, hustý :-) Třeba z toho jednou bude vánoční pohádka o krtečkovi :-D ;-) /Takhle asi nějak cvičí Klus před "zpěvem" ;-) /
přidáno 11.08.2015 - 10:00
korálek: 'kuju :-*
přidáno 11.08.2015 - 09:59
krásná :-)
přidáno 11.08.2015 - 09:59
Zamila: Tohle je moje dílo o kakofonii:

Křovisky chroptíce
strhaný prch
skrz chrpy v rybníce
prchlivý plch

krychlové metry prý
rozrývá krt
při přímém rytí vstříc
hranicím Brd
přidáno 11.08.2015 - 09:56
Zamila: JO! :D
přidáno 11.08.2015 - 09:53
Tom Cortés: Na kakofonii :-D ;-)
přidáno 11.08.2015 - 09:50
Zamila: Občas je potřeba tu eufonii trochu rozložit :)
přidáno 11.08.2015 - 09:48
Jééé, líbí se mi to :-) Ve všech rozměrech ;-) Je znát, že píšeš už jasně pro zhudebnění, je to z toho cítit ... Protože většina básníků by asi nenašla odvahu použít v básni slovo "nezakuckat" :-D ;-) Oceňuji ! :-)

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Brokát : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : Na Konci sil
Předchozí dílo autora : Na Římse

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku