Nemám ji ráda. Mám ráda, když jdu v noci městem a kolem mě tiše sněží ve světlech pouličních lamp, ale nenávidím jednolitzě bílý svět. Miluji vzory od mrazu na oknech, ale nenávidím své zkřehlé ruce a spící, ztichlé stromy!
přidáno 06.12.2013
hodnoceno 10
čteno 1193(15)
posláno 0
Vybledlé úsměvy,
kolem je bílá země,
upadáš,
cítíš, jak ti ruce mrznou,

není to empatie,
jenom vidí, jak se trápíš,
spíš je to agónie,
jedna z těch posledních chvil.

Omdlíváš,
znova sype se sních
a v dlaních prsten svíráš,
který dáš pouze jaru,

jí už si nevšímáš,
zrovna teď stojí za mnou,
bledá jak čerstvý sníh
a mlčky kroutí hlavou,

ví, že jí nevěříš
a ona nosí ti smrt,
padáš do závějí,
její zbraní je mráz.

Svět je jen bílý
a už tě štípou tváře,
ze slz jsou rampouchy
a dech už v ústech mrzne!
přidáno 09.12.2013 - 20:19
Meluzina: Vůbec jsem nechtěla napsat báseň na toto téma. Mělo být o něčem jiném, ale nakonec mi tohle přišlo lepší. Nejspíš se k ní ještě vrátím a předělám ji. :)
přidáno 09.12.2013 - 20:17
Náčelník Holá Ruka: Empatie a agónie, to jsou podle mě hoooodně rozdílné věci a podle mě se mohou klidně vylučovat. A ano, spojka "A" je tam úmyslně, jen tam mám překlep, má tam být "ví, že jí nevěříš". Nevím, jestli ti to bude dávat smysl, ale jednoduše to tak má být. Jedná se o tzv. souvětí souřadné ve slučovacím poměru. A ten vykřičník tam má být také. Jde o ukončení. Když dech mrzne v ústech, neznamená to přeci jen onen konec? :) Doufám, že jsem na nic nezapomněla, jinak děkuji za komentář. :)
přidáno 09.12.2013 - 20:13
DDD: Za tu melancholii se omlouvám, tak už to u mě v zimě bývá. :) Mívám svá záponější období, ve kterých vyplodím jen samé podobné věci.
přidáno 09.12.2013 - 20:12
mannaz: Díky :)
přidáno 09.12.2013 - 20:12
Ajdalas: Díky za komentář. :)
přidáno 06.12.2013 - 14:52
To chápání zimy jako smrti je mytologicky běžné a mytologie má vždy co říci. Navíc obrazy, které ti vytanuly na mysli jsou zajímavé a nabité pocity. Co mě naopak tentokrát nezaujalo je forma. Působí na mě tak, že jsi chtěla napsat báseň na toto fascinující téma. Vzala jsi své představy, které samy o sobě na báseň vydají, ale nepodařilo se ti najít tu správnou formu. Myslím, že tam nebylo takové to první trknutí, které udá směr. To by zas tolik nevadilo, ale pak musí nastoupit řemeslná práce a pohrát si s melodií, rytmem či rýmem. Neoblékej princeznu do pytle od brambor, byla by to škoda. ;)
přidáno 06.12.2013 - 14:13
Ha! Tak já se zase postavím na tu druhou stranu barikády! Ta báseň je dobrá, ale slušel by ji volný verš, stejně tak by ji slušelo o dvě hrubky méně - "ví, že JÍ" "sních"!... A teď co se obsahu týče:
Té empatii v té básni rozumím, ale ne ve spojení empatie a agonie, které se vzájemně vůbec nevylučují ale ty je vylučuješ. Potom taky: "ví, že ji nevěří a ona nosí ti smrt" kde používáš spojku "a", která spojuje a ono by to chtělo spíše "rozšířit" například spojkou "vždyť". Poté nerozumím tomu vykřičníku na konci. Vykřičník přeci ukončuje! Což je v tomto případě škoda - hodila by se spíše trojce teček, které by udělali neuzavřený závěr. Subjekt ještě není mrtvý, pouze už mu mrzne dech.
Ale jak jsem říkal - je to gut. Má to nápad, má to emoci, má to styl.
Co se milování zimy týká - já zimu miluji, to padající bílé svinstvo ve mě budí radost neskutečnou a mráz, co mě štípá do tváří je můj kamarád. Krom toho svět není jednolitě bílý, jen se na něj člověk musí dívat z blízka a musí koukat po okolí, aby objevil tu krásu. Ale vzhledem k tomu že je zima až praští, tak se všichni zachumlají do šál a čepic a koukají si jen pod nohy, aby si nerozbili hubu.
přidáno 06.12.2013 - 12:58
Docela se mi to líbí. Hezky se slovy nakládáš, používáš hezké obrazy a formulace. Nějak se ale nemůžu zbavit dojmu, jako bych to či ono už někde viděl. Tohle dílko mi bůhvíproč malinko připomnělo texty z Destinnové Alba klasiků - tam to je pořád samá smrt, mdloba, chlad, žal, bol, zrada a tak - a mě kolikrát hrozně pobaví, když pak dojdu k tomu, že se tam řeší úplná prkotina. Jakože třeba zvadla kytka, nebo tak něco (no, to jsem asi dost zjednodušil...) Ne, teď vážně - myslím, že se ti povedla :-)
přidáno 06.12.2013 - 12:18
Fuj. Takovouhle zimu nechci. Tohle je zima - smrt. Já raději zimu - spánek.
Zajímavě působíš na vnímání, dobře zvolená slova.
přidáno 06.12.2013 - 11:28
Pěkný. Nejsem žádný kritik, ale kdyby se mi něco nelíbilo, řekla bych, ale mě se to prostě líbí. Já mám ráda zima jak kdy a jak kde:D

Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
Zima : trvalý odkaz | tisk | RSS komentářů | podobná díla

Následující dílo autora : V rolích
Předchozí dílo autora : Prvotřídní trapas

Chat ¬

- skrýt/zobrazit chat -


Poslední aktivity ¬


Nejčastěji komentující
v minulém měsíci ¬

A B C


Tapety na plochu ¬


Wallpapers

Wallpapers



Apple MacBook

Na skvělém Macbooku vám půjde skládání básní pěkně od ruky.

Ostružina

Zábavný blog plný fotek nejen o bydlení, dekoracích, zahradě.

© 2007 - 2024 psanci.cz || || Básně | Povídky | Webdesign & Programming || PREMIUM účet za povídku